Dilemma

Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Dilemma

Bericht door Sola Scriptura »

het volgende....lang verhaal kort, heb contact sinds kort met een alcoholist. een overbuurman. heb met hem gepraat over het evangelie, hoe ik tot geloof ben gekomen en mijn zorgen over hem. ik denk dat hij nog maar even te leven heeft op deze manier.

het probleem is, dat hij meer in het boeddisme ziet en het pantheisme. heb aangeboden om met en voor hem te bidden. maar daar staat zijn hoofd nog niet na zei hij, maar hij zal aan mijn deur kloppen als hij er klaar voor is.

ik was vandaag even in zijn huis, zonder overdrijven.....het was een zwijnenstal. troep overal, de goot en tv verstopt, geen verwarming. bakken met urine en uitwerpselen... heb een afspraak gemaakt met de brug in katwijk voor donderdag, een christelijke verslavingszorg.

ik vroeg waarom hij geen directe hulp wou en de troep liet opruimen, maar dat vond hij een schending van privacy en hij schaamde zich.
hij wilde dus niet dat derden het heft in handen nemen. ook liet hij doorschemeren dat hij niet voor altijd wou stoppen met drinken.

ik ben dus een judas geweest en heb de woningstichting gebeld, en de zaak voorgelegd, ze waren op de hoogte maar konden niks doen door huurdersrechten. maar als ik een mail zou sturen met wat ik aantrof zou dat erg helpen, maar als de gang naar de rechter word gemaakt, word mijn naam bekend. what2do?


p.s door mijn studie, die bijna klaar is over de verschillen tussen calvinisme en de evanglische leer, en nu betrap ik mezelf op de gedachte dat ik misschien mijn tijd verdoe, hij word duidelijk niet getrokken tot God. is dat fout?
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: dilemma

Bericht door Lourens »

Sola Scriptura schreef:

p.s door mijn studie, die bijna klaar is over de verschillen tussen calvinisme en de evanglische leer, en nu betrap ik mezelf op de gedachte dat ik misschien mijn tijd verdoe, hij word duidelijk niet getrokken tot God. is dat fout?
Sola, Ik citeer even je laatste zin.

Ik begrijp dat hij niet veel mensen in zijn huis toe laat maar dat jij nu wel die toegang heeft.
Kan jij door de Heere niet juist het middel zijn?

Ik zou haast zeggen, sluit even het alcoholisme af en wees gewoon praktisch vanuit de naastenliefde. Klinkt misschien heel erg stom.
Maar geef hem een vuilniszak in zijn handen en begin samen met hem op te ruimen.
Als de aanleiding tot schaamte weg is, dus de troep, kan hij de deur misschien op een kiertje zetten. En vanuit de praktische hulp moet de liefde tot God gaan stralen.

Ik zeg hier heel erg veel, het geeft een verantwoordelijkheid en kan heel veel tijd gaan kosten. En ik kan het gemakkelijk zeggen misschien.
Maar je kan erover nadenken.

Gods zegen hierin toegebeden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: dilemma

Bericht door scape »

lastig . . . . Ik denk dat je wel eerlijk naar hem mag zijn. Je hebt al tegen hem kunnen zeggen dat je je zorgen maakt zonder eruit gegooit te worden. Misschien kan je hem uitleggen dat je zijn schaamte t.a.v. het "opruimen" afgewogen hebt tegen je iegen schaamte dat je hem maar zo laat.

Je stap om een email te schrijven heb je nog niet gedaan (neem ik nu aan). Dus juridisch heb je hyet hem niet moeilijker gemaakt :)

Misschien moet je twee zaken in het contact met hem wel een beetje scheiden, al is het alleen al voor jezelf. Iemand die dorst heeft moet je te drinken geven. Je hoeft zijn geestelijke & fysieke noden niet op een hoop te gooien. Zeker omdat het om totaal verschillende processen gaat die ergens veel met elkaar te maken hebben, maar niet hetzelfde opgelost worden.

Als ik je verhaal lees dan zie ik eerder een opening in het Boedhisme dan een dichte deur. Geef het de tijd en laat het niet meteen los. Het lijkt mij dat hij i.i.g. erkent dat het leven een diepere laag heeft.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: dilemma

Bericht door Kislev »

Sola Scriptura schreef:p.s door mijn studie, die bijna klaar is over de verschillen tussen calvinisme en de evanglische leer, en nu betrap ik mezelf op de gedachte dat ik misschien mijn tijd verdoe, hij word duidelijk niet getrokken tot God. is dat fout?
Ja.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: dilemma

Bericht door Sola Scriptura »

hij komt vanvond voor gebed! ik hoop op wat luchtmacht ondersteuning! (gebed)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: dilemma

Bericht door Lourens »

Sola Scriptura schreef:hij komt vanvond voor gebed! ik hoop op wat luchtmacht ondersteuning! (gebed)
Ik lees het nu pas Sola.
Ik heb het op mijn gebedslijst gezet voor de nawerking.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: dilemma

Bericht door MarthaMartha »

oké, een dilemma van heel andere orde.... maar om er nou een nieuw topic voor te openen is ook zo wat....

De Hema heeft een leuke actie, bij je aankopen ontvang je een persoonlijke code.
Door de code in te voeren op internet maak je kans op leuke prijzen van de Hema.

Op het kaartje staat ook het logo van de postcodeloterij.
Heb je je code ingevuld dan krijg je een bevestigingsmail van de postcodeloterij.

Raar verhaal....

Winkels hebben wel vaker zulke acties, heb ik geen probleem mee, gewoon leuke actie om klanten te trekken/behouden. Aan de postcodeloterij doen we niet mee, dat is geen leuke actie van een winkel voor klanten, maar gewoon een hoog gok-gehalte.
Maar wat is in een dergelijke hema-actie de link met de postcodeloterij? Of is dat beperkt tot het feit dat zij hopen er klanten aan over te houden?

En doe je dan mee? of niet? en waarom wel of niet?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: dilemma

Bericht door Zita »

MarthaMartha schreef:oké, een dilemma van heel andere orde.... maar om er nou een nieuw topic voor te openen is ook zo wat....

De Hema heeft een leuke actie, bij je aankopen ontvang je een persoonlijke code.
Door de code in te voeren op internet maak je kans op leuke prijzen van de Hema.

Op het kaartje staat ook het logo van de postcodeloterij.
Heb je je code ingevuld dan krijg je een bevestigingsmail van de postcodeloterij.

Raar verhaal....

Winkels hebben wel vaker zulke acties, heb ik geen probleem mee, gewoon leuke actie om klanten te trekken/behouden. Aan de postcodeloterij doen we niet mee, dat is geen leuke actie van een winkel voor klanten, maar gewoon een hoog gok-gehalte.
Maar wat is in een dergelijke hema-actie de link met de postcodeloterij? Of is dat beperkt tot het feit dat zij hopen er klanten aan over te houden?

En doe je dan mee? of niet? en waarom wel of niet?
Ik vond het wel een heel uitgebreid postcodeloterijcircus, toen ik de code wilde invullen. En ik kreeg in de gauwigheid de indruk dat ik ook nog eens post zou krijgen van de postcodeloterij. Weinig Hema, veel Postcodeloterij, was mijn indruk. Niet dus.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: dilemma

Bericht door Mister »

Zita schreef:
MarthaMartha schreef:oké, een dilemma van heel andere orde.... maar om er nou een nieuw topic voor te openen is ook zo wat....

De Hema heeft een leuke actie, bij je aankopen ontvang je een persoonlijke code.
Door de code in te voeren op internet maak je kans op leuke prijzen van de Hema.

Op het kaartje staat ook het logo van de postcodeloterij.
Heb je je code ingevuld dan krijg je een bevestigingsmail van de postcodeloterij.

Raar verhaal....

Winkels hebben wel vaker zulke acties, heb ik geen probleem mee, gewoon leuke actie om klanten te trekken/behouden. Aan de postcodeloterij doen we niet mee, dat is geen leuke actie van een winkel voor klanten, maar gewoon een hoog gok-gehalte.
Maar wat is in een dergelijke hema-actie de link met de postcodeloterij? Of is dat beperkt tot het feit dat zij hopen er klanten aan over te houden?

En doe je dan mee? of niet? en waarom wel of niet?
Ik vond het wel een heel uitgebreid postcodeloterijcircus, toen ik de code wilde invullen. En ik kreeg in de gauwigheid de indruk dat ik ook nog eens post zou krijgen van de postcodeloterij. Weinig Hema, veel Postcodeloterij, was mijn indruk. Niet dus.
Schijnt een nieuwe trend te zijn. Kwam het laatst ook bij iets tegen. Terloops stond er nog iets vermeld over de postcodeloterij. Toen ook maar gelaten voor wat het was.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: dilemma

Bericht door Mara »

Volgende week is de nationale gebedsweek.
Nu heb ik een uitnodiging ontvangen van een goede bekende, om het Ochtendgebed - Lauden - bij te wonen in de R.K. kerk.
Ik zit nu in een dilemma.
Enerzijds lijkt het me wel mooi om een keer mee te maken, anderzijds is het er zo ingehamerd dat wij ons niet mogen inlaten met de dwaalleer die de R.K. kerk verspreidt.
Wie kan er iets zinnigs over zeggen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: dilemma

Bericht door DDD »

Wellicht is het goed om te vragen of Maria erg centraal staat. Ik kan mij voorstellen dat je liever niet tot Maria bidt, en dat kan wel een onderdeel zijn van het ochtendgebed.

En verder is een gebedsbijeenkomst niet echt een bijeenkomst om dwalingen te verspreiden, lijkt mij.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: dilemma

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb begin vorig jaar nog vespers bijgewoond in de Dom van Keulen. Ik zou er echter geen behoefte aan hebben om daar weer heen te gaan. De Rooms Katholieke leer is naast dat er nog steeds de schrift opengaat en de drie-enige God (mede-)aanbeden word, ook een doolhof van tradities, leringen van mensen en regelrechte dwaling.

Al ben ik ook weer niet van mening dat het zonde is om aanwezig te zijn, mits je je distantieert van de zaken die niet naar de schrift zijn, en niet net doet alsof het gelijkwaardig is hoe we met het evangelie omgaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: dilemma

Bericht door Mara »

DDD schreef: En verder is een gebedsbijeenkomst niet echt een bijeenkomst om dwalingen te verspreiden, lijkt mij.
Ik ben twee jaar geleden bij de evangelische gemeente geweest en dat was voor mij echt uitzitten.
Ruim 5 kwartier één gebed aanhoren, was voor mij echt te veel.
Op zich hoorde ik zinnige dingen daarin, de nood van de medeburgers, de kerken, de vervolgingen, de oorlogen, maar het begon op dwingen te lijken.
Ik heb sowieso moeite met zo'n veelheid van woorden, ook al is dat in een reformatorische kerk.
Wij moeten de Heere toch niets voorschrijven?

Maar ik heb geen idee wat ik bij Lauden kan verwachten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: dilemma

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef: Maar ik heb geen idee wat ik bij Lauden kan verwachten.
Van Wikipedia:
De structuur van dit Officie in de moderne Romeinse ordo is als volgt:

De opening: God, kom mij te hulp, Heer, haast U mij te helpen. Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, zoals het was in het begin, en nu, en altijd, en in de eeuwen der eeuwen, Amen, Alleluia.
Een hymne
Een aantal psalmen met hun antifonen, waaronder vaak Psalm 50, Psalm 148, Psalm 149 en Psalm 150. Na de derde of de vierde psalm volgt vaak een lofzang (cantiek) uit het Oude Testament.
Een (korte) Schriftlezing (uit de Bijbel).
Een kort responsorium (beurtzang).
Een kort vers
De Lofzang van Zacharias met eigen antifoon
Litanie

Sowieso kun je er vanguitgaan dat er tot Maria gebeden of gesproken word.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: dilemma

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Ik heb begin vorig jaar nog vespers bijgewoond in de Dom van Keulen. Ik zou er echter geen behoefte aan hebben om daar weer heen te gaan. De Rooms Katholieke leer is naast dat er nog steeds de schrift opengaat en de drie-enige God (mede-)aanbeden word, ook een doolhof van tradities, leringen van mensen en regelrechte dwaling.

Al ben ik ook weer niet van mening dat het zonde is om aanwezig te zijn, mits je je distantieert van de zaken die niet naar de schrift zijn, en niet net doet alsof het gelijkwaardig is hoe we met het evangelie omgaan.
Sinds wanneer is het behoorlijk om je de distantiëren van zaken die niet naar de Schrift zijn? Dat zou wat zijn! Ik hoor ook regelmatig dominees dingen verkondigen die niet naar de Schrift zijn. Hoe zou ik mij daarvan moeten distantiëren?
Plaats reactie