Taal

Mannetje
Berichten: 7672
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat je huidige aanpak vruchtbaarder is. Als je opzoekt wat het betekent, leer je er nog van.
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
-
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Taal

Bericht door Ukkie »

Mannetje schreef:Ik denk dat je huidige aanpak vruchtbaarder is. Als je opzoekt wat het betekent, leer je er nog van.
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
Is misschien wel waar maar het leest soms lastig vind ik. :hum
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10413
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Taal

Bericht door Zita »

Ukkie schreef:
Mannetje schreef:Ik denk dat je huidige aanpak vruchtbaarder is. Als je opzoekt wat het betekent, leer je er nog van.
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
Is misschien wel waar maar het leest soms lastig vind ik. :hum
Kun je voorbeelden geven? Mij is de afgelopen tijd niet echt iets opgevallen, maar ik lees ook weleens een beetje vluchtig mee.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Ik denk dat je huidige aanpak vruchtbaarder is. Als je opzoekt wat het betekent, leer je er nog van.
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
Dat doe je toch expres he?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Taal

Bericht door Ukkie »

Zita schreef:
Ukkie schreef:
Mannetje schreef:Ik denk dat je huidige aanpak vruchtbaarder is. Als je opzoekt wat het betekent, leer je er nog van.
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
Is misschien wel waar maar het leest soms lastig vind ik. :hum
Kun je voorbeelden geven? Mij is de afgelopen tijd niet echt iets opgevallen, maar ik lees ook weleens een beetje vluchtig mee.
B.v. woorden als verdisconteren en transcendente.
Deze komen nu zo even naar boven. ;)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Taal

Bericht door Terri »

Ik ben Ukkie niet, maar ik heb er bij een enkeling soms ook last van, terwijl ik merk dat bv Posthoorn, Parsifal en DDD heus een bepaald niveau hebben w.b. kennis, zinsopbouw, woordenschat e.d.
Toch verstaan zij de kunst om het zo te brengen dat het goed te volgen is.
Sterker nog, ze maken iets juist duidelijker.
Maar bv Herman kan ik heel vaak niet volgen. Zijn zinnen lijken niet te lopen.
Let wel; dat is mijn ervaring, heeft absoluut niks met de persoon te maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Jantje »

Ik heb daar last van bij @Wim Anker.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11935
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Taal

Bericht door Herman »

Dat is geen probleem. Ik let totaal niet op mijn begrijpelijkheid. Dat is niet best overigens voor de discussie, uiteraard. Maar het zou voor de lezer wat vriendelijker zijn, als ik mijn schrijfstijl wat aanpas.
Mannetje
Berichten: 7672
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
Mannetje schreef:Ik denk dat je huidige aanpak vruchtbaarder is. Als je opzoekt wat het betekent, leer je er nog van.
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
Dat doe je toch expres he?
Wat? ;)
-
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ukkie schreef:Ik heb even getwijfeld of ik deze post zou plaatsen maar doe het toch maar even.
Als ik sommige postings lees komen daar soms best 'moeilijke woorden' in voor die voor mij en misschien ook voor anderen pas duidelijk zijn na google gebruikt te hebben.
Ik begrijp dat het van niveau en werkomgeving af zal hangen welke woorden voor iemand gangbaar taalgebruik zijn maar misschien zou er op gelet kunnen worden om redelijk eenvoudig nederlands te gebruiken.
Of ik ben de enige die het opvalt dat kan natuurlijk ook. :)
Heel goed dat je dit meldt. Ik ben het geheel niet met Mannetje eens dat het goed is als je dingen opzoekt en dat dáárom het nodig zou zijn om maar wat weg te ratelen. Natuurlijk is het prima als iemand wat nieuwe woorden leert, maar dat is niet het punt dat je wilt maken, denk ik.

Ik ken heel veel moeilijke woorden, en die kan ik ook foutloos gebruiken, maar het is de kunst om een gesprek af te stemmen op de gesprekspartner, en daar vraag jij heel terecht aandacht voor. Ik vind het ongepast om dan te verwijzen naar een woordenboek.

Het gaat namelijk niet zozeer om het woordgebruik op zich, maar om de toegankelijkheid van een gesprek voor mensen met een gemiddeld IQ. Er is vaak geen enkele inhoudelijke reden om je ingewikkeld uit te drukken.

Er zijn echter ook mensen die een beperking hebben, en zich daarom alleen ingewikkeld 'kunnen' uitdrukken. Ze hebben dan vaak geen of onvoldoende inlevingsvermogen en zijn heel eigenwijs, reden waarom ze onbewust vinden dat iedereen zich maar aan hen moet aanpassen. Of zelfs vinden dat mensen die zich anders uitdrukken geen goede kinderen van God kunnen zijn.

Los daarvan zijn er ook onderwerpen waarover je alleen een zinnige mening kunt hebben als je een bepaald minimaal denkniveau hebt. In dat soort gevallen kan het zijn dat het afstemmen op de gesprekspartners er voor zorgt dat niet iedereen het hoeft te kunnen begrijpen.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Herman schreef:Dat is geen probleem. Ik let totaal niet op mijn begrijpelijkheid. Dat is niet best overigens voor de discussie, uiteraard. Maar het zou voor de lezer wat vriendelijker zijn, als ik mijn schrijfstijl wat aanpas.
Dat niet alleen. Maar helder schrijven leidt ook tot helder denken en andersom. Onhelder schrijven kan voor de schrijver heel overtuigend zijn, maar is dat meestal voor de gesprekspartner niet.
Mannetje
Berichten: 7672
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:
Ukkie schreef:Ik heb even getwijfeld of ik deze post zou plaatsen maar doe het toch maar even.
Als ik sommige postings lees komen daar soms best 'moeilijke woorden' in voor die voor mij en misschien ook voor anderen pas duidelijk zijn na google gebruikt te hebben.
Ik begrijp dat het van niveau en werkomgeving af zal hangen welke woorden voor iemand gangbaar taalgebruik zijn maar misschien zou er op gelet kunnen worden om redelijk eenvoudig nederlands te gebruiken.
Of ik ben de enige die het opvalt dat kan natuurlijk ook. :)
Heel goed dat je dit meldt. Ik ben het geheel niet met Mannetje eens dat het goed is als je dingen opzoekt en dat dáárom het nodig zou zijn om maar wat weg te ratelen. Natuurlijk is het prima als iemand wat nieuwe woorden leert, maar dat is niet het punt dat je wilt maken, denk ik.
Zeg ik dat?
-
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Vogels kwetteren en tjilpen, dus ratelen is misschien niet helemaal binnen de beeldspraak, al leek het mij wel duidelijk, maar verder zie ik geen verschil met wat jij schreef:
Mannetje schreef:(...)
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
Dat wekt toch niet de indruk dat er veel aanpassing bij komt kijken. Al schijnen vinken van elkaar te leren. :)

De uitdrukking ziet in ieder geval primair op de eigenheid van de spreker.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Altijd leuk, van die uitdrukkingen die alleen in eigen kring bekend zijn. Het is een soort familie-jargon. Wij hebben sinds kort ook weer een nieuw woord. Kleinzoon kreeg in de gaten dat de legovoorraad in de berging op zolder was opgeborgen, en was erg begerig om er wat van in handen te krijgen. Dus steevast komt de vraag of oma wat lego uit de verberging wil halen :love
Mannetje
Berichten: 7672
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Vogels kwetteren en tjilpen, dus ratelen is misschien niet helemaal binnen de beeldspraak, al leek het mij wel duidelijk, maar verder zie ik geen verschil met wat jij schreef:
Mannetje schreef:(...)
Uiteindelijk bekt ieder vogeltje zoals het gezongen is, toch?
Dat wekt toch niet de indruk dat er veel aanpassing bij komt kijken. Al schijnen vinken van elkaar te leren. :)

De uitdrukking ziet in ieder geval primair op de eigenheid van de spreker.
Tja, als ik moet gaan begrijpen dat jij slangen ook onder de beeldspraak over de vogels laat vallen, kan het inderdaad nuttig zijn dat bepaalde forummers iets aan hun formulering gaan doen. ;)

Maar meer serieus, ik bedacht vannacht dat er voor Ukkie nog een betere mogelijkheid is. Je kunt ook gewoon verheldering vragen. Dat snijdt het mes aan twee kanten. De schrijver zou kunnen leren dat zijn of haar formulering niet bij iedereen goed overkomt en zelf kun je leren wat met bepaalde uitdrukkingen en formuleringen bedoeld wordt.
-
Plaats reactie