Huishouden en dat soort zaken..

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door refo »

Art 273f WVS.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Wim Anker »

---knip--- Discussieer met respect aub
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door refo »

Interessante opmerking. Blijkbaar lees je de bijdragen van een ander niet eens. Dat idee had ik al, maar is nu wel bevestigd.

De bijbel is een openbaring van God Zelf over hoe mensen weer bij God kunnen komen. Niet een handboek voor slavenhouders of vrouwenhaters.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

DDD schreef:
kasparov schreef:Toch hoor ik vaak dat het huishouden vooral een taak van de vrouw is. "Op uw huishouden goede acht geven."
Dat lijkt me een tamelijk ouderwetse rolopvatting. Niet dat daar verder iets mis mee is. Maar niet iedereen zal daar blij van worden.
Het is echt een generatiekloof.
Als ik een man zie tobben met een strijkijzer en zijn overhemd, moet ik de neiging onderdrukken om het even van hem over te nemen.
Ik denk dat intussen de meeste mannen wel een handje mee zullen helpen, in de zin van: vaatwasmachine uitruimen, boodschappen doen, stofzuigen e.d.
Ik doe 98% zelf, niet omdat mijn man niet wil, maar als ik eerst een hele boodschappenlijst uit moet schrijven, heb ik het in die tussentijd zelf al gehaald.
En de was houd ik graag in eigen hand, want even niet opletten en de witte was is gelig of rozig.
Mijn man maakt best lange dagen, dus vind ik het niet terecht als hij daarna nog allerlei dingen zou moeten doen.
Tja en schoongemaakt door een man ziet er meestal anders uit dan schoongemaakt door een vrouw. :D
Een man gaat meestal pas stofzuigen als het echt geen gezicht meer is, of heeft een vaste dag daarvoor.
Maar ongetwijfeld zullen de heren forummers het hier niet mee eens zijn. :heuu:
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
merel schreef:Ach in titus 2 staat ook wat over slaven en dat zij gehoorzaam moeten zijn. En niemand heeft tegenwoordig slaven. Slaven hebben/houden wordt tegenwoordig als misdadig gezien.
Waar dan?
Ik denk Titus 2:9. We moeten zeker van deze teksten leren, maar het ook lezen tegen de achtergrond van de cultuur en gewoonten van die tijd. Ik denk niet dat de tekst bedoeld is om de rolpatronen die in de Bijbelse tijd gewoon waren normatief te maken voor nu. Of het om slaven gaat, of oudere vrouwen via wie Titus de jongere vrouwen leert enz.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: Waar dan?
Titus 2 vers 9.

In het Grieks staat er doulos: dat betekent slaven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door helma »

In mijn Bijbel staat daar dienstknechten. En dat voorschrift geldt nog steeds alle ondergeschikten.

Maar oude en jonge vrouwen bestaan in elk geval nog steeds. Kunnen we alle voorschriften voor hen van Paulus aan Titus wegstrepen?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door parsifal »

helma schreef:In mijn Bijbel staat daar dienstknechten. En dat voorschrift geldt nog steeds alle ondergeschikten.

Maar oude en jonge vrouwen bestaan in elk geval nog steeds. Kunnen we alle voorschriften voor hen van Paulus aan Titus wegstrepen?
Ik wil ze niet wegstrepen. Ik denk dat we juist van deze teksten kunnen leren dat we als Christenen niet revolutionair op de verkeerde fronten moeten zijn. Ik denk niet dat we hieruit kunnen concluderen dat binnen een huwelijk geen andere afspraken gemaakt kunnen worden over de rolverdeling.

Verder gebruikte ik mijn Engelse vertaling, waar wel "slaves" werd gebruikt in 2:9.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef:In mijn Bijbel staat daar dienstknechten. En dat voorschrift geldt nog steeds alle ondergeschikten.
In de mijne ook, maar doulos betekent toch echt slaaf.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Roos2017 »

Het hebreeuwse woord `eved` betekent zowel slaaf als (dienst)knecht.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door parsifal »

Roos2017 schreef:Het hebreeuwse woord `eved` betekent zowel slaaf als (dienst)knecht.
Maar Titus is in het Grieks geschreven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Roos2017 »

Inderdaad. Maar het geeft wel aan welke betekenis aan het woord gegeven werd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door helma »

"De wereld verandert" zegt het CDA in Veenendaal. En stemt voor de koopzondagen.
"De wereld verandert" zeggen wij anno 2017. We kunnen niet meer uit de voeten met wat Paulus schrijft over de vrouw.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef:We kunnen niet meer uit de voeten met wat Paulus schrijft over de vrouw.
Dat klopt. Paulus geeft vooral de maatschappelijke verhoudingen weer van destijds. De vraag is of Paulus bedoeld heeft dat wat hij aan Titus heeft geschreven voor altijd en overal geldend is. Ik denk van niet als het gaat om intermenselijke verhoudingen.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door kasparov »

Ambtenaar schreef:
helma schreef:We kunnen niet meer uit de voeten met wat Paulus schrijft over de vrouw.
Dat klopt. Paulus geeft vooral de maatschappelijke verhoudingen weer van destijds. De vraag is of Paulus bedoeld heeft dat wat hij aan Titus heeft geschreven voor altijd en overal geldend is. Ik denk van niet als het gaat om intermenselijke verhoudingen.
De Bijbelse lijn van taakverdeling tussen man en vrouw, geeft volgens mij veel rust en duidelijkheid. Die rollen en taken passen in het algemeen heel goed bij de karakters van mannen en vrouwen.
Plaats reactie