Taal

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Taal

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Altijd leuk, van die uitdrukkingen die alleen in eigen kring bekend zijn. Het is een soort familie-jargon. Wij hebben sinds kort ook weer een nieuw woord. Kleinzoon kreeg in de gaten dat de legovoorraad in de berging op zolder was opgeborgen, en was erg begerig om er wat van in handen te krijgen. Dus steevast komt de vraag of oma wat lego uit de verberging wil halen :love
Mooi is dat he. Mijn kinderen spreken totaal geen Zeeuws bv. Behalve wanneer ze bij opa en oma zijn geweest. Dan hoor ik ineens van alles terug.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Altijd leuk, van die uitdrukkingen die alleen in eigen kring bekend zijn. Het is een soort familie-jargon. Wij hebben sinds kort ook weer een nieuw woord. Kleinzoon kreeg in de gaten dat de legovoorraad in de berging op zolder was opgeborgen, en was erg begerig om er wat van in handen te krijgen. Dus steevast komt de vraag of oma wat lego uit de verberging wil halen :love
:D

Zo noemt onze jongste gekookte worst altijd papaworst, omdat ik dat erg vaak eet.
-
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Taal

Bericht door Zeeuw »

Wij waren vroeger altijd gewend thuis om 'de tafel aan te zetten'. Dat is uiteraard 'de tafel dekken'. Dat heb ik altijd gebruikt tot iemand op een bepaald moment vroeg 'en waar zit het knopje dan?'. :D
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:Wij waren vroeger altijd gewend thuis om 'de tafel aan te zetten'. Dat is uiteraard 'de tafel dekken'. Dat heb ik altijd gebruikt tot iemand op een bepaald moment vroeg 'en waar zit het knopje dan?'. :D
Dat is Zeeuws :)
-
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Bertiel »

Mannetje schreef:
Zeeuw schreef:Wij waren vroeger altijd gewend thuis om 'de tafel aan te zetten'. Dat is uiteraard 'de tafel dekken'. Dat heb ik altijd gebruikt tot iemand op een bepaald moment vroeg 'en waar zit het knopje dan?'. :D
Dat is Zeeuws :)
gebruiken wij in ZH ook, maar ons dialect wordt voluit bij het zeeuws gerekend.
M'n vrouw snapte er niks van :humhihi
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Vogels kwetteren en tjilpen, dus ratelen is misschien niet helemaal binnen de beeldspraak, al leek het mij wel duidelijk, maar verder zie ik geen verschil met wat jij schreef:
Mannetje schreef:(...)
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
Dat wekt toch niet de indruk dat er veel aanpassing bij komt kijken. Al schijnen vinken van elkaar te leren. :)

De uitdrukking ziet in ieder geval primair op de eigenheid van de spreker.

Tja, als ik moet gaan begrijpen dat jij slangen ook onder de beeldspraak over de vogels laat vallen, kan het inderdaad nuttig zijn dat bepaalde forummers iets aan hun formulering gaan doen.
;)

Maar meer serieus, ik bedacht vannacht dat er voor Ukkie nog een betere mogelijkheid is. Je kunt ook gewoon verheldering vragen. Dat snijdt het mes aan twee kanten. De schrijver zou kunnen leren dat zijn of haar formulering niet bij iedereen goed overkomt en zelf kun je leren wat met bepaalde uitdrukkingen en formuleringen bedoeld wordt.
Voorzichtig gelijk de slangen en oprecht gelijk de duiven...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ik heb eerlijk gezegd bij iemand die veel kletst nooit gedacht aan een slang. Maar dat terzijde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Jantje »

Je hebt het over ratelen. Dat doen slangen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

In mijn beleving kunnen mensen ook ratelen. Misschien is dat dan ook dialect.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik heb eerlijk gezegd bij iemand die veel kletst nooit gedacht aan een slang. Maar dat terzijde.
Tja, ik associeer ratelen als dierengeluid met het geluid van de ratelslang.
Een vogeltje fluit, zingt, kwekkert, enz., en een slang ratelt.
-
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Daar twijfel ik niet over, maar de vraag is of je tegen iemand kunt zeggen dat hij niet zoveel moet ratelen. Bijvoorbeeld. Ik vind dat geen raar Nederlands, maar mogelijk is het dat wel.

Nee. Het is normaal Nederlands:

https://nl.wiktionary.org/wiki/ratelen

Ik snap dan niet wat het misverstand was.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Jantje »

DDD schreef:In mijn beleving kunnen mensen ook ratelen. Misschien is dat dan ook dialect.
Inderdaad. Maar dat ken ik ook. Maar het punt was dat vogels niet ratelen. Vandaar dat @Mannetje over slangen begon.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Maar ik had het niet over vogels. Ik reageerde op de beeldspraak van Mannetje die inhoudt dat iedereen op zijn eigen manier een bijdrage kan geven. Daar ben ik het niet mee eens. Maar dat was al duidelijk.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Daar twijfel ik niet over, maar de vraag is of je tegen iemand kunt zeggen dat hij niet zoveel moet ratelen. Bijvoorbeeld. Ik vind dat geen raar Nederlands, maar mogelijk is het dat wel.

Nee. Het is normaal Nederlands:

https://nl.wiktionary.org/wiki/ratelen

Ik snap dan niet wat het misverstand was.
O, dat ratelen gebruikt wordt voor veel en druk praten is geen geheim.

Ik reageerde slechts hierop:
DDD schreef:Vogels kwetteren en tjilpen, dus ratelen is misschien niet helemaal binnen de beeldspraak, al leek het mij wel duidelijk, maar verder zie ik geen verschil met wat jij schreef:
En ook nog met een knipoogje, om duidelijk te maken dat het je het niet al te serieus moest nemen. Maar misschien moet ik dat er volgende keer met meer woorden bij zetten. Dan kan ik ook nog iets aan mijn communicatie verbeteren. ;) <- zie je hem?
-
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

:lock
Plaats reactie