Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Lourens »

ff een topic voor kleine vraagjes, wat dan ook.

Laat ik de aftrap even geven.
Van de week zag ik een organist op TV (zal wel Ned.zingt zijn geweest). En opeens viel het moet op de dat de witte toetsen zwart waren en de zwarte wit. Achteraf weet ik dat ik het vaker gezien heb maar nu gewoon eens de kans om het te vragen:
Zit er een reden op gedachte achter dat bij orgels de kleuren zijn omgewisseld?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Hendrikus »

fluitje schreef:ff een topic voor kleine vraagjes, wat dan ook.

Laat ik de aftrap even geven.
Van de week zag ik een organist op TV (zal wel Ned.zingt zijn geweest). En opeens viel het moet op de dat de witte toetsen zwart waren en de zwarte wit. Achteraf weet ik dat ik het vaker gezien heb maar nu gewoon eens de kans om het te vragen:
Zit er een reden op gedachte achter dat bij orgels de kleuren zijn omgewisseld?
Ook bij orgels is het een uitzondering. Bij clavecimbels zie je het verhoudingsgewijs vaker.
Witte toetsen werden vanouds belegd met ivoor. Dat was niet altijd voorhanden én 't was kostbaar. Voor de zwarte toetsen werd hout gebruikt (ebben, meestal). Was nu het ivoor schaars of het budget beperkt, dan draaide je zwart en wit om, dat scheelt al een boel in wit materiaal.
Afbeelding
Of je neemt voor ondertoetsen het echt zwarte ebben en voor de boventoetsen een andere, lichtere houtsoort. Dat scheelt alweer een olifant ;)
Nee, het gebruik van ivoor voor toetsen is inmiddels verboden. Wil men tegenwoordig toch dat ivoorwitte, dan wordt er beenbeleg gebruikt. Dat komt van runderen, en die zijn nog niet beschermd.
Dat neemt niet weg dat ik dit soort situaties verre van ideaal vind (hier zijn dus alle toetsen donker, alleen zijn de "witte" toetsen een piezeltje minder donker dan de zwarte):
Afbeelding
Zeker als 't een beetje donker is, zijn dan álle toetsen donker....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Afgewezen »

Voor blinde organisten maakt 't niet uit.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Voor blinde organisten maakt 't niet uit.
en voor dove organisten denk ik ook niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:Voor blinde organisten maakt 't niet uit.
en voor dove organisten denk ik ook niet.
Volgens mij spelen die niet, maar ik kan me vergissen.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Tom A Hawk »

Waarom niet? Als het publiek maar niet doof is.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11415
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Mister »

Ik heb jaren een kerkorgel bespeeld met zwart-wit omgekeerde toetsen maar het nooit als een probleem ervaren.
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Letstalk »

Even een hele andere vraag? Vorige week is er voor het orgel in de kerk een orgelstemmer geweest. Ook de viltjes in het pedaal moesten vervangen worden. De organisten waren er wel van op de hoogte gebracht. Zo ik ook, want ruim een jaar ben ik daar nu ook organist. Gelukkig was het afgelopen zondagochtend niet mijn beurt. De organist kreeg de schrik van zijn leven. Af en toe klonk het orgel vals. Wat gebeurde was nl. als je de hoge 'D' speelde op het hoofdklavier ging de 'Dis' mee. 't Was geen gehoor. Hij was genoodzaakt alleen het nevenklavier te gebruiken, zo ook de andere organisten die die dag de beurt hadden. Hoe kan nou zoiets dat je 1 toets aanslaat en er 2 gespeeld worden?
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Hendrikus »

Letstalk schreef:Even een hele andere vraag? Vorige week is er voor het orgel in de kerk een orgelstemmer geweest. Ook de viltjes in het pedaal moesten vervangen worden. De organisten waren er wel van op de hoogte gebracht. Zo ik ook, want ruim een jaar ben ik daar nu ook organist. Gelukkig was het afgelopen zondagochtend niet mijn beurt. De organist kreeg de schrik van zijn leven. Af en toe klonk het orgel vals. Wat gebeurde was nl. als je de hoge 'D' speelde op het hoofdklavier ging de 'Dis' mee. 't Was geen gehoor. Hij was genoodzaakt alleen het nevenklavier te gebruiken, zo ook de andere organisten die die dag de beurt hadden. Hoe kan nou zoiets dat je 1 toets aanslaat en er 2 gespeeld worden?
Als het een mechanisch orgel is, kan het gebeuren dat de toetsmechaniek (de abstracten, zoals men dat dan noemt) in elkaar haken en elkaar dus meetrekken. Voor de vakman niet zo moeilijk om te verhelpen.
Als het een pneumatisch orgel is, kan er door lekkage in de speeltafel iets dergelijks optreden. Vaak is dat moeilijk te lokaliseren, en al helemaal moeilijk om te verhelpen.
Om welk orgel gaat het?
~~Soli Deo Gloria~~
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Letstalk »

Het gaat om een Leeflang orgel. Ik heb gehoord dat het probleem al verholpen is. De orgelstemmer is teruggeweest om te kijken wat het probleem was. Er zitten onder de toetsen schijnbaar houten latjes. Nou schijnt er een splintertje hout tussen de houten latjes gezeten te hebben, zodat die 2 toetsen elkaar vasthielden. Ik ga voor de zekerheid zaterdag nog kijken, of het inderdaad verholpen is, want zondagochtend is het mijn beurt.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door jvdg »

Letstalk schreef:Het gaat om een Leeflang orgel. Ik heb gehoord dat het probleem al verholpen is. De orgelstemmer is teruggeweest om te kijken wat het probleem was. Er zitten onder de toetsen schijnbaar houten latjes. Nou schijnt er een splintertje hout tussen de houten latjes gezeten te hebben, zodat die 2 toetsen elkaar vasthielden. Ik ga voor de zekerheid zaterdag nog kijken, of het inderdaad verholpen is, want zondagochtend is het mijn beurt.
Ach, de naam van de bouwer moet je toch al veel vertrouwen geven?
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Letstalk »

jvdg schreef:
Letstalk schreef:Het gaat om een Leeflang orgel. Ik heb gehoord dat het probleem al verholpen is. De orgelstemmer is teruggeweest om te kijken wat het probleem was. Er zitten onder de toetsen schijnbaar houten latjes. Nou schijnt er een splintertje hout tussen de houten latjes gezeten te hebben, zodat die 2 toetsen elkaar vasthielden. Ik ga voor de zekerheid zaterdag nog kijken, of het inderdaad verholpen is, want zondagochtend is het mijn beurt.
Ach, de naam van de bouwer moet je toch al veel vertrouwen geven?
De naam van de bouwer wel, maar niet de orgelstemmer. Vorig jaar kwam hij ook het orgel stemmen, deed de zondag erop het hoofdklavier niet
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Ichtus »

Ik heb een paar vragen:

Ik wil een groot laken gaan beschilderen voor een decor. Kan je daar gewoon plakkaat verf voor gebruiken? Of gaat het dan afbladderen?
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door henriët »

Ichtus schreef:Ik heb een paar vragen:

Ik wil een groot laken gaan beschilderen voor een decor. Kan je daar gewoon plakkaat verf voor gebruiken? Of gaat het dan afbladderen?
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Het ligt eraan waar je het voor nodig hebt. Is het voor binnen, dan kun je het gewoon met plakkaatverf doen. ( tip, niet al te dik dan is de kans op afbladderen groter)
Doe je het voor buiten een decor te hebben, dan heb je meer kans op afbladderen ivm zonlicht en evt regen, dan kun je wellicht beter textielverf gebruiken.
Over het algemeen, wat men op scholen doet of op bijv. bruiloften dan kun je gewoon gewone plakkaatverf gebruiken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door sela »

misschien is acryl nog handiger dan plakkaat. droogt net ietsje minder snel/beter uit te smeren?
Plaats reactie