Christen en vuurwerk

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door liz boer »

Ik heb nooit van vuurwerk gehouden en nog niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:O ik zie dat dit over vuurwerk gaat. Daar doen we niet aan. En ik heb er een afkeer van. Hopelijk ergert u dat niet? Sorry voor het 'verkeerde' antwoord, daar ik in de veronderstelling was dat het ging over het Bijbellezen aan tafel met Oud- en Nieuwjaar.
Dat was inderdaad de vraag van @Zeeuw.
Misschien je reacties nog eens even terug lezen? Je reageert namelijk nog al fel terwijl daar helemaal geen aanleiding voor is.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door BJD »

Jongere schreef:Dit waren de cijfers van vorig jaar: https://www.veiligheid.nl/organisatie/a ... -2017-2018
Gelet op de eerste berichten van dit jaar, zal het er niet veel beter uitzien.
Onbegrijpelijk dat we dit accepteren. Het lijkt wel een soort blinde vlek in de samenleving. Dan kunnen we nog zoveel vergelijkingen trekken, als autorijden, paintballen of er een groot huis op nahouden - maar als er met ook maar één van die andere activiteiten binnen twee dagen zóveel slachtoffers zouden vallen, zouden we niet piekeren over maatregelen. Ik vind dat onbegrijpelijk, nog naast de argumenten die hier al eerder genoemd zijn.
En de discussie gaat daarbij niet over illegaal vuurwerk: (1) het merendeel(!) van deze slachtoffers komt door legaal vuurwerk en (2) als de vuurwerktraditie zou worden afgeschaft (of bijv. verplaatst naar georganiseerde vuurwerkshows), wordt de controle/handhaving op illegaal vuurwerk alleen maar eenvoudiger.

Maar goed, mijn standpunt mag inmiddels wel helder zijn. Dat mensen er veel plezier aan beleven, wisten we natuurlijk al veel langer dan vandaag. Wees gerust; er valt op honderden andere manieren plezier te beleven, waar niet zoveel schadelijke gevolgen aan verbonden zijn.

De off-topic vraag die langskwam, spreekt me eigenlijk meer aan - wij lazen gisteren psalm 90 én 91; twee psalmen die je juist rond de jaarwisseling heel goed als eenheid kunt lezen.
De rellen, de vernielingen, geweld tegen hulpverleners, vuurwerkslachtoffers.. wat ik al die jaren dat ik bij de politie werk gezien heb is dat het overmatige alcoholgebruik en/of drugsgebruik de oorzaak is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Lezen oudjaar

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:
Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Ieder jaar iets anders. Vorig jaar Openbaring 22. Nu psalm 139.
Altijd een stukje wat aansluit bij de terugblik van het jaar, de verwachting in het hart of hoop voor de toekomst.
Mooi Wandelende!
Zelf probeer ik er wel even bewust over na te denken. Ik vind het een waardevol moment.
Mooi om te lezen dat sommigen ook bewust op nieuwjaarsmorgen een gedeelte lezen. Dat heb ik nooit zo gehoord.
Vanochtend 'gewoon' verder gelezen waar we daarvoor gebleven waren en daarna naar de kerk. Ga ik toch eens meenemen voor een volgend jaar, bijv. wat @Mannetje aangeeft.

Voor het gebed op Oudejaarsavond bespreken we wel met elkaar de gebedspunten. Eerst een (korte) terugblik en met elkaar delen wat in het gebed meegenomen kan worden. In ieders hart en hoofd spelen toch weer andere dingen mee.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:O ik zie dat dit over vuurwerk gaat. Daar doen we niet aan. En ik heb er een afkeer van. Hopelijk ergert u dat niet? Sorry voor het 'verkeerde' antwoord, daar ik in de veronderstelling was dat het ging over het Bijbellezen aan tafel met Oud- en Nieuwjaar.
Dat was inderdaad de vraag van @Zeeuw.
Misschien je reacties nog eens even terug lezen? Je reageert namelijk nog al fel terwijl daar helemaal geen aanleiding voor is.
Oké, als het nog niet goed is, moet Zeeuw dat aangeven. eilander reageert in dezelfde trant. Waarom ben ik fout? Ik keek in eerste instantie naar de topicnaam. En daarom dacht ik fout te zijn. Daar heb ik mijn verontschuldigingen voor aangeboden. Hoe diep moet ik nog door het stof? Er zijn er hier ook (o schande!), die de christennaam zeggen te dragen, een het woord 'sorry' nooit over hun lippen kunnen krijgen. Is dat goed dan? Nee toch? Ik hoef toch niet alles te zeggen? Ik meen dat ik doorgaans nogal open, wellicht te open ben. En ja, natuurlijk ben ik fout want ik doe immers nooit goed? Het ga jullie goed!

Oh ja, en nog mijn verontschuldigingen voor deze wat felle reactie, wellicht weet iemand hoe dit gegroeid is. Er is geen vertrouwen meer. Dat blijkt al meer dan 10 jaar. Echt! Het vertrouwen, het kinderlijk vertrouwen in de waarheid is ver zoek. Helaas! Ik doel niet op iedereen en ook niet specifiek op u of Zeeuw, laat dat ook duidelijk zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door orgeltje »

Ik vind dat DIA hier ten onrechte 'aangevallen' wordt. Het is niet vreemd dat er verwarring ontstaat. Gaat dit topic over 'christen en vuurwerk' of over 'Lezen oudjaar'? Waarom heeft Zeeuw de topic-titel veranderd in 'Lezen oudjaar'? Daar had hij toch beter een nieuw topic voor kunnen openen. Nu lopen de discussies over twee verschillende onderwerpen door elkaar.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

In welk bericht wordt DIA aangevallen?

Maar het is inderdaad niet plezierig om in eenzelfde draadje meerdere onderwerpen te bespreken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Lezen oudjaar

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Helemaal iets ander dan vuurwerk. Ik heb gisteren psalm 90 en Jesaja 54:4-9 en 55:1-7 gelezen. Het eerste is een alombekende oudejaarspsalm. Zijn er nog andere Bijbelgedeeltes die jullie vooral bij oudjaar lezen?
Gisteren eerst om 5 uur de oudejaarsdienst. Daarna even rust. Om 7 uur begon de dienst in Rotterdam-IJsselmonde, waar ik de dienst van ds. Hoogerland heb beluisterd. Daarna kwam, zoals elk jaar, mijn broer hier, en hebben we eerst Scrabble gespeeld. Daarna Uren dagen maanden jaren beluisterd en improvisaties op het orgel. Het vuurwerklawaai was hier, vergeleken met andere jaren heftig. Veel harde knallen en rokende potten die het huis vervulden met een nare stank. Daarna nog even samen met mijn broer, en toen de weg weer wat te berijden was is hij naar huis gegaan en ik naar bed.
Dat is geen antwoord op de vraag DIA.
We zijn niet snel tevreden hè? Dacht ik het extra uitgebreid te hebben geschreven (was gisteren betrof), blijkt het weer niet goed. In plaats van blij te zijn dat ik het zo uitgebreid schrijf, ho maar, niet goed! Oké, normaal, toen mijn ouders nog leefden, en mijn broer nog met ons naar de kerk ging, las mijn vader op Oudjaar Psalm 90 en met Nieuwjaar Psalm 91. Misschien dat daar soms door omstandigheden eens van is afgeweken, maar dit was regel. Hopelijk heb ik het nu goed gezegd.
Klopt. Ik vroeg naar het lezen van Bijbelgedeeltes. Jij begon over de harde knallen en rokende potten.
Lees je zelf nog steeds die 2 psalmen?
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 02 jan 2019, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

orgeltje schreef:Ik vind dat DIA hier ten onrechte 'aangevallen' wordt. Het is niet vreemd dat er verwarring ontstaat. Gaat dit topic over 'christen en vuurwerk' of over 'Lezen oudjaar'? Waarom heeft Zeeuw de topic-titel veranderd in 'Lezen oudjaar'? Daar had hij toch beter een nieuw topic voor kunnen openen. Nu lopen de discussies over twee verschillende onderwerpen door elkaar.
Omdat het vuurwerk voorbij is en het lezen wat mij betreft een stuk stichtelijker is dan maar door te blijven discussiëren. Als ik de topic titel heb gewijzigd, excuus. Ik dacht alleen de titel van mijn reactie te wijzigen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Ik wissel wel wat af. Ik heb gisteren psalm 102 gelezen, maar meestal psalm 90 inderdaad. Nieuwjaarsmorgen lees ik soms psalm 91, of iets als Hebreeën "Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid.
Vanmorgen heb ik trouwens psalm 36 gelezen, omdat mij dat gisteravond trof: "Want bij U is de fontein des levens; in Uw licht zien wij het licht."
Mooi Eilander. Bij ons gisterochtend psalm 146 in de nieuwjaarspreek. Was een heerlijke dienst.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Wandelende »

Kunnen er een aantal berichten van het lezen/bidden rondom Oudjaar en Nieuwjaar worden overgezet naar het nieuwe topic?
Ik vind het wel een waardevol topic om bij elkaar te hebben staan.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 14#p822014
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mara »

70 miljoen is er uitgegeven aan vuurwerk.
Resultaat: Tijdens de jaarwisseling is voor een bedrag tussen de 15- en 20 miljoen euro aan schade aangericht. Aanmerkelijk meer dan vorig jaar. Nog onduidelijk is hoeveel de vonkenregen in Scheveningen heeft gekost.
Daar komen de kosten nog bij om Scheveningen te repareren.

De Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT) heeft deze jaarwisseling negentig patiënten met vuurwerkverwondingen geregistreerd, onder wie 32 kinderen.

Ruwweg kostte dit avondje dus rond de 100 miljoen euro.
Is het dan nog steeds te verdedigen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:70 miljoen is er uitgegeven aan vuurwerk.
Resultaat: Tijdens de jaarwisseling is voor een bedrag tussen de 15- en 20 miljoen euro aan schade aangericht. Aanmerkelijk meer dan vorig jaar. Nog onduidelijk is hoeveel de vonkenregen in Scheveningen heeft gekost.
Daar komen de kosten nog bij om Scheveningen te repareren.

De Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT) heeft deze jaarwisseling negentig patiënten met vuurwerkverwondingen geregistreerd, onder wie 32 kinderen.

Ruwweg kostte dit avondje dus rond de 100 miljoen euro.
Is het dan nog steeds te verdedigen?
Niet te verkopen!
Weet je hoeveel gezinnen en mensen er met zoveel geld goed mee geholpen kunnen worden?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
dumarchie
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2019, 19:01

Re: RE: Re: Christen en vuurwerk

Bericht door dumarchie »

Orchidee schreef:
Mara schreef:70 miljoen is er uitgegeven aan vuurwerk.
Resultaat: Tijdens de jaarwisseling is voor een bedrag tussen de 15- en 20 miljoen euro aan schade aangericht. Aanmerkelijk meer dan vorig jaar. Nog onduidelijk is hoeveel de vonkenregen in Scheveningen heeft gekost.
Daar komen de kosten nog bij om Scheveningen te repareren.

De Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT) heeft deze jaarwisseling negentig patiënten met vuurwerkverwondingen geregistreerd, onder wie 32 kinderen.

Ruwweg kostte dit avondje dus rond de 100 miljoen euro.
Is het dan nog steeds te verdedigen?
Niet te verkopen!
Weet je hoeveel gezinnen en mensen er met zoveel geld goed mee geholpen kunnen worden?!
verschrikkelijk dat daar zoveel aan word uitgegeven, dit geld voor alle zinloze uitgaven, elke Christen hoort op een verantwoorde wijze met hun geld om te gaan, voorbeelden genoeg denk ik.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bertiel »

Ach, toen in onze kleine gg een dominee werd bevestigd stond er (ja ik heb staan tellen) voor minimaal 25 miljoen aan auto’s...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie