Huishouden en dat soort zaken..

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Zita »

Het zal per gezin erg wisselen. Ik vroeg in mijn 4v-klas naar de bijbaantjes. Er zat een leerling bij die de strijk doet voor mensen uit haar omgeving :super
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Zita schreef:Er zat een leerling bij die de strijk doet voor mensen uit haar omgeving
Dan zal haar moeder ongetwijfeld zorg besteden aan de was en dus strijken. Een kind moet wel een voorbeeld hebben.
Ik merkte bij deze meisjes dat hun moeder het kennelijk allemaal niet zo nauw nam en zij wisten dus niet beter.
Mara schreef: Eén wist te vertellen, zo doet mijn moeder het ook hoor.
Was sorteren is ook lastig en strijken hebben ze nog nooit gedaan, want dat doet mijn moeder ook nooit, kreeg ik als antwoord.
Als je je kind laat meehelpen met stofzuigen, leer je het dat ze onder de bank en het kleed moeten stofzuigen en niet overal omheen.
En eerst het werkdoekje gebruiken voor de deur, het wasbakje en pas op het allerlaatst de wc bril.
In sommige gezinnen hebben ze niet eens een strijkijzer. Dus hoe zouden kinderen dit dan leren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Orchidee »

Ik herken en zie het ook om mij heen hoor.
Mijn eigen dochters vinden het tot nu toe "belachelijk" hoeveel tijd ik in wassen, strijken en vouwen steek.
Zij zeggen (tot nu toe) géén strijkijzer en strijkplank aan te schaffen
Ik ken ook diverse gezinnen waar geen strijkplank en/of strijkijzer in huis is.
En daar zijn toch ook vaders/mannen in huis die af en toe of zelfs iedere dag een overhemd dragen.
Ik persoonlijk begrijp het echt niet!
Broeken, overhemden, slopen, theedoekrandjes enz. Het ziet er ongestreken echt niet zo fraai uit

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Dat er geen strijkijzer in huis is, zegt niet dat de overhemden niet gestreken zijn. Hoewel je ook mooie strijkvrije overhemden hebt.

Misschien strijkt iemand anders wel bij haar (of hem, dat zal niet zo vaak voorkomen) thuis, dat kan toch ook prima.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door helma »

Zita schreef:Het zal per gezin erg wisselen. Ik vroeg in mijn 4v-klas naar de bijbaantjes. Er zat een leerling bij die de strijk doet voor mensen uit haar omgeving :super

Zo'n baantje heeft mijn dochter ook al vanaf haar 15e. Bij 1 gezin het huishouden en bij een ander gezin de strijk. En haar 3 zussen boven haar hebben datzelfde in die gezinnen gedaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat er geen strijkijzer in huis is, zegt niet dat de overhemden niet gestreken zijn. Hoewel je ook mooie strijkvrije overhemden hebt.
Als een overhemd strijkvrij heet, betekent het dat de katoen behandeld is met een chemische stof.
Wil je dat?
Ik heb weleens een overhemd gekocht met deze term en alhoewel nat te drogen had gehangen, zag je toch dat de stof niet mooi glad was en de kraag rommelig.
Maar dat is het punt niet. Het gaat erom, wat krijgen de kinderen mee van thuis w.b. huishouden.
Maar ook kleding. Mijn zoons trekken echt geen ongestreken bloes of T shirt aan.

En als je graag bij oudere mensen wilt werken, zul je je moeten aanpassen aan hun standaard en die is wel even anders dan anno 2018.
De vitrages moeten om de paar weken gewassen worden, ook al zien ze er nog kraakhelder uit.
De ramen indien mogelijk, elke week/14 dagen gezeemd (buitenkant).
Die meiden kregen een rolling.
Vaasjes optillen tijdens het stoffen en met de klok mee te werk gaan?
Wat is dit (mattenklopper) en wat doe je ermee?
Wat is dit (luiwagen) huh.

Een paar regels:
Hanteer een goede werkvolgorde: van schoon naar vuil en van hoog naar laag. Eerst stof afnemen, vervolgens de vloer stofwissen of zuigen, dan nat reinigen.
Gebruik liever geen stofdoek, maar een stofbindende of vochtige (wegwerp)doek. Een stofdoek verspreidt stof en ziektekiemen.
Gebruik bij gladde vloeren bij voorkeur een stofwisapparaat en een stofbindende wegwerpdoek. Het nadeel van stofzuigen is dat stofdeeltjes in de lucht gaan dwarrelen.
Gebruik altijd schone schoonmaakmaterialen en gebruik voor elke ruimte een nieuw schoonmaakdoekje.
Gebruik bij het reinigen van het sanitair twee emmers met verschillende kleuren: een voor het ‘schone’ deel (wastafel, tegels) en een voor het ‘vuile’ (binnenkant toiletpot, lage tegels naast toilet).
Gebruik wegwerpdoekjes of opnieuw te gebruiken schoonmaakdoekjes die daarna op 60°C gewassen moeten worden. Gebruik liever geen sponzen want die zijn niet goed te drogen en zijn zo een voedingsbodem voor micro-organismen.
Spoel na gebruik alle emmers, borstels e.d. goed met heet water uit en droog ze goed. Was schoonmaakdoeken, dweilen e.d. op 60°C.
Was na het schoonmaken je handen en ook tussendoor na bijvoorbeeld het reinigen van het toilet. Draag bij het reinigen van mogelijk besmette materialen plastic handschoenen.
http://www.zorgvoorbeter.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Eens met de tips, maar als je geen overhemden draagt, heb je natuurlijk wel minder was. Spijkerbroeken hoef je niet perse te strijken, als je ze goed uithangt.

Maar serieus. Je kunt toch niet verwachten dat de overheid om de twee weken je ramen laat zemen? Het idee. Of betalen die mensen dat allemaal zelf? Ik moet het ook zelf betalen, en ik denk dat het eens in de maand of zelfs nog minder gebeurt. Ik houd dat niet precies bij, behalve dan als ik zie dat het dringend nodig is. Zolang het terras goed geveegd/ gestofzuigd is, hoeft het raam ook niet heel vaak gezeemd te worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

DDD schreef: Maar serieus. Je kunt toch niet verwachten dat de overheid om de twee weken je ramen laat zemen? Het idee. Of betalen die mensen dat allemaal zelf?
Als ouderen hulp krijgen van een organisatie, dus grotendeels betaald, (mensen betalen een eigen bijdrage) zijn er vaste schoonmaakregels. Ramen buiten zemen valt daar niet onder, dan moeten ze zelf een glazenwasser inhuren.
Maar er zijn ouderen die er financieel ruimer bijzitten en zij huren liever een particuliere hulp, want dan hebben ze altijd dezelfde in huis en kunnen ze ook zelf de regels bepalen.
DDD schreef:maar als je geen overhemden draagt, heb je natuurlijk wel minder was.
Ik strijk de poloshirts, de katoenen T shirts, spijkerbroeken wel, zeker als ze voor "netjes" gedragen worden.
Wist je dat vroeger het ondergoed ook gestreken werd? :)
DDD schreef:Ik moet het ook zelf betalen, en ik denk dat het eens in de maand of zelfs nog minder gebeurt. Ik houd dat niet precies bij, behalve dan als ik zie dat het dringend nodig is. Zolang het terras goed geveegd/ gestofzuigd is, hoeft het raam ook niet heel vaak gezeemd te worden.
Jij bent een werkende man die niet de hele dag in zijn stoel door het raam zit te turen.
Ik zeem ook de ramen pas als je er niet meer doorheen kunt kijken. In deze regio zijn sowieso na elke regenbui de sporen zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Mara op 13 okt 2018, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door refo »

Mara schreef:Soms zou je willen dat de huishoudschool weer in ere hersteld wordt.
Deze week heb ik een paar meiden begeleid die graag als bijbaantje als huishoudelijke hulp bij ouderen willen werken.
Maar ze missen zelfs de basiskennis van het schoonmaken.
Vaak voorkomende fouten, eerst stofzuigen, dan stoffen.
Eerst de wc bril schoonmaken en dan het fonteintje, de deur+klink.
Eén wist te vertellen, zo doet mijn moeder het ook hoor.
Was sorteren is ook lastig en strijken hebben ze nog nooit gedaan, want dat doet mijn moeder ook nooit, kreeg ik als antwoord.
Je moet eerst stofzuigen en dan met een iets vochtige doek stof verwijderen. Door het stofzuigen verspreid je ook weer stof.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door refo »

DDD schreef:Eens met de tips, maar als je geen overhemden draagt, heb je natuurlijk wel minder was. Spijkerbroeken hoef je niet perse te strijken, als je ze goed uithangt.

Maar serieus. Je kunt toch niet verwachten dat de overheid om de twee weken je ramen laat zemen? Het idee. Of betalen die mensen dat allemaal zelf? Ik moet het ook zelf betalen, en ik denk dat het eens in de maand of zelfs nog minder gebeurt. Ik houd dat niet precies bij, behalve dan als ik zie dat het dringend nodig is. Zolang het terras goed geveegd/ gestofzuigd is, hoeft het raam ook niet heel vaak gezeemd te worden.
Ramen veel zemen lijkt me typisch Nederlands. In andere landen zijn de ramen gemiddeld veel minder schoon.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Orchidee »

Ik heb bij veel oude mensen gewerkt in het verleden.
De ramen waren belangrijker dan zelf schoon zijn
En typisch Nederlands is het zeker!
In België zie je vaak op afstand dat de meesten matte ramen hebben met vieze oude vitrage.
Is daar héél normaal
Veel landen en/of culturen hebben helemaal geen ramen.
Nog makkelijker
Gewogen en te licht bevonden worden op hoe vaak je je ramen zeemt en hoe schoon jou huis is, is ook typisch Nederlands, vooral in "ons soort kringen"

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef: Maar serieus. Je kunt toch niet verwachten dat de overheid om de twee weken je ramen laat zemen? Het idee. Of betalen die mensen dat allemaal zelf?
Als ouderen hulp krijgen van een organisatie, dus grotendeels betaald, (mensen betalen een eigen bijdrage) zijn er vaste schoonmaakregels. Ramen buiten zemen valt daar niet onder, dan moeten ze zelf een glazenwasser inhuren.
Maar er zijn ouderen die er financieel ruimer bijzitten en zij huren liever een particuliere hulp, want dan hebben ze altijd dezelfde in huis en kunnen ze ook zelf de regels bepalen.
DDD schreef:maar als je geen overhemden draagt, heb je natuurlijk wel minder was.
Ik strijk de poloshirts, de katoenen T shirts, spijkerbroeken wel, zeker als ze voor "netjes" gedragen worden.
Wist je dat vroeger het ondergoed ook gestreken werd? :)
DDD schreef:Ik moet het ook zelf betalen, en ik denk dat het eens in de maand of zelfs nog minder gebeurt. Ik houd dat niet precies bij, behalve dan als ik zie dat het dringend nodig is. Zolang het terras goed geveegd/ gestofzuigd is, hoeft het raam ook niet heel vaak gezeemd te worden.
Jij bent een werkende man die niet de hele dag in zijn stoel door het raam zit te turen.
Ik zeem ook de ramen pas als je er niet meer doorheen kunt kijken. In deze regio zijn sowieso na elke regenbui de sporen zichtbaar.
Als ik thuis (wakker) ben, dat is weliswaar niet meer dan gemiddeld tien uur per week, schat ik in, dan kijk anders geregeld door het raam. Dus ik zou me ook ergeren als het niet schoon is. Ik heb niet voor niets een tuin. Maar dan nog. Het raam is half september gezeemd, en er is mijns inziens geen reden om dat nu nog een keer te doen.

Maar inderdaad, als mensen het zelf betalen, dan is het prima.

Het is wel opmerkelijk dat er inderdaad mensen zijn die vaker hun raam wassen dan hun haar;-)
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Ik heb bij veel oude mensen gewerkt in het verleden.
De ramen waren belangrijker dan zelf schoon zijnAfbeeldingAfbeelding
En typisch Nederlands is het zeker!
In België zie je vaak op afstand dat de meesten matte ramen hebben met vieze oude vitrage.Afbeelding
Is daar héél normaalAfbeelding
Veel landen en/of culturen hebben helemaal geen ramen.
Nog makkelijkerAfbeelding
Gewogen en te licht bevonden worden op hoe vaak je je ramen zeemt en hoe schoon jou huis is, is ook typisch Nederlands, vooral in "ons soort kringen" AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Is het ook niet streekgebonden? Ik was eens op zaterdagavond in de buurt van Genemuiden en ik zag verschillende mensen in hun (naar het mij scheen) zondagse kleren de ramen wassen. Dat was een belevenis op zich.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Orchidee schreef:Ik heb bij veel oude mensen gewerkt in het verleden.
De ramen waren belangrijker dan zelf schoon zijnAfbeeldingAfbeelding
En typisch Nederlands is het zeker!
In België zie je vaak op afstand dat de meesten matte ramen hebben met vieze oude vitrage.Afbeelding
Is daar héél normaalAfbeelding
Veel landen en/of culturen hebben helemaal geen ramen.
Nog makkelijkerAfbeelding
Gewogen en te licht bevonden worden op hoe vaak je je ramen zeemt en hoe schoon jou huis is, is ook typisch Nederlands, vooral in "ons soort kringen" AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Is het ook niet streekgebonden? Ik was eens op zaterdagavond in de buurt van Genemuiden en ik zag verschillende mensen in hun (naar het mij scheen) zondagse kleren de ramen wassen. Dat was een belevenis op zich.
Jij hebt wel een heel kleurrijk leven, DDD. Hoe vaak jij je verwonderd en verbaasd en hoeveel keer jij belevenissen hebt. Ik ben er jaloers op. :D
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Bezorgd »

Op Facebook zag ik berichten van Slaappunt langskomen. https://www.facebook.com/Slaappunt/
Een bedrijf uit België dat bedden, matrassen etc verkoopt.
Een site met geen enkele prijs en alles wordt verkocht via zogenaamde adviseurs. Maar blijkbaar zeer populair onder refo's.

Maar wat me vooral opvalt is dat dit bedrijf dus langskomt bij verschillende kerken / verkopingen uit de gereformeerde gezindte:
- GG amersfoort
- HHK Hoevelaken
- OGG Achterberg
- GG Gouda
- GGiN Barneveld
- GG Tholen
- Verkoping Schutse
- Verkoping Huize Winterdijk
- Verkoping Adullam


Weet iemand waarom ?
Je ziet nl wel meer dat een bepaald bedrijf opeens een hype is onder refo's.
Plaats reactie