Christen en vuurwerk

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Roos2017 »

samanthi schreef: Hoewel ik het met je eens ben, oordeel ik iets milder. Voor jongens is het onweerstaanbaar net als fikkie stoken en voor het milieu hebben we auto,'s rijden. Gebruiken we plastic. Batterijen. Bleekwater. Allerlei luxe machines in de keuken. Stappen we in een vliegtuig. Er zijn heel veel dingen te noemen om voor het millieu te zorgen.

Ps ik bedoel niet dat jij of ik al deze dingen doen maar om te zeggen dat het niet alleen in die ene dag zit dat rentmeestet zijn.
Yep! We behoren niet alleen op die ene dag rentmeester te zijn, maar elke dag proberen dat optimaal te maken.
Maar vuurwerk hebben we voor het dagelijkse leven nou eenmaal niet nodig, en als zodanig kan ik dat niet als goed rentmeesterschap zien.

Voor jongens is het onweerstaanbaar ... huh? ... ik zie in mijn woonplaats hele kleine meisjes lopen met een grote tas (zwaar) vuurwerk zonder toezicht van een volwassene knallend door de straten gaan ... :nonnon
En deze meisjes zien er orthodox gereformeerd uit ... :fi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
samanthi schreef: Hoewel ik het met je eens ben, oordeel ik iets milder. Voor jongens is het onweerstaanbaar net als fikkie stoken en voor het milieu hebben we auto,'s rijden. Gebruiken we plastic. Batterijen. Bleekwater. Allerlei luxe machines in de keuken. Stappen we in een vliegtuig. Er zijn heel veel dingen te noemen om voor het millieu te zorgen.

Ps ik bedoel niet dat jij of ik al deze dingen doen maar om te zeggen dat het niet alleen in die ene dag zit dat rentmeestet zijn.
Yep! We behoren niet alleen op die ene dag rentmeester te zijn, maar elke dag proberen dat optimaal te maken.
Maar vuurwerk hebben we voor het dagelijkse leven nou eenmaal niet nodig, en als zodanig kan ik dat niet als goed rentmeesterschap zien.

Voor jongens is het onweerstaanbaar ... huh? ... ik zie in mijn woonplaats hele kleine meisjes lopen met een grote tas (zwaar) vuurwerk zonder toezicht van een volwassene knallend door de straten gaan ... :nonnon
En deze meisjes zien er orthodox gereformeerd uit ... :fi
Ik heb zelf helemaal niets met vuurwerk,nooit gehad, ik vind het erg voor de dieren en slecht voor het milieu en verspilling van geld, ik dacht, toen iedereen het over crisis had, wat nu crisis als er zoveel geld weggeknald wordt. Sommige van mijn kinderen vinden het wel leuk, anderen weer niet, we hebben het tegengehouden tot een bepaalde leeftijd, dan hebben ze zelf hun verantwoordelijkheid, ze weten dat ik er een hekel aan heb, ik veroordeel geen jongeren die afsteken en weet ook niet of ze daar nu de ernst mee wegknallen... daar wil ik geen oordeel over uitspreken.

Ik probeer wel een zo'n klein mogelijke voetafdruk neer te zetten als het om milieu gaat en dat geldt idd het hele jaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door JCRyle »

Nasrani schreef:
JCRyle schreef:
Roos2017 schreef:M.b.t. vuurwerk is naar mijn mening onchristelijk:
1. de ernst van het leven ontkennen door `feestelijk` te knallen en de gedachten aan de eeuwigheid te verdrijven.
(...)
Alleen hierom al hoop ik dat het morgen alvast 2 januari is. Dat naargeestige sfeertje altijd op oudjaarsdag/avond vreselijk.
Morgen zullen de opgeheven vingertjes de kansel rijkelijk bezetten: o wee! Niet alleen vanwege het vuurwerk. De hele preek zal wel weeklag en geschrei zijn, vergetende dat 2017 ons ook veel goeds, moois en vreugde gebracht heeft.
Op 1 januari verplicht handen schudden en elkaar het beste wensen (wel of niet met vrome saus) en 2 januari slaan we elkaar de koppen weer in. Nee geef mijn portie maar aan fikkie morgen en overmorgen: ik duik onder!
Tjonge....
Ook gemeld dat je er zo over denkt?

Je zou ook kunnen overwegen om dan ergens anders naar toe te gaan?
Om heel eerlijk te zijn heb ik spijt van mijn woorden. In het tweede gedeelte zou je een kern van waarheid (in bredere context - wereldwijd) kunnen vinden, maar dan ga ik mezelf recht praten terwijl ik het eigenlijk dwaze woorden vind. Dus nee ik had het niet moeten zeggen. Elkaar het beste en al het nodige toewensen voor het nieuwe jaar is een groot goed wat waardevol is!
Wat het eerste betreft. Dat er soms een zekere eenzijdigheid waar te nemen is in de prediking, daarin kunnen denk ik meer mensen in meekomen. Al is dat te relativeren. Het is duidelijk dat als de namen voorgelezen worden van hen die ons ontvielen er stil gestaan moet worden bij de vergankelijkheid van het leven. Dat moet ook een plaats hebben in de prediking. Net als daarin het evenwicht aangebracht moet worden voor de verschillende soorten hoorders. Voor de ene was het een verdrietig jaar door het verlies van een geliefde, voor de ander was het een moeilijk jaar door ziekte en voor de volgende was het bijzonder jaar door huwelijk of geboorte. Ik noem maar wat zaken ter illustratie. En als ik terugblik op de preken dan besef ik des te meer dat mijn woorden niet juist gekozen zijn. Het zijn preken die mij stof tot overdenking geven. En dit (dat het onderwijs geeft) te zeggen kost mij echt moeite. Neem dat maar van mij aan. Ergens anders naar toe? Ja, graag! Kan en mag het? Nee. En daar onder te buigen. Maar goed.. ik laat het er maar bij.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

Ik begrijp JCRyle wel. Ik heb dat ook wel meegemaakt.

Overigens hadden wij dit jaar met beide diensten een goede kerkdienst. Duidelijk, en niet te lang. Maar er zijn predikanten die naargeestig spreken op oudejaarsavond. Dan kun je maar beter elders naar de kerk gaan, misschien. Al is dat ook een moeilijke kwestie.

En natuurlijk is het prima als een dominee geen voorstander is van vuurwerk, maar om daar nu zo'n punt van te maken dat de zaligheid er mee gemoeid is, is wel buiten proportie en kortzichtig.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door freek »

helma schreef:Ik vind vuurwerk heel fascinerend.
Ik ook. Siervuurwerk, dan. :)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door freek »

JCRyle schreef:
Roos2017 schreef:M.b.t. vuurwerk is naar mijn mening onchristelijk:
1. de ernst van het leven ontkennen door `feestelijk` te knallen en de gedachten aan de eeuwigheid te verdrijven.
(...)
Alleen hierom al hoop ik dat het morgen alvast 2 januari is. Dat naargeestige sfeertje altijd op oudjaarsdag/avond vreselijk.
Morgen zullen de opgeheven vingertjes de kansel rijkelijk bezetten: o wee! Niet alleen vanwege het vuurwerk. De hele preek zal wel weeklag en geschrei zijn, vergetende dat 2017 ons ook veel goeds, moois en vreugde gebracht heeft.
Op 1 januari verplicht handen schudden en elkaar het beste wensen (wel of niet met vrome saus) en 2 januari slaan we elkaar de koppen weer in. Nee geef mijn portie maar aan fikkie morgen en overmorgen: ik duik onder!
Ik herken dit wel een beetje. Op z'n minst altijd een bozige verwijzing naar het vuurwerk. Ik heb meermalen gehoord dat de dominee dreigde dat God eens met vuur zal antwoorden. Of de nadruk op de mogelijkheid dat het onze laatste Oudejaarsavond is, met verwijzing naar de namen die zijn afgelezen. Dat soort opmerkingen hebben me in het verleden, toen ik psychisch niet al te stabiel was, heel wat kwaad berokkend. In elk geval heb ik na de Oudejaarsdienst nog steeds geen behoefte meer om de ochtend erna gelijk weer in de kerk te zitten.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Nasrani »

JCRyle schreef:
Nasrani schreef:
JCRyle schreef:
Roos2017 schreef:M.b.t. vuurwerk is naar mijn mening onchristelijk:
1. de ernst van het leven ontkennen door `feestelijk` te knallen en de gedachten aan de eeuwigheid te verdrijven.
(...)
Alleen hierom al hoop ik dat het morgen alvast 2 januari is. Dat naargeestige sfeertje altijd op oudjaarsdag/avond vreselijk.
Morgen zullen de opgeheven vingertjes de kansel rijkelijk bezetten: o wee! Niet alleen vanwege het vuurwerk. De hele preek zal wel weeklag en geschrei zijn, vergetende dat 2017 ons ook veel goeds, moois en vreugde gebracht heeft.
Op 1 januari verplicht handen schudden en elkaar het beste wensen (wel of niet met vrome saus) en 2 januari slaan we elkaar de koppen weer in. Nee geef mijn portie maar aan fikkie morgen en overmorgen: ik duik onder!
Tjonge....
Ook gemeld dat je er zo over denkt?

Je zou ook kunnen overwegen om dan ergens anders naar toe te gaan?
Om heel eerlijk te zijn heb ik spijt van mijn woorden. In het tweede gedeelte zou je een kern van waarheid (in bredere context - wereldwijd) kunnen vinden, maar dan ga ik mezelf recht praten terwijl ik het eigenlijk dwaze woorden vind. Dus nee ik had het niet moeten zeggen. Elkaar het beste en al het nodige toewensen voor het nieuwe jaar is een groot goed wat waardevol is!
Wat het eerste betreft. Dat er soms een zekere eenzijdigheid waar te nemen is in de prediking, daarin kunnen denk ik meer mensen in meekomen. Al is dat te relativeren. Het is duidelijk dat als de namen voorgelezen worden van hen die ons ontvielen er stil gestaan moet worden bij de vergankelijkheid van het leven. Dat moet ook een plaats hebben in de prediking. Net als daarin het evenwicht aangebracht moet worden voor de verschillende soorten hoorders. Voor de ene was het een verdrietig jaar door het verlies van een geliefde, voor de ander was het een moeilijk jaar door ziekte en voor de volgende was het bijzonder jaar door huwelijk of geboorte. Ik noem maar wat zaken ter illustratie. En als ik terugblik op de preken dan besef ik des te meer dat mijn woorden niet juist gekozen zijn. Het zijn preken die mij stof tot overdenking geven. En dit (dat het onderwijs geeft) te zeggen kost mij echt moeite. Neem dat maar van mij aan. Ergens anders naar toe? Ja, graag! Kan en mag het? Nee. En daar onder te buigen. Maar goed.. ik laat het er maar bij.
Respect voor je posting!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18711
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door helma »

@jcryle; dapper deze post. Goed om op dingen terug te komen.
@freek; uiteraard alleen het siervuurwerk. Dat geknal vind ik vreselijk.


Verder hadden wij indrukwekkende diensten met de jaarwisseling. Veel om over na te (blijven) denken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Wandelende »

De meest hilarische persoon tijdens de 'vuurwerkperiode' vind ik toch de stiekem glurende en van siervuurwerk genietende kerkganger, die de week ervoor met opgeheven vinger en fronsende wenkbrauw over afgodsrituelen sprak.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Christen en vuurwerk

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:De meest hilarische persoon tijdens de 'vuurwerkperiode' vind ik toch de stiekem glurende en van siervuurwerk genietende kerkganger, die de week ervoor met opgeheven vinger en fronsende wenkbrauw over afgodsrituelen sprak.
Zo zie je maar, Wandelende heeft alles in de gaten, zelfs de stiekeme gluurders.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:De meest hilarische persoon tijdens de 'vuurwerkperiode' vind ik toch de stiekem glurende en van siervuurwerk genietende kerkganger, die de week ervoor met opgeheven vinger en fronsende wenkbrauw over afgodsrituelen sprak.
Zo zie je maar, Wandelende heeft alles in de gaten, zelfs de stiekeme gluurders.
:haha

Toevallig ook gegluurd?
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mara »

Vanmorgen was op radio Rijnmond een verslaggeefster aanwezig bij de vuurwerkverkoop in Alblasserdam.
Twee jongetjes van 9 en 12 (kan dus eigenlijk niet, 9 is te jong) hadden vuurwerk gekocht. De oudste had voor 250 euro!
De presentator in de studio was er beduusd van.
Er werd ook gevraagd naar het duurste stuk vuurwerk, dat is een flowerbed en dat kost maar liefst 600 euro.
Maar, haastte de verkoper om te nuanceren, dit wordt meestal door een hele straat gekocht.

Wel goed nieuws is dat het aantal vuurwerkvrije zones uitgebreid is in veel gemeentes.
Helaas is onze wijk niet uitgekozen :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Dodo »

Mijn man kreeg gisteren zijn kerstpakket: vuurwerk. Nu moeten we wel...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Mijn man kreeg gisteren zijn kerstpakket: vuurwerk. Nu moeten we wel...
Kerstpakket na de kerst :quoi
En waarom stopt een bedrijf daar vuurwerk in, je man is toch geen puber?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Erskinees »

Is toch leuk?
Plaats reactie