Christen en vuurwerk

Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bruna »

Jongere schreef:
Bruna schreef:https://nos.nl/artikel/2266153-aantal-e ... veerd.html

Het illegale vuurwerk is meestal de oorzaak.
Nee, dat is géén goede samenvatting.
Bij de twaalf amputatiepatiënten (!) was illegaal vuurwerk vrijwel altijd de oorzaak.

Zomaar wat andere cijfers:
- Als het gaat over het totale aantal slachtoffers op de Spoedeisende Hulp (SEH), dus niet alleen de amputatiegevallen, gaat het in 27% van de gevallen om illegaal vuurwerk. In 73% van de gevallen (zo'n 290 mensen) dus om legaal vuurwerk!

- Van de 97 binnengebrachte kinderen op een SEH ging het in 1 op de 5 gevallen om illegaal vuurwerk. In 80% van de gevallen (zo'n kleine 80 kinderen) dus om legaal vuurwerk!

- Van de 800 patiënten op de huisartsenposten betrof het in 12 procent van de gevallen illegaal vuurwerk. In 88% van de gevallen (zo'n 704 mensen) dus om legaal vuurwerk!

Samenvatting: bij de overgrote meerderheid van vuurwerkslachtoffers gaat het om legaal vuurwerk.
Je hebt gelijk! Ik heb te snel geconcludeerd en had niet gezien dat het artikel onder de grafiek verder ging.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

Ik vind overigens dat burgemeester Krikke nu wel eenzijdig kritiek krijgt. Natuurlijk, er had moeten worden ingrepen. Maar dit is toch wel echt de schuld van de idioten die een veel te hoog vuur maken. En nu weglopen voor hun verantwoordelijkheid.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

Maar als er een gereguleerde activiteit plaatsvindt, wie is daarvoor dan volgens jou verantwoordelijk? Ik vind het jammer dat dit overlapt met de discussie van Mara, want ik vind het een interessant onderwerp, omdat ik ook jaren gemeenteraadslid ben geweest.

Ik zou het in dit geval zien als een stel simpele mensen die graag een vuurtje stoken, niet erg veel zicht hebben op veiligheidsrisico's. Als de gemeente zich er dan mee bemoeit, dan moet die ook zorgen voor een acceptabele veiligheid. Ik vind overigens niet dat het huidige gebeuren perse onacceptabel was, er was gezien de goede inzet van hulpdiensten alleen maar materiele schade, maar ik vraag me wel af of de organisatoren daarvoor zelf verzekerd zijn. Ik zou het onredelijk vinden als de gedupeerden zelf hun schade moeten dragen. En of de overheid zou moeten betalen, vind ik ook niet echt vanzelfsprekend. Maar dat ligt aan de uitkomsten van het onderzoek naar hoe dit is gelopen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Wim Anker »

Als het gaat om het verbieden van vuurwerk lopen er m.i. aspecten door elkaar heen.

De eerste is een verbod omwille van de schade en de overlast die het veroorzaakt. Dit is iets wat de overheid doet. Naar mijn mening dient de overheid hierin terughoudend te zijn. Ik zou b.v. graag een verbod op katten en honden hebben binnen de bebouwde kom. Die veroorzaken veel meer overlast dan die paar dagen vuurwerk. Anderen willen waarschijnlijk graag een verbiedsverbod voor kinderen in hun wijk. Of uberhaupt een kinderverbod.
De overheid dient overlast te beperken maar de burger maximale vrijheid te geven. En de overheid maakt hierin afwegingen. Men zou ook kunnen denken aan het aanwijzen van terreinen waar dan vrij afgestoken kan worden. Of andersom, het aanwijzen van bepaalde gebieden waar het niet mag. Maar het roepen om allerlei verboden omdat er "overlast" wordt ervaren is een gevaarlijke route.

Wat vervolgens, als bovenstaande wordt aangegeven, regelmatig de discussie vervuilt is pleiten voor een verbod "omdat het een activiteit is die een christen niet zo moeten doen". Met m.i. legitieme redenen overigens. Dat is wel een zwaktebod. Pleiten voor een verbod bij de overheid om deze redenen (hoewel ik de redenen onderschrijf!) en tegelijkertijd niet pleiten bij de kerkenraad om de leden die vuurwerk afsteken onder censuur te zetten is op z'n minst lafhartig te noemen. Dan wordt verantwoordelijkheid afgeschoven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bezorgd »

Vergeten jullie de vuurwerk discussie niet dit jaar? :jongle
Of mis ik iets? :)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Hollander »

In 2019 is er genoeg vuurwerk geweest op Refoforum.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:In 2019 is er genoeg vuurwerk geweest op Refoforum.
En was het daar alleen nog maar...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Geytenbeekje »

Oproep aan iedereen en vooral mijzelf :
Laten we het in 2020 proberen,
minder op de persoon te doen, minder flankistisch te zijn.
Als je wat zegt een bron erbij zodat het voor iedereen duidelijk is wat er staat.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef:Oproep aan iedereen en vooral mijzelf :
Laten we het in 2020 proberen,
minder op de persoon te doen, minder flankistisch te zijn.
Als je wat zegt een bron erbij zodat het voor iedereen duidelijk is wat er staat.
Flankistisch, weer een mooi woord voor @Jantje. Kan hij bijschrijven bij zijn verzameling. wel benieuwd of het hem gaat lukken om in 2020 de verkiezing van het refoforumwoord te organiseren. Tot op heden blijft het bij de aankondigingen daarvan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Van Ewijk »

Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?
Nee, je mag als Christen geen vuurwerk afsteken.
Reden: Omdat het een profane activiteit is gebaseerd op eigen genot die aantoonbaar (sla het nieuws er maar op na) overlast bezorgt aan uw naasten. Te verstaan: Bejaarden, minder validen, huisdiereigenaren, kleine kinderen en hun ouders en weet ik veel nog al meer.
Dit gegeven negeren en het eigen genot na jagen strookt niet met de naastenliefde.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door samanthi »

Nee
Om verschillende redenen
De mensen
De natuur
Het milieu
Droppie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:Nee
Om verschillende redenen
De mensen
De natuur
Het milieu
Droppie
Pandora
Xerxes
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Maanenschijn »

Ik moet tot mijn spijt melden dat mijn zoons aan alle bovenstaande goede redenen nog geen boodschap hebben.

Alleen het rieten dak van ons huis legt nog wat gewicht in de schaal.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
samanthi schreef:Nee
Om verschillende redenen
De mensen
De natuur
Het milieu
Droppie
Pandora
Xerxes
Ja zielig hè, Droppue zit de hele avond achter het fornuis en is er niet vandaan te krijgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:
Dodo schreef:
samanthi schreef:Nee
Om verschillende redenen
De mensen
De natuur
Het milieu
Droppie
Pandora
Xerxes
Ja zielig hè, Droppue zit de hele avond achter het fornuis en is er niet vandaan te krijgen.
De hond had vanmiddag al grote angstogen. En dan ontgaat de helft hem nog omdat hij doof is. En het ergste: als hij zo zenuwachtig is, kan hij niet plassen. Moet ik later nog een keer met hem naar buiten :haha
Plaats reactie