Kleine vreugden

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kleine vreugden

Bericht door emigrant »

---knip--- Discussieer met respect a.u.b.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine vreugden

Bericht door Piet Puk »

merel schreef:Dan nog een verduidelijkingsvraag: waarom hebben mensen moeite met deze spelletjes?
Maak hier verschil tussen spelletjes op zondag of niet. De zondag is er toe bedoeld om Gods Geest in je te laten werken. Dan lijkt mij het beter een boek met meditatie/predikatie te pakken o.i.d. Of spelletjes daar nou het middel toe zijn, betwijfel ik.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine vreugden

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
merel schreef:Dan nog een verduidelijkingsvraag: waarom hebben mensen moeite met deze spelletjes?
Maak hier verschil tussen spelletjes op zondag of niet. De zondag is er toe bedoeld om Gods Geest in je te laten werken. Dan lijkt mij het beter een boek met meditatie/predikatie te pakken o.i.d. Of spelletjes daar nou het middel toe zijn, betwijfel ik.
Ik denk dat het toch ook aan je gezinssamenstelling op dat moment ligt. Ik heb kinderen van 3 tot en met 10 jaar oud, dan gaat papa niet de hele dag, zoals eerder gemeld, met een boekje in een hoekje zitten. Ze gaan 2 keer 1,5 uur mee naar kerk, we leren vaak hun vragen voor Bijbelse geschiedenis en het psalmvers, dan is er daarna/daaromheen echt wel ruimte voor een gezinsmoment in de vorm van een spelletje of een wandeling of iets dergelijks.
En als ze op bed liggen kunnen wij nog lezen en ook kunnen papa en mama dan nog eens wat tijd samen hebben, wat door de week in alle drukte lang niet altijd makkelijk is.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kleine vreugden

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:
merel schreef:Dan nog een verduidelijkingsvraag: waarom hebben mensen moeite met deze spelletjes?
Maak hier verschil tussen spelletjes op zondag of niet. De zondag is er toe bedoeld om Gods Geest in je te laten werken. Dan lijkt mij het beter een boek met meditatie/predikatie te pakken o.i.d. Of spelletjes daar nou het middel toe zijn, betwijfel ik.
De zondag is een dag van samenkomst, je gaven apart leggen voor de Heere, De rest is voor de hele week...
Hand. 20:7 En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijn rede uit tot den middernacht.

1 Kor. 16:2 Op elken eersten dag der week legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden wanneer ik gekomen zal zijn.
En wat spelltjes betreft? Bijbelse quiz, natuur vragen, Quiztet, Bijbelse namen opschrijven, ook daarkun je met kinderen mee aan de slag ook al ben je tegen rummycub op zondag.

Wij hadden destijds boekjes van de jeugdbond GG, heel speels, wat vragen kleinstukje lezen en eenpuzzel, die deden we ook met onze kinderen, maar net zo goed een flink potje sjoelen, Bijbelteksten leren deden we ook spelenderwijs, na het eten, niet opgelegd oid, als de kinderen onrustig waren gewoon overslaan, psalmversjes leren evenzo, voor ze naar school gingen kende ze er al een hele boel, gewoon steeds voor het slapen gaan het zelfde versje zingen, hoe klein ze ook zijn ze doen heel snel mee en leren het.

Als je alles in die ene dag propt krijgen ze een hekel aan de zondag.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine vreugden

Bericht door Tiberius »

Ik heb hier wat berichten geknipt die niet respectvol waren, plus wat reacties verwijderd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine vreugden

Bericht door Wandelende »

Piet Puk schreef:
merel schreef:Dan nog een verduidelijkingsvraag: waarom hebben mensen moeite met deze spelletjes?
Maak hier verschil tussen spelletjes op zondag of niet. De zondag is er toe bedoeld om Gods Geest in je te laten werken. Dan lijkt mij het beter een boek met meditatie/predikatie te pakken o.i.d. Of spelletjes daar nou het middel toe zijn, betwijfel ik.
De andere zes dagen zijn ook bedoeld om Gods Geest in je te laten werken. De zondag vind ik wel een bijzondere afgezonderde dag. Een dag die ons extra mogelijkheden geeft om met Gods Woord bezig te zijn.
Hoewel dit wel een afwijking is van de topictitel, vind ik het toch best interessant om door te spreken. Ik vind spelletjes wel geschikt voor de zondag. Na twee preken, het lezen in een verrijkend boek, gesprek(ken), dagboek, etc. vind ik het ook fijn om te doen aan gezelligheid met elkaar. Daar kan en mag een ander natuurlijk anders over denken.
Ik vraag mij wel af hoe andere zondagsbesteding dan wordt gezien. Ik denk aan: slapen tussen de diensten, de krant lezen, christelijke tijdschriften door laden inclusief advertenties, gesprekken voeren over het werk, etc. etc.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleine vreugden

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Ik vraag mij wel af hoe andere zondagsbesteding dan wordt gezien. Ik denk aan: slapen tussen de diensten, de krant lezen, christelijke tijdschriften door laden inclusief advertenties, gesprekken voeren over het werk, etc. etc.
Voor ons is zondag een dag voor het gezin. Na de kerkdienst gaan we vaak naar het park of een natuurgebied om even lekker buiten te zijn. Aan het einde van de middag gaat of mij vrouw of ik dan nogmaals naar de kerk, de kinderen blijven dan thuis. De oudste maakt dan altijd wat huiswerk en we doen een spelletje met elkaar.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kleine vreugden

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:
merel schreef:Dan nog een verduidelijkingsvraag: waarom hebben mensen moeite met deze spelletjes?
Maak hier verschil tussen spelletjes op zondag of niet. De zondag is er toe bedoeld om Gods Geest in je te laten werken. Dan lijkt mij het beter een boek met meditatie/predikatie te pakken o.i.d. Of spelletjes daar nou het middel toe zijn, betwijfel ik.
De andere zes dagen zijn ook bedoeld om Gods Geest in je te laten werken. De zondag vind ik wel een bijzondere afgezonderde dag. Een dag die ons extra mogelijkheden geeft om met Gods Woord bezig te zijn.
Hoewel dit wel een afwijking is van de topictitel, vind ik het toch best interessant om door te spreken. Ik vind spelletjes wel geschikt voor de zondag. Na twee preken, het lezen in een verrijkend boek, gesprek(ken), dagboek, etc. vind ik het ook fijn om te doen aan gezelligheid met elkaar. Daar kan en mag een ander natuurlijk anders over denken.
Ik vraag mij wel af hoe andere zondagsbesteding dan wordt gezien. Ik denk aan: slapen tussen de diensten, de krant lezen, christelijke tijdschriften door laden inclusief advertenties, gesprekken voeren over het werk, etc. etc.
Of een roman lezen, ik ken een stel die, toen ze net getrouwd waren, de hele middag in een spannend boek zaten te lezen, ze ontdekte dat het tijd was voor de kerk en moesten opschieten, snel jas aan de auto in, in de kerk kwamen ze erachter dat ze allebei hun pantoffels nog aan hadden... :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleine vreugden

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Of een roman lezen, ik ken een stel die, toen ze net getrouwd waren, de hele middag in een spannend boek zaten te lezen, ze ontdekte dat het tijd was voor de kerk en moesten opschieten, snel jas aan de auto in, in de kerk kwamen ze erachter dat ze allebei hun pantoffels nog aan hadden... :haha
::lol

Ik bezoek regelmatig een oudere op zondag. Oudere alleengaanden voelen zich vaak eenzaam op de zondagen, zeker als ze niet meer naar de kerk kunnen.
Als ze meegeluisterd hebben vinden ze het fijn om over de preek door te praten met iemand.
Het voelt voor mij goed als ik een uurtje van de zondag invul hiermee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kleine vreugden

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef: Of een roman lezen, ik ken een stel die, toen ze net getrouwd waren, de hele middag in een spannend boek zaten te lezen, ze ontdekte dat het tijd was voor de kerk en moesten opschieten, snel jas aan de auto in, in de kerk kwamen ze erachter dat ze allebei hun pantoffels nog aan hadden... :haha
::lol

Ik bezoek regelmatig een oudere op zondag. Oudere alleengaanden voelen zich vaak eenzaam op de zondagen, zeker als ze niet meer naar de kerk kunnen.
Als ze meegeluisterd hebben vinden ze het fijn om over de preek door te praten met iemand.
Het voelt voor mij goed als ik een uurtje van de zondag invul hiermee.
:super

Dat is echt waar dat de zondag vaak heel eenzaam is, dat ze graag even over het gehoorde willen praten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine vreugden

Bericht door merel »

Mara schreef:
liz boer schreef: Of een roman lezen, ik ken een stel die, toen ze net getrouwd waren, de hele middag in een spannend boek zaten te lezen, ze ontdekte dat het tijd was voor de kerk en moesten opschieten, snel jas aan de auto in, in de kerk kwamen ze erachter dat ze allebei hun pantoffels nog aan hadden... :haha
::lol
Ik weet dat een echtgenote van een dominee er zo eens in de kerk achter kwam dat zij haar schort nog om had onder haar jas
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kleine vreugden

Bericht door liz boer »

merel schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef: Of een roman lezen, ik ken een stel die, toen ze net getrouwd waren, de hele middag in een spannend boek zaten te lezen, ze ontdekte dat het tijd was voor de kerk en moesten opschieten, snel jas aan de auto in, in de kerk kwamen ze erachter dat ze allebei hun pantoffels nog aan hadden... :haha
::lol
Ik weet dat een echtgenote van een dominee er zo eens in de kerk achter kwam dat zij haar schort nog om had onder haar jas
:humhihi
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine vreugden

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:
Ik vraag mij wel af hoe andere zondagsbesteding dan wordt gezien. Ik denk aan: slapen tussen de diensten, de krant lezen, christelijke tijdschriften door laden inclusief advertenties, gesprekken voeren over het werk, etc. etc.
Voor ons is zondag een dag voor het gezin. Na de kerkdienst gaan we vaak naar het park of een natuurgebied om even lekker buiten te zijn. Aan het einde van de middag gaat of mij vrouw of ik dan nogmaals naar de kerk, de kinderen blijven dan thuis. De oudste maakt dan altijd wat huiswerk en we doen een spelletje met elkaar.
Hier hetzelfde! En waarschijnlijk nog erger, mijn man loopt vaak hard op zondagmiddag en de kinderen gaan dan mee op de skates op op de step.
Daarentegen wil mijn man niet dat er huiswerk gemaakt wordt op zondag.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine vreugden

Bericht door DDD »

Is er eigenlijk een bijbelse reden om te menen dat het werken van de heilige Geest beter gaat als je veel leest op zondag? De catechismus zegt hier natuurlijk iets over, maar dan heel anders: "dat ik al de dagen van mijn leven de Heere door zijn Geest in mij laat werken."

En verder gaat het alleen over de kerkdienst.
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine vreugden

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:Is er eigenlijk een bijbelse reden om te menen dat het werken van de heilige Geest beter gaat als je veel leest op zondag? De catechismus zegt hier natuurlijk iets over, maar dan heel anders: "dat ik al de dagen van mijn leven de Heere door zijn Geest in mij laat werken."

En verder gaat het alleen over de kerkdienst.
Met eerbied gesproken: als een spelletje helpt...
Plaats reactie