Huishouden en dat soort zaken..

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door helma »

Mijn schoondochter doet het al jaren. Ik vond het zelf na een paar wassen toch niet zo'n succes.
Gebruikersavatar
LianneT
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2018, 15:19

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door LianneT »

Ik vind dat ook erg interessant, vooral met het oog op milieuvriendelijker leven. Wat ik ook wel eens voorbij zien komen zijn van die 'wasnoten'. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Zita »

LianneT schreef:Ik vind dat ook erg interessant, vooral met het oog op milieuvriendelijker leven. Wat ik ook wel eens voorbij zien komen zijn van die 'wasnoten'. Heeft iemand daar ervaring mee?
Zet het qua milieuvriendelijkheid echt zoden aan de dijk?
Zou dichtbij je werk wonen, weinig vlees eten, geen vliegvakanties en dergelijke niet veel meer helpen? Ik snap wel dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten. Maar het lijkt me reuze veel gedoe voor weinig rendement.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Het is meer Het een doen en het ander niet laten.
Het gedoe valt wel mee tot nog toe. Sjouwen met die enorme flessen wasmiddel is ook wat.
Het is ook een beetje de sport. We letten op meer dingen. We stekken liever de lavendel dan dat we nieuwe kopen, net zo met de rozen en andere planten. Dochter heeft geen auto, koopt vrijwel al haar kleren en die van de kinderen tweedehands. Het is een beetje haar manier van leven.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

Zo vaak sjouw je toch niet met wasmiddel? Ik vraag mij ook wel af of het milieutechnisch wel zoden aan de dijk zet. Denk eerlijk gezegd meer dat het een kostenaspect is. Ook prima, daar niet van! Ik vind het alleen veel te veel werk. ik koop gewoon eens in de zoveel tijd een paar pakken Ariël voor de was, ruikt ook nog lekker.

Eem ander huishoudelijk vraagje; mijn bonte ( met name donkere was) ruikt als ik de wasmachine opendoe en soms ook wel als de was opgedroogd is. De overige was niet. Ik was met name de spijkerbroeken daarom al regelmatig met azijn, schijnt bacterie dodend te zijn, maar ik begrijp niet zo goed waar die lucht vandaan komt. Ik heb eerst gedacht aan wasluis, maar ik was ook elke week wel een 95C was en de overige was stinkt niet.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Vaatdoekjes of sportkleding? Ik doe die altijd met 60 graden, maar anders kan ik me voorstellen dat zoiets gebeurt? Of het wasmiddel natuurlijk.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Terri »

merel schreef:Zo vaak sjouw je toch niet met wasmiddel? Ik vraag mij ook wel af of het milieutechnisch wel zoden aan de dijk zet. Denk eerlijk gezegd meer dat het een kostenaspect is. Ook prima, daar niet van! Ik vind het alleen veel te veel werk. ik koop gewoon eens in de zoveel tijd een paar pakken Ariël voor de was, ruikt ook nog lekker.

Eem ander huishoudelijk vraagje; mijn bonte ( met name donkere was) ruikt als ik de wasmachine opendoe en soms ook wel als de was opgedroogd is. De overige was niet. Ik was met name de spijkerbroeken daarom al regelmatig met azijn, schijnt bacterie dodend te zijn, maar ik begrijp niet zo goed waar die lucht vandaan komt. Ik heb eerst gedacht aan wasluis, maar ik was ook elke week wel een 95C was en de overige was stinkt niet.
Hier ook met name de 'zwarte was'. Ben al gestopt met vloeibaar, regelmatig 95C, soda, azijn, enz. Maar nu ik deze was altijd met een extra bolletje(klein beetje) HG oxi was, welke ook geurtjes wegneemt en de was er gelijk uit haal als hij klaar is ( dus niet een poosje in de machine laat) en flink laat drogen in de buitenlucht(liefst in de zon)lijkt het af te nemen. Met de rest van de was geen probleem.
Maar ook op internet kom je dit veel tegen, het is me niet duidelijk waarom vooral die donkere was...
Iemand schreef dat in spijkerbroeken en stevige katoenen t-shirts( zwart) een stof verwerkt zit die dit veroorzaakt, maar of dat zo is?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

merel schreef:Zo vaak sjouw je toch niet met wasmiddel? Ik vraag mij ook wel af of het milieutechnisch wel zoden aan de dijk zet. Denk eerlijk gezegd meer dat het een kostenaspect is. Ook prima, daar niet van! Ik vind het alleen veel te veel werk. ik koop gewoon eens in de zoveel tijd een paar pakken Ariël voor de was, ruikt ook nog lekker.

Eem ander huishoudelijk vraagje; mijn bonte ( met name donkere was) ruikt als ik de wasmachine opendoe en soms ook wel als de was opgedroogd is. De overige was niet. Ik was met name de spijkerbroeken daarom al regelmatig met azijn, schijnt bacterie dodend te zijn, maar ik begrijp niet zo goed waar die lucht vandaan komt. Ik heb eerst gedacht aan wasluis, maar ik was ook elke week wel een 95C was en de overige was stinkt niet.
Merel, sinds ik de I dos wasmachine heb, is het grote ergernis, die ik voorheen niet had. Die muffe lucht. :deg
Ik heb uit wanhoop die chemische bolletjes gekocht, dan zit er tenminste een lekker luchtje aan de handdoeken.
Ik heb die muffe lucht al voor een deel weggekregen door NOG minder wasmiddel te gebruiken. Een eetlepel is al genoeg bij een nieuwe wasmachine!
Ik gooi nu ook azijn in het laatste spoelwater, bij de witte was gaan twee lepels soda.
Omdat ik op kleur was, dacht ik dat de witte pluis zou kunnen komen vanwege de mix van stoffen?
Ik wil nl. geen rode, blauwe en groene handdoeken bij elkaar doen.

Elk wasprogramma duurt ook zo lang. Een oude mevrouw waar ik werk vroeg me de was in de droger te doen, en het duurde ruim 20 minuten voordat ik het deurtje van de wasmachine open kon maken. :oO
Is dit altijd zo, vroeg ik haar. Ja, helaas wel. Een dure M. (er is geen betere)
De nieuwe machines hebben veel nadelen. Tenminste, als er AA of AAA op staat.
Over mijn wasdroger ben ik ook niet tevreden.
Hij is zgn. zelfreinigend, dus ik kan alleen de zeef onder in de deur schoonmaken, maar waar blijft dan de rest van de stof?
Je kunt hem zelf niet openmaken, hij is dichtgelast.
Ik weet zeker dat hij maar kort zal meegaan en zal hem echt nooit aanzetten als ik wegga.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

Gelukkig, ik ben dus niet de enige met dit probleem!

Vaatdoekjes was ik op 60 of 95C en sportkleding ook vaak op 60 of met azijn. Dus dat kan het niet zijn. Wollen jurken/truien was ik ook regelmatig met azijn om transpiratiegeur te voorkomen. Dat is het punt niet.
Of de lange wasprogramma's de oorzaak zijn, weet ik niet. Ik heb wel eens een veel korter programma gebruikt met de donkere was en ook toen was de geur er.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Gabrielle »

Heel herkenbaar.....

Vooral zwart doet het. Ik heb weleens wat weggegooid want niet alle kledingstukken nemen die geur aan. Een paar kledingstukken kunnen je hele was bederven.
En als het eenmaal in een trui of shirt zit krijg je het niet meer weg. Zo gauw je het nat maakt ruik je het weer.

Buiten in de zon en wind drogen gaat nog het best vind ik.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Hendrien »

merel schreef:Gelukkig, ik ben dus niet de enige met dit probleem!

Vaatdoekjes was ik op 60 of 95C en sportkleding ook vaak op 60 of met azijn. Dus dat kan het niet zijn. Wollen jurken/truien was ik ook regelmatig met azijn om transpiratiegeur te voorkomen. Dat is het punt niet.
Of de lange wasprogramma's de oorzaak zijn, weet ik niet. Ik heb wel eens een veel korter programma gebruikt met de donkere was en ook toen was de geur er.
Een lege wasmachine draaien op 95C met 3 vaatwastabletten. Ongeveer 1 keer per 2 of 3 maanden. Dat helpt bij mij heel goed.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Hendrien »

En ik gebruik tegenwoordig veel minder vloeibaar wasmiddel. Ik ben weer meer met waspoeder gaan werken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

merel schreef:Gelukkig, ik ben dus niet de enige met dit probleem!

Vaatdoekjes was ik op 60 of 95C en sportkleding ook vaak op 60 of met azijn. Dus dat kan het niet zijn. Wollen jurken/truien was ik ook regelmatig met azijn om transpiratiegeur te voorkomen. Dat is het punt niet.
Of de lange wasprogramma's de oorzaak zijn, weet ik niet. Ik heb wel eens een veel korter programma gebruikt met de donkere was en ook toen was de geur er.
Het lange wasprogramma is niet de oorzaak, maar een ergernis.
Wel luistert de dosering van het wasmiddel heel erg nauw, omdat het waterverbruik veel lager is.
Ik laat ook weleens extra spoelen.
@Merel, hoe oud is jouw wasmachine? Met mijn vorige had ik dit probleem nl. nooit.
Hendrien schreef: Een lege wasmachine draaien op 95C met 3 vaatwastabletten. Ongeveer 1 keer per 2 of 3 maanden. Dat helpt bij mij heel goed.
Mijn wasmachine geeft aan als ik een reinigingsbeurt moet draaien.
Dat gooi ik er een liter schoonmaakazijn in en voeg later wat scheppen soda toe.
Vergeet trouwens niet regelmatig het filter- onderaan - leeg te laten lopen en schoon te maken, want dat kan nl. ook een oorzaak van stank zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Dochter gebruikt voor de baby nu ook uitwasbare luiers. Dat is iets ingewikkelder dan vroeger. Een om-broekje met een inlegger en een dun velletje om vaste narigheid apart te kunnen weggooien.
Je moet even weten hoe het werkt, maar dan lukt het wel. En het scheelt een heleboel afval.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Dochter gebruikt voor de baby nu ook uitwasbare luiers. Dat is iets ingewikkelder dan vroeger. Een om-broekje met een inlegger en een dun velletje om vaste narigheid apart te kunnen weggooien.
Je moet even weten hoe het werkt, maar dan lukt het wel. En het scheelt een heleboel afval.
Kinderen schijnen eerder zindelijk te worden met een katoenen luier. Bij een pamper wordt het vocht zo vastgehouden dat het kindje niets merkt. Katoenen luiers moeten ook vaker verwisseld worden.
Ik had destijds ook van die inleggers, fijnmazig, zodat de urine in de luier trok, maar de ontlasting met dit vliesvelletje weggegooid kon worden in de vuilnisbak.
Ik had alleen pampertjes voor de nacht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie