Christen en vuurwerk

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Lassie »

oneens.

Waarom? omdat we als Christenen ook in een auto rijden...
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?

Dit is een lastige stelling.
Het tijdstip van afsteken is wel beslissend.
Rond oud en nieuw waarbij alles verwijst naar de vergankelijkheid van het leven vind ik het minder gepast.
Vuurwerk opzich blijft gewoon leuk speelgoed, ook voor volwassenen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door albion »

Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?
"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?[/quote]


eens. Zomaar een paar gedachten die in mij opkwamen en het kan nog aangevuld worden met een heleboel andere zaken.

Naast dat je in alles wat je doet of laat de ere Gods op het oog moet hebben (en wat schieten we daarin tekort) is het ook:

1. Verspilling van geld
2. Tijdsverspilling
3. Je in gevaar begeven (slecht voor het gehoor, verlies van ledematen, zelfs van mensenlevens)
4. Dierenleed
5. Milieu belastend (roken is verboden en dit festijn mag :jongle ).
6. Het geeft veel onrust en ruzie in huis, ongehoorzaamheid etc. (gelukkig is dit jaar het item vuurwerk niet aan de orde). (Er zijn wel een paar nitraten afgestoken als voorproefje)

De kat is buiten op het ogenblik, maar ik denk dat ze het niet breed heeft want de knallen zijn weer niet van de lucht. :banghead
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?

Dit is een lastige stelling.
Het tijdstip van afsteken is wel beslissend.
Rond oud en nieuw waarbij alles verwijst naar de vergankelijkheid van het leven vind ik het minder gepast.
Vuurwerk opzich blijft gewoon leuk speelgoed, ook voor volwassenen.
Goed, laat ik het dan specificeren: Ik bedoel gewoon om 0.00 uur de straat op en vuurwerk afsteken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?
"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?

eens. Zomaar een paar gedachten die in mij opkwamen en het kan nog aangevuld worden met een heleboel andere zaken.

Naast dat je in alles wat je doet of laat de ere Gods op het oog moet hebben (en wat schieten we daarin tekort) is het ook:

1. Verspilling van geld
2. Tijdsverspilling
3. Je in gevaar begeven (slecht voor het gehoor, verlies van ledematen, zelfs van mensenlevens)
4. Dierenleed
5. Milieu belastend (roken is verboden en dit festijn mag :jongle ).
6. Het geeft veel onrust en ruzie in huis, ongehoorzaamheid etc. (gelukkig is dit jaar het item vuurwerk niet aan de orde). (Er zijn wel een paar nitraten afgestoken als voorproefje)

De kat is buiten op het ogenblik, maar ik denk dat ze het niet breed heeft want de knallen zijn weer niet van de lucht. :banghead[/quote]
Kan ik me wel in vinden, maar als je het gewoon beperkt houdt, gewoon voor de gezelligheid: wat vuurpijlen en een paar potten of romeinse kaarsen, dat is toch ook gewoon gezellig?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door memento »

Alles wat ons niet direct of indirect in de Schrift verboden wordt mogen we doen. M.i. mag het afsteken van vuurwerk daarom. Maar ik acht het béter het niet te doen...
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Josephus »

albion schreef:1. Verspilling van geld
[...]
3. Je in gevaar begeven (slecht voor het gehoor, verlies van ledematen, zelfs van mensenlevens)
[...]
5. Milieubelastend
[...]
Dat zijn voor mij ook de redenen om geen vuurwerk te kopen. Maar dat is makkelijk gezegd, want ik heb er verder ook weinig mee (hoewel ik in een enkel geval siervuurwerk als toeschouwer wel kan waarderen).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

memento schreef:Alles wat ons niet direct of indirect in de Schrift verboden wordt mogen we doen. M.i. mag het afsteken van vuurwerk daarom. Maar ik acht het béter het niet te doen...
Maar wat doe je dan met een tekst als: "Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods." Dat is voor mijn gevoel niet echt de rijmen met vuurwerk, maar wellicht kun jij er een verstandig licht over laten schijnen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door albion »

Lassie schreef:oneens.

Waarom? omdat we als Christenen ook in een auto rijden...

Moet je op een dorpje wonen, 's avonds rijden helemaal geen bussen, treinen zie je hier ook niet. Ik zou niet weten hoe ik naar mijn werk zou moeten. Doe je het ook nog met veger en blik (ipv met de stofzuiger), en de was gaat dat bij jullie ook met de hand ipv met de wasmachine? Of hebben jullie geen centrifuge? Fietsen, ach vroeger moest mijn opa een paar uur lopen om op zijn werk te komen (hij stond om 3 uur op om op tijd te zijn).

Hoe doe je dat als je op vakantie gaat? Bepakt en bezakt met een rugzak? En lopend overal naar toe?
Laatst gewijzigd door albion op 31 dec 2009, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Lassie »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:
Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?

Dit is een lastige stelling.
Het tijdstip van afsteken is wel beslissend.
Rond oud en nieuw waarbij alles verwijst naar de vergankelijkheid van het leven vind ik het minder gepast.
Vuurwerk opzich blijft gewoon leuk speelgoed, ook voor volwassenen.
Goed, laat ik het dan specificeren: Ik bedoel gewoon om 0.00 uur de straat op en vuurwerk afsteken.
Overdag mag het wel?

@Albion,

Tijdverspilling... tsja daar ken ik nog wel meer voorbeelden van.
Verspilling van geld... idem dito.
Dierenleed... wat dacht je van make up. Ook dierenleed.
Millieubelastend... ook een auto is millieubelastend en niet te vergeten het afval wat we met z'n allen in 1 kliko gooien.

...en noem maar op....

misschien ben ik nu wel heel erg aan het .... , maar ik begrijp gewoon niet waarom er tegen vuurwerk getrapt moet worden (hiermee zeg ik niet dat je wel vuurwerk mag afschieten) maar het andere wel tollereren.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door albion »

Luther schreef:
albion schreef:
Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?
"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?
Albion schreef: eens. Zomaar een paar gedachten die in mij opkwamen en het kan nog aangevuld worden met een heleboel andere zaken.

Naast dat je in alles wat je doet of laat de ere Gods op het oog moet hebben (en wat schieten we daarin tekort) is het ook:

1. Verspilling van geld
2. Tijdsverspilling
3. Je in gevaar begeven (slecht voor het gehoor, verlies van ledematen, zelfs van mensenlevens)
4. Dierenleed
5. Milieu belastend (roken is verboden en dit festijn mag :jongle ).
6. Het geeft veel onrust en ruzie in huis, ongehoorzaamheid etc. (gelukkig is dit jaar het item vuurwerk niet aan de orde). (Er zijn wel een paar nitraten afgestoken als voorproefje)

De kat is buiten op het ogenblik, maar ik denk dat ze het niet breed heeft want de knallen zijn weer niet van de lucht. :banghead

Kan ik me wel in vinden, maar als je het gewoon beperkt houdt, gewoon voor de gezelligheid: wat vuurpijlen en een paar potten of romeinse kaarsen, dat is toch ook gewoon gezellig?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Fjodor »

Ik vind ook, als we gaan zeggen dat vuurwerk niet mag, dan kunnen we wel door blijven gaan met regels verzinnen..
Toch kan je je geld beter uitgeven, dat is zeker.
Laat een ieder voor zijn eigen geweten overtuigd zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:Ik vind ook, als we gaan zeggen dat vuurwerk niet mag, dan kunnen we wel door blijven gaan met regels verzinnen..
Toch kan je je geld beter uitgeven, dat is zeker.
Laat een ieder voor zijn eigen geweten overtuigd zijn.
Het gaat mij niet om regeltjes, inderdaad iedereen heeft wat dat betreft een eigen verantwoordelijkheid. Het gaat mij erom: wat vinden jullie ervan als gezegd wordt dat een christen geen vuurwerk kan afsteken, zeker niet na een ernstige preek. Oudjaarsdag staat immers in het teken van vergankelijkheid, de dood en de naderende eeuwigheid / wederkomst?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
memento schreef:Alles wat ons niet direct of indirect in de Schrift verboden wordt mogen we doen. M.i. mag het afsteken van vuurwerk daarom. Maar ik acht het béter het niet te doen...
Maar wat doe je dan met een tekst als: "Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods." Dat is voor mijn gevoel niet echt de rijmen met vuurwerk, maar wellicht kun jij er een verstandig licht over laten schijnen.

Eens, alles moet in dat licht staan.
Maar in het kader van ontspanning is dit natuurlijk niet altijd direct toetepassen op allerlei bezigheden.
Het gaat om de grondhouding.

Als ik 's nachts met mn kinderen uit het raam naar het vuurwerk sta te kijken, heb ik altijd een dubbel gevoel.
Het is gewoon mooi. En de spanning die het met zich meebrengt kan ik voor jongeren heel goed begrijpen. Aan de andere kant als je ziet hoe de wereld zich uitleeft in die ogenblikken gaat er wat tegenstaan en voel je dat het niet gepast is en dat het een opvulling is van een ongelofelijke leegte.

Maar als ik voor mezelf spreek : als mn kinderen weer een rotje gevonden hebben , en ik deze moet afsteken in de achtertuin, voel ik, kijkend naar de glunderende kindergezichtjes, iets van de spanning van een 20 jaar geleden. En sorry, maar dan ben ik weer even kind en vind het erg leuk... ;)
Plaats reactie