Kleine vreugden

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Dodo »

emigrant schreef:ga jij dan maar eens googelen op wat pesticiden met het lichaam doen, en met het land.
Staar je niet blind op alleen wetenschappelijke onderzoeken: die worden gefinancieerd door bedrijven als Unilever. Er is genoeg beschrijving te vinden van ervaringen, die moet je niet afdoen als alleen gevoelsmatig of subjectief.
We leefden gezond zonder kunstmatige toevoegingen tot vorige eeuwen.
Dat was toen we gemiddeld veertig jaar oud werden.

De discussie is te ingewikkeld om het zo te stellen, dat we vroeger zonder zulke toevoegingen konden. Toen waren vrouwen de halve dag bezig eten bij elkaar te sprokkelen en klaar te maken omdat het niet houdbaar was. Daar wil je toch ook niet naar terug. De voedseltechnologie heeft ons veel goeds gebracht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleine vreugden

Bericht door Mara »

emigrant schreef: We leefden gezond zonder kunstmatige toevoegingen tot vorige eeuwen.
Nou gezond? Men pafte er lustig op los. Niemand bekommerde zich om te vet, te zoet, te zout.
Ik ben wel met je eens dat je zoveel mogelijk moet proberen om zonder zakjes en pakjes te koken.
En die marketing onzin niet moet geloven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Kleine vreugden

Bericht door Roos2017 »

Bio groenten zijn over het algemeen wel gezonder doordat er geen kunstmest wordt gebruikt, maar natuurlijke.
De planten groeien wat langzamer waardoor er meer voedingsstoffen in de groenten zitten.
Zonder bestrijdingsmiddelen redt je het doorgaans niet, al zou ik wel voorstander zijn van minimaal gebruik ervan.
Het probleem ontstaat dan weer dat er plekjes op groenten ontstaan en dat wil de verwende westerse consument ook weer niet hebben.

Verder vraag ik me af in hoeverre de bio industrie betrouwbaar is; er wordt veel gesjoemeld met groente dat niet biologisch blijkt te zijn en torenhoge prijzen.
Ooit kocht ik eens een brood in zo´n winkel voor een belachelijk hoge prijs, maar dan zouden er geen broodverbeteraars en kunstmatige stoffen om het lang goed te houden in zitten.
Wat wil nou, dat brood was na 2 weken nog spic en span. :fi

Bio vlees vind ik geen aanrader, vooral niet voor varkensvlees want deze dieren kunnen ziektes bij zich dragen die impact op het menselijk lichaam kunnen hebben.
Voor het milieu ook niet, omdat de gemiddelde CO2 uitstoot 30% hoger ligt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kleine vreugden

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:Bio groenten zijn over het algemeen wel gezonder doordat er geen kunstmest wordt gebruikt, maar natuurlijke.
De planten groeien wat langzamer waardoor er meer voedingsstoffen in de groenten zitten.
Zonder bestrijdingsmiddelen redt je het doorgaans niet, al zou ik wel voorstander zijn van minimaal gebruik ervan.
Het probleem ontstaat dan weer dat er plekjes op groenten ontstaan en dat wil de verwende westerse consument ook weer niet hebben.

Verder vraag ik me af in hoeverre de bio industrie betrouwbaar is; er wordt veel gesjoemeld met groente dat niet biologisch blijkt te zijn en torenhoge prijzen.
Ooit kocht ik eens een brood in zo´n winkel voor een belachelijk hoge prijs, maar dan zouden er geen broodverbeteraars en kunstmatige stoffen om het lang goed te houden in zitten.
Wat wil nou, dat brood was na 2 weken nog spic en span. :fi

Bio vlees vind ik geen aanrader, vooral niet voor varkensvlees want deze dieren kunnen ziektes bij zich dragen die impact op het menselijk lichaam kunnen hebben.
Voor het milieu ook niet, omdat de gemiddelde CO2 uitstoot 30% hoger ligt.
Ik heb er ook problemen mee, ik koop zoveel mogelijk eerlijke en biologische produkten, maar het is bekend dat biologisch niet altijd biologisch is en dat een "vrije uitloop" ei niet altijd een "vrije uitloop" ei is, heel veel dngen zijn alleen te achterhalen als er iemand undercover in de zaak werkt en ook nog eens in de bovenste laag zo ook met groente en fruit, ook veel fairtrade artikelen zijn oncontroleerbaar, toch probeer ik het zoveel mogelijk te kopen, omdat ik wel een signaal wil afgeven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kleine vreugden

Bericht door Desiree »

Ik mis Dia.. niet dat dat een vreugd is, maar tis zijn vak he.

Ik koop ook regelmatig bio of eerlijk. Althans, ik probeer het.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine vreugden

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ik mis Dia.. niet dat dat een vreugd is, maar tis zijn vak he.

Ik koop ook regelmatig bio of eerlijk. Althans, ik probeer het.
Soms vergaat de lust, en zinkt de moed. Ik denk dat het voor sommigen te vatten is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kleine vreugden

Bericht door Laag »

Wordt de meerwaarde van bio niet overschat, en de gangbare veehouderij niet onderschat?
Er is zeer weinig kennis over de gangbare veehouderij, de veranderingen die daar zijn doorgevoerd. Ik vind het soms ronduit schokkend en leugenachtig wat er geschreven wordt. Pas las ik ergens van een filosoof over een boerin tussen varkens met afgeknipte staarten en uitgetrokken tanden. In Nederland worden tanden bij varkens niet uitgetrokken, ook niet in de gangbare veehouderij, staarten worden gecoupeerd. Er worden nu proeven gedaan met lange staarten, maar dat is geen succes. Meer dan 70% wordt aangevreten, ondanks allerlei afleidingsmateriaal. En wat weinigen weten, ook in de biologische veehouderij is dit een probleem.
Evenals medicijngebruik, ook in de biologische veehouderij worden medicijnen gebruikt. En in de biologische varkenshouderij worden alle mannelijke biggen gecastreerd, in de gangbare een groot gedeelte niet. Daarnaast wordt er meestal vanuit gegaan dat in de biologische varkenshouderij de varkens langzamer groeien, ook dit is onzin.
Het enige verschil is, de oppervlakte per dier, mogelijkheid van uitloop naar buiten, stroverstrekking, biggen liggen 2 weken langer bij de zeug, en de zeug loopt los in het kraamhok, wat betekent dat er meer uitval bij de biggen is, door doodliggen door de moeder.
Ik ben enigszins bevooroordeeld, wij houden zeugen volgens het Beter Leven 1 ster, ik zou graag biologisch willen worden, maar dat laten de financiën niet toe.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kleine vreugden

Bericht door emigrant »

@Laag kunnen jullie geen subsidie krijgen? Hulp bij de overgang naar biologisch van de slachterij? Er is veel vraag naar bio vlees laat ze dan ook maar bijspringen. Maar beter leven 1 is ook al mooi.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kleine vreugden

Bericht door emigrant »

Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kleine vreugden

Bericht door Laag »

Dank voor het meedenken. :)
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Kleine vreugden

Bericht door hage »

samanthi schreef:
Ik heb er ook problemen mee, ik koop zoveel mogelijk eerlijke en biologische produkten, maar het is bekend dat biologisch niet altijd biologisch is en dat een "vrije uitloop" ei niet altijd een "vrije uitloop" ei is, heel veel dngen zijn alleen te achterhalen als er iemand undercover in de zaak werkt en ook nog eens in de bovenste laag zo ook met groente en fruit, ook veel fairtrade artikelen zijn oncontroleerbaar, toch probeer ik het zoveel mogelijk te kopen, omdat ik wel een signaal wil afgeven.
Komt een mevrouw in de winkel: dag mevrouw, dag meneer. Heeft u ook eieren meneer? Jazeker mevrouw. Maar meneer, zijn dit wel biologische eieren? Jazeker mevrouw, loopt u maar even mee.
In het kippenhok een zojuist gelegd ei geraapt; biologischer kunt u het niet krijgen mevrouw.
De dame in kwestie vond het toch maar zo-zo dat dit een biologisch ei zou kunnen zijn. Er zat natuurlijk ook geen stickertje, o nee een stempel, op toen de kip het ei produceerde.
Maar meneer, dit is dus echt geen ei uit een fabriek? Oh no my dear lady, tenzij u de kip als een ingenieus fabriekje wilt zien :hum.

Tot zover deze historische conversatie. Tenslotte: het voordeel was dan wel weer dat eieren uit de fabriek er altijd waren (pre-fipronil) en dat in dit geval de beschikbaarheid nogal afhing van de productiviteit van de kippen en of de dames alstublieft wel minstens .7 ei per dag zouden willen leggen. Jaja, de zweep erover, leggen zullen ze :nonnon
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kleine vreugden

Bericht door Laag »

hage schreef:
samanthi schreef:
Ik heb er ook problemen mee, ik koop zoveel mogelijk eerlijke en biologische produkten, maar het is bekend dat biologisch niet altijd biologisch is en dat een "vrije uitloop" ei niet altijd een "vrije uitloop" ei is, heel veel dngen zijn alleen te achterhalen als er iemand undercover in de zaak werkt en ook nog eens in de bovenste laag zo ook met groente en fruit, ook veel fairtrade artikelen zijn oncontroleerbaar, toch probeer ik het zoveel mogelijk te kopen, omdat ik wel een signaal wil afgeven.
Komt een mevrouw in de winkel: dag mevrouw, dag meneer. Heeft u ook eieren meneer? Jazeker mevrouw. Maar meneer, zijn dit wel biologische eieren? Jazeker mevrouw, loopt u maar even mee.
In het kippenhok een zojuist gelegd ei geraapt; biologischer kunt u het niet krijgen mevrouw.
De dame in kwestie vond het toch maar zo-zo dat dit een biologisch ei zou kunnen zijn. Er zat natuurlijk ook geen stickertje, o nee een stempel, op toen de kip het ei produceerde.
Maar meneer, dit is dus echt geen ei uit een fabriek? Oh no my dear lady, tenzij u de kip als een ingenieus fabriekje wilt zien :hum.

Tot zover deze historische conversatie. Tenslotte: het voordeel was dan wel weer dat eieren uit de fabriek er altijd waren (pre-fipronil) en dat in dit geval de beschikbaarheid nogal afhing van de productiviteit van de kippen en of de dames alstublieft wel minstens .7 ei per dag zouden willen leggen. Jaja, de zweep erover, leggen zullen ze :nonnon
Mooi verhaal.
Maar nu de andere kant.
Wij hebben zeugen. Die beesten kunnen per keer gem 15-16 biggen krijgen. Ik krijg steeds meer moeite met het uitkleden van de schepping. Maar ik kan geen andere zeug kopen, alles wordt steeds verder door gefokt. Zo ook de kippen.
Moet ik als agrariër dan stoppen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kleine vreugden

Bericht door samanthi »

Laag schreef:
hage schreef:
samanthi schreef:
Ik heb er ook problemen mee, ik koop zoveel mogelijk eerlijke en biologische produkten, maar het is bekend dat biologisch niet altijd biologisch is en dat een "vrije uitloop" ei niet altijd een "vrije uitloop" ei is, heel veel dngen zijn alleen te achterhalen als er iemand undercover in de zaak werkt en ook nog eens in de bovenste laag zo ook met groente en fruit, ook veel fairtrade artikelen zijn oncontroleerbaar, toch probeer ik het zoveel mogelijk te kopen, omdat ik wel een signaal wil afgeven.
Komt een mevrouw in de winkel: dag mevrouw, dag meneer. Heeft u ook eieren meneer? Jazeker mevrouw. Maar meneer, zijn dit wel biologische eieren? Jazeker mevrouw, loopt u maar even mee.
In het kippenhok een zojuist gelegd ei geraapt; biologischer kunt u het niet krijgen mevrouw.
De dame in kwestie vond het toch maar zo-zo dat dit een biologisch ei zou kunnen zijn. Er zat natuurlijk ook geen stickertje, o nee een stempel, op toen de kip het ei produceerde.
Maar meneer, dit is dus echt geen ei uit een fabriek? Oh no my dear lady, tenzij u de kip als een ingenieus fabriekje wilt zien :hum.

Tot zover deze historische conversatie. Tenslotte: het voordeel was dan wel weer dat eieren uit de fabriek er altijd waren (pre-fipronil) en dat in dit geval de beschikbaarheid nogal afhing van de productiviteit van de kippen en of de dames alstublieft wel minstens .7 ei per dag zouden willen leggen. Jaja, de zweep erover, leggen zullen ze :nonnon
Mooi verhaal.
Maar nu de andere kant.
Wij hebben zeugen. Die beesten kunnen per keer gem 15-16 biggen krijgen. Ik krijg steeds meer moeite met het uitkleden van de schepping. Maar ik kan geen andere zeug kopen, alles wordt steeds verder door gefokt. Zo ook de kippen.
Moet ik als agrariër dan stoppen?
Het is echt moeiljk, maar als je voor jezelf weet dat je het leven van je dieren kent, zoals het in de Bijbel staat en je bent in je geweten ten volle verzekerd, dan is het goed, bij de een zal die lat anders liggen dan bij de ander, maar als je voor je zelf weet dat je dieren niet opzettelijk kwaad doet...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Kleine vreugden

Bericht door hage »

Laag schreef:
Mooi verhaal.
Maar nu de andere kant.
Wij hebben zeugen. Die beesten kunnen per keer gem 15-16 biggen krijgen. Ik krijg steeds meer moeite met het uitkleden van de schepping. Maar ik kan geen andere zeug kopen, alles wordt steeds verder door gefokt. Zo ook de kippen.
Moet ik als agrariër dan stoppen?
Moraal van het verhaal is dat consumenten, generaliserend, geen flauw benul hebben van de inspanning die het kost om voedsel te produceren of sowieso een idee hebben welke weg voedsel aflegt van ei / kip / big / kalf / zaadje tot je bord. Als 't er maar ligt en 't liefst met zo min mogelijk inspanning van de consument. En dan moeten we ook nog dankbaar zijn dat we sowieso te eten hebben en allerlei keuzes mogen maken.

Als boer is het niet eenvoudig om bijvoorbeeld zelf te gaan (op-)fokken en te kruisen met oude / andere rassen om zo de race van het dier als ultieme productiefactor te doorbreken. Maar is dat een optie? Moet je ws sturen op een gesloten bedrijf en mogelijk op een andere manier van het afzetten van je biggen? Erg moeilijk dilemma.

Maar goed, valt niet meer onder het topic 'kleine vreugden' maar meer onder moeilijke biologische dilemma's :oO
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine vreugden

Bericht door Mannetje »

Zoontjelief (1 jaar, 3,5 maanden) haalt de afwasteil uit het kastje onder de gootsteenbak en gaat met zijn beentjes buitenboord lekker zelf in het kastje zitten. :oops (om die smiley ook eens te gebruiken)
-
Plaats reactie