Huishouden en dat soort zaken..

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door refo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Dochter gebruikt voor de baby nu ook uitwasbare luiers. Dat is iets ingewikkelder dan vroeger. Een om-broekje met een inlegger en een dun velletje om vaste narigheid apart te kunnen weggooien.
Je moet even weten hoe het werkt, maar dan lukt het wel. En het scheelt een heleboel afval.
Kinderen schijnen eerder zindelijk te worden met een katoenen luier. Bij een pamper wordt het vocht zo vastgehouden dat het kindje niets merkt. Katoenen luiers moeten ook vaker verwisseld worden.
Ik had destijds ook van die inleggers, fijnmazig, zodat de urine in de luier trok, maar de ontlasting met dit vliesvelletje weggegooid kon worden in de vuilnisbak.
Ik had alleen pampertjes voor de nacht.
Waren dat geen p ampertjes?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

De Action verkoopt schoonmaakspulletjes die eruit zien als dure biologische schoonmaakprodukten.
Ik heb de douchespray en afwas - orange & jasmine - gekocht (afwas kostte slechts 97 cent) en wat ruikt het heerlijk fris.
De douchespray slaat niet meteen op je longen (wat ik bij de synthetische vaak heb) en het reinigt prima :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Een douchespray? Is dat om de douche schoon te maken?
Ik heb niet voor alles aparte schoonmaakmiddelen. Wc-eend, Vim, en allesreiniger met citroensmaak. Niet veel meer dan dat.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

Ik ook niet, ik maak schoon net groene zeep, amonia en chloor en ontkalk met schoonmaakazijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Een douchespray? Is dat om de douche schoon te maken?
Uiteraard :)
Dodo schreef:Vim
Huh, waar haal jij dat?
Ik weet niet beter of het heet sinds jaren CIF.
merel schreef:k maak schoon net groene zeep, amonia en chloor en ontkalk met schoonmaakazijn.
Ammoniak vind ik gevaarlijk spul. Ik kan die lucht niet verdragen.
Ontkalken is niet nodig als je het bijhoudt, dan is die douchespray ideaal.
Je spuit het op het oppervlakte, sanitairspons of microvezeldoekje erover halen, afspoelen en drogen.
Verder heb ik voor de stenen vloeren, de kattenbakken e.d. citronella.
En voor de sopjes en het ramen zemen Ajax allesreiniger, ik ben dol op die eucalyptusgeur of mediterraanse limoen.
Maar proberen jullie eens die douchespray van de Action, dat werkt heel prettig en het geurtje krijg je kado. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Ik vind de meeste geuren te zwaar en vies. Hier ook geen wasverzachter, ik wil die kunstmatige geuren niet. En het is ook niet nodig.
Vim haal ik gewoon in de supermarkt. Hetzelfde poeder als vroeger. Cif heb ik nooit.
Verder heb ik geen zin in aparte flessen en sprays voor allerlei dingen. En het is ook niet nodig, ik red het zonder ook prima.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:(...)en allesreiniger met citroensmaak. (...).
Gebruik je dat om je gebit te reinigen? ;)
-
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:De Action verkoopt schoonmaakspulletjes die eruit zien als dure biologische schoonmaakprodukten.
Ik heb de douchespray en afwas - orange & jasmine - gekocht (afwas kostte slechts 97 cent) en wat ruikt het heerlijk fris.
De douchespray slaat niet meteen op je longen (wat ik bij de synthetische vaak heb) en het reinigt prima :super
Ooit hadden we bij AH AJAX Shower Power. Een handige trigger spray voor de douche. Ik heb de fles bijna leeg, maar helaas is het niet meer bij Appie te koop.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

