Huishouden en dat soort zaken..

Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Bertiel »

ik was ook sceptisch, maar vind die vleesvervangers echt prima.
zeker de voorgenoemde bratwurst van de vegetarische slager!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Er bestaat anders ook nog zoiets als gevarieerd eten, beste @Zita.
Ik lees toch 3 verschillende opties, dat klinkt best gevarieerd toch? :D
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Zita »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Er bestaat anders ook nog zoiets als gevarieerd eten, beste @Zita.
Ik lees toch 3 verschillende opties, dat klinkt best gevarieerd toch? :D
Die variatie doe ik wel in mijn avondeten, tussendoortjes en dergelijke. Ik geloof niet dat een afwisseling van vlokken, boterhamworst en kaas nou echt heel veel gezonder is dan pindakaas, pindakaas en pindakaas.
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Vleesvervangers eten wij nooit. Vleeswaren eet ik niet, maar de kinderen wel. Elke dag alleen maar vlokken naar school is ook wat. Gezond en lekker broodbeleg is best een zoektocht.
Wij eten regelmatig vleesvervangers. Het smaakt anders, maar wat mij betreft een prima vervanger om de vleesconsumptie te verminderen. De kinderen zijn dol op de bratwurst van de Vegetarische Slager en ook een kaasschnitzel kan op hun waardering rekenen. Wij eten zeker drie dagen in de week vegetarisch en ook minimaal 1 dag vis.
Wij eten ook regelmatig (1 a 2 keer per week) vegetarisch. Mijn man moet er erg aan wennen, omdat hij een enorme vleesliefhebber is. Ik ben het nu langzaam maar zeker aan het opvoeren. Vleesvervangers gebruiken wij niet, maar probeer dan de eiwitten te vervangen met oa peulvruchten. Mijn 'weerzin' tegen vleesvervangers is toch ook de soja die hierbij veel gebruikt wordt. Voor soja produktie worden momenteel veel regenwouden gekapt. Daarnaast heb ik moeite met de verschillende soorten suikers die toegevoegd worden aan de vervanger. Dat lijkt mij niet nodig.
Vis eten wij ook regelmatig, niet elke week, en ook regelmatig op brood. In de winter vind ik het met de seizoensgroenten wat lastiger om vlees te combineren met het eten.

@ Zita wij zijn ook grootgebruikers met de pindakaas. Het vult goed en is relatief gezonder dan allerlei hagelslag soorten. Al ben ik meer van de afwisseling met de lunch. Eigenlijk ben ik niet zo'n brood eter. 's Morgens eet ik vaak een bakje havermout en inmiddels lunch ik een aantal keren in de week met een zelfgemaakte een salade met een bakje kwark erbij. Dat vult enorm en heb je toch je groente weer binnen. Als ik brood eet, maar ik ook altijd een uitgebreide boterham; tonijn met kappertjes of een boterham met rucola roomboter, kaas/ gekookt eitje en tomaat en ook wel eens, als ik haast heb, pindakaas.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Orchidee »

Vleesvervangers koop ik nooit: niet smakelijk genoeg en niet nodig!
Als je vleesloos wil eten: wees dan creatief en verzin wat anders en een dagje zonder vlees klinkt tegenwoordig bijzonder maar in mijn jeugd was het heel normaal als je niet dagelijks vlees of vleeswaren at.
Vleesvervangers waren en zijn: ei, kaas, peulvruchten en dat aten wij wél regelmatig.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Ik heb nu een paar keer vleesloze produkten gekocht, maar we vonden het niet lekker en ik vind het ook duur.
Ik vraag me af of zoveel soja eten wel zo gezond is.
Als ik moet kiezen wat dan nog het lekkerste is, kies ik voor het rulle gehackt.
Orchidee schreef:Als je vleesloos wil eten: wees dan creatief en verzin wat anders en een dagje zonder vlees klinkt tegenwoordig bijzonder maar in mijn jeugd was het heel normaal als je niet dagelijks vlees of vleeswaren at.
Ik ben wel steeds minder vlees gaan gebruiken in een gerecht.
Voor hachee en goulash rekende ik eerst 200 gram p.p., nu nog maar ong 100/125.
Spinazie met een gekookt eitje is best lekker inderdaad. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door parel »

Ook wij eten veel minder vlees. Ik denk dat we tot 1 a 2 keer per week vlees eten. Maar daar zit ik niet heel strak aan. Als we bij andere mensen mensen eten, doen we sws niet moeilijk.

Vleesvervangers komen zelden op tafel. Wel de eerder genoemde peulvruchten en eieren, maar ook champignons of noten. (Al kan ik me voory dat noten met (kleine) kinderen wat lastiger is.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Arja »

parel schreef:Ook wij eten veel minder vlees. Ik denk dat we tot 1 a 2 keer per week vlees eten. Maar daar zit ik niet heel strak aan. Als we bij andere mensen mensen eten, doen we sws niet moeilijk.

Vleesvervangers komen zelden op tafel. Wel de eerder genoemde peulvruchten en eieren, maar ook champignons of noten. (Al kan ik me voory dat noten met (kleine) kinderen wat lastiger is.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik eet bijna geen vlees. Bedankt voor de tip van "eieren". Peulvruchten wist ik wel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door J.C. Philpot »

Zelfde hier. Wij eten ook maar af en toe vlees. Als je gewoon voldoende zuivel en eieren eet krijg je daar voldoende vitamine B12 uit binnen.

Verder inderdaad regelmatig peulvruchten, en ik probeer ook elke weet wat vette vis te eten op brood.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Bertiel »

wij eten 2 - 3 dagen per week vegetarisch, of een ei, maar ook vleesvervangers.
Die zijn echt super lekker tegenwoordig niet meer van die naar niks smakende snot als dat het ooit was.

en minimaal 1 x per week vis idd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Herman »

Hier 6 of 7 dagen in de week vlees. Ik neem wel met een klein(er) stukje genoegen.

Vis vind ik niet lekker en ik eet liever een gehakballetje van het formaat ei, dan het ei zelf.
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Bertiel »

zijn er hier broodbakkers die zelf hun brood bakken?
ons lijkt het wel leuk, maar hebben nog wat hints en tips nodig.
bakken jullie oven of in het apparaat zelf? Of gebruiken jullie een kneedmachine?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Hoopvol »

Bertiel schreef:zijn er hier broodbakkers die zelf hun brood bakken?
ons lijkt het wel leuk, maar hebben nog wat hints en tips nodig.
bakken jullie oven of in het apparaat zelf? Of gebruiken jullie een kneedmachine?
Hier bakken we regelmatig zelf. De broodbakmachine doet alles voor ons.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Tiberius »

Nee, ik ben geen broodbakker. Maar tip voor als je een machine wilt kopen: het is vrijdag black friday, dan kan je je slag wellicht met voordeel slaan.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ukkie »

Hallo ik ben Ukkie en nieuw op dit forum. Ik lees al een tijdje met jullie mee :)
Wat betreft brood bakken vind ik brood uit de oven lekkerder dan uit de broodbakmachine.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie