Huishouden en dat soort zaken..

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door refo »

Zita schreef:
merel schreef:
Mara schreef:Soms zou je willen dat de huishoudschool weer in ere hersteld wordt.
Deze week heb ik een paar meiden begeleid die graag als bijbaantje als huishoudelijke hulp bij ouderen willen werken.
Maar ze missen zelfs de basiskennis van het schoonmaken.
Vaak voorkomende fouten, eerst stofzuigen, dan stoffen.
Eerst de wc bril schoonmaken en dan het fonteintje, de deur+klink.
Eén wist te vertellen, zo doet mijn moeder het ook hoor.
Was sorteren is ook lastig en strijken hebben ze nog nooit gedaan, want dat doet mijn moeder ook nooit, kreeg ik als antwoord.
Voorheen heb ik om deze dingen wel eens een huishoudelijk hulp verzocht om niet meer te komen. Mijn ergernis was groter dan het plezier dat ik ervan had.
Daarna had ik een hele fijne betrouwbare hulp die er helaas mee stopte en nu doe ik het zelf. Ik ben wel op zoek naar een goede, betrouwbare hulp, maar dat is niet makkelijk. Als ik zo her en der informeer naar de kwaliteiten van hun hulp, geeft eigenlijk iedereen aan dat ze niet onder de bedden komen en tot ooghoogte schoonmaken. Brrr, dan zoek ik liever verder.
@ Zita jij was toch ook op zoek naar een hulp? Is dat gelukt? En op hoe heb jij iemand gevonden?
Ik had een paar jaar geleden via schoonmaakstudent.nl een geweldige poetshulp. Zij had de sleutel en poetste als ik er niet was. Ik kon me er echt op verheugen om dan in een schoon huis thuis te komen. Maar zij stopte ermee, en ik heb nu al een paar jaar niemand. Omdat ik het dit jaar wat drukker heb gekregen, volgde ik dezelfde route als die de eerste keer succesvol was. Match 1 haakte nog voor het kennismakingsgesprek om privéredenen af. Match 2 kwam op gesprek. Ze leek wel oké, dus kreeg de sleutel mee en zou een paaf dagen later beginnen.
Helaas legde haar hond toen het loodje en was ze zo van streek dat ze niet kon komen. Maar de maandag daarna zou ze alsnog komen. Dat is nu bijna vier weken geleden. Ze reageert niet op appjes, neemt niet op als ik bel. Intussen heb ik haar gesommeerd de sleutel weer in te leveren, maar nog zonder effect. Morgen bel ik haar nog vanaf een anoniem nummer. Als dat niets oplevert, schakel ik de organisatie in en dreig ik bij haar met politie. Ik heb er weer even grondig mn bekomst van. Dan maar zelf poetsen.
Ik zou eerst maar een nieuw slot op de deur nemen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Wat een interessant onderwerp. Ik vind de verwijten van Mara wel wat betrekkelijk hoor.

Ik laat mijn hulpen hun eigen professionele ruimte, maar ik verbaas mij er ook wel eens over hoe grondig de badkamer gereinigd moet worden om er trots op te zijn. Ik zou niet onmiddellijk menen dat het de dubbele tijdsinvestering waard is. Ik zou er in ieder geval véél sneller mee klaar zijn;-) Maar goed, liever iets te goed dan te slordig en bovendien weet je niet of gasten het verschil wel opvalt.

Ik vind het wel raar als iemand steeds een kwartier eerder naar huis gaat, althans, als je voor een bepaald aantal uren wordt betaald. Ik vind dat trouwens een wonderlijk systeem, want de ene keer is er toch meer werk dan de andere keer? Ik krijg gewoon iedere keer een e-mail of briefje met de stand van zaken en hoeveel uren er al verbruikt zijn en een enkele keer heb ik een speciaal verzoek. Dat moet niet te vaak gebeuren want het idee is wat mij betreft toch dat iemand zelf ziet en weet wat er allemaal moet gebeuren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Jantje »

Inderdaad ja! Ik zie de forummers al voor me met een teiltje en een dweiler... :haha :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Hendrien »

Best gezellig hier!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Ik heb een tijd samen met een vriendin schoongemaakt in onze eigen huizen. De ene week bij mij, de andere week bij haar. Als je samen bent, werk je beter door dan als je alleen bent. Dat beviel toen prima.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

DDD schreef:Wat een interessant onderwerp. Ik vind de verwijten van Mara wel wat betrekkelijk hoor.

Ik laat mijn hulpen hun eigen professionele ruimte, maar ik verbaas mij er ook wel eens over hoe grondig de badkamer gereinigd moet worden om er trots op te zijn. Ik zou niet onmiddellijk menen dat het de dubbele tijdsinvestering waard is. Ik zou er in ieder geval véél sneller mee klaar zijn;-) Maar goed, liever iets te goed dan te slordig en bovendien weet je niet of gasten het verschil wel opvalt.

Ik vind het wel raar als iemand steeds een kwartier eerder naar huis gaat, althans, als je voor een bepaald aantal uren wordt betaald. Ik vind dat trouwens een wonderlijk systeem, want de ene keer is er toch meer werk dan de andere keer? Ik krijg gewoon iedere keer een e-mail of briefje met de stand van zaken en hoeveel uren er al verbruikt zijn en een enkele keer heb ik een speciaal verzoek. Dat moet niet te vaak gebeuren want het idee is wat mij betreft toch dat iemand zelf ziet en weet wat er allemaal moet gebeuren.
Waarschijnlijk wordt jouw huis ook minder vies en kan je hen daarom in hun eigen professionele ruimte laten. Als ik het een week laat verstoffen, moet ik de week erop dubbel zo hard aan de slag. En eigenlijk is er elke week net zo veel werk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

DDD schreef:Wat een interessant onderwerp. Ik vind de verwijten van Mara wel wat betrekkelijk hoor.

Ik laat mijn hulpen hun eigen professionele ruimte, maar ik verbaas mij er ook wel eens over hoe grondig de badkamer gereinigd moet worden om er trots op te zijn. Ik zou niet onmiddellijk menen dat het de dubbele tijdsinvestering waard is. Ik zou er in ieder geval véél sneller mee klaar zijn;-) Maar goed, liever iets te goed dan te slordig en bovendien weet je niet of gasten he
Voor zo'n intelligente man als jij bent, vind ik wel dat jij vaak van je eigen situatie uitgaat.
Iedereen heeft zijn eigen standaard van het begrip schoon.
In een verpleeghuis is dat anders dan in een hotel.
Bij een gezin met 5 kinderen is het anders dan bij een single.
merel schreef:Waarschijnlijk wordt jouw huis ook minder vies en kan je hen daarom in hun eigen professionele ruimte laten. Als ik het een week laat verstoffen, moet ik de week erop dubbel zo hard aan de slag. En eigenlijk is er elke week net zo veel werk.
Precies!
Zijn er bovendien nog huisdieren? Die geven ook extra stof.
Is er veel aanloop door andere mensen?
Er zijn zoveel factoren waardoor het ene huis veel meer aandacht EN tijd nodig heeft dan het andere.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

@Mara:
Op zichzelf genomen ga ik inderdaad te veel van mijn eigen situatie uit, maar in dit geval schreef ik juist dat het betrekkelijk was, omdat iedere situatie anders is. Dus in dit concrete geval is het mijns inziens een beetje een wonderlijk verwijt.

Bovendien had ik het over een specifieke badkamer, namelijk die van mij. En ook daarin kun je lang of kort schoonmaken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door eilander »

Een paar berichten geknipt. Doe over en weer een beetje vriendelijk tegen elkaar aub.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door liz boer »

@ Mara...
Ik heb bij een instelling gewerkt, waar de wc met dezelfde dweil werd gedweild als de keuken en er was een oude man die er nog al eens naast saste...

Verwondert u slechts
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:Een paar berichten geknipt. Doe over en weer een beetje vriendelijk tegen elkaar aub.
Je hebt gelijk, sorry Mara...ik bedoelde het niet rot!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:@ Mara...
Ik heb bij een instelling gewerkt, waar de wc met dezelfde dweil werd gedweild als de keuken en er was een oude man die er nog al eens naast saste...

Verwondert u slechts
;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

liz boer schreef:@ Mara...
Ik heb bij een instelling gewerkt, waar de wc met dezelfde dweil werd gedweild als de keuken en er was een oude man die er nog al eens naast saste...

Verwondert u slechts
Tussendoor werd de dweil hopelijk wel gewassen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:@ Mara...
Ik heb bij een instelling gewerkt, waar de wc met dezelfde dweil werd gedweild als de keuken en er was een oude man die er nog al eens naast saste...

Verwondert u slechts
O, ik ken die verhalen ook, van zorgcentra's tot ziekenhuizen, men is er niet altijd proper, helaas.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
liz boer schreef:@ Mara...
Ik heb bij een instelling gewerkt, waar de wc met dezelfde dweil werd gedweild als de keuken en er was een oude man die er nog al eens naast saste...

Verwondert u slechts
O, ik ken die verhalen ook, van zorgcentra's tot ziekenhuizen, men is er niet altijd proper, helaas.
Brr egt smerig
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie