Christen en vuurwerk

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

helma schreef:Mmm... DDD, is het gegeven dat mensen er zo van genieten een goede reden om iets wel of niet te zien als zonde?
Ja, dat lijkt mij wel een goede reden. Het is niet beslissend, want mensen kunnen ook van zondige dingen genieten. Dat maakt zonde niet perse minder zondig.

Maar als er argumenten uit de kast moeten komen als dat het zonde van het geld is, dan laat dat zien dat het relatieve verwijten betreft, waarbij het genieten wel van belang is. Denk bijvoorbeeld aan appeltaart. Er zijn mensen die zeer rigide alle ongezonde dingen afwijzen en een bijzonder gezonde levensstijl hanteren. Appeltaart past dan niet bij een christelijke levenswandel. Mijns inziens gaat het Evangelie er ons echter in voor dat ook onbetwist ongezonde dingen die het hart van de mens verheugen, deel mogen uitmaken van ons consumptiepatroon.

Al moet ik zeggen dat dit ook wel een relatief nieuw inzicht is bij mij. Ik heb mij altijd op het standpunt gesteld dat roken en alcohol drinken voor een christen niet is toegestaan, vanwege de bijzondere verslavende eigenschappen maar ook vanwege de gezondheidsnadelen ervan. Maar wie wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart. De huidige gezondheidsinzichten geven een steeds meer beperkt beeld van wat gezond is.

Ik vind het lastig om te bepalen of je op die manier ook kunt zeggen dat het roken van sigaretten of alcohol drinken voor een christen is toegestaan. Ik neig ernaar dat het zondig is, juist vanwege het verslavend karakter van alcohol en sigaretten, maar ik ben er niet helemaal uit. Suiker is ook heel verslavend, en glucose-fructosestroop.

Ik heb vrienden die roken en drinken, maar ondertussen wel vijf keer per week naar de sportschool gaan. Dat is misschien wel gezonder dan enkel te fietsen en een matig overgewicht.

Het is erg makkelijk om andermans zonden in gedachten of nog erger in woorden uit te meten maar die van jezelf niet te zien. Vooralsnog zie ik het vuurwerk als een splinter in andermans oog.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18711
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door helma »

Ik maak het ook niet groter dan een splinter. Ik vind vuurwerk zelf echt geweldig. Als kind heb ik samen met mijn neven ook wel afgestoken. Het liefst logeerde ik met Oud en Nieuw in Zeeland. Want thuis had ik die kans niet.

En het fascineert me altijd nog. Maar ik word er bij de jaarwisseling altijd een beetje verdrietig van. Ik denk zelf dat het indirect toch zonde is.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door -DIA- »

Als jongskens hadden wij gans niet anders dan een klappertjespistool. Erg wreed overigens, maar wij zagen er helemaal geen schiettuig in, alleen maar een ding, waar, als ge dan den trekker overhaalde een leuk geluidje kwam, zoiets als: Pets!
Toen we naar Ryssen verhuisden kwamen we in de herrie terecht, al viel het voor ons nog wel wat mee, omdat we buitenaf woonden. Als het Oudjaar was, dan was het stekedonker, gaan lanteernske dat een weinigje licht gaf, althans in de eerste jaren toen we daar zo buitenaf woonden. Maar op dien duistere plaats kondet ge wel prachtig de durpkes en stedekes aanschouwen die in den omtrek verspreid lagen. Normaal zaagt ge die niet. Maar ge zaagt dan met Oudjaar boven ieder durpke en stedeke lichtfkitsen en hoordet ge dof gerommel.

Nee, wij hadden nooit zo de behoefte om lawaai te maken. De wereld was immers al vol van ellende en lawaai... Daar hoefden onze knallekes niet aan bij te dragen. Vandaar dat we ons dan maar verre hielen om knallekes te doen horen, waardoor den hond en de kat gans van streek raakten... In een serene stilte wachten we op de klok van 12 uur, onderwijl met het ganse gezin bordspellekes spelend en tussendoor aten we lekkere appelflapkes die ons mama toch nog efkes bakte voor oudjaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Lezen oudjaar

Bericht door Zeeuw »

Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezen oudjaar

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Gisteren eerst om 5 uur de oudejaarsdienst. Daarna even rust. Om 7 uur begon de dienst in Rotterdam-IJsselmonde, waar ik de dienst van ds. Hoogerland heb beluisterd. Daarna kwam, zoals elk jaar, mijn broer hier, en hebben we eerst Scrabble gespeeld. Daarna Uren dagen maanden jaren beluisterd en improvisaties op het orgel. Het vuurwerklawaai was hier, vergeleken met andere jaren heftig. Veel harde knallen en rokende potten die het huis vervulden met een nare stank. Daarna nog even samen met mijn broer, en toen de weg weer wat te berijden was is hij naar huis gegaan en ik naar bed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Geytenbeekje »

Bij familie wezen risken en daarna nog iets vuurwerk ; Vuurpijlen en sierpotten.
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Lezen oudjaar

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Op oudjaarsdag lees ik in het gezin ook Psalm 90, op nieuwjaarsmorgen lees ik Psalm 91.
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Lezen oudjaar

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Ieder jaar iets anders. Vorig jaar Openbaring 22. Nu psalm 139.
Altijd een stukje wat aansluit bij de terugblik van het jaar, de verwachting in het hart of hoop voor de toekomst.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Lezen oudjaar

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Gisteren eerst om 5 uur de oudejaarsdienst. Daarna even rust. Om 7 uur begon de dienst in Rotterdam-IJsselmonde, waar ik de dienst van ds. Hoogerland heb beluisterd. Daarna kwam, zoals elk jaar, mijn broer hier, en hebben we eerst Scrabble gespeeld. Daarna Uren dagen maanden jaren beluisterd en improvisaties op het orgel. Het vuurwerklawaai was hier, vergeleken met andere jaren heftig. Veel harde knallen en rokende potten die het huis vervulden met een nare stank. Daarna nog even samen met mijn broer, en toen de weg weer wat te berijden was is hij naar huis gegaan en ik naar bed.
Dat is geen antwoord op de vraag DIA.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Lezen oudjaar

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Ieder jaar iets anders. Vorig jaar Openbaring 22. Nu psalm 139.
Altijd een stukje wat aansluit bij de terugblik van het jaar, de verwachting in het hart of hoop voor de toekomst.
Mooi Wandelende!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Lezen oudjaar

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Ieder jaar iets anders. Vorig jaar Openbaring 22. Nu psalm 139.
Altijd een stukje wat aansluit bij de terugblik van het jaar, de verwachting in het hart of hoop voor de toekomst.
Mooi Wandelende!
En wat doe jij op oudjaarsdag ?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Jongere »

Dit waren de cijfers van vorig jaar: https://www.veiligheid.nl/organisatie/a ... -2017-2018
Gelet op de eerste berichten van dit jaar, zal het er niet veel beter uitzien.
Onbegrijpelijk dat we dit accepteren. Het lijkt wel een soort blinde vlek in de samenleving. Dan kunnen we nog zoveel vergelijkingen trekken, als autorijden, paintballen of er een groot huis op nahouden - maar als er met ook maar één van die andere activiteiten binnen twee dagen zóveel slachtoffers zouden vallen, zouden we niet piekeren over maatregelen. Ik vind dat onbegrijpelijk, nog naast de argumenten die hier al eerder genoemd zijn.
En de discussie gaat daarbij niet over illegaal vuurwerk: (1) het merendeel(!) van deze slachtoffers komt door legaal vuurwerk en (2) als de vuurwerktraditie zou worden afgeschaft (of bijv. verplaatst naar georganiseerde vuurwerkshows), wordt de controle/handhaving op illegaal vuurwerk alleen maar eenvoudiger.

Maar goed, mijn standpunt mag inmiddels wel helder zijn. Dat mensen er veel plezier aan beleven, wisten we natuurlijk al veel langer dan vandaag. Wees gerust; er valt op honderden andere manieren plezier te beleven, waar niet zoveel schadelijke gevolgen aan verbonden zijn.

De off-topic vraag die langskwam, spreekt me eigenlijk meer aan - wij lazen gisteren psalm 90 én 91; twee psalmen die je juist rond de jaarwisseling heel goed als eenheid kunt lezen.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezen oudjaar

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Gisteren eerst om 5 uur de oudejaarsdienst. Daarna even rust. Om 7 uur begon de dienst in Rotterdam-IJsselmonde, waar ik de dienst van ds. Hoogerland heb beluisterd. Daarna kwam, zoals elk jaar, mijn broer hier, en hebben we eerst Scrabble gespeeld. Daarna Uren dagen maanden jaren beluisterd en improvisaties op het orgel. Het vuurwerklawaai was hier, vergeleken met andere jaren heftig. Veel harde knallen en rokende potten die het huis vervulden met een nare stank. Daarna nog even samen met mijn broer, en toen de weg weer wat te berijden was is hij naar huis gegaan en ik naar bed.
Dat is geen antwoord op de vraag DIA.
We zijn niet snel tevreden hè? Dacht ik het extra uitgebreid te hebben geschreven (was gisteren betrof), blijkt het weer niet goed. In plaats van blij te zijn dat ik het zo uitgebreid schrijf, ho maar, niet goed! Oké, normaal, toen mijn ouders nog leefden, en mijn broer nog met ons naar de kerk ging, las mijn vader op Oudjaar Psalm 90 en met Nieuwjaar Psalm 91. Misschien dat daar soms door omstandigheden eens van is afgeweken, maar dit was regel. Hopelijk heb ik het nu goed gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door -DIA- »

O ik zie dat dit over vuurwerk gaat. Daar doen we niet aan. En ik heb er een afkeer van. Hopelijk ergert u dat niet? Sorry voor het 'verkeerde' antwoord, daar ik in de veronderstelling was dat het ging over het Bijbellezen aan tafel met Oud- en Nieuwjaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door eilander »

Ik wissel wel wat af. Ik heb gisteren psalm 102 gelezen, maar meestal psalm 90 inderdaad. Nieuwjaarsmorgen lees ik soms psalm 91, of iets als Hebreeën "Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid.
Vanmorgen heb ik trouwens psalm 36 gelezen, omdat mij dat gisteravond trof: "Want bij U is de fontein des levens; in Uw licht zien wij het licht."
Plaats reactie