Taal

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Door veel germanismen door te voeren zou Onze Taal meer vergelijkbaar worden met de Duitse Taal.
Als ik een stukje Duits met veel germanismen op mijn "Hollandse Manier" zou vertalen dan zou het nog heel begrijpelijk zijn.
Er was oorspronkelijk geen taalgrens in het oosten van Nederland. Het Twents ging gewoon verder in Bentheim en verder. Zelfs bijna tot aan de Baltische staten werd dezelfde taal gesproken, die alleen van plaats tot plaats iets verschilde. Dan had je in Brandenburg (bijvoorbeeld) wel een heel andere klank, en wellicht zou een Twentenaar een Brandenburger niet verstaan. Toch is het allemaal Nedersaksisch. Het ontbreekt eraan de deze taal nooit is gestandaardiseerd, en zo bleef elk dorp en streek zijn eigen variant spreken.
Vooral door de invloed van het Hoogduits in de Duitse grensstreek en het Nederlands aan de Nederlandse kant is er een taalgrens ontstaan die er niet was. Misschien dat ik nu wat simpel uitdruk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
website schreef:In Museum Volkenkunde ontdek je dat we op de verschillen na, allemaal hetzelfde zijn.
O, echt?
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Ik ben geabonneerd op onzetaal en soms komen er zulke mooie woorden voorbij. Zoals vandaag:
struweel (het)
Betekenis: struikgewas

Woordfeit
Er zijn in het Nederlands maar weinig (niet-samengestelde) woorden die op -uweel eindigen: fluweel, juweel, truweel (een variant van troffel) en struweel. Deze woorden komen alle vier uit het Frans van de dertiende of veertiende eeuw: fluweel komt van veluel, juweel van jüel, truweel van truele en struweel van struvel. De eerste drie woorden gaan uiteindelijk terug op het Latijn. Maar het woord struvel is vanuit een Germaanse taal in het Frans terechtgekomen, al is de precieze oorsprong niet bekend.

Mogelijk is er een verband met het oude Nederlandse strobbe, dat ‘boomstronk’ betekent, en ook met stroef (‘ruw, oneffen’). Ook dialectwoorden als struif voor ‘borstelig of overeind staand haar’ en stroevel of struivel voor ‘bos verward haar’ zijn waarschijnlijk verwant met struweel.

Wat een prachtig woord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

Mooi woord inderdaad. In Hendrik-Ido-Ambacht is er een straat met de naam Struweel.
Misschien wat voor jou Mara, als je ooit eens gaat verhuizen? ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Mooi woord inderdaad. In Hendrik-Ido-Ambacht is er een straat met de naam Struweel.
Misschien wat voor jou Mara, als je ooit eens gaat verhuizen? ;)
Kerkelijk is het i.i.g. wel aantrekkelijk. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Mooi woord inderdaad. In Hendrik-Ido-Ambacht is er een straat met de naam Struweel.
Misschien wat voor jou Mara, als je ooit eens gaat verhuizen? ;)
Hendrik-Ido-Ambacht is op zich al een heel vreemde plaatsnaam, als we bedenken dat dit ook nog een afk. is van een langere naam.
De langste officiële plaatsnaam in Nederland is Westerhaar-Vriezenveensewijk. In de praktijk zegt iedereen normaal Westerhaar. Toch mag de laatste naam niet weggelaten worden, want dan zouden de bewoners van Vriezenveensewijk geheel geassimileerd zijn in Westerhaar...
Westerhaar en Vriezenveensewijk waren oorspronkelijk twee dorpen die ontstonden bij veenontginning, en deze zijn in de 20e naar elkaar toe gegroeid. Je merkt in de praktijk niet meer dat je van Westerhaar in Vriezenveensewijk komt en andersom.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Mooi woord inderdaad. In Hendrik-Ido-Ambacht is er een straat met de naam Struweel.
Misschien wat voor jou Mara, als je ooit eens gaat verhuizen? ;)
Hendrik-Ido-Ambacht is op zich al een heel vreemde plaatsnaam, als we bedenken dat dit ook nog een afk. is van een langere naam.
De langste officiële plaatsnaam in Nederland is Westerhaar-Vriezenveensewijk. In de praktijk zegt iedereen normaal Westerhaar. Toch mag de laatste naam niet weggelaten worden, want dan zouden de bewoners van Vriezenveensewijk geheel geassimileerd zijn in Westerhaar...
Westerhaar en Vriezenveensewijk waren oorspronkelijk twee dorpen die ontstonden bij veenontginning, en deze zijn in de 20e naar elkaar toe gegroeid. Je merkt in de praktijk niet meer dat je van Westerhaar in Vriezenveensewijk komt en andersom.
"Hendrik-Ido-Ambacht is in 1855 ontstaan uit de samenvoeging van de ‘ambachtsheerlijkheden’ Hendrik-Ido-Schildmanskinderen-Ambacht en de Oostendam en Sandelingen-Ambacht. Deze rechtsgebiedjes ontstonden na de watersnood van 1322. Graaf Willem III van Holland gaf in 1332 land uit aan enkele ambachtsheren op voorwaarde dat zij een deel van de bedijkingskosten van de Zwijndrechtse waard voor hun rekening namen. De landerijen bestonden voor een deel uit vruchtbare akkers en weilanden, maar ook uit minder goede gronden, ’volgerlanden’."
Inwoners hebben het over tambacht.
Het was een prachtig dorp, als ik er nu doorheen rijd, herken ik het niet meer. Veel te groot geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Mooi woord inderdaad. In Hendrik-Ido-Ambacht is er een straat met de naam Struweel.
Misschien wat voor jou Mara, als je ooit eens gaat verhuizen? ;)
Hendrik-Ido-Ambacht is op zich al een heel vreemde plaatsnaam, als we bedenken dat dit ook nog een afk. is van een langere naam.
De langste officiële plaatsnaam in Nederland is Westerhaar-Vriezenveensewijk. In de praktijk zegt iedereen normaal Westerhaar. Toch mag de laatste naam niet weggelaten worden, want dan zouden de bewoners van Vriezenveensewijk geheel geassimileerd zijn in Westerhaar...
Westerhaar en Vriezenveensewijk waren oorspronkelijk twee dorpen die ontstonden bij veenontginning, en deze zijn in de 20e naar elkaar toe gegroeid. Je merkt in de praktijk niet meer dat je van Westerhaar in Vriezenveensewijk komt en andersom.
"Hendrik-Ido-Ambacht is in 1855 ontstaan uit de samenvoeging van de ‘ambachtsheerlijkheden’ Hendrik-Ido-Schildmanskinderen-Ambacht en de Oostendam en Sandelingen-Ambacht. Deze rechtsgebiedjes ontstonden na de watersnood van 1322. Graaf Willem III van Holland gaf in 1332 land uit aan enkele ambachtsheren op voorwaarde dat zij een deel van de bedijkingskosten van de Zwijndrechtse waard voor hun rekening namen. De landerijen bestonden voor een deel uit vruchtbare akkers en weilanden, maar ook uit minder goede gronden, ’volgerlanden’."
Inwoners hebben het over tambacht.
Het was een prachtig dorp, als ik er nu doorheen rijd, herken ik het niet meer. Veel te groot geworden.
Je kunt deze ontwikkeling (en die van Westerhaar-Vriezenveensewijk) mooi zien in deze kaart van 200 jaar topografische kaart. De oudste topografische kaart die geheel Nederland in kaart was is hier van 1815 (Ik meende eerder dat dit 1850 was, maar kan het mis hebben). Wel een mooie kaart om te bekijken hoe Nederland is veranderd in 200 jaar!
https://www.topotijdreis.nl/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Taal

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Het is niet 'de moraal', maar 'het moreel'.
Het is allebei juist: https://taaladvies.net/moraal-of-moreel/
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Taal

Bericht door Posthoorn »

Blijkbaar ook weer een historische ontwikkeling:

https://onzetaal.nl/taaladvies/moreel-m ... n%20moreel.

Zo wordt alles wat fout was, vanzelf goed. ;)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Taal

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:Blijkbaar ook weer een historische ontwikkeling:

https://onzetaal.nl/taaladvies/moreel-m ... n%20moreel.

Zo wordt alles wat fout was, vanzelf goed. ;)
Het zou mooi zijn als dat omgekeerd ook nog eens gebeurde.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

In relatie tot de oorlog in de Oekraïne hoor je op de radio allerlei prominenten het woord minutie gebruiken, tot staatssecretarissen aan toe.
Zucht....

https://irritaal.wordpress.com/2008/05/19/minutie/
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ik ben het met Posthoorn eens. Ik had het zelfs verkeerd begrepen.

Moreel is iets anders dan moraal. Maar je kunt wel hebben dat twee verschillende visies op de werkelijkheid tegenover elkaar staan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Taal

Bericht door Posthoorn »

Het is 'dilemma', geen 'dillema'. ::please
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Taal

Bericht door Willem87 »

Volgens mij was er ook ergens een topic over spellingsfouten en dergelijke
op deze site.
Ik kon deze topic even niet vinden.
Bij deze erger ik me nooit aan geringe spellingsfouten.
Ooit ben ik wel is belachelijk gemaakt omdat ik i.p.v. een e een u schreef in een woord.
Met van die gekke smilies erbij enzo. En sommige anderen gingen er nog mee spotten ook.
En een extra bericht van o, zijn Engels is ook niet goed.
Terwijl ik me niet bewust ben dat ik ooit mijn Engels heb laten horen of schrijven.
En dat hoeft ook niet.
Ik wil alleen zeggen dat het helemaal niet erg is als mensen af en toe wel is een lettergreep verkeerd schrijven.
Als je dan echt er op in gaat en iemand belachelijk probeert te maken. Dan ben je gewoon een laag persoon.
Zeg maar gewoon Willem.
Plaats reactie