Christen en vuurwerk

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:Ach, toen in onze kleine gg een dominee werd bevestigd stond er (ja ik heb staan tellen) voor minimaal 25 miljoen aan auto’s...
Ja, er stond er al één van minstens een miljoen. Zo ongeveer voor de deur...
Bijna een eigen parkeerplaats!!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zita »

Zita schreef:Ontopic, aub
!!!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:Ach, toen in onze kleine gg een dominee werd bevestigd stond er (ja ik heb staan tellen) voor minimaal 25 miljoen aan auto’s...
Ja, er stond er al één van minstens een miljoen. Zo ongeveer voor de deur...
knip, niet offtopic aub.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mara »

Hoe moet het verder met oud en nieuw? Kunnen we terug naar een feest zonder massaal geweld? ‘Ieder normaal mens ziet dat dit geen volksfeest meer is.’
Met oud en nieuw zijn ze wel even klaar in Opijnen. Even verderop, in de Bommelerwaard, gingen al dagen vóór de jaarwisseling auto’s in brand. In het dorpje Brakel, waar de brandweer in één nacht tientallen branden moest blussen, vergeleek de politie de nieuwjaarsviering zelfs met de situatie in de Gazastrook.

Deze geluiden hoor je in het hele land – van mensen op straat, maar ook van gezagsdragers, zoals de nationale politiebaas Erik Akerboom, die de nieuwjaarsviering een ‘traditie van geweld’ noemt. ,,Een feest waarbij zo veel doden en gewonden vallen, waarbij zo veel schade is en politie wordt bekogeld: dat is een mislukking.’’

Veel burgemeesters zijn het met Akerboom eens. ,,Ik zou die nacht het liefst overslaan’’, zegt Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen. ,,Ik vind het vreselijk. Je kunt na middernacht niet eens meer met je auto de straat op zonder dat er met vuurwerk naar je wordt gegooid. En sommige mensen vinden dat nog normaal ook. Nou, ik niet.’’
bron: AD.nl

Het draagvlak voor het vrij afsteken van vuurwerk wordt steeds kleiner, nu nog doorpakken in Den Haag!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bezorgd »

Ik snap het allemaal niet. Het ligt er blijkbaar heel erg aan waar je woont.
Hier was er reuring tot 2.00 uur. Paar gezinnen met beetje vuurwerk. Gezellige sfeer. Vuurpot aan.
Buren allemaal een handje geschud en praatje gemaakt.
Deels werd de troep snachts al opgeruimd en de rest de volgende ochtend.

Niets ongetogens gehoord in de omgeving.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:Ik snap het allemaal niet. Het ligt er blijkbaar heel erg aan waar je woont.
Hier was er reuring tot 2.00 uur. Paar gezinnen met beetje vuurwerk. Gezellige sfeer. Vuurpot aan.
Buren allemaal een handje geschud en praatje gemaakt.
Deels werd de troep snachts al opgeruimd en de rest de volgende ochtend.

Niets ongetogens gehoord in de omgeving.
In het vriendelijke dorpje Monster (vlakbij Den Haag)
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zita »

Het reformatorische Moerkapelle (in de woorden van burgemeester Gert-Jan Kats):
Helaas vond grote groep jongeren in #Moerkapelle het nodig om hulpverleners met zwaar vuurwerk te bekogelen. Ik heb toestemming gegeven om ME te laten optreden. Verschillende charges zijn uitgevoerd. Inmiddels is het weer rustig. Wat een gênante vertoning. Ben diep teleurgesteld!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Jantje »

"Ook sommige lezers van uw krant misdragen zich. Dan denk ik aan inwoners van Veen, die rond de jaarwisseling traditiegetrouw van alles in brand steken."
Dit zijn de woorden van dr. Menno van Duin, lector crisisbeheersing bij het Instituut Fysieke Veiligheid in dit artikel: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/vu ... -1.1538228
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Ad Anker »

Wij hebben tot 05:30 uur kneiterharde muziek gehad op 50 m. afstand van ons huis. Erg gezellig. Kids hebben er doorheen geslapen. Wij regelmatig wakker, dan keken we op de wekker en draaiden ons weer om. Vond het wel heel lang duren dit keer.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door BJD »

Ad Anker schreef:Wij hebben tot 05:30 uur kneiterharde muziek gehad op 50 m. afstand van ons huis. Erg gezellig. Kids hebben er doorheen geslapen. Wij regelmatig wakker, dan keken we op de wekker en draaiden ons weer om. Vond het wel heel lang duren dit keer.
Algeheel muziekverbod! ;)
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

BJD schreef:
Ad Anker schreef:Wij hebben tot 05:30 uur kneiterharde muziek gehad op 50 m. afstand van ons huis. Erg gezellig. Kids hebben er doorheen geslapen. Wij regelmatig wakker, dan keken we op de wekker en draaiden ons weer om. Vond het wel heel lang duren dit keer.
Algeheel muziekverbod! ;)
Vaak kritiek gehad op de kerkklokken bij ons op zondagmorgen. Vonden mensen die wilden uitslapen ook niks.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door BJD »

Mara schreef:Hoe moet het verder met oud en nieuw? Kunnen we terug naar een feest zonder massaal geweld? ‘Ieder normaal mens ziet dat dit geen volksfeest meer is.’
Met oud en nieuw zijn ze wel even klaar in Opijnen. Even verderop, in de Bommelerwaard, gingen al dagen vóór de jaarwisseling auto’s in brand. In het dorpje Brakel, waar de brandweer in één nacht tientallen branden moest blussen, vergeleek de politie de nieuwjaarsviering zelfs met de situatie in de Gazastrook.

Deze geluiden hoor je in het hele land – van mensen op straat, maar ook van gezagsdragers, zoals de nationale politiebaas Erik Akerboom, die de nieuwjaarsviering een ‘traditie van geweld’ noemt. ,,Een feest waarbij zo veel doden en gewonden vallen, waarbij zo veel schade is en politie wordt bekogeld: dat is een mislukking.’’

Veel burgemeesters zijn het met Akerboom eens. ,,Ik zou die nacht het liefst overslaan’’, zegt Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen. ,,Ik vind het vreselijk. Je kunt na middernacht niet eens meer met je auto de straat op zonder dat er met vuurwerk naar je wordt gegooid. En sommige mensen vinden dat nog normaal ook. Nou, ik niet.’’
bron: AD.nl

Het draagvlak voor het vrij afsteken van vuurwerk wordt steeds kleiner, nu nog doorpakken in Den Haag!
Gelukkig bleek den Haag vandaag verstandiger en trekt nog geen conclusies. Grapperhaus zegt terecht dat een heel kleine groep het voor de overgrote meerderheid niet mag verknallen. ;)
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bruna »

https://nos.nl/artikel/2266153-aantal-e ... veerd.html

Het illegale vuurwerk is meestal de oorzaak.
Daarnaast begrijp ik uit andere bronnen en artikelen dat drank en drugsgebruik rond de jaarwisseling eventueel in combinatie met vuurwerk.

Elk letsel is natuurlijk teveel. Maar op een verstandige wijze ermee omgaan en je kinderen wijzen op gevaren voorkomt veel. Zover wij dat in onze hand hebben.
Zoals in alles met de opvoeding is In de gaten houden en consequent blijven belangrijk. Ondanks de afspraak dat rotjes die niet afgaan niet weer gepakt en aangestoken mogen worden werd 1 van onze kids er toch onvoorzichtiger mee en moet je ingrijpen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:Hoe moet het verder met oud en nieuw? Kunnen we terug naar een feest zonder massaal geweld? ‘Ieder normaal mens ziet dat dit geen volksfeest meer is.’
Met oud en nieuw zijn ze wel even klaar in Opijnen. Even verderop, in de Bommelerwaard, gingen al dagen vóór de jaarwisseling auto’s in brand. In het dorpje Brakel, waar de brandweer in één nacht tientallen branden moest blussen, vergeleek de politie de nieuwjaarsviering zelfs met de situatie in de Gazastrook.

Deze geluiden hoor je in het hele land – van mensen op straat, maar ook van gezagsdragers, zoals de nationale politiebaas Erik Akerboom, die de nieuwjaarsviering een ‘traditie van geweld’ noemt. ,,Een feest waarbij zo veel doden en gewonden vallen, waarbij zo veel schade is en politie wordt bekogeld: dat is een mislukking.’’

Veel burgemeesters zijn het met Akerboom eens. ,,Ik zou die nacht het liefst overslaan’’, zegt Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen. ,,Ik vind het vreselijk. Je kunt na middernacht niet eens meer met je auto de straat op zonder dat er met vuurwerk naar je wordt gegooid. En sommige mensen vinden dat nog normaal ook. Nou, ik niet.’’
bron: AD.nl

Het draagvlak voor het vrij afsteken van vuurwerk wordt steeds kleiner, nu nog doorpakken in Den Haag!
De kern van het probleem zit niet direct in het vuurwerk. Of zelfs het illegale vuurwerk. Maar het gevoel van het tarten van de overheid, of wat milder gezegd, het spelletje spelen met politie en ME, wie het sterkste kan zijn.

Tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik volksvertegenwoordiger ben in een gemeente waarvan de dorpen met naam en toenaam worden genoemd in het artikel. Met een achterban die zich niet onschuldig weet aan deze praktijken.

Een vuurwerkverbod lost het probleem niet op. Echt niet. Het heeft te maken met een onjuist beeld van de overheid, het niet erkennen van de overheid als Gods dinares. Ondanks de gebreken die deze dinares heeft.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Jongere »

Bruna schreef:https://nos.nl/artikel/2266153-aantal-e ... veerd.html

Het illegale vuurwerk is meestal de oorzaak.
Nee, dat is géén goede samenvatting.
Bij de twaalf amputatiepatiënten (!) was illegaal vuurwerk vrijwel altijd de oorzaak.

Zomaar wat andere cijfers:
- Als het gaat over het totale aantal slachtoffers op de Spoedeisende Hulp (SEH), dus niet alleen de amputatiegevallen, gaat het in 27% van de gevallen om illegaal vuurwerk. In 73% van de gevallen (zo'n 290 mensen) dus om legaal vuurwerk!

- Van de 97 binnengebrachte kinderen op een SEH ging het in 1 op de 5 gevallen om illegaal vuurwerk. In 80% van de gevallen (zo'n kleine 80 kinderen) dus om legaal vuurwerk!

- Van de 800 patiënten op de huisartsenposten betrof het in 12 procent van de gevallen illegaal vuurwerk. In 88% van de gevallen (zo'n 704 mensen) dus om legaal vuurwerk!

Samenvatting: bij de overgrote meerderheid van vuurwerkslachtoffers gaat het om legaal vuurwerk.
Plaats reactie