Huishouden en dat soort zaken..

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door J.C. Philpot »

Ukkie schreef:Hallo ik ben Ukkie en nieuw op dit forum. Ik lees al een tijdje met jullie mee :)
Wat betreft brood bakken vind ik brood uit de oven lekkerder dan uit de broodbakmachine.
Welkom op dit forum. Ik hoop dat je ondanks je naam een volwassen gesprekspartner gaat blijken te zijn :D
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Tiberius schreef:Nee, ik ben geen broodbakker. Maar tip voor als je een machine wilt kopen: het is vrijdag black friday, dan kan je je slag wellicht met voordeel slaan.
Een nog betere tip: kijk eens in de kringloop. Voor een luttel bedrag kun je een goede machine kopen, en zo eens proberen of het wat voor jullie is. En het is vriendelijker voor het milieu dan een nieuwe.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door samanthi »

Ukkie schreef:Hallo ik ben Ukkie en nieuw op dit forum. Ik lees al een tijdje met jullie mee :)
Wat betreft brood bakken vind ik brood uit de oven lekkerder dan uit de broodbakmachine.
Dat is verklaarbaar, het deeg wordt in een hete over gedaan , bij een broodbakmachine warmt het deeg op, van lauw naar heet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ukkie »

J.C. Philpot schreef:
Ukkie schreef:Hallo ik ben Ukkie en nieuw op dit forum. Ik lees al een tijdje met jullie mee :)
Wat betreft brood bakken vind ik brood uit de oven lekkerder dan uit de broodbakmachine.
Welkom op dit forum. Ik hoop dat je ondanks je naam een volwassen gesprekspartner gaat blijken te zijn :D
Dankjewel! Ik zal mijn best doen :hum
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Orchidee »

Ik bak weleens zelf brood.
Ik heb geen broodbakmachine meer, ook niet meer voor het kneden.
Ik kneed in de keukenmachine en bak in de oven, soms in blik soms op de plaat.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Bertiel »

Is zo’n dure kneedmachine echt een pre?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ukkie »

Gewoon zelf kneden gaat ook heel goed hoor.
Is ook nog goed voor de spieren. :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:Is zo’n dure kneedmachine echt een pre?
Vraag het de ambachtelijk bakker.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Roos2018 »

Bertiel schreef:zijn er hier broodbakkers die zelf hun brood bakken?
ons lijkt het wel leuk, maar hebben nog wat hints en tips nodig.
bakken jullie oven of in het apparaat zelf? Of gebruiken jullie een kneedmachine?
Ik bak 6 dagen per week ons eigen brood omdat we gemiddeld zo´n 5 of 6 keer per jaar naar de supermarkt gaan.
Boodschappen doen is vanwege de afstand voor ons als gezin een dagje uit. :)

Op de traditionele manier: handmatig deeg maken en handmatig kneden.
Kneden doe ik 2 x 20 minuten met een uur ertussen om te rijzen, na de tweede kneed nog 2 uur rijzen.

Ik gebruik verse gist maar heb ook een zuurdesem cultuur in huis.

Daarvan maak ik verschillende broodsoorten:
- arabisch platbrood
- pita broodjes
- challot (vaak met cranberries) voor het weekend
- volkorenbrood
- (volkoren) bollejes
- breekbrood met verse Italiaanse kruiden en olijfolie met citrusolie
- pizzabrood
- krentenbrood (vervang 10% meel voor custard poeder)
- bladerdeeg (met roomboter)
- soms brioche of bolussen (met bruine suiker)

Ik vind het heerlijk om zelf brood te bakken! en je weet wat je eet (geen dubieuze broodverbeteraars (zoals keratine van chinees haar :fi ) en dierlijke vetten).
Basis ingrediënten: (volkoren)meel, water, beetje zout, theelepeltje suiker, olijfolie, gist/desem.

Voor luxe broden doe ik er extra bij:
maanzaad, sesamzaad, pompoenpitten, zonnebloemzaden en/of venkelzaad, za´atar.

We hebben buiten een houtoven die speciaal voor het bakken van brood wordt gebruikt.
Brood dat gebakken is in een houtoven smaakt echt het lekkerst.
Met liefde gemaakt, in liefde gewaardeerd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Roos2018 schreef: Ik bak 6 dagen per week ons eigen brood omdat we gemiddeld zo´n 5 of 6 keer per jaar naar de supermarkt gaan.
Boodschappen doen is vanwege de afstand voor ons als gezin een dagje uit.
Mijn nicht was over uit Australië en van haar hoorde ik dit ook.
De supermarkt was op zo'n ruim 4 uur rijden. Maar die was dan ook mega. Een soort makro zoals wij die kennen, maar dan XXL.
Boodschappen doen is dan inderdaad iets heel anders.
En o wee als je dan iets vergeten was. Dus er werd met veel zorg en aandacht een lijst aangemaakt.
Dus jij kunt je lekker uitleven op het kneden van het brooddeeg en zo je spierballen in takt houden. ;)
Ik zag dat ik nog een zak broodmix (van Robert) heb staan dus ik ga me daar ook weer eens aan wagen.
Bertiel schreef:Is zo’n dure kneedmachine echt een pre?
Nee, dan zou ik eerder voor een broodbakmachine kiezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Habitat »

Roos2018 schreef: Ik bak 6 dagen per week ons eigen brood omdat we gemiddeld zo´n 5 of 6 keer per jaar naar de supermarkt gaan.
Boodschappen doen is vanwege de afstand voor ons als gezin een dagje uit. :)
Wauw, veel respect hiervoor! Ik heb maar een klein deel van je verhaal in het citaat gezet maar ik vond de hele post interessant.

Wat een ander leven dan wij hier in Nederland! Hebben jullie wel kleinere winkels in de buurt. Of is dat ook vaak ver weg?
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

Elke dag zelf eigen brood bakken lijkt mij ook heerlijk, maar het ontbreekt mij aan tijd. De tip van @dodo om te kijken bij de kringloop voor een broodbakmachine ga ik gebruiken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Wat een leuke vraag bij refoweb. Ik denk dat we daar allemaal wel wat van herkennen. Vrouwen nog wat meer dan mannen, misschien.
Ik zie eigenlijk twee delen in de vraag. Moet je dingen zo blijven doen zoals je ze geleerd hebt? En moet je gasten het zo presenteren zoals ze het graag hebben, of mag je daarin je eigen gang gaan?
Die koffie met gekookte melk is wel een leuk voorbeeld. Ik vind dat ook erg lekker, maar het is ook een hoop gedoe. Melk koken en niet laten overkoken, een zeefje gebruiken tegen de vellen, je hebt een aangekookt pannetje, er op letten dat de kat geen warme melk gaat drinken als je weer binnen zit, ik doe het eigenlijk nooit meer. Maar als ik zou weten dat een gast het zo erg graag zou hebben... hmmm, kwenie.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb een vraag
Ik wil voor kinderen een kinderplaat maken die te maken heeft met de preek.
Nu vroeg ik me af of ik daarvoor plaatjes van Google Afbeeldingen mag kopieren
Ik las dat dit niet altijd mocht.
Ik gebruik nu deze
https://www.gratisfotodownloaden.be/#
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Erskinees »

Sterker nog: dat mag helemaal nooit. Je kan hier een flinke rekening voor krijgen wanneer de ontwerper of fotograaf dit ontdekt.
Tenzij het gaat om rechtenvrije plaatjes, maar christelijke rechtenvrije plaatjes zul je niet zo snel vinden vermoed ik.
Plaats reactie