Huishouden en dat soort zaken..

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

kasparov schreef: Zeker geen onzin!
Ik wil je de boeken van John Eldredge willen aanbevelen: "De ongetemde man" en "De Fascinerende vrouw". Verplichte kost voor mensen die een relatie willen beginnen.
Mijn vrouw en ik hebben een uitstekende relatie zonder ooit een letter van deze auteur gelezen te hebben. Bovendien zijn wij erg tevreden met onze rolverdeling, waarin zij meer werkt dan ik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
Iets als flauwekul benoemen is niet echt een overtuigende manier van redeneren. Dus ik herhaal mijn vraag. Waarom is de stelling van kasparov flauwekul?
De stelling is onjuist vanwege het ontbreken van enige empirische onderbouwing. Ik ken bijvoorbeeld veel voorbeelden van vrouwen die de voorkeur geven aan werken in plaats van het huishouden.
In dat geval raad ik je aan een statistiekje van het CBS over arbeidsparticipatie te raadplegen. Ik denk dat je 'veel vrouwen in jouw omgeving' interpreteert als 'nagenoeg alle vrouwen in de maatschappij' en dat is te weerleggen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
In dat geval raad ik je aan een statistiekje van het CBS over arbeidsparticipatie te raadplegen. Ik denk dat je 'veel vrouwen in jouw omgeving' interpreteert als 'nagenoeg alle vrouwen in de maatschappij' en dat is te weerleggen.
Misschien moet je niet voor anderen denken. Kasparov doet een algemene uitspraak over vrouwen die aantoonbaar onjuist is. Dat veel vrouwen in deeltijd werken zegt helemaal niets over de intrinsieke motivatie. Het kan simpelweg zijn dat vrouwen door omstandigheden niet fulltime kunnen werken, zoals bijvoorbeeld zorg voor kinderen of mantelzorg of gewoonweg geen fulltime baan willen hebben maar vrije tijd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: Misschien moet je niet voor anderen denken. Kasparov doet een algemene uitspraak over vrouwen die aantoonbaar onjuist is. Dat veel vrouwen in deeltijd werken zegt helemaal niets over de intrinsieke motivatie. Het kan simpelweg zijn dat vrouwen door omstandigheden niet fulltime kunnen werken, zoals bijvoorbeeld zorg voor kinderen of mantelzorg of gewoonweg geen fulltime baan willen hebben maar vrije tijd.
Je toont alleen niets aan. Je komt met een vage empirische uitspraak die alleen grond heeft in je eigen waarneming.
Daarbij komt het dat de opvatting van Kasparov zeer dicht bij de bijbelse invulling over de taakbereidheid van de man en vrouw ligt met als uitgangspunt genesis 3. En alleen daarom al aantoonbaar juist zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Je toont alleen niets aan. Je komt met een vage empirische uitspraak die alleen grond heeft in je eigen waarneming.
dat klopt, van mijn waarnemingen. de arbeidsparticipatie van 65% van de vrouwen is dan wellicht voor jou overtuigender bewijs.
Daarbij komt het dat de opvatting van Kasparov zeer dicht bij de bijbelse invulling over de taakbereidheid van de man en vrouw ligt met als uitgangspunt genesis 3. En alleen daarom al aantoonbaar juist zijn.
een normatieve uitspraak is wat anders dan intrinsieke motivatie of geschiktheid qua karakter van het individu.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
In dat geval raad ik je aan een statistiekje van het CBS over arbeidsparticipatie te raadplegen. Ik denk dat je 'veel vrouwen in jouw omgeving' interpreteert als 'nagenoeg alle vrouwen in de maatschappij' en dat is te weerleggen.
Misschien moet je niet voor anderen denken. Kasparov doet een algemene uitspraak over vrouwen die aantoonbaar onjuist is. Dat veel vrouwen in deeltijd werken zegt helemaal niets over de intrinsieke motivatie. Het kan simpelweg zijn dat vrouwen door omstandigheden niet fulltime kunnen werken, zoals bijvoorbeeld zorg voor kinderen of mantelzorg of gewoonweg geen fulltime baan willen hebben maar vrije tijd.
Dit is echt nieuw voor mij. Denk je echt dat de rolverdeling tussen man en vrouw toevallig niet 50-50 is verdeeld al die tijd?
Het ligt meer voor de hand om te stellen dat dit ingeschapen is.
Je stelt dat er veel vrouwen graag een betaalde baan hebben. Dat zal waar zijn, en of het goed is, is de vraag.
Maar als het neutraal zou zijn, zouden er ook veel mannen zijn met de wens om de zorg voor het gezin en het huishouden op zich te nemen.
Of zien we dat alleen als noodzakelijk kwaad?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:een normatieve uitspraak is wat anders dan intrinsieke motivatie of geschiktheid qua karakter van het individu.
Als de bijbel een normatieve uitspraak doet, dan denk ik dat intrinsieke motivatie of geschiktheid eerder een gevolg is van datgene wat God in de schepping heeft gelegd, dan dat het in tegenstelling daarmee is.

Aan de andere kant. Zegt het iets dat het aandeel van vrouwen in het basisonderwijs 87% van het totaal bedraagt? In de techniek is dat minder dan 20%. Blijkbaar is er dus een seksegestuurde motivatie te bespeuren?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Roos2017 »

Herman schreef:Aan de andere kant. Zegt het iets dat het aandeel van vrouwen in het basisonderwijs 87% van het totaal bedraagt? In de techniek is dat minder dan 20%. Blijkbaar is er dus een seksegestuurde motivatie te bespeuren?
Deze situatie vind je alleen in Nederland. Wellicht ook eens goed om de vraag te stellen waarom dat is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Dit is echt nieuw voor mij. Denk je echt dat de rolverdeling tussen man en vrouw toevallig niet 50-50 is verdeeld al die tijd?
Het ligt meer voor de hand om te stellen dat dit ingeschapen is.
Je stelt dat er veel vrouwen graag een betaalde baan hebben. Dat zal waar zijn, en of het goed is, is de vraag.
Maar als het neutraal zou zijn, zouden er ook veel mannen zijn met de wens om de zorg voor het gezin en het huishouden op zich te nemen.
Of zien we dat alleen als noodzakelijk kwaad?
Ik begrijp je eerste vraag niet.

Ik ken in mijn omgeving enkele mannen die niet werken. Maatschappelijk gezien wellicht nog niet een breed geaccepteerd fenomeen. Ik zou het zeker geen noodzakelijk kwaad willen noemen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Als de bijbel een normatieve uitspraak doet, dan denk ik dat intrinsieke motivatie of geschiktheid eerder een gevolg is van datgene wat God in de schepping heeft gelegd, dan dat het in tegenstelling daarmee is.

Aan de andere kant. Zegt het iets dat het aandeel van vrouwen in het basisonderwijs 87% van het totaal bedraagt? In de techniek is dat minder dan 20%. Blijkbaar is er dus een seksegestuurde motivatie te bespeuren?
Ik meen dat je een uitspraak doet die tegenstrijdig is met je eerder bijdrages.

Dat het onderwijs veel vrouwen kent, kan een praktische reden hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Ik meen dat je een uitspraak doet die tegenstrijdig is met je eerder bijdrages.

Dat het onderwijs veel vrouwen kent, kan een praktische reden hebben.
Het zou voor mij verhelderend zijn als je de tegenstrijdigheid dan even benoemt. Er kan ook gewoon sprake zijn van enige begripsverwarring over en weer.

Dat het basisonderwijs veel vrouwen kent, komt vooral door de wens dat jonge vrouwen bij hun studiekeuze laten meewegen dat ze graag wat met kinderen willen doen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Orchidee »

Over dat sommige vrouwen helemaal geen huisvrouw willen worden en liever buitenshuis werken en zich daar willen "ontplooien".
Zou dat óók zonde kunnen zijn?!
Er word óók véél geageerd tegen de scheppingsorde!
Waarom, waarvoor en waartoe?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Orchidee schreef:Over dat sommige vrouwen helemaal geen huisvrouw willen worden en liever buitenshuis werken en zich daar willen "ontplooien".
Zou dat óók zonde kunnen zijn?!
Er word óók véél geageerd tegen de scheppingsorde!
Waarom, waarvoor en waartoe?
Jij vindt dat blijkbaar en er zijn anderen die dar niet vinden. Van de predikanten die onze gemeente dienden, werkte ook alle vrouwen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Roos2017 »

Lydia de purperverkoopster beperkte zich ook niet tot alleen huishoudelijke taken.
Misschien was ze wel weduwe, dat weten we niet, maar purperverkopers hadden in die tijd wel een goede positie.
Toch staat er van haar dat zij God diende, en acht sloeg op de woorden van Paulus, en de Heere getrouw was.

Ik denk dat dit belangrijker is dan mannen en vrouwen te classificeren in traditionele rollen.
In ons gezin zijn de huishoudelijke taken onderling verdeeld. En dat werkt prima.
Mijn man kookt en bakt heel graag (ik ook trouwens). Moet ik tegen mijn man dan zeggen dat de keuken mijn domein is en hem z´n plezier ontzeggen? Voor hem is dat heel ontspannend na een dag werken.

Ik deel de mening dat we ieder daarin maar vrij moeten laten. Ieder heeft z´n eigen karakter en ook in huwelijken is er veel verschil.
En hoe traditioneel is die man-vrouw taak verhouding eigenlijk?
Toen in de vorige eeuw de landbouw nog niet gemechaniseerd was, werkten ook veel vrouwen op het land.
En stel dat elke verpleegster na haar trouwen zou stoppen met werken, dan hebben we wel een groot maatschappelijk probleem.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door kasparov »

De scheppingsorde is ingeschapen. Het is belangrijk dat we die orde koesteren. Ter onderbouwing een vergelijking. Ik vergelijk het met het houden van de wet van God; dat is niet alleen gehoorzaamheid, maar dat heeft ook zeer veel positief effect op de samenleving en de onderlinge relaties. Zo ook met de taakverdeling man-vrouw, natuurlijk met persoonlijke accenten of bijzondere situaties. Deze taakverdeling is niet alleen gehoorzaamheid aan God. Het heeft ook zeer veel positief effect. Ik vind dat John Eldredge dat (samen met zijn vrouw) mooi beschreven heeft, even los van de wat evangelische inslag. "De ongetemde man" en "De Fascinerende vrouw" leggen dit nader uit. Ik zei: verplichte kost voor mensen die een relatie willen beginnen. Ik voeg er een woordje aan toe: verplichte kost voor Bijbelse mensen die een relatie willen beginnen.
Plaats reactie