Mara schreef: Ammoniak vind ik gevaarlijk spul. Ik kan die lucht niet verdragen.
Ontkalken is niet nodig als je het bijhoudt, dan is die douchespray ideaal.
Je spuit het op het oppervlakte, sanitairspons of microvezeldoekje erover halen, afspoelen en drogen.
Verder heb ik voor de stenen vloeren, de kattenbakken e.d. citronella.
En voor de sopjes en het ramen zemen Ajax allesreiniger, ik ben dol op die eucalyptusgeur of mediterraanse limoen.
Maar proberen jullie eens die douchespray van de Action, dat werkt heel prettig en het geurtje krijg je kado. ;)
Dodo schreef:Ik vind de meeste geuren te zwaar en vies. Hier ook geen wasverzachter, ik wil die kunstmatige geuren niet. En het is ook niet nodig.
Vim haal ik gewoon in de supermarkt. Hetzelfde poeder als vroeger. Cif heb ik nooit.
Verder heb ik geen zin in aparte flessen en sprays voor allerlei dingen. En het is ook niet nodig, ik red het zonder ook prima.
Ik houd ook niet van al die geuren. En mijn handen gaan erg snel kapot van schoonmaakmiddel en

Mijn oma maakte altijd schoon met een scheut amonia in het water en daarbij groene zeep en ik ben dat ook gaan doen. Ruikt lekker fris. Ook de houten vloeren dweil ik daarmee.

Ontkalken gaat hier niet zomaar en met een beetje bijhouden. Met al het duinwater ontstaat er echt veel kalkaanslag in de douche
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Ik vind de meeste geuren te zwaar en vies. Hier ook geen wasverzachter, ik wil die kunstmatige geuren niet. En het is ook niet nodig.
Vim haal ik gewoon in de supermarkt. Hetzelfde poeder als vroeger. Cif heb ik nooit.
Verder heb ik geen zin in aparte flessen en sprays voor allerlei dingen. En het is ook niet nodig, ik red het zonder ook prima.
Onnodig te weten, maar misschien wel leuk: VIM is wellicht hetzelfde schuurpoeder, maar niet meer van dezelfde eigenaar.
Ooit was VIM een van de eerste producten die de voorloper van Unilever, Lever Bros., (in Nederland Lever's Zeep-Maatschappij) aan de man bracht. Het spul heette in eerst in Engeland Monkey Brand, maar dat aapjesmerk werd begin 20e eeuw beschaafd VIM genoemd.
Nadat het een eeuw lang succesvol was verkocht begon het in de tweede helft van de 20e eeuw toch minder te worden. Er werd nog
een blauwe VIM geïntroduceerd, met Chlorax. Het mocht niet veel baten. VIM was echt uit de gratie. In Frankrijk werd ondertussen door Unilever een totaal nieuw product in de markt gezet: JIF, ofwel later CIF (in Duitsland VISS, in Canada nog VIM, in Z.-Afrika ANDY-HANDY). Allemaal merken die eigenlijk gewoon CIF zijn, alleen in sommige landen dus onder een andere naam.

CIF was door Unilever bedoeld als opvolger voor het ouderwets geraakte VIM, dat toen alleen nog maar schuurpoeder was. CIF werd een succes, en werd ook in andere landen geïntroduceerd. Ook met succes. Er kwamen nieuwe producten bij, en de CIF-range breidde zich uit. Met het eigen oude merk VIM deed Unilever eigenlijk niets meer. Zolang het verkocht, verkocht het. Vergelijkbaar met wat ze nu doen met hun SUNLIGHT zeep. Ook een ouderwets product waarin eigenlijk niet meer geïnvesteerd wordt.

Tot begin jaren 2000! Toen was Unilevers geduld met VIM op! Verkopen die boel! De Italiaanse zeepfabriek GUABER was zo gek om VIM te kopen. Of was het toch nog niet gek? Ook Guaber zelf werd kort daarna overgenomen door de Italiaanse BOLTON GROUP SRL. Dus nu kwam VIM in handen van een wat grotere speler. Maar ook grotere spelers zijn soms begeerlijk om over te worden genomen! HENKEL, een enorm groot Duits concern, bekend van Persil, Witte Reus, Dixan, Bref, Dato, Fleuril, enz. kocht GUABER op! Nu zat VIM dus bij Unilevers grote concurrent! Nota bene! En... men breidde het assortiment van VIM Europa-weid uit met nieuwe varianten, o.a. in hetzelfde segment waarin Unilever CIF had, als vervanger van VIM!

Wat is nu het geval? Kort: Unilever verkocht VIM, VIM werd doorverkocht en nog weer doorverkocht, en is nu in handen van HENKEL!
Als Unilever dát geweten had!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

merel schreef: Ontkalken gaat hier niet zomaar en met een beetje bijhouden. Met al het duinwater ontstaat er echt veel kalkaanslag in de douche
Teunie schreef eens in haar blog dat ze dagelijks de douche schoonmaakt, als ze zelf onder douche gaat of is geweest. Dat is een minuutje werk.
Dan heb je geen agressieve ontkalkers meer nodig.
En sindsdien doe ik het ook.
Sinds we een nieuwe douchecabine hebben, trekt iedereen hem meteen na gebruik ook droog en dat scheelt enorm.
Het steeds opdrogen veroorzaakt een steeds moeilijker te verwijderen kalklaag, hier is het water ook behoorlijk hard.
merel schreef:Mijn oma maakte altijd schoon met een scheut amonia in het water en daarbij groene zeep en ik ben dat ook gaan doen.
Dat is niet bepaald een onschuldig goedje.
Ammoniak is bijtend en milieugevaarlijk, zoals ook op de flesjes huishoud-ammonia staat die de supermarkt verkoopt. Het heeft een sterk bijtend effect op de huid, ogen en de slijmvliezen. Inademen en inslikken is gevaarlijker: longoedeem en perforatie van maag en slokdarm zijn het gevolg. De Vereniging Milieudefensie waarschuwt bovendien voor explosiegevaar bij het vrijkomen van grote hoeveelheden ammoniak. ,,Ammoniak is minder giftig dan chloor, maar veel explosiever'', aldus een woordvoerder van de vereniging. Milieudefensie kaartte de kwestie Micro Chemie onlangs aan in Milieudefensie Magazine.
https://www.trouw.nl/home/hoe-gevaarlij ... -~a41bce21
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door emigrant »

dit is ook best goed schoonmaakspul:

https://www.biologischetoko.nl/sonett-s ... akmiddelen
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

emigrant schreef:dit is ook best goed schoonmaakspul:

https://www.biologischetoko.nl/sonett-s ... akmiddelen
Wat goedkoop.
Ik haal het weleens bij AH als het in de bonuskorting is, of soms bij het reformhuis, maar dat is behoorlijk prijzig.
Dus ik was blij met de Action, al weet ik (nog) niet in hoeverre dit echt biologisch afbreekbaar en puur natuurlijk is.
Maar de afwas is super, normaliter gebruik ik Klok eco, maar die ruikt nergens naar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door emigrant »

Mara schreef:
emigrant schreef:dit is ook best goed schoonmaakspul:

https://www.biologischetoko.nl/sonett-s ... akmiddelen
Wat goedkoop.
Ik haal het weleens bij AH als het in de bonuskorting is, of soms bij het reformhuis, maar dat is behoorlijk prijzig.
Dus ik was blij met de Action, al weet ik (nog) niet in hoeverre dit echt biologisch afbreekbaar en puur natuurlijk is.
Maar de afwas is super, normaliter gebruik ik Klok eco, maar die ruikt nergens naar.
zeker afbreekbaar. Ik kan mijn emmer sop in de tuin leeggooien, alles groeit geweldig :))
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Soms zou je willen dat de huishoudschool weer in ere hersteld wordt.
Deze week heb ik een paar meiden begeleid die graag als bijbaantje als huishoudelijke hulp bij ouderen willen werken.
Maar ze missen zelfs de basiskennis van het schoonmaken.
Vaak voorkomende fouten, eerst stofzuigen, dan stoffen.
Eerst de wc bril schoonmaken en dan het fonteintje, de deur+klink.
Eén wist te vertellen, zo doet mijn moeder het ook hoor.
Was sorteren is ook lastig en strijken hebben ze nog nooit gedaan, want dat doet mijn moeder ook nooit, kreeg ik als antwoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie