Vasten

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: vasten

Bericht door Jongere »

lexd schreef:Gewoon lijnen en die joods/roomse flauwe kul vergeten.

Ken Hem in al uw wegen gaat ook op bij lijnen. Maar het is geen sacrament.
Ten eerste: lijnen is iets anders dan vasten.
Ten tweede: bedoel je met joods/roomse flauwe kul het vasten? Nooit gelezen wat Jezus Zelf heeft gezegd over vasten?
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: vasten

Bericht door Sola Scriptura »

dank u, ik weet dat ik niks MOET, en laat me door niks knechten.
dus ook niet mijn lichaam. is een vrijwillige keuze lex, maar bedankt.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: vasten

Bericht door Jo-Ann »

Dhr. Visser heeft er ook een boekje over geschreven.
golan
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jul 2009, 23:50

Re: vasten

Bericht door golan »

lexd schreef:Gewoon lijnen en die joods/roomse flauwe kul vergeten.

Ken Hem in al uw wegen gaat ook op bij lijnen. Maar het is geen sacrament.
Dus je moet ook Jezus met zijn Joodse flauwekul vergeten. Jezus was een jood en was besneden en hield zich aan de wet. Er is geen Joodse flauwekul alleen flauwekul van de kerken om de Joden te bekeren.
Trouwens een moslim vast ook en dat lijkt ook in Nederland een modeverschijnsle te worden. Doe je mee??
Ook ben je vergeten dat de roomsen, persoonlijk heb ik het over rooms-katholieken per definitie christenen zijn en daarom je medebroeders.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: vasten

Bericht door helma »

er stond een mooi artikel in de Daniël over vasten van W Visser.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: vasten

Bericht door helma »

preek over vasten Ds M van Campen (Maranathakerk Rotterdam)
http://www.maranathakerk.nu/erediensten ... 08-28-1700

1.het vasten in het Oude Testament
2.het vasten in het Nieuwe Testament
3.het vasten in de vroege kerk
4.het vasten nu
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: vasten

Bericht door Simon »

helma schreef:preek over vasten Ds M van Campen (Maranathakerk Rotterdam)
http://www.maranathakerk.nu/erediensten ... 08-28-1700

1.het vasten in het Oude Testament
2.het vasten in het Nieuwe Testament
3.het vasten in de vroege kerk
4.het vasten nu
3. De vroege kerk
Vasten is zo oud als het christendom. Augustinus zegt: in de Bergrede gaat het over bidden, geven en vasten. Twee keer per week vastte men op woensdag en op vrijdag. Dat gebeurde vaak voor de doop. Of voor het avondmaal. Men vastte alleen nooit op zondag. Zondag is een feestdag. Men vastte ook op stille zaterdag voor Pasen. Dat is uitgegroeid tot de vastentijd in de katholieke kerk.
Eerst nog 2 dagen carnaval, en dan as-woensdag. “Carne vale”, vlees vaarwel. Twee dagen carnaval en dan geen vlees meer. Een periode van bezinning. Een toeleven naar, ook met je lichaam, naar het heil van Pasen.

Vóór de doop??Augustinus leefde eeuwen na Christus , was er toen nog geen kinderdoop?
het heil van Pasen??
(Gij onderhoudt dagen, maanden jaren, ik vrees dat ik mij vergeefs.....)
Zondag een feestdag, nu een rustdag?
Ik geloof dat we weer rooms worden....
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vasten

Bericht door Mara »

Gisteravond werd in de uitzending Dokters van Morgen het onderwerp vasten behandeld.
En dit blijkt nu op steeds grotere schaal medisch toegepast te worden en met succes.
Het is een proef geweest in het LUMC, bij borstkankerpatiënten.
En het klonk behoorlijk pittig.
Er zijn verschillende manieren om te vasten, een vast aantal uren per dag niet eten, of een aantal dagen per week.
Het lijkt erop of wij toch te veel en te vaak eten in het rijke westen.
En de mensen die het met minder eten moeten doen, helemaal niet zo verkeerd bezig zijn.
Al wordt chronisch hongerlijden natuurlijk niet gepromoot!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: vasten

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Gisteravond werd in de uitzending Dokters van Morgen het onderwerp vasten behandeld.
En dit blijkt nu op steeds grotere schaal medisch toegepast te worden en met succes.
Het is een proef geweest in het LUMC, bij borstkankerpatiënten.
En het klonk behoorlijk pittig.
Er zijn verschillende manieren om te vasten, een vast aantal uren per dag niet eten, of een aantal dagen per week.
Het lijkt erop of wij toch te veel en te vaak eten in het rijke westen.
En de mensen die het met minder eten moeten doen, helemaal niet zo verkeerd bezig zijn.
Al wordt chronisch hongerlijden natuurlijk niet gepromoot!
Vast aantal uur per dag niet is best bekend. Werkt ook goed is mijn ervaring.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: vasten

Bericht door Habitat »

Er zijn inderdaad verschillende manieren van vasten. Het afgelopen jaar heb ik aan een milde vorm van vasten gedaan, enkel om de maag en darmen wat meer rust te gunnen. Tussen 6.30
en 18.30 eet ik (gewoon ontbijt, lunch en avondeten, normale hoeveelheden), maar tussen 18.30 en 6.30 eet en drink ik niets behalve water. Dus geen koekjes, chips, chocola, koffie, bier, wijn, etc in de avond. Werkt perfect, niet alleen voor de maag trouwens, ook voor de nachtrust. Het is heel mild dus makkelijk vol te houden. (Let op: het is geen afvaldieet ofzo, je eet gewoon dezelfde hoeveelheden, maar na 18.30 tot ontbijt dus alleen nog maar water.)
Online
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: vasten

Bericht door Zeeuw »

Habitat schreef:Er zijn inderdaad verschillende manieren van vasten. Het afgelopen jaar heb ik aan een milde vorm van vasten gedaan, enkel om de maag en darmen wat meer rust te gunnen. Tussen 6.30
en 18.30 eet ik (gewoon ontbijt, lunch en avondeten, normale hoeveelheden), maar tussen 18.30 en 6.30 eet en drink ik niets behalve water. Dus geen koekjes, chips, chocola, koffie, bier, wijn, etc in de avond. Werkt perfect, niet alleen voor de maag trouwens, ook voor de nachtrust. Het is heel mild dus makkelijk vol te houden. (Let op: het is geen afvaldieet ofzo, je eet gewoon dezelfde hoeveelheden, maar na 18.30 tot ontbijt dus alleen nog maar water.)
Dat is inderdaad vrij mild :D
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vasten

Bericht door Mara »

Habitat schreef:Er zijn inderdaad verschillende manieren van vasten. Het afgelopen jaar heb ik aan een milde vorm van vasten gedaan, enkel om de maag en darmen wat meer rust te gunnen. Tussen 6.30
en 18.30 eet ik (gewoon ontbijt, lunch en avondeten, normale hoeveelheden), maar tussen 18.30 en 6.30 eet en drink ik niets behalve water. Dus geen koekjes, chips, chocola, koffie, bier, wijn, etc in de avond. Werkt perfect, niet alleen voor de maag trouwens, ook voor de nachtrust. Het is heel mild dus makkelijk vol te houden. (Let op: het is geen afvaldieet ofzo, je eet gewoon dezelfde hoeveelheden, maar na 18.30 tot ontbijt dus alleen nog maar water.)
Dat is dus geen vasten. Sorry.
Want heel veel mensen eten en drinken na hun avondeten niets meer tot het ontbijt en dat is op zich niet moeilijk.
Maar nu werken zonder te eten.
Blijf je goed functioneren?
Vasten is sowieso echt afzien.
Of je het nu 1 dag doet of - nog knapper - meerdere dagen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: vasten

Bericht door Desiree »

- weggehaald - :)
Laatst gewijzigd door Desiree op 09 okt 2019, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: vasten

Bericht door Habitat »

@Mara: Time-restricted eating is een onderdeel van intermittent fasting. Er zijn echt heel veel verschillende manieren van vasten. Ik raad u aan om eerst wat hierover te lezen voordat u een verdwaald antwoord geeft.
Vasten is ook echt niet altijd afzien, zoals u schrijft. Sterker nog, veel mensen vasten omdat ze zich er juist goed door voelen.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: vasten

Bericht door Gabrielle »

Zeer interessante uitzending.


Vasten heeft een zeer positieve uitwerking op je gezondheid zo blijkt. ( cholesterol, gewicht , suiker etc)
Vasten tijdens de chemokuur bij mensen met kanker blijkt ook zeer positief te zijn.
Plaats reactie