Huishouden en dat soort zaken..

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Roos2017 schreef: En hoe traditioneel is die man-vrouw taak verhouding eigenlijk?
Toen in de vorige eeuw de landbouw nog niet gemechaniseerd was, werkten ook veel vrouwen op het land.
Ik heb honderden oude boeken gelezen. Vrouwen werkten inderdaad naast het huishouden, vaak. Maar in geen enkel boek staat dat de man ging koken, wassen, strijken of de baby in bad deed.
De vrouwen zorgden dat hun mannen het eten (op het land) hun drinken (koffie en thee) kregen, schone kleding hadden en dat het huis in orde was (al dan niet met hulp van een dienstmeisje).
Dus traditioneel is dat de vrouw alles in en om het huis vezorgt en de man daarbuiten.
Hoogopgeleid, goed betaald, dan heb je het gemaakt.
Maar als je daarin niet mee kunt komen, ben je een zielepoot. Dat wordt natuurlijk niet zo gezegd, maar tussen de lijnen wel zichtbaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Roos2017 »

Mara schreef:Hoogopgeleid, goed betaald, dan heb je het gemaakt.
Maar als je daarin niet mee kunt komen, ben je een zielepoot. Dat wordt natuurlijk niet zo gezegd, maar tussen de lijnen wel zichtbaar.
Wat je schrijft is iets wat wij niet hebben meegekregen.
Wij zijn niet van nederlandse origine, daarom is een dergelijke cultuur ons vreemd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door CvdW »

kasparov schreef:
Ambtenaar schreef:
kasparov schreef: Het gaat niet zozeer om afwassen, schoonmaken enz., maar (in het algemeen!) over het feit dat een man een innerlijke drive heeft om geld te verdienen voor zijn vrouw, zijn gezin. Een vrouw heeft meer een zorgende kant, ten dienste van haar man, haar gezin.
Dit soort algemeenheden zijn wat mij betreft onzin.
Zeker geen onzin!
Ik wil je de boeken van John Eldredge willen aanbevelen: "De ongetemde man" en "De Fascinerende vrouw". Verplichte kost voor mensen die een relatie willen beginnen.
Genoemde auteur ken ik niet. Zelf vind ik verplichte kost het boek van ds. L. van Renesse: 'Goddelijke Voorzienigheid in het beleid der huwelijken'.

Bijbels gezien is een vrouw als hulp tegenover de man. Wordt dit tegenwoordig nog zo gezien?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik heb honderden oude boeken gelezen. Vrouwen werkten inderdaad naast het huishouden, vaak. Maar in geen enkel boek staat dat de man ging koken, wassen, strijken of de baby in bad deed.
En dat vind je niet vreemd?
Hoogopgeleid, goed betaald, dan heb je het gemaakt.
Maar als je daarin niet mee kunt komen, ben je een zielepoot. Dat wordt natuurlijk niet zo gezegd, maar tussen de lijnen wel zichtbaar.
Ik zou niet die suggestie willen wekken. Iedereen maak een eigen keuze die niet goed of fout is.

Sommige hardliners blijven desalniettemin stug volhouden dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Haar plaats is enkel in het huishouden.

Als je dat vindt, waarom laat je de dan je dochter een beroepsopleiding doen of een studie. Parels voor de zwijnen, huishoudschool is voldoende. Waarom zou ze moeten weten dat het latijn zes naamvallen kent, of dat het eigen vermogen aan de creditzijde van een balans staat. En als ze trouwt wordt ze ontslagen, en het stemrecht kan haar ook wel ontnomen worden, haar man bepaalt wel op welke partij gestemd wordt en wat goed voor haar is.

Klinkt sommigen misschien heel idyllisch in de oren, maar ik ben grote voorstander van brede maatschappelijke benutting van de talenten van vrouwen. Vrouwen hebben op elk niveau iets toe te voegen, en niet enkel omdat ze vrouw zijn. Iedere vrouw is een individu met eigen talenten en kwaliteiten en verlangens. En die mogen wat mij betreft niet onbenut en onvervuld blijven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik heb honderden oude boeken gelezen. Vrouwen werkten inderdaad naast het huishouden, vaak. Maar in geen enkel boek staat dat de man ging koken, wassen, strijken of de baby in bad deed.
En dat vind je niet vreemd?
Nee helemaal niet. Aan jouw postings kan ik wel aflezen dat jij van een jongere generatie bent.
Als ik tegen mijn kinderen zeg dat oma direkt opstond als opa zei: ik heb wel zin in koffie, vinden ze dat maar heel raar.
Maar niemand vond dat toen raar. Nu zou een vrouw zeggen: maak voor mij ook een kopje.
Ik heb het geleidelijk zien veranderen, alhoewel er toen zeker wel werkende moeders waren. Mijn vriendin was slagersdochter, de winkel ging om 1 uur dicht en haar moeder kwam om half zes naar boven, douchen en het eten koken. Haar vader ging douchen en zei dan: he he ik zit.
We hebben het er nog wel eens over dat de moeders vroeger keihard werkten, omdat het huishouden veel zwaarder was.
Nu vertrekt moeder soms in een mantelpakje op hakken en komt thuis en haar man heeft de maaltijd klaar.
Ambtenaar schreef:Sommige hardliners blijven desalniettemin stug volhouden dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Haar plaats is enkel in het huishouden.
Zo'n hardliner ben ik niet, maar ik kan er wel slecht tegen als de moderne denkwijze vindt dat een man bijna hetzelfde moet zijn als de vrouw. Net zo zorgzaam, net zo gevoelig, mag huilen, tuttelen met een baby, want dan ondergraaf je niet alleen de scheppingsorde, maar maak je er ook een vrouwelijk watje van.
Ambtenaar schreef:Als je dat vindt, waarom laat je de dan je dochter een beroepsopleiding doen of een studie. Parels voor de zwijnen, huishoudschool is voldoende.
De huishoudschool bestaat niet meer.
En je laat je dochter meestal niet, maar daar kiest ze zelf voor. Probeer jij een 17 jarige maar eens af te houden van een studie die ze graag wil.
Bovendien ga je er dan al van uit dat ze toch wel gaat trouwen en dat is kortzichtig.
En een studie is nooit weg, ook al maak je er niet je beroep van. Ik heb meerdere studies gevolgd die ik nooit echt gebruikt heb in mijn werk, maar gewoon interessant vond.
Ambtenaar schreef:Klinkt sommigen misschien heel idyllisch in de oren, maar ik ben grote voorstander van brede maatschappelijke benutting van de talenten van vrouwen. Vrouwen hebben op elk niveau iets toe te voegen, en niet enkel omdat ze vrouw zijn. Iedere vrouw is een individu met eigen talenten en kwaliteiten en verlangens. En die mogen wat mij betreft niet onbenut en onvervuld blijven.
Helemaal met je eens! Maar dan moet je ook een keuze maken.
Als je echt een topfunctie ambieert, dat betekent volle werkdagen, passen daar dan nog wel kinderen bij?
Als je uitgaat van het standaardmodel, 2 gezonde kinderen die alleen af en toe een verkoudheidje hebben, kan dat wel.
Maar er zijn zoveel varianten. En vind je het prima als vreemden het grootste deel van de opvoeding voor hun rekenng nemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door kasparov »

Ondergeschikt is wat anders dan elk een eigen taak en rol. Daarmee wordt de ene niet ondergeschikt aan de ander. Allebei een dienende taak en rol.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Nu vertrekt moeder soms in een mantelpakje op hakken en komt thuis en haar man heeft de maaltijd klaar.
Afegezien van het mantelpakje is het bij ons precies zoals je schrijft. Maar dat komt mede omdat mijn vrouw niet echt kan koken en ik het leuk vind.
Mara schreef: Zo'n hardliner ben ik niet, maar ik kan er wel slecht tegen als de moderne denkwijze vindt dat een man bijna hetzelfde moet zijn als de vrouw. Net zo zorgzaam, net zo gevoelig, mag huilen, tuttelen met een baby, want dan ondergraaf je niet alleen de scheppingsorde, maar maak je er ook een vrouwelijk watje van.
Je beschrijft een aantal zaken die niet noodzakelijkerwijs bij elkaar horen. Zo ben ik zorgzamer dan mijn vrouw, maar ben minder empathisch en gevoelig. Overigens heb ik mijn vrouw ook nooit zien tuttelen met onze kinderen.
Mara schreef: De huishoudschool bestaat niet meer.
En je laat je dochter meestal niet, maar daar kiest ze zelf voor. Probeer jij een 17 jarige maar eens af te houden van een studie die ze graag wil.
Bovendien ga je er dan al van uit dat ze toch wel gaat trouwen en dat is kortzichtig.
En een studie is nooit weg, ook al maak je er niet je beroep van. Ik heb meerdere studies gevolgd die ik nooit echt gebruikt heb in mijn werk, maar gewoon interessant vond.
Ik weet dat de huishoudschool niet meer bestaat, ik schetste een kort beeld van hoe het vroeger was. Als je er van overtuigd ben dat een vrouw primair verantwoordelijk is, hoeft ze ook niet te studeren. De maatschappelijke kosten zijn namelijk behoorlijk hoog, terwijl de investering niet wordt benut.
“Mara” schreef: Helemaal met je eens! Maar dan moet je ook een keuze maken.
Als je echt een topfunctie ambieert, dat betekent volle werkdagen, passen daar dan nog wel kinderen bij?
Als je uitgaat van het standaardmodel, 2 gezonde kinderen die alleen af en toe een verkoudheidje hebben, kan dat wel.
Maar er zijn zoveel varianten. En vind je het prima als vreemden het grootste deel van de opvoeding voor hun rekenng nemen.
Een topfunctie kun je prima combineren met een gezin. Overigens is opvang wat anders dan opvoeding.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Een topfunctie kun je prima combineren met een gezin. Overigens is opvang wat anders dan opvoeding.
Als je je kind bijna klokrond bij een ander achter moet laten en je een uurtje per dag overhoudt (want dan zal het kind naar bed moeten) lijkt mij geen sprake te zijn van opvoeding.
Opvoeden doe je nl. gedurende de hele dag door.
Ambtenaar schreef:Als je er van overtuigd ben dat een vrouw primair verantwoordelijk is, hoeft ze ook niet te studeren. De maatschappelijke kosten zijn namelijk behoorlijk hoog, terwijl de investering niet wordt benut.
Die kinderen zijn na pakweg 12-18 jaar zo zelfstandig dat moeder met een gerust hart kan werken.
Een studie doe je niet alleen om te werken, maar ook voor je algemene ontwikkeling.
Ambtenaar schreef:Zo ben ik zorgzamer dan mijn vrouw, maar ben minder empathisch en gevoelig.
M.i. gaat dit samen. Je bent zorgzaam omdat je empathisch bent. Als je je niet kunt inleven in de ander, mis je net dat inzicht in zorgen.
Je denkt nl. vooruit, voor die ander.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door kasparov »

Ambtenaar schreef: (...) Als je er van overtuigd ben dat een vrouw primair verantwoordelijk is, hoeft ze ook niet te studeren. De maatschappelijke kosten zijn namelijk behoorlijk hoog, terwijl de investering niet wordt benut.
Absoluut mee ONEENS. Alsof een vrouw dan niet haar talenten mag gebruiken in de opvoeding en de begeleiding van kinderen? Alsof daarvoor geen opleiding gebruikt mag worden? Laat ook meisje studeren. Laat ze ook leren, want dat is echt wel nuttig voor het gezin en voor de taken en de rollen die ze vervult, nu of later. Als een moeder "niveau" heeft (haar talenten heeft ingezet in een studie), zullen kinderen daar zeker profijt van hebben.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door helma »

En als ze weduwe wordt? Dan moet ze ook weer aan het werk... Of na een scheiding. Komt helaas ook steeds vaker voor.

Ik heb nog niet zoveel zegen gezien van de andere zienswijze op het vrouw-zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

kasparov schreef:
Ambtenaar schreef: (...) Als je er van overtuigd ben dat een vrouw primair verantwoordelijk is, hoeft ze ook niet te studeren. De maatschappelijke kosten zijn namelijk behoorlijk hoog, terwijl de investering niet wordt benut.
Absoluut mee ONEENS. Alsof een vrouw dan niet haar talenten mag gebruiken in de opvoeding en de begeleiding van kinderen? Alsof daarvoor geen opleiding gebruikt mag worden? Laat ook meisje studeren. Laat ze ook leren, want dat is echt wel nuttig voor het gezin en voor de taken en de rollen die ze vervult, nu of later. Als een moeder "niveau" heeft (haar talenten heeft ingezet in een studie), zullen kinderen daar zeker profijt van hebben.
Ambtenaar vergeet blijkbaar even dat diezelfde vrouw alleen kan komen te staan, omdat haar man haar verlaat, of overlijdt.
En een vrouw krijgt geen uitkering meer (als haar kinderen boven een bepaalde leeftijd zijn).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Als je je kind bijna klokrond bij een ander achter moet laten en je een uurtje per dag overhoudt (want dan zal het kind naar bed moeten) lijkt mij geen sprake te zijn van opvoeding.
Opvoeden doe je nl. gedurende de hele dag door.
Je trekt het direct in het extreme. Bovendien zijn kinderen die op d3 basisschool zitten ook niet de hele dag in aanwezigheid van een ouder.
Mara schreef: Een studie doe je niet alleen om te werken, maar ook voor je algemene ontwikkeling.
Waarom moet de maatschappij in jou investeren als je vervolgens de studie niet inzet voor brede ontwikkeling van die maatschappij?
Mara schreef: M.i. gaat dit samen. Je bent zorgzaam omdat je empathisch bent. Als je je niet kunt inleven in de ander, mis je net dat inzicht in zorgen. Je denkt nl. vooruit, voor die ander.
Empathisch vermogen en zorg dragen voor je kinderen zijn wat mij betreft niet gelijk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

kasparov schreef: Absoluut mee ONEENS. Alsof een vrouw dan niet haar talenten mag gebruiken in de opvoeding en de begeleiding van kinderen? Alsof daarvoor geen opleiding gebruikt mag worden? Laat ook meisje studeren. Laat ze ook leren, want dat is echt wel nuttig voor het gezin en voor de taken en de rollen die ze vervult, nu of later. Als een moeder "niveau" heeft (haar talenten heeft ingezet in een studie), zullen kinderen daar zeker profijt van hebben.
Ik zeg niet dat een studie niets kan toevoegen aan de opvoeding, maar vanuit het oogpunt van maatschappelijke kost3n gezien slaat de balans negatief uit. Je kunt als echtpaar namelijk tegelijkertijd je kinderen opvoeden, je huishouden runnen en werken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ambtenaar vergeet blijkbaar even dat diezelfde vrouw alleen kan komen te staan, omdat haar man haar verlaat, of overlijdt.
En een vrouw krijgt geen uitkering meer (als haar kinderen boven een bepaalde leeftijd zijn).
Ik proef hier toch vooral de opvatting dat vrouwen thuis het huishouden moet runnen en de kinderen moet opvoeden. Daar heb je geen academische opleiding voor nodig.

Ik pleit juist voor arbeidsparticipatie van vrouwen, al dan niet in deeltijd. En bovengenoemde reden is er een. Een vrouw moet in staat zijn om zichzelf financieel te onderhouden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Je proeft het verkeerd. En deze discussie is zinloos omdat hier een generatiekloof is.
Je moet verschil blijven houden hoe het voorheen WAS en hoe het nu is en zal worden.
Enerzijds zal mijn dochter het in sommige opzichten makkelijker hebben, maar in ander opzicht zeker niet.
Ze maakt nu van dichtbij mee hoe sommige collega's - moeders - zich in duizend bochten moeten wringen, om het rond te krijgen.
Want dat is blijkbaar toch nog niet mee veranderd, moeders zijn in de meeste gevallen het eerste aanspreekpunt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie