Taal

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2253928-nedersak ... -taal.html

Dit vindt @DIA misschien wel interessant. Ik zie hem met enige regelmaat over het Nedersaksisch schrijven.
Taal is inderdaad boeiend. Evenwel... spreek ik in de praktijk alleen nog maar dialect in kleine kring van familie en enige bekenden. Het dialect blijkt in de praktijk vaak bijna exit! Blijft wel dat het een boeiende materie is: Nedersaksisch ofwel Platduuts, zoals het over de grens genoemd wordt. Echter... er bestaat geen echt geschreven Nedersaksisch. Het is geen cultuurtaal, en het verschilt van plaats tot plaats. In Nederland is het 'zwaar beïnvloedt' door het Nederlands, in Duitsland door het Hoogduits, zodat, mede door de moderne media de taalgrens alleen maar steeds scherper wordt.
Niettemin eindigt het voltooid deelwoord 'beïnvloed' nog steeds op een d; in een taaltopic moeten we daar toch wel een beetje op letten ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2253928-nedersak ... -taal.html

Dit vindt @DIA misschien wel interessant. Ik zie hem met enige regelmaat over het Nedersaksisch schrijven.
Taal is inderdaad boeiend. Evenwel... spreek ik in de praktijk alleen nog maar dialect in kleine kring van familie en enige bekenden. Het dialect blijkt in de praktijk vaak bijna exit! Blijft wel dat het een boeiende materie is: Nedersaksisch ofwel Platduuts, zoals het over de grens genoemd wordt. Echter... er bestaat geen echt geschreven Nedersaksisch. Het is geen cultuurtaal, en het verschilt van plaats tot plaats. In Nederland is het 'zwaar beïnvloedt' door het Nederlands, in Duitsland door het Hoogduits, zodat, mede door de moderne media de taalgrens alleen maar steeds scherper wordt.
Niettemin eindigt het voltooid deelwoord 'beïnvloed' nog steeds op een d; in een taaltopic moeten we daar toch wel een beetje op letten ;)
Iej heb geliek! Mear ja, zulke dinge glipt er mangs duur ;)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Heeft poedelnaakt iets met een hond te maken? Waarom noemen we een praatziek persoon nu juist een ‘kletsmajoor’? Waar zit je op als je ‘op je hurken’ zit? Zit er vis in ‘palingworst’? En is een ‘nijlpaard’ echt een paard uit de Nijl? Vroeg of laat komt er een moment dat je je zoiets opeens afvraagt.

De antwoorden staan in het boekje Waar komt suikerspin vandaan?
Lijkt mij wel leuk om op mijn verlanglijstje te zetten. :livre
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Waar komt het woord HANSWORST vandaan?
En RUNDERVINK...
Een ding mag duidelijk zijn: het ene is geen worst en het andere is geen vink!

En daarbij weten we ook wel allemaal, naar we aannemen, dat een HOTDOG geen bijtgrage hond is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Een rechtbankverslaggever die het verschil niet weet tussen mits en tenzij.
“De verdachte raakt zijn rijbewijs niet kwijt, mits hij in de komende twee jaar een ongeluk veroorzaakt. “
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Taal

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Een rechtbankverslaggever die het verschil niet weet tussen mits en tenzij.
“De verdachte raakt zijn rijbewijs niet kwijt, mits hij in de komende twee jaar een ongeluk veroorzaakt. “
:haha :haha :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Dat botst met rechtvaardigheid.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

De zon des heils doet aan de kimmen staan.
Altijd als we dat zingen, denk ik: dat klopt toch niet? Er is toch maar één kim?
Is het niet oorspronkelijk het woord "kimme" geweest, als ouderwets woord voor kim, en is dat verbasterd naar "kimmen"?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

In een psalmboek uit 1774 staat ook al kimmen. Dus zal dat wel oorspronkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Maar er is maar één kim (horizon). De zon kan niet aan meerdere horizonnen staan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Maar er is maar één kim (horizon). De zon kan niet aan meerdere horizonnen staan.
Is er echt maar één horizon?
Vanuit ons perspectief wel.
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Ik ben aan het lezen in Misschien Esther. Ik kom op een gegeven moment een beschrijving tegen van het appartement waar de familie woont. Vier kamers met inbouwkasten, een niche voor de koelkast, twee loggia's en een hangzolder.

Een niche voor de koelkast??? Is dat een vertaalfout, een autocorrect, of weet ik niet wat niche betekent? Dat moet toch gewoon "nis" zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Ik ben aan het lezen in Misschien Esther. Ik kom op een gegeven moment een beschrijving tegen van het appartement waar de familie woont. Vier kamers met inbouwkasten, een niche voor de koelkast, twee loggia's en een hangzolder.

Een niche voor de koelkast??? Is dat een vertaalfout, een autocorrect, of weet ik niet wat niche betekent? Dat moet toch gewoon "nis" zijn?
Ik denk in eerste instantie aan een nis... inderdaad. Een "niche product" is iets anders, dacht ik toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

De discussie die ontstond n.a.v. de versregel "Die met ons lot bewogen" heb ik hierheen gesplitst: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=13636
Op deze plaats verder over Taal aub.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Ik las dat er een nieuwe aandoening is, vliegschaamte.
Het is een luxekwaal.
Het betreft mensen die - meestal vanwege hun werk - veel vliegkilometers maken.
Ze hebben soms de neiging zich te verontschuldigen: Ik vlieg dan wel veel, maar ik heb geen auto en verspil geen eten..
Voorbeeldje: een vrouw die van Amsterdam, via New York, door naar San Diego, terug naar New York vloog, 20.000 kilometer binnen een week.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie