Huishouden en dat soort zaken..

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Bij mijn vlekken werkt Dusty (ik weet eigenlijk niet waar je dat kunt kopen) of Oxy van Kruidvat meestal, en voor vetvlekken ossengalzeep.
Dusty is van de WIBRA
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
DDD schreef:Bij mijn vlekken werkt Dusty (ik weet eigenlijk niet waar je dat kunt kopen) of Oxy van Kruidvat meestal, en voor vetvlekken ossengalzeep.
Dusty is van de WIBRA
Dat is ook niet helemaal juist. Dasty (niet Dusty) is een product van een Italiaanse zeepfabriek. Wibra heeft voor wat betreft Nederland de exclusieve verkooprechten. Het is dus niet van Wibra, maar wel uitsluitend bij Wibra te koop, wat betreft Nederland.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
DDD schreef:Bij mijn vlekken werkt Dusty (ik weet eigenlijk niet waar je dat kunt kopen) of Oxy van Kruidvat meestal, en voor vetvlekken ossengalzeep.
Dusty is van de WIBRA
Dat is ook niet helemaal juist. Dasty (niet Dusty) is een product van een Italiaanse zeepfabriek. Wibra heeft voor wat betreft Nederland de exclusieve verkooprechten. Het is dus niet van Wibra, maar wel uitsluitend bij Wibra te koop, wat betreft Nederland.
Ja je ziet wel dat hier een expert aan het woord is. :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Heel goed. Het verschijnt vanzelf in mijn huis en ik zou niet weten waar een Wibra zit maar dan ben ik daar ook weer van op de hoogte. Het is inderdaad heel grappig dat DIA dat allemaal precies weet.

Maar het werkt heel goed, in mijn beleving. Ik heb geen idee van testresultaten, maar ik kan het aan iedereen aanbevelen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Terri »

DDD schreef:Heel goed. Het verschijnt vanzelf in mijn huis en ik zou niet weten waar een Wibra zit maar dan ben ik daar ook weer van op de hoogte. Het is inderdaad heel grappig dat DIA dat allemaal precies weet.

Maar het werkt heel goed, in mijn beleving. Ik heb geen idee van testresultaten, maar ik kan het aan iedereen aanbevelen.
Ja Dasty is super! Automonteurs b.v. vinden het erg goed werken bij vet en smeer. Het is er in verschillende soorten.
Ossegalzeep van het merk W5 (Lidl) is erg fijn als 'voorstrijk' op kragen, manchetten enz van overhemden.
En Oxi textiel van HG vind ik erg fijn bij was die ook wat 'ruikt' , dit ontgeurt namelijk heel goed.
Tegelijk ben ik nog wel op zoek naar een effectief middel tegen vetaanslag van de frituurpan. Wij frituren in de garage en ook al maken we het goed schoon, in de loop van de tijd ontstaat er toch een soort van vettig laagje op het aanrecht (er staat een oud keukenblok in de garage), dus adviezen zijn zeer welkom :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Terri schreef: Tegelijk ben ik nog wel op zoek naar een effectief middel tegen vetaanslag van de frituurpan. Wij frituren in de garage en ook al maken we het goed schoon, in de loop van de tijd ontstaat er toch een soort van vettig laagje op het aanrecht (er staat een oud keukenblok in de garage), dus adviezen zijn zeer welkom :)
Oud vet is heel lastig te verwijderen. Waar maak je het na het frituren dan mee schoon?
Ik frituur gewoon bij de openstaande keukendeur, laat de pan afkoelen en zodra ik deze weg kan zetten spray ik Dubro ontvetter op het aanrechtblad. Zo heet mogelijk afnemen, meerdere keren. Er blijft geen vettig laagje achter zo.
Soda is ook een goede ontvetter, een heet sodasopje maken en dan met een schuursponsje?
Daarom frituur ik niet zo vaak, het geeft zoveel viezigheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Aldi heeft zo nu en dan superontvetter. Dat werkt prima, vind ik.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door refo »

Terri schreef:
DDD schreef:Heel goed. Het verschijnt vanzelf in mijn huis en ik zou niet weten waar een Wibra zit maar dan ben ik daar ook weer van op de hoogte. Het is inderdaad heel grappig dat DIA dat allemaal precies weet.

Maar het werkt heel goed, in mijn beleving. Ik heb geen idee van testresultaten, maar ik kan het aan iedereen aanbevelen.
Ja Dasty is super! Automonteurs b.v. vinden het erg goed werken bij vet en smeer. Het is er in verschillende soorten.
Ossegalzeep van het merk W5 (Lidl) is erg fijn als 'voorstrijk' op kragen, manchetten enz van overhemden.
En Oxi textiel van HG vind ik erg fijn bij was die ook wat 'ruikt' , dit ontgeurt namelijk heel goed.
Tegelijk ben ik nog wel op zoek naar een effectief middel tegen vetaanslag van de frituurpan. Wij frituren in de garage en ook al maken we het goed schoon, in de loop van de tijd ontstaat er toch een soort van vettig laagje op het aanrecht (er staat een oud keukenblok in de garage), dus adviezen zijn zeer welkom :)
De pan op een paar stukken keukenrol zetten. Of een krant.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Dat is ook niet helemaal juist. Dasty (niet Dusty) is een product van een Italiaanse zeepfabriek. Wibra heeft voor wat betreft Nederland de exclusieve verkooprechten. Het is dus niet van Wibra, maar wel uitsluitend bij Wibra te koop, wat betreft Nederland.
Ik gebruik Dasty altijd voor de vliegenpoepjes op vensterbanken en waar het ook maar op zit (niet op kleding).
Het spul onverdund op een doekje spuiten en je veegt alles er zo af, zelfs als het al wat langer heeft gezeten.
Hora est!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Oud vet is heel lastig te verwijderen. Waar maak je het na het frituren dan mee schoon?
Ik frituur gewoon bij de openstaande keukendeur, laat de pan afkoelen en zodra ik deze weg kan zetten spray ik Dubro ontvetter op het aanrechtblad. Zo heet mogelijk afnemen, meerdere keren. Er blijft geen vettig laagje achter zo.
Soda is ook een goede ontvetter, een heet sodasopje maken en dan met een schuursponsje?
Daarom frituur ik niet zo vaak, het geeft zoveel viezigheid.
Ik heb nooit last van een vettig aanrechtblad na frituren.

Ik ververs bovendien de olie na 4 keer frituren, en maak dan de pan schoon in de vaatwasser op 70 graden. Na 5 jaar nog steeds een kraakheldere frituurpan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Oud vet is heel lastig te verwijderen. Waar maak je het na het frituren dan mee schoon?
Ik frituur gewoon bij de openstaande keukendeur, laat de pan afkoelen en zodra ik deze weg kan zetten spray ik Dubro ontvetter op het aanrechtblad. Zo heet mogelijk afnemen, meerdere keren. Er blijft geen vettig laagje achter zo.
Soda is ook een goede ontvetter, een heet sodasopje maken en dan met een schuursponsje?
Daarom frituur ik niet zo vaak, het geeft zoveel viezigheid.
Ik heb nooit last van een vettig aanrechtblad na frituren.

Ik ververs bovendien de olie na 4 keer frituren, en maak dan de pan schoon in de vaatwasser op 70 graden. Na 5 jaar nog steeds een kraakheldere frituurpan.
Ik heb een paar jaar geleden een firtuurpan gekocht met een kijkvester in het deksel. Het slaat helemaal nergens op, want er brandt natuurlijk geen lampje binnenin. Dus je ziet niets. Wat een onzinnigheid, het is alleen maar een extra schoonmaakpunt.
:wiz
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door -DIA- »

Ik las net iets over DUBRO. Een boeiende geschiedenis voor wie het interesseert.
Ook DUBRO is tegenwoordig in handen van de Italianen (net als Dasty). Het merk is van oorsprong oer-Nederlands .

Ooit gemaakt door de Zwolse Zeepfabriek "DE FENIX" werd DUBRO gelanceerd als opvolger van ABRO.
Vanwaar de naam?
DE FENIX had veel merken die op BRO eindigden. De meeste merken zijn nu defunct.
We kenden o.a. Abro, Nibro, Dubro, Fambro en meer.
Waar die BRO voor stond weten de meeste mensen niet.
De CEO (zo heet dat tegenwoordig) van de Zeepfabriek De Fenix NV te Zwolle heette dhr. Broek.
Hij wilde zijn naam in de producten.
Abro werd dubbel geconcentreerd en kreeg zo de naam DUBBEL BROEK (=Dubro)
Na een onvrijwillige overname door UNILEVER in 1964 werd het bedrijf opgenomen een wereldconcern.
Maar UNULEVER had ook niet alle geduld van de wereld. CONCENTREREN was het motto van UNILEVER
(overigens net wat dhr. Broek had gedaan met Dubro)
Maar een en ander hield wel in dat de gezond draaiende zeepfabriek in Zwolle gesloten moest worden ten
gunste van de fabriek in VLAARDINGEN (die intussen ook al door het doorgeslagen concentreren gesloten
is). De productie werd verplaatst naar VLAARDINGEN. De Fenix ging na een korte worsteling ten onder.
Met enkele topmerken die oorspronkelijk van De Fenix komen pronkt nu UNILEVER.
Wie kent niet het populairste wasmiddelmerk van NL: ROBIJN? Ook gelanceerd door De Fenix.
Net als Dubro, dat (zoals gezegd) ook door UNILEVER is verkwanseld en nu in Italiaanse handen is,
Het behoort nu (net als Nibro, UHU lijmen, BISON lijmen enz.) tot de Italiaanse Bolton Group.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Maar een en ander hield wel in dat de gezond draaiende zeepfabriek in Zwolle gesloten moest worden ten
gunste van de fabriek in VLAARDINGEN (die intussen ook al door het doorgeslagen concentreren gesloten
is). De productie werd verplaatst naar VLAARDINGEN.
Unilever Vlaardingen is gesloten. Het terrein is nu in handen van de BosKalis groep, die van daaruit hun duikers over de wereld gaat sturen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Mijn dochter is aan het experimenteren met het zelf maken van wasmiddel. Ze vindt het leuk om te doen, en ze wil ook bijdragen aan een beter milieu.
Eerst had ze wasmiddel gemaakt van Marseillezeep, nu is ze bezig met Sunlight (het bestaat nog!). Ik mag het uitproberen, en ik moet zeggen dat het heel goed werkt. Het enige is dat er vrijwel geen geur aan het wasgoed zit, misschien een beetje Sunlight. Je kunt daarvoor iets kopen om er toch een luchtje aan te geven, maar zelf vind ik het wel best zo. Ik hou niet zo van die sterke geuren.
Het is even een klusje om het te maken, hoewel het niet ingewikkeld is, maar dan heb je voor een paar euro een soeppan met wasmiddel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Ik heb het een paar jaar geleden ook een paar keer gedaan. Het rook idd heerlijk naar zeep.
Voor de witte was met soda - en ja die werd stralend wit en schoon - maar voor de gekleurde was vond ik het een flop.
Omdat ik nu een I dos machine heb, kan het niet meer.
Bij een paar druppels teveel wasmiddel, is de was overwaasd met een witte pluis. :ouin
Ik kan er moeilijk aan wennen.
En ff een paar wassen wegwerken is er ook niet meer bij. Wat duren die programma's toch lang.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie