Vasten

Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Vasten

Bericht door Sola Scriptura »

heey ik ga vasten.

1. lichamelijk ontgiftigen/afvallen.

2. ook ben ik benieuwd hoe dat mijn stikke tijd; bidden Bijbel lezen gaat beinvloeden.

al is punt 1 de hoofdreden, ga me niet vromer voor doen ;)


wie heeft hier ervaring mee?
tips?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: vasten

Bericht door helma »

Sola Scriptura schreef:heey ik ga vasten.

1. lichamelijk ontgiftigen/afvallen.

2. ook ben ik benieuwd hoe dat mijn stikke tijd; bidden Bijbel lezen gaat beinvloeden.

al is punt 1 de hoofdreden, ga me niet vromer voor doen ;)


wie heeft hier ervaring mee?
tips?

zie pb
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: vasten

Bericht door Bert Mulder »

Sola Scriptura schreef:heey ik ga vasten.

1. lichamelijk ontgiftigen/afvallen.

2. ook ben ik benieuwd hoe dat mijn stikke tijd; bidden Bijbel lezen gaat beinvloeden.

al is punt 1 de hoofdreden, ga me niet vromer voor doen ;)


wie heeft hier ervaring mee?
tips?
Dan moet je het niet --- NIET OP DE PERSOON ---(Moderator Auto) adverteren hier...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: vasten

Bericht door -DIA- »

----- Reactie doet niet ter zake in dit topic. Algemene verdachtmakingen worden niet toegelaten (Moderator Auto) ---
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: vasten

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:
Bert Mulder schreef:
Sola Scriptura schreef:heey ik ga vasten.

1. lichamelijk ontgiftigen/afvallen.

2. ook ben ik benieuwd hoe dat mijn stikke tijd; bidden Bijbel lezen gaat beinvloeden.

al is punt 1 de hoofdreden, ga me niet vromer voor doen ;)


wie heeft hier ervaring mee?
tips?
Dan moet je het niet (niet op de persoon) (moderator Auto) adverteren hier...
-DIA- schreef:----- Reactie doet niet ter zake in dit topic. Algemene verdachtmakingen worden niet toegelaten (Moderator Auto) ---
..
Niet zo bitter, -DIA-.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: vasten

Bericht door MarthaMartha »

Hallo SS

Het maakt nogal verschil of je reden 1 of 2 neemt.

Reden 1:
dan is het fijn als het vasten zo makkelijk mogelijk verloopt.
doel is afvallen / schoonmaken en dat moet je dan voor ogen houden.

Reden 2:
dan is het jammer en doel-missend als het vanzelf gaat.
Belangrijk is om een doel te hebben waarvoor je gaat vasten.
Als je ergens duidelijkheid over wil of iets verlangt van de Heere.
(denk bijvoorbeeld aan de overdenking van wie Hij wil zijn, van wie jij bent in Hem)
Op die manier is vasten anders.
Elke keer als je verlangt naar iets te eten, het bedenken:
"zozeer verlang ik naar U, o God".
Het is goed om dan ook een tijd te kiezen waarop je gelegenheid hebt dingen te overdenken,
al is dat niet persé een vrije dag ofzo....
Een mooi boek dat je hierover kunt lezen is het boek van John Piper: Honger naar God.

Vasten om reden 2 geeft een heel andere zegen dan vasten om reden 1.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: vasten

Bericht door Sola Scriptura »

dank voor de reactie`s

@helma, super bedankt voor je pb

@bert, niet zo raar doen, zoals de waard is......projectie dus.
ik vroeg hier om tips bij boers en zussen die het eerder hebben gedaan. niet om tof te doen. ik doe het niet in zak en as op de hoek van de straat, maar binnenshuis, waar ik Bijbel lees en bidt (en theologie boeken). rare reactie weer......
zie je wel vaker bitter reageren.

herinnering:

gal 5:

14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.


*

ontopic:


het valt wel tegen :( ben rustig begonnen met alleen soep en fruit, ga morgen echt alleen water drinken. (en vitaminepillen/suplamenten)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: vasten

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Sola Scriptura schreef:heey ik ga vasten.

1. lichamelijk ontgiftigen/afvallen.

2. ook ben ik benieuwd hoe dat mijn stikke tijd; bidden Bijbel lezen gaat beinvloeden.

al is punt 1 de hoofdreden, ga me niet vromer voor doen ;)


wie heeft hier ervaring mee?
tips?
Dan moet je het niet (niet op de persoon) (moderator auto) adverteren hier...
Hoho, hij heeft er geen ervaring mee, het is in deze tijd ook niet echt gewoon... en dus vraagt hij om tips. Daar is toch niks mis mee?

En van MarthaMartha krijgt hij al een paar goede tips. Dat heeft volgens mij niks met adverteren te maken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: vasten

Bericht door Bert Mulder »

Sola Scriptura schreef:dank voor de reactie`s

@helma, super bedankt voor je pb

@bert, niet zo raar doen, zoals de waard is......projectie dus.
ik vroeg hier om tips bij boers en zussen die het eerder hebben gedaan. niet om tof te doen. ik doe het niet in zak en as op de hoek van de straat, maar binnenshuis, waar ik Bijbel lees en bidt (en theologie boeken). rare reactie weer......
zie je wel vaker bitter reageren.

herinnering:

gal 5:

14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.


*

ontopic:


het valt wel tegen :( ben rustig begonnen met alleen soep en fruit, ga morgen echt alleen water drinken. (en vitaminepillen/suplamenten)
Zoals de waard is, inderdaad...

Nu lees ik in de Schrift, hetwelk ik je even aan wilde herinneren, niet dat je het persoonlijk nam, dat ik je voor farizeeer uitschold, maar het vereiste dat Christus aan vasten geeft, is dat je het doet zodat niemand het merkt dat je vast...

En dat bericht is blijkbaar niet goed overgekomen...


Matthéüs 6:16
En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden als zij vasten. Voorwaar Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: vasten

Bericht door Jongere »

Niemand kent Sola Scriptura hier persoonlijk geloof ik, en om raad vragen mag altijd en is verstandig, Bert. Zeker omdat hier in de kerk nu niet bijster veel over wordt gesproken.

Maar inderdaad, één van de eerste opmerkingen over vasten die ik zou willen maken is die verwijzing naar Mattheüs. Vasten is iets tussen de mens en God.

Een tijdje terug stond er een heel boeiend artikel op de Heartcry-site over vasten, met verschillende reacties erbij (o.a. van ds. de Leeuw uit Ridderkerk). Ik kan het nu niet meer vinden, het was volgens mij een krantenartikel over een ouderling (GG) uit Nunspeet die er wat over schreef.
Nu kan ik alleen dit nog vinden: http://www.webkey.nl/hc7/images2/Vasten.doc
Verder is inderdaad het boek van John Piper aan te raden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: vasten

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:Niemand kent Sola Scriptura hier persoonlijk geloof ik, en om raad vragen mag altijd en is verstandig, Bert. Zeker omdat hier in de kerk nu niet bijster veel over wordt gesproken.
En dat, raad geven, is precies wat ik beoogde te doen.

Niets meer, niets minder...

Jammer dat het verkeerd begrepen is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: vasten

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Een tijdje terug stond er een heel boeiend artikel op de Heartcry-site over vasten, met verschillende reacties erbij (o.a. van ds. de Leeuw uit Ridderkerk). Ik kan het nu niet meer vinden, het was volgens mij een krantenartikel over een ouderling (GG) uit Nunspeet die er wat over schreef.
Deze bedoel je waarschijnlijk: http://www.refdag.nl/artikel/1359053/Lo ... ereld.html
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: vasten

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Een tijdje terug stond er een heel boeiend artikel op de Heartcry-site over vasten, met verschillende reacties erbij (o.a. van ds. de Leeuw uit Ridderkerk). Ik kan het nu niet meer vinden, het was volgens mij een krantenartikel over een ouderling (GG) uit Nunspeet die er wat over schreef.
Deze bedoel je waarschijnlijk: http://www.refdag.nl/artikel/1359053/Lo ... ereld.html
:super
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: vasten

Bericht door Sola Scriptura »

goede link! nu voel ik me wel schuldig, want ik deed het om 2 redenen, maar zeker ook om af te vallen, ik was de laatste weken, maanden steeds meer bezig met wereldse dingen, te druk voor de Bijbel en stille tijd. verviel in oude zonden (kleine maar toch fout, begin van einde) en nam net dat biertje te veel, net iets te veel eten, enz enz, dus ik dacht heb 3 weken vakantie, waarom niet alles op papier zetten wat anders moet en vasten en stille tijd houden, dan van ik af en kom ik weer terug bij God zoals het was, vandaar.


dit stuk is mooi en doet me denken of God niet reden 1 moet zijn.....(kan ik er als nog van maken)

van de link:


Toewijding
Vasten: je zondert je af, laat de telefoon rinkelen en laat het eten staan. Je vult je dag met het gebed, Bijbellezen en mediteren. Het versterkt je aandacht en je concentratie: „Teellinck schrijft ergens dat het je onthouden van voedsel voorkomt dat je slaperig en vadsig wordt.”

Visser waarschuwt ervoor om ermee te koop te lopen. „Zeg tegen niemand behalve je huisgenoten dat je vast. De Heere Jezus zegt: als je vast „zalf je hoofd en was je aangezicht.”” Verder is vasten natuurlijk geen middel om overtollig vet kwijt te raken. Als je het uiterlijk loskoppelt van het innerlijk „heb je er niets van begrepen.”
lexd
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2009, 08:23
Locatie: Werkplaats: Arnhem

Re: vasten

Bericht door lexd »

Gewoon lijnen en die joods/roomse flauwe kul vergeten.

Ken Hem in al uw wegen gaat ook op bij lijnen. Maar het is geen sacrament.
Plaats reactie