Christen en vuurwerk

mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door mirjam »

Ryle valt uit zijn rol! Nu is hij opeens niet meer de schijnbaar genuanceerde denker, maar weer de echte Ryle. That's all! :nonnon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door JCRyle »

mirjam schreef:Ryle valt uit zijn rol! Nu is hij opeens niet meer de schijnbaar genuanceerde denker, maar weer de echte Ryle. That's all! :nonnon
Ach. En daar ben je lid voor geworden om dit te zeggen? Gelukkig weet ik anders. Ik zou zeggen het goede voor 2018!
Vorst schreef:Haha! Eerste deel van je post ben ik het wel mee eens. Tweede deel niet.
Eens. Het tweede deel is ongenuanceerd van mij. :)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Dodo »

Vandaag (waarom vandaag? waarom niet twee dagen geleden?) een oproepje op facebook met het verzoek om de huisdieren te letten bij het afsteken van vuurwerk. De uitleg: katten horen 10 keer harder als ons.
Dit zou ook in het onderwerp taal passen :banghead
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Vandaag (waarom vandaag? waarom niet twee dagen geleden?) een oproepje op facebook met het verzoek om de huisdieren te letten bij het afsteken van vuurwerk. De uitleg: katten horen 10 keer harder als ons.
Dit zou ook in het onderwerp taal passen :banghead
Om de huisdieren te letten? :quoi
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Vandaag (waarom vandaag? waarom niet twee dagen geleden?) een oproepje op facebook met het verzoek om de huisdieren te letten bij het afsteken van vuurwerk. De uitleg: katten horen 10 keer harder als ons.
Dit zou ook in het onderwerp taal passen :banghead
Om de huisdieren te letten? :quoi
Mijn vingers kunnen mijn gedachten niet bijhouden :D
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mannetje »

Onze buren staken buiten vuurwerk af, terwijl hun hond binnen panisch aan het blaffen was.
Waarom heb je dan zo'n dier?
-
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Nasrani »

JCRyle schreef:
Roos2017 schreef:M.b.t. vuurwerk is naar mijn mening onchristelijk:
1. de ernst van het leven ontkennen door `feestelijk` te knallen en de gedachten aan de eeuwigheid te verdrijven.
(...)
Alleen hierom al hoop ik dat het morgen alvast 2 januari is. Dat naargeestige sfeertje altijd op oudjaarsdag/avond vreselijk.
Morgen zullen de opgeheven vingertjes de kansel rijkelijk bezetten: o wee! Niet alleen vanwege het vuurwerk. De hele preek zal wel weeklag en geschrei zijn, vergetende dat 2017 ons ook veel goeds, moois en vreugde gebracht heeft.
Op 1 januari verplicht handen schudden en elkaar het beste wensen (wel of niet met vrome saus) en 2 januari slaan we elkaar de koppen weer in. Nee geef mijn portie maar aan fikkie morgen en overmorgen: ik duik onder!
Tjonge....
Ook gemeld dat je er zo over denkt?

Je zou ook kunnen overwegen om dan ergens anders naar toe te gaan?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
refo schreef:Christenen hebben nogal eens de neiging om zaken die ze zelf niet leuk vinden als onchristelijk te bestempelen.
Waar baseer je dat op?

M.b.t. vuurwerk is naar mijn mening onchristelijk:
1. de ernst van het leven ontkennen door `feestelijk` te knallen en de gedachten aan de eeuwigheid te verdrijven.
2. het rentmeesterschap m.b.t. de natuur te veronachtzamen, milieu en het welzijn van dieren en kwetsbare mensen.
3. jezelf verzoeken door onverantwoorde risico´s te nemen, zie als voorbeeld https://www.telegraaf.nl/nieuws/1487276 ... schreeuwde
Hoewel ik het met je eens ben, oordeel ik iets milder. Voor jongens is het onweerstaanbaar net als fikkie stoken en voor het milieu hebben we auto,'s rijden. Gebruiken we plastic. Batterijen. Bleekwater. Allerlei luxe machines in de keuken. Stappen we in een vliegtuig. Er zijn heel veel dingen te noemen om voor het millieu te zorgen.

Ps ik bedoel niet dat jij of ik al deze dingen doen maar om te zeggen dat het niet alleen in die ene dag zit dat rentmeestet zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:
Roos2017 schreef:
refo schreef:Christenen hebben nogal eens de neiging om zaken die ze zelf niet leuk vinden als onchristelijk te bestempelen.
Waar baseer je dat op?

M.b.t. vuurwerk is naar mijn mening onchristelijk:
1. de ernst van het leven ontkennen door `feestelijk` te knallen en de gedachten aan de eeuwigheid te verdrijven.
2. het rentmeesterschap m.b.t. de natuur te veronachtzamen, milieu en het welzijn van dieren en kwetsbare mensen.
3. jezelf verzoeken door onverantwoorde risico´s te nemen, zie als voorbeeld https://www.telegraaf.nl/nieuws/1487276 ... schreeuwde
Hoewel ik het met je eens ben, oordeel ik iets milder. Voor jongens is het onweerstaanbaar net als fikkie stoken en voor het milieu hebben we auto,'s rijden. Gebruiken we plastic. Batterijen. Bleekwater. Allerlei luxe machines in de keuken. Stappen we in een vliegtuig. Er zijn heel veel dingen te noemen om voor het millieu te zorgen.

Ps ik bedoel niet dat jij of ik al deze dingen doen maar om te zeggen dat het niet alleen in die ene dag zit dat rentmeestet zijn.
Punten 2 en 3 zijn volgens mij wel zinnig. Het eerste punt is een flauwekul. Je kunt niet in andermans hoofd kijken, en daarom kun je niet in één zinnetje samenvatten waarom duizenden mensen vuurwerk afsteken.

En natuurlijk gebruiken we plastic en terpentine en vliegtuigen en van alles, maar er zijn dingen die noodzakelijk zijn, er zijn dingen die niet heel noodzakelijk zijn maar wel groot nut of gemak geven, en er zijn dingen die totaal overbodig zijn. Vuurwerk valt onder dat laatste.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door helma »

Ik vind vuurwerk heel fascinerend.
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door mirjam »

heartcry zou er anders over denken
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door mirjam »

Nasrani schreef:
Alleen hierom al hoop ik dat het morgen alvast 2 januari is. Dat naargeestige sfeertje altijd op oudjaarsdag/avond vreselijk.
Morgen zullen de opgeheven vingertjes de kansel rijkelijk bezetten: o wee! Niet alleen vanwege het vuurwerk. De hele preek zal wel weeklag en geschrei zijn, vergetende dat 2017 ons ook veel goeds, moois en vreugde gebracht heeft.
Op 1 januari verplicht handen schudden en elkaar het beste wensen (wel of niet met vrome saus) en 2 januari slaan we elkaar de koppen weer in. Nee geef mijn portie maar aan fikkie morgen en overmorgen: ik duik onder!

Tjonge....
Ook gemeld dat je er zo over denkt?

Je zou ook kunnen overwegen om dan ergens anders naar toe te gaan?
Inderdaad!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door helma »

mirjam schreef:heartcry zou er anders over denken
En? Wat wil je daarmee zeggen?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mannetje »

Welkom, Mirjam. Ik kijk uit naar inhoudelijke bijdragen van je...
-
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Moderamen »

Wat een enorme aanwinst voor ons forum.
Plaats reactie