Taal

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Taal

Bericht door eilander »

Mara schreef:Mooi scrabblewoord in de Volkskrant: de karamelzeezoutisering van Nederland.
Inderdaad, waarom moet deze smaak aan zoveel produkten - die van zichzelf lekker zijn - toegevoegd worden?
IJsjes, kruidnootjes, pindakaas, chocoladeletters...
Opeens was de smaak er en nestelde zich overal.
Voor galgje is het leuk, bij scrabble past het niet :slurp
Het wordt heel vaak zo gezegd, maar het klopt niet...
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Ook ongeschikt voor galgje. Daarvoor heb je woorden nodig met weinig verschillende letters.
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Taal

Bericht door Zita »

Mara schreef:Mooi scrabblewoord in de Volkskrant: de karamelzeezoutisering van Nederland.
Inderdaad, waarom moet deze smaak aan zoveel produkten - die van zichzelf lekker zijn - toegevoegd worden?
IJsjes, kruidnootjes, pindakaas, chocoladeletters...
Opeens was de smaak er en nestelde zich overal.
nou, een reep Tony zeezout caramel gaat er bij mij altijd wel in hoor. Terwijl ik niet zo van de chocola ben. Pure Tony zeezout caramel zou nog beter zijn, maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Bij pindakaas en kruidnootjes lijkt het mij niks. Dat smaakt al naar pinda of speculaas en dan heb ik geen andere gekkigheid nodig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Bij de Saline de Bex in Zwitserland kregen we het ook gepresenteerd. Succesvolle smaak.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Taal

Bericht door helma »

Wie weet er goede synoniemen die je kan gebruiken voor het Woord 'eigenlijk'.
Ik ben met een column bezig en betrap mezelf er eigenlijk op dat ik eigenlijk best vaak het Woord 'eigenlijk' gebruik maar dat ik ook eigenlijk geen goed synoniem weet wat ik dan kan gebruiken. En eigenlijk staat het Woord 'eigenlijk' wel in de titel van de column dus wil ik het ook eigenlijk wel regelmatig gebruiken.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Taal

Bericht door Roos2018 »

helma schreef:Wie weet er goede synoniemen die je kan gebruiken voor het Woord 'eigenlijk'.
Ik ben met een column bezig en betrap mezelf er eigenlijk op dat ik eigenlijk best vaak het Woord 'eigenlijk' gebruik maar dat ik ook eigenlijk geen goed synoniem weet wat ik dan kan gebruiken. En eigenlijk staat het Woord 'eigenlijk' wel in de titel van de column dus wil ik het ook eigenlijk wel regelmatig gebruiken.
Misschien heb je hier wat aan?
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=eigenlijk
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Wie weet er goede synoniemen die je kan gebruiken voor het Woord 'eigenlijk'.
Ik ben met een column bezig en betrap mezelf er eigenlijk op dat ik eigenlijk best vaak het Woord 'eigenlijk' gebruik maar dat ik ook eigenlijk geen goed synoniem weet wat ik dan kan gebruiken. En eigenlijk staat het Woord 'eigenlijk' wel in de titel van de column dus wil ik het ook eigenlijk wel regelmatig gebruiken.
Het is een stopwoord: het woord ‘eigenlijk’ kan je vrijwel altijd weglaten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
helma schreef:Wie weet er goede synoniemen die je kan gebruiken voor het Woord 'eigenlijk'.
Ik ben met een column bezig en betrap mezelf er eigenlijk op dat ik eigenlijk best vaak het Woord 'eigenlijk' gebruik maar dat ik ook eigenlijk geen goed synoniem weet wat ik dan kan gebruiken. En eigenlijk staat het Woord 'eigenlijk' wel in de titel van de column dus wil ik het ook eigenlijk wel regelmatig gebruiken.
Het is een stopwoord: het woord ‘eigenlijk’ kan je vrijwel altijd weglaten.
Zinnen waar eigenlijk in staat kun je geheel negeren.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

in wezen.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Taal

Bericht door Chrisje72 »

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Taal

Bericht door helma »

Ik ga nog eens kritisch lezen. Het voorbeeld was natuurlijk overdreven, maar soms valt je ineens weer op dat we het Woord vaak gebruiken
noor
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 mei 2017, 14:05

Re: Taal

Bericht door noor »

Als je het woord "eigenlijk" gebruikt, zwak je daarmee meestal datgene af, wat je wilde zeggen.
Het laat (eigenlijk) je onzekerheid horen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Taal

Bericht door helma »

noor schreef:Als je het woord "eigenlijk" gebruikt, zwak je daarmee meestal datgene af, wat je wilde zeggen.
Het laat (eigenlijk) je onzekerheid horen.
. Ja in veel gevallen wel. Maar soms wil je die onzekerheidsvragen uiten en dan gebruik je het dus bij de vragen die je aan jezelf stelt. En als je dan een paar vragen achter elkaar stelt zou je liever een keer een synoniem gebruiken.

Maar een ander kan ook vragen: wat doe je daar eigenlijk? Al dan niet verwijtend.
Of je zegt het als reactie op iets negatiefs wat iemand gezegd heeft: ik vind het eigenlijk best een mooi ding.

Maar de column is af en ik ga naar bed. :)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

https://nos.nl/artikel/2253928-nedersak ... -taal.html

Dit vindt @DIA misschien wel interessant. Ik zie hem met enige regelmaat over het Nedersaksisch schrijven.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2253928-nedersak ... -taal.html

Dit vindt @DIA misschien wel interessant. Ik zie hem met enige regelmaat over het Nedersaksisch schrijven.
Taal is inderdaad boeiend. Evenwel... spreek ik in de praktijk alleen nog maar dialect in kleine kring van familie en enige bekenden. Het dialect blijkt in de praktijk vaak bijna exit! Blijft wel dat het een boeiende materie is: Nedersaksisch ofwel Platduuts, zoals het over de grens genoemd wordt. Echter... er bestaat geen echt geschreven Nedersaksisch. Het is geen cultuurtaal, en het verschilt van plaats tot plaats. In Nederland is het 'zwaar beïnvloedt' door het Nederlands, in Duitsland door het Hoogduits, zodat, mede door de moderne media de taalgrens alleen maar steeds scherper wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie