Kleine vreugden

Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine vreugden

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Desiree schreef:'k Zou niet durven... en als ik het zou doen, dan neemt geen Zeeuw het echt over.. Zeeland ligt dan wel in het westen.. maar 't is toch een ander volkje dan de Hollanders.

'k Heb het ooit eens geleerd toen ik verliefd was op een Zeeuw. Dan leer je namelijk heel snel :haha.
Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.
Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine vreugden

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.
Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine vreugden

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.
Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.
Kwam jij niet van Goerree? :D
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine vreugden

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.
Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.
Kwam jij niet van Goerree? :D
Hé, pas op hè! :fouet
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine vreugden

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.
Pas op he, Jantje!

:slurp
(~)
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine vreugden

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.
Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.
Kwam jij niet van Goerree? :D
Hé, pas op hè! :fouet
Anders wordt het tijd om te verhuizen boefje. Blijkbaar is er voor jou wel een dierder plek op aard, een oord ter wereld meer jou waard, ergens waar het niet beschermd wordt door dijk en duin, en veld en bos en tuin je niet toelachen. Waar niet de aloude eendracht woont. Geen welvaart en geen landsmannen zijn. Niet trots de naam van Bestevaar en Joost de Moor klinken. De forsen stem van de leeuw niet klinkt. Niet in de historieblaadjes de Evertsen en Bankert staan. Misschien ben je zelfs wel niet goed Zeeuwsch, goed rond..

:D
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kleine vreugden

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Desiree schreef:'k Zou niet durven... en als ik het zou doen, dan neemt geen Zeeuw het echt over.. Zeeland ligt dan wel in het westen.. maar 't is toch een ander volkje dan de Hollanders.

'k Heb het ooit eens geleerd toen ik verliefd was op een Zeeuw. Dan leer je namelijk heel snel :haha.
Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.
Dat klopt. Ik ben in Gelderland geboren en heb daar veruit het grootste deel van mijn leven gewoond. Ons werd geleerd dat de Heere de plek van onze geboorte had bepaald. Niets om trots op te zijn dus. Zelf zou ik Zeeland trouwens nooit hebben uitgekozen of uitkiezen :)
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine vreugden

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:
Desiree schreef:'k Zou niet durven... en als ik het zou doen, dan neemt geen Zeeuw het echt over.. Zeeland ligt dan wel in het westen.. maar 't is toch een ander volkje dan de Hollanders.

'k Heb het ooit eens geleerd toen ik verliefd was op een Zeeuw. Dan leer je namelijk heel snel :haha.
Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.
Dat klopt. Ik ben in Gelderland geboren en heb daar veruit het grootste deel van mijn leven gewoond. Ons werd geleerd dat de Heere de plek van onze geboorte had bepaald. Niets om trots op te zijn dus. Zelf zou ik Zeeland trouwens nooit hebben uitgekozen of uitkiezen :)
Dat begrijpen we hoor. Angst voor ons vele water zien we vaak terug bij heideliefhebbers..
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Jantje »

Terwijl ze daar zomers geen last van schijnen te hebben...
Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.
Kwam jij niet van Goerree? :D
Hé, pas op hè! :fouet
Anders wordt het tijd om te verhuizen boefje. Blijkbaar is er voor jou wel een dierder plek op aard, een oord ter wereld meer jou waard, ergens waar het niet beschermd wordt door dijk en duin, en veld en bos en tuin je niet toelachen. Waar niet de aloude eendracht woont. Geen welvaart en geen landsmannen zijn. Niet trots de naam van Bestevaar en Joost de Moor klinken. De forsen stem van de leeuw niet klinkt. Niet in de historieblaadjes de Evertsen en Bankert staan. Misschien ben je zelfs wel niet goed Zeeuwsch, goed rond..

:D
Tsja, dat heb je hé, met import...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kleine vreugden

Bericht door Ditbenik »

Dat begrijpen we hoor. Angst voor ons vele water zien we vaak terug bij heideliefhebbers..
Nee, je begrijpt er duidelijk niets van. Het is waarschijnlijk juist dat bekrompen wereldbeeld wat mijn afkeer voor Zeeland veroorzaakt :) . Ik ben geen heideliefhebber, heb ook nooit op de hei gewoond en ben ook niet bang voor water. Mocht u in de toekomst ooit nog eens buiten Zeeland komen, dan zult u ontdekken dat er op meer plaatsen water is. :) Het dorp waar ik ben opgegroeid is in 1995 geëvacueerd vanwege het water....
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine vreugden

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Dat begrijpen we hoor. Angst voor ons vele water zien we vaak terug bij heideliefhebbers..
Nee, je begrijpt er duidelijk niets van. Het is waarschijnlijk juist dat bekrompen wereldbeeld wat mijn afkeer voor Zeeland veroorzaakt :) . Ik ben geen heideliefhebber, heb ook nooit op de hei gewoond en ben ook niet bang voor water. Mocht u in de toekomst ooit nog eens buiten Zeeland komen, dan zult u ontdekken dat er op meer plaatsen water is. :) Het dorp waar ik ben opgegroeid is in 1995 geëvacueerd vanwege het water....
Tsja, bekrompen of gewoon heel blij zijn met de provincie. Wat lijkt het dicht bij elkaar te liggen he.
Op vele plaatsen zien we water. Toch niet in de land/water verhouding als wij deze kennen. Alhoewel ik op mijn dagelijkse gang naar de randstad langs en over een hoop water rij.
Dat laatste kan overigens dan weer wel een angst voor water met zich meebrengen. Ik hou in Gelderland best van het bos. Kunt er lekker mtb rijden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine vreugden

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Anders wordt het tijd om te verhuizen boefje. Blijkbaar is er voor jou wel een dierder plek op aard, een oord ter wereld meer jou waard, ergens waar het niet beschermd wordt door dijk en duin, en veld en bos en tuin je niet toelachen. Waar niet de aloude eendracht woont. Geen welvaart en geen landsmannen zijn. Niet trots de naam van Bestevaar en Joost de Moor klinken. De forsen stem van de leeuw niet klinkt. Niet in de historieblaadjes de Evertsen en Bankert staan. Misschien ben je zelfs wel niet goed Zeeuwsch, goed rond..
:D
Tsja, dat heb je hé, met import...
Je hebt er werk van gemaakt, Zeeuw. Maar ik ben wel degelijk een echte Zeeuw (geen import), en ik houd ook van het landschap en het water. Maar dat is iets anders dan trots erop zijn.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kleine vreugden

Bericht door Desiree »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Desiree schreef:'k Zou niet durven... en als ik het zou doen, dan neemt geen Zeeuw het echt over.. Zeeland ligt dan wel in het westen.. maar 't is toch een ander volkje dan de Hollanders.

'k Heb het ooit eens geleerd toen ik verliefd was op een Zeeuw. Dan leer je namelijk heel snel :haha.
Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.
Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.
Overijsselse lui wel, man, praat me er niet van.. ;) Tukkers keren altijd terug. Op mijn oude dag zit ik niet achter de Geraniums maar achter een heel bos. Ha, ha. Kom ik Dia tegen achter de rollator. Toch nog refoforummeeting.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine vreugden

Bericht door Maanenschijn »

Ditbenik schreef:
Dat begrijpen we hoor. Angst voor ons vele water zien we vaak terug bij heideliefhebbers..
Nee, je begrijpt er duidelijk niets van. Het is waarschijnlijk juist dat bekrompen wereldbeeld wat mijn afkeer voor Zeeland veroorzaakt :) . Ik ben geen heideliefhebber, heb ook nooit op de hei gewoond en ben ook niet bang voor water. Mocht u in de toekomst ooit nog eens buiten Zeeland komen, dan zult u ontdekken dat er op meer plaatsen water is. :) Het dorp waar ik ben opgegroeid is in 1995 geëvacueerd vanwege het water....
Wie kent niet in ‘t Rivierenland
Die brede stroom, de Waal?
Mijn wieg stond in het polderland
Langs d’oevers van de Waal
En of ‘k hier blijf of weg zal gaan
‘K houd altijd de herinn’ring aan
Het leven aan de Waal.

De zomerhemel spiegelt zich
In ‘t water van de Waal
Een kleine roeiboot wiegelt licht
Op ‘t water van de Waal
Ik sta stil aan de waterkant,
Mijn blote voeten in het zand
Van ‘t strandje aan de Waal

Striemt herfst met regenvlagen
Onverstoorbaar stroomt de Waal
Komt stormwind wolken jagen
Rustig verder stroomt de Waal
En ik fiets moeizaam langs de dijk
En denk vol van bewond’ring: kijk
Hoe machtig is de Waal

De sneeuw smelt, ‘t water stijgt en stijgt
En breder wordt de Waal
De waarden blank, het land bedreigd
Gevaarlijk wordt de Waal
En mensen op de dijk op wacht
Meten hun krachten met hun kracht
Van ‘t water van de Waal

De tijd zal steeds voorbij gaan, net
Als ‘t water van de Waal
Hij keert niet, kan niet stilstaan
Net als ‘t water van de Waal
Maar als ik oud en grijs zal zijn
Zal de Waal nog steeds hetzelfde zijn;
Dezelfde mooie Waal
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kleine vreugden

Bericht door refo »

Hoe kan een wieg aan oevers staan?
Plaats reactie