Kleine vreugden

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Dodo »

Ik vind het wel interessant, dat hele buxusgebeuren. Buxux stond bekend als min of meer onverwoestbaar, dus veel mensen hadden de tuin er mee vol staan. En nu is het in grote delen van het land allemaal kaal. Vorige week was er in de familieapp een noodkreet van een schoonzus: de buxusmot had Zeeland bereikt.
Hier en daar zie ik kale buxus toch weer groen worden. Niks doen loont kennelijk... En andere mensen trekken alles er uit en zetten er een andere plant in.
De grote les is waarschijnlijk dat we meer variatie moeten aanbrengen in de tuin. Niet grote aantallen van dezelfde planten. Als er nog eens een hortensia-mot het land in komt, wordt de andere helft van veel tuinen leeggegeten (niet dat er veel verloren gaat aan hortensia's...).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleine vreugden

Bericht door Mara »

Dan zou je het radioprogramma van vanmorgen Chris Natuurlijk op Rijnmond eens na moeten luisteren.
Buxus is een uitheemse soort en daarom hebben we nu massaal last van de mot omdat deze geen natuurlijke vijanden heeft als buitenlander.
We zouden allemaal veel meer inheemse bloemen en planten moeten planten, want die trekken de insekten aan.
Koop ook geen gekweekte bloemen, zoals rozen, die op kleur, grootte en bijzonderheid gekweekt zijn, want die bevatten geen meeldraden en dus komen daar geen bijen op af.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/181571/E ... Natuurlijk

Ik wist dit ook niet. Dacht dat het niet zoveel uitmaakte wat je neerzet in je tuin, als het maar bloeit. Maar dat is dus niet zo.
Voor Buxus is een prima alternatief dat er op lijkt, maar ben even de naam vergeten, het was nog vroeg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kleine vreugden

Bericht door Boertje »

Doel jij op taxus als alternatief? Alleen die groeien veel harder en worden breder ook.

Wij hebben hier de hele achtertuin afgebakend met een lage buxus, voor sier net zoals je ziet in een kruidentuin
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Kleine vreugden

Bericht door windorgel »

Boertje schreef:Doel jij op taxus als alternatief? Alleen die groeien veel harder en worden breder ook.

Wij hebben hier de hele achtertuin afgebakend met een lage buxus, voor sier net zoals je ziet in een kruidentuin
Ik denk dat Mara de Japanse hulst (Ilex) bedoelt. Die lijkt heel veel op de buxus, maar heeft geen last van de mot.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Dodo »

Liguster is ook een fijne plant.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Kleine vreugden

Bericht door Mara »

windorgel schreef:
Boertje schreef:Doel jij op taxus als alternatief? Alleen die groeien veel harder en worden breder ook.

Wij hebben hier de hele achtertuin afgebakend met een lage buxus, voor sier net zoals je ziet in een kruidentuin
Ik denk dat Mara de Japanse hulst (Ilex) bedoelt. Die lijkt heel veel op de buxus, maar heeft geen last van de mot.
Ik denk dat die het was ja.
Wij hebben geen buxus en dus ook geen motjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Kleine vreugden

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
windorgel schreef:
Boertje schreef:Doel jij op taxus als alternatief? Alleen die groeien veel harder en worden breder ook.

Wij hebben hier de hele achtertuin afgebakend met een lage buxus, voor sier net zoals je ziet in een kruidentuin
Ik denk dat Mara de Japanse hulst (Ilex) bedoelt. Die lijkt heel veel op de buxus, maar heeft geen last van de mot.
Ik denk dat die het was ja.
Wij hebben geen buxus en dus ook geen motjes.
Ik heb de buxus er een paar jaar geleden uitgedaan. Die struiken waren echte slakkenhotels. De hosta heb ik toen ook weggedaan, en nog wat meer. Prima, een paar slakken, maar niet te veel.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleine vreugden

Bericht door Orchidee »

Wat is er vervelend aan hortensia's @Dodo?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Wat is er vervelend aan hortensia's @Dodo?Afbeelding
Ik hou er niet van. Saai*. Iedereen heeft ze. De enige plaats waar ik ze graag zie, is op boerenerven, langs de sloot. Daar horen ze voor mijn gevoel thuis. Maar verder, meh.
Daar komt bij dat ze voor insecten niet erg interessant zijn. Zeker tegenwoordig, nu het achteruit gaat met de diversiteit van insecten, zouden het fijn zijn als mensen planten in de tuin zetten die nuttig zijn voor bijen en dergelijke. Daar is genoeg in te vinden dat mooi is en weinig onderhoud nodig heeft.

* Ik hoop dat ik niet op je tenen trap, dat je vanmiddag je vierendertigste hortensia in de tuin hebt gezet ;-)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kleine vreugden

Bericht door Boertje »

Wist ik niet dat buxus ook slakken aantrokken. Vandaar dat we zoveel van die kruipers hebben...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kleine vreugden

Bericht door Orchidee »

Dodo schreef:
Orchidee schreef:Wat is er vervelend aan hortensia's @Dodo?Afbeelding
Ik hou er niet van. Saai*. Iedereen heeft ze. De enige plaats waar ik ze graag zie, is op boerenerven, langs de sloot. Daar horen ze voor mijn gevoel thuis. Maar verder, meh.
Daar komt bij dat ze voor insecten niet erg interessant zijn. Zeker tegenwoordig, nu het achteruit gaat met de diversiteit van insecten, zouden het fijn zijn als mensen planten in de tuin zetten die nuttig zijn voor bijen en dergelijke. Daar is genoeg in te vinden dat mooi is en weinig onderhoud nodig heeft.

* Ik hoop dat ik niet op je tenen trap, dat je vanmiddag je vierendertigste hortensia in de tuin hebt gezet ;-)
Hahaha nee hoor, ben niet boos!Afbeelding
En heb maar 6 hortensia's en 2 AnnabellesAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Bertiel »

Na zes dagen zijn de buisjes uit Mn neus. Wat een heerlijk gevoel.
Wist niet dat ze zulke enorme dingen in je neus kunnen krijgen. Zes cm lange buisjes met flappen eraan. Bizar!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleine vreugden

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:Na zes dagen zijn de buisjes uit Mn neus. Wat een heerlijk gevoel.
Wist niet dat ze zulke enorme dingen in je neus kunnen krijgen. Zes cm lange buisjes met flappen eraan. Bizar!
Moest je een "Denker" ondergaan? :sweat
Ongelooflijk wat een leeghoofd je eigenlijk bent he. (grapje hoor ;) )
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Bertiel »

neusschotje recht laten zetten.
Dat ik een leeghoofd was wist ik al
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kleine vreugden

Bericht door parsifal »

Gisteren in de kerk was de muziekgroep (ja die hebben we in onze kerk) wel heel internationaal.
de (voor)zangers kwamen uit Iran, Singapore, Congo en Engeland en nog iemand uit Afrika waar ik het precieze land niet weet, een pianist uit India en een keyboard speler uit Zuid-Korea en bij het ene lied waar ook drums werden gebruikt hadden we iemand uit de VS die daar plaats nam. Het is geweldig om dat allemaal bij elkaar te zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie