Verschil tussen mannen en vrouwen.

mannen dogmatisch - vrouwen praktisch

mee eens
4
22%
oneens
9
50%
doorgaans geen verschil
5
28%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
refo schreef:Wil je het echt weten?
Ik denk, dat je gelijk hebt...
:OO
jullie zijn vast man. kan niet missen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door Joannah »

MarthaMartha schreef:Wat ik me afvraag en waarvoor ik tot nu toe geen verklaring kan vinden
(jullie mogen me helpen)

In het algemeen is het zo dat vrouwen beter zonder man kunnen dan mannen zonder vrouw (bij singles bijvoorbeeld)

In een huwelijk lijkt dit echter een beetje omgekeerd. In mijn vriendenkring zijn verschillende huwelijken waarin de man regelmatig voor zijn werk een poosje naar het buitenland moet en daardoor een paar dagen tot een week van huis is.
Op dat moment is het zo (óf lijkt het zo) dat de mannen dat gewoon doen, zonder moeite, en dus prima die tijd zonder hun vrouw kunnen (haar niet missen???), terwijl de vrouwen daar vaak veel meer moeite mee hebben en hun man juist enorm missen.

Wat zou hier een verklaring voor kunnen zijn???

Of is mijn omschrijving van de mannelijke kant niet juist? Ik kijk er ook maar naar als vrouw natuurlijk....
daar is zeker een verklaring voor, die teruggaat tot de wat diepere, hormonale instincten van de man, testosteron heet dat geloof ik.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door refo »

We moeten terug in de geschiedenis.

Het gezin woonde in een hol.
De man ging op jacht en zorgde voor aanvoer van het voedsel.
De vrouw zat met de kinderen thuis.
Die bereidde de maaltijd met datgene wat de man de vorige dagen thuisbracht.
Kwam hij thuis en was er geen vrouw, dan was er voor hem geen eten.
Datgene wat hij bij zich had was ongeschikt voor onmiddelijke consumptie.
Het is de man in de genen gaan zitten (evolutie) of de man is zo gemaakt (schepping) dat als hij thuis komt, hij in principe niets meer kan doen.
Dat hoefde ook niet. Niemand zei hem dat hij lui was, want hij was uiterst nuttig: ging hij niet op jacht, dan stierf het gezin van de honger.
Hij werd gewaardeerd en waardeerde zijn vrouw. En de kinderen beiden.

Zij zit met de kinderen thuis. Zonder man. Ze is daarom super waakzaam. Iedere verandering in de omgeving valt haar op. Elke verandering kan namelijk de status quo van veiligheid van dat moment van het gezin bedreigen.
Van nature voelt een vrouw zich fijn op het nest.

Tot en met ongeveer de jaren 60 van de vorige eeuw ging het traditioneel zo. Het hol werd een hut werd een huis.

Zo hoef ik al niet meer uit te leggen hoe een vrouw zich voelt als de man ’s avonds niet thuiskomt. Dat is tegen haar natuur. Terwijl er in wezen niets aan de hand is.
En de man is gewoon weg op jacht, het duurt alleen wat langer en hij is er rustig onder, want voor het nest wordt gezorgd.



Een bijkomend probleem:
Eigenlijk is onze generatie de eerste waarin de man moet uitleggen dat hij geen zin/geen verplichting heeft iets in het kader van het huishouden te doen.

Eventueel kun je het terugvoeren tot testosteron, als je dat leuk vindt. Maar dat is altijd bedoeld geweest als oplossing. Daar moet de man trots op zijn. Ze kunnen niets in het huishouden en daar moeten ze trots op zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door MarthaMartha »

Orchidee schreef:
MarthaMartha schreef:Wat ik me afvraag en waarvoor ik tot nu toe geen verklaring kan vinden
(jullie mogen me helpen)

In het algemeen is het zo dat vrouwen beter zonder man kunnen dan mannen zonder vrouw (bij singles bijvoorbeeld)

In een huwelijk lijkt dit echter een beetje omgekeerd. In mijn vriendenkring zijn verschillende huwelijken waarin de man regelmatig voor zijn werk een poosje naar het buitenland moet en daardoor een paar dagen tot een week van huis is.
Op dat moment is het zo (óf lijkt het zo) dat de mannen dat gewoon doen, zonder moeite, en dus prima die tijd zonder hun vrouw kunnen (haar niet missen???), terwijl de vrouwen daar vaak veel meer moeite mee hebben en hun man juist enorm missen.

Wat zou hier een verklaring voor kunnen zijn???

Of is mijn omschrijving van de mannelijke kant niet juist? Ik kijk er ook maar naar als vrouw natuurlijk....
"Liefde maakt blind...getrouwd zijn is de bril..." :nananere
Ik snap je reactie niet helemaal? en de smiley helemaal niet?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door MarthaMartha »

mmmm... ik probeer een probleem te ontleden dat ik alleen van vrouwelijke kanten omschreven hoor (een vriendin van mij telt de dagen af als haar man weer een week in Indië of in Amerika zit) Haar man geniet wel van die reizen (snap ik ook wel trouwens)....

de mannen op dit forum maken er een paar lollige opmerkingen over....

Dat is natuurlijk precies het soort reactie waardoor zo'n vrouw het gevoel krijgt dat manlief haar gewoon niet begrijpt... (in ieder geval kan ik ze nog niet helpen met een soort verklaring van mannelijke zijde - haar man is ook geen prater en ik dacht hier een aantal mannen bij elkaar te hebben die misschien wel een verklaring kunnen aanreiken, of vrouwen die hierover met hun praten en inmiddels weten hoe zoiets in elkaar steekt)
refo schreef:Zo hoef ik al niet meer uit te leggen hoe een vrouw zich voelt als de man ’s avonds niet thuiskomt. Dat is tegen haar natuur. Terwijl er in wezen niets aan de hand is. En de man is gewoon weg op jacht, het duurt alleen wat langer en hij is er rustig onder, want voor het nest wordt gezorgd.
dit zou idd een soort verklaring kunnen zijn, dat zit je dan helemaal in je natuur verweven zeg maar... klinkt me niet gek...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door Joannah »

refo schreef:We moeten terug in de geschiedenis.

Het gezin woonde in een hol.
De man ging op jacht en zorgde voor aanvoer van het voedsel.
De vrouw zat met de kinderen thuis.
Die bereidde de maaltijd met datgene wat de man de vorige dagen thuisbracht.
Kwam hij thuis en was er geen vrouw, dan was er voor hem geen eten.
Datgene wat hij bij zich had was ongeschikt voor onmiddelijke consumptie.
Het is de man in de genen gaan zitten (evolutie) of de man is zo gemaakt (schepping) dat als hij thuis komt, hij in principe niets meer kan doen.
Dat hoefde ook niet. Niemand zei hem dat hij lui was, want hij was uiterst nuttig: ging hij niet op jacht, dan stierf het gezin van de honger.
Hij werd gewaardeerd en waardeerde zijn vrouw. En de kinderen beiden.

Zij zit met de kinderen thuis. Zonder man. Ze is daarom super waakzaam. Iedere verandering in de omgeving valt haar op. Elke verandering kan namelijk de status quo van veiligheid van dat moment van het gezin bedreigen.
Van nature voelt een vrouw zich fijn op het nest.

Tot en met ongeveer de jaren 60 van de vorige eeuw ging het traditioneel zo. Het hol werd een hut werd een huis.

Zo hoef ik al niet meer uit te leggen hoe een vrouw zich voelt als de man ’s avonds niet thuiskomt. Dat is tegen haar natuur. Terwijl er in wezen niets aan de hand is.
En de man is gewoon weg op jacht, het duurt alleen wat langer en hij is er rustig onder, want voor het nest wordt gezorgd.



Een bijkomend probleem:
Eigenlijk is onze generatie de eerste waarin de man moet uitleggen dat hij geen zin/geen verplichting heeft iets in het kader van het huishouden te doen.

Eventueel kun je het terugvoeren tot testosteron, als je dat leuk vindt. Maar dat is altijd bedoeld geweest als oplossing. Daar moet de man trots op zijn. Ze kunnen niets in het huishouden en daar moeten ze trots op zijn.
waanzin, mijn ouders deden alles samen, koken, vaat wassen, boodschappen enz.
Dat dwingende testosteron is geen oplossing maar een iets wat beheerst dient te worden.Waar de man de baas over moet leren te worden.
Daar kan hij dan trots op zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door MarthaMartha »

Joannah schreef: waanzin, mijn ouders deden alles samen, koken, vaat wassen, boodschappen enz.
Dat dwingende testosteron is geen oplossing maar een iets wat beheerst dient te worden.Waar de man de baas over moet leren te worden.
Daar kan hij dan trots op zijn.
Ik snap geen bal van wat je bazelt en wat daarin een antwoord op mijn vraag zou kunnen zijn....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door vlinder »

Ik herken niet helemaal wat je schrijft MM. Als memento voor een conferentie o.i.d. 3 dagen weg is, zijn we allbei reuze blij dat ie weer terug is. Hij heeft mij gemist en ik hem (althans, dat zegt hij... :huhu ). Hij belt en smst tussendoor om te zeggen hoe het daar is.
Bij ons is het eerder omgedraaid. Ik heb elke maand 4 tot 8 nachtdiensten. Je leeft dan ongelooflijk langs elkaar heen, vooral als je 's avonds nog weg moet. Dan wil het wel gebeuren dat we elkaar 2 tot 3 dagen niet zien. Ik heb minder moeite met de nachtdiensten. Memento slaapt heel slecht.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:Wat ik me afvraag en waarvoor ik tot nu toe geen verklaring kan vinden
(jullie mogen me helpen)

In het algemeen is het zo dat vrouwen beter zonder man kunnen dan mannen zonder vrouw (bij singles bijvoorbeeld)

In een huwelijk lijkt dit echter een beetje omgekeerd. In mijn vriendenkring zijn verschillende huwelijken waarin de man regelmatig voor zijn werk een poosje naar het buitenland moet en daardoor een paar dagen tot een week van huis is.
Op dat moment is het zo (óf lijkt het zo) dat de mannen dat gewoon doen, zonder moeite, en dus prima die tijd zonder hun vrouw kunnen (haar niet missen???), terwijl de vrouwen daar vaak veel meer moeite mee hebben en hun man juist enorm missen.

Wat zou hier een verklaring voor kunnen zijn???

Of is mijn omschrijving van de mannelijke kant niet juist? Ik kijk er ook maar naar als vrouw natuurlijk....
Tja, als mijn man een paar dagen weg moet (wat hij het liefst vermijdt) dan mist hij ons enorm :love
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:
MarthaMartha schreef: "Liefde maakt blind...getrouwd zijn is de bril..." :nananere
Ik snap je reactie niet helemaal? en de smiley helemaal niet?
Het is ook maar een oud, flauw grapje, en moet je niet al te serieus nemen... ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door Joannah »

MarthaMartha schreef:
Joannah schreef: waanzin, mijn ouders deden alles samen, koken, vaat wassen, boodschappen enz.
Dat dwingende testosteron is geen oplossing maar een iets wat beheerst dient te worden.Waar de man de baas over moet leren te worden.
Daar kan hij dan trots op zijn.
Ik snap geen bal van wat je bazelt en wat daarin een antwoord op mijn vraag zou kunnen zijn....
het was ook een antwoord op refo, leek me wel redelijk duidelijk toch....
of mogen we alleen antwoord geven op de vraagsteller?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door Zita »

Ik herken het wel in die zin dat sommige vrouwen die ik ken in de tijd dat ze vrijgezel waren gewoon zelfstandig waren, en zodra ze getrouwd waren opeens bij wijze van spreken geen kapot peertje meer konden vervangen. Misschien is het een vorm van binding: de vrouw stelt zich (waarschijnlijk onbewust) kwetsbaar en afhankelijk op, de man krijgt de ruimte om de breedgeschouderde held te zijn.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door MarthaMartha »

Orchidee schreef:
Orchidee schreef:
MarthaMartha schreef: "Liefde maakt blind...getrouwd zijn is de bril..." :nananere
Ik snap je reactie niet helemaal? en de smiley helemaal niet?
Het is ook maar een oud, flauw grapje, en moet je niet al te serieus nemen... ;)
oké, begreep ik niet, (en omdat de vriendin die ik noemde al meer dan 20 jaar getrouwd is, is die bril inmiddels ook al oud :huhu )
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef:Ik herken niet helemaal wat je schrijft MM. Als memento voor een conferentie o.i.d. 3 dagen weg is, zijn we allbei reuze blij dat ie weer terug is. Hij heeft mij gemist en ik hem (althans, dat zegt hij... :huhu ). Hij belt en smst tussendoor om te zeggen hoe het daar is.
Bij ons is het eerder omgedraaid. Ik heb elke maand 4 tot 8 nachtdiensten. Je leeft dan ongelooflijk langs elkaar heen, vooral als je 's avonds nog weg moet. Dan wil het wel gebeuren dat we elkaar 2 tot 3 dagen niet zien. Ik heb minder moeite met de nachtdiensten. Memento slaapt heel slecht.
Dat kan ik me wel voorstellen ja.

(ik ben blij dat demo niet een baan heeft (nu) waar hij regelmatig langer voor weg zou zijn.... al moet ik eerlijk zeggen dat ik wel kan begrijpen dat iemand dat ook leuk vindt... op die manier toch hier en daar wat van de wereld zien - zou ik zelf ook leuk vinden).
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen.

Bericht door Mara »

In dit filmpje wordt goed uitgelegd wat de invloed is van het biologische verschil tussen een man en een vrouw.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... e-dat-komt
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie