Taal

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Zomaar een vraagje: schrijven jullie bijbel/Bijbel met een hoofdletter?
En als het in een ander woord zit? Bijbelkring, bijbelstudie, een bijbels lied, noem maar op.

Ik ben geneigd om een kleine letter te gebruiken, maar de spellingcontrole wil anders...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Zomaar een vraagje: schrijven jullie bijbel/Bijbel met een hoofdletter?
En als het in een ander woord zit? Bijbelkring, bijbelstudie, een bijbels lied, noem maar op.

Ik ben geneigd om een kleine letter te gebruiken, maar de spellingcontrole wil anders...
Ik raadpleeg in zo'n geval altijd Genootschap Onze Taal:
De Heilige Schrift

Als het om de Bijbel als (heilige) tekst gaat, als verhaal, krijgt het woord een hoofdletter:

Veel uitdrukkingen zijn gebaseerd op verhalen uit de Bijbel.
Bij ons thuis lazen we na het eten uit de Bijbel.
Onze buurkinderen zaten op de school met de Bijbel.
In de officiële spelling krijgen ook samenstellingen met Bijbel in deze betekenis een hoofdletter, bijvoorbeeld: Bijbelstudie, Bijbelkennis, Bijbelboek. Ook het bijvoeglijk naamwoord Bijbels, zoals in Bijbelse geschiedenis of een Bijbelse gelijkenis, heeft sinds 2005 officieel een hoofdletter, evenals de tegenhanger on-Bijbels.
In onze Spellingwijzer Onze Taal krijgt Bijbel als naam van het heilige boek eveneens een eerbiedshoofdletter. Maar de hoofdletter in samenstellingen is wat ons betreft zeker niet noodzakelijk; er is veel voor te zeggen de eerbiedskapitaal alleen te gebruiken voor het heilige boek zelf. Zo wordt ook voorkomen dat teksten over de Bijbel wemelen van de hoofdletters. In de Spellingwijzer staan dan ook alternatieven als bijbelstudie, bijbelkennis en bijbelboek (met een kleine letter). Ook bijbels en onbijbels zijn heel gangbaar met een kleine letter, en hoeven wat ons betreft niet te worden afgekeurd.

Het fysieke boek

Als het om het 'fysieke' boek gaat (dat je kunt vastpakken), vervalt de eerbiedshoofdletter. Dat geldt ook voor afleidingen en samenstellingen met bijbel in deze betekenis. De volgende zinnen zijn ook in de officiële spelling allemaal juist:

De gemiddelde dominee heeft een kast vol bijbels.
Bij het afscheid van de zondagsschool kreeg ze een bijbel.
Zeer dun papier wordt ook wel bijbelpapier genoemd.
In de beduimelde kinderbijbel die wij vroeger hadden, stonden heel mooie illustraties.
Dat is een fraai zakbijbeltje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Dat is wel verhelderend, dank je.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Taal

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Dat is wel verhelderend, dank je.
Bij Erdee Media Groep schrijven ze 'Bijbel' altijd met een hoofdletter (dat is bij hen de regel).
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Posthoorn schreef:
Dodo schreef:Dat is wel verhelderend, dank je.
Bij Erdee Media Groep schrijven ze 'Bijbel' altijd met een hoofdletter (dat is bij hen de regel).
Dat is waarschijnlijk met het oog op de achterban. Er zijn altijd mensen die gaan stuiteren als ze denken dat er oneerbiedig wordt gedaan, zelfs als dat volgens de spellingregels niet zo is.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Maar ik zie dat ik dan toch te weinig hoofdletters pleeg te gebruiken. Daar zal ik aan proberen te denken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Uit de auteursinstructies van Boekencentrum kopieer ik het volgende:

Hoofdletter:zelfstandige naamwoorden die de heilige Schrift noemen (Bijbel, Schrift, Oude/Nieuwe Testament) of andere religieuze schriften zoals de Koran.

Geen hoofdletter bij ‘bijbel’ en ‘koran’ als verwezen wordt naar het object/een exemplaar, bijvoorbeeld: de bijbel op de eettafel.
Afgeleide woorden van Bijbel en Schrift, bijvoorbeeld: bijbelgedeelte, bijbelse, bijbelstudie, schriftgetrouw, schriftuurlijk. Ook de afgeleide woorden van de (christelijke) feestdagen zoals paastijd, kerstdagen en kerstengel.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Uit de auteursinstructies van Boekencentrum kopieer ik het volgende:

Hoofdletter:zelfstandige naamwoorden die de heilige Schrift noemen (Bijbel, Schrift, Oude/Nieuwe Testament) of andere religieuze schriften zoals de Koran.

Geen hoofdletter bij ‘bijbel’ en ‘koran’ als verwezen wordt naar het object/een exemplaar, bijvoorbeeld: de bijbel op de eettafel.
Afgeleide woorden van Bijbel en Schrift, bijvoorbeeld: bijbelgedeelte, bijbelse, bijbelstudie, schriftgetrouw, schriftuurlijk. Ook de afgeleide woorden van de (christelijke) feestdagen zoals paastijd, kerstdagen en kerstengel.
Mijn spelling(s)controle zegt dat Schriftuurlijk met een hoofdletter moet. Hij keurt het in ieder geval altijd fout als ik het niet met een Hoofdletter typ. Ook onbijbels wordt fout gerekend:
Dat zou on-Bijbels moeten zijn, aldus mijn spelling(s)controle.

Interessant: http://www.spelling.nu/spelfouten/s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Spellingcontrole maakt er vaak een potje van, daar kun je niet op vertrouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Spellingcontrole maakt er vaak een potje van, daar kun je niet op vertrouwen.
Het is wel handiger dan om er bij twijfelgevallen Het Groene Boekje op na te slaan. Daarvoor is deze moderne tijd doorgaans te gejaagd. Tenminste, als ik me niet vergis in dezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

De Wegwijzer is gelegen aan wat wel de ”reliboulevard” wordt genoemd, aldus de voorganger,
Wat een verschrikkelijk nieuw woord.
Uit een artikel op RD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:De Wegwijzer is gelegen aan wat wel de ”reliboulevard” wordt genoemd, aldus de voorganger,
Wat een verschrikkelijk nieuw woord.
Uit een artikel op RD.nl
Tja, zet acht meubelzaken bij elkaar en je hebt een meubelboulevard. Zet vijf garagebedrijven bij elkaar en je hebt een autoboulevard. Zet een kerk, een moskee, een hindoetempel en een boeddhatempel bij elkaar en....
Zo vreemd is dat dus niet. Evenmin als de term refodome(s) die sinds Barneveld nog wel eens opduikt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Sommigen bakken er echt helemaal niks van.
Zo bijvoorbeeld de ondertiteling van een filmpje van Jij daar!
waar ik in verzeild raakte...

Voorbeeld:
Dus heb je een hart voor Jij daar!
Vertaling:
Dus heb je een hart voor jaj dagen

Voorbeeld:
Wees niet benauwd om wat harder te werken
Vertaling:
Denk niet dat de automaat harder te werken als…

Voorbeeld:
Dan hoopt Jurrien ten Brinke hier te zijn
Vertaling:
Dan hoopt de regering ten Brinke hier te zijn

En ik maar denken dat ik de domste van iedereen was...
Techniek schijnt dus nog veel dommer te zijn...
:oO
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Op deze vroege morgen weer wat geleerd. Taal is een boeiend fenomeen!
Ik vroeg me af wat 'Argumentum ad hominem' was.
Wikipedia zegt dit, voor zover we Wikipedia als correct kunnen beschouwen:

Argumentum ad hominem
Argumentum ad hominem (Latijn voor "Argument op de man") is een logische drogreden die de positie van de opponent in diskrediet brengt. Het is een tegenwerping die betrekking heeft op de persoon die een bewering doet, niet op de bewering zelf.

Argumentatieschema
Het argumentatieschema is als volgt:
Persoon A doet bewering 'X'.
Er is iets mis met persoon A.
Dus bewering 'X' is onwaar.

Voorbeelden
De opponent begaat een argumentum ad hominem door zich te richten op kenmerken van de spreker
die niet zouden deugen, zoals:
Eerlijkheid "A liegt vaak"
Persoonlijkheid"A is een pathologische leugenaar"; "A is nog niet eens droog achter de oren".
Gedrag"A is een dronkenlap"; "A heeft een affaire met B."
Partijdigheid"A kiest altijd de kant van C"; "A komt immers ook uit P"
Schijnheiligheid — "Jij hebt dat zelf ook gedaan." (Zie: tu quoque)
Het uiterlijk - "A ziet er niet erg goed uit; de stress stroomt ervan af".

Betekenis
Oorspronkelijk was de betekenis van het argumentum ad hominem nauwer dan tegenwoordig en was het wel degelijk
een geldig argument, namelijk een argument waarmee men aantoont dat een bewering niet in overeenstemming is
met andere beweringen van dezelfde spreker. Argumenten die de bewering op zich aanvallen werden ad rem genoemd.
De betekenis van beide begrippen is echter verwaterd.

In Nederland en Vlaanderen wordt ook de uitdrukking op de man spelen wel gebruikt. Deze term is afkomstig uit het voetbal, als een voetballer geen tackle uitvoert op de bal, maar op de tegenspeler.

Tot zover een leerzaam citaat!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Taal

Bericht door CvdW »

Nu de toepassing nog. Immers het moet persoonlijk beleefd worden.
Plaats reactie