Duurzaamheidstips voor een schonere wereld

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Duurzaamheidstips voor een schonere wereld

Bericht door Gijs83 »

Enige tijd geleden meldde ik in het aanwinstentopic dat ik een scheurkalender had gekocht over bovenstaand onderwerp. Ik had toen beloofd daar met jullie over te zullen gaan nadenken. Inmiddels staat 2009 op de kalender, maar het was er tot nu toe nog bij in geschoten.
Wat ik wil: met jullie hierover nadenken. Zo mogelijk geef ik iedere de tip door die die dag of de dag ervoor op de kalender staat. Met de bedoeling daarna een korte discussie erover te doen. Zodra ik de volgende tip poneer is de vorige discussie gesloten. Willen jullie er dan toch nog over verder discussieren dan maken we daar een apart topic van anders wordt te rommelig.

De tip van vandaag is: Douche 1 minuut korter: Als iedereen in Nederland iedere dag 1 minuut korter zou douchen dan wat nu gewend zijn, zouden we in Nederland jaarlijks met zijn allen 28 miljard liter water en 126 miljoen kuub gas besparen!

(ik laat jullie aan het woord)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door JolandaOudshoorn »

ikhou nooit bij hoe lang ik douche
soms kort, soms lang
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Ariene »

Als het echt zoveel scheelt, douche ik niet meer..







Dan ga ik gewoon lekker in bad!

Afbeelding
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Willen jullie er dan toch nog over verder discussieren dan maken we daar een apart topic van anders wordt te rommelig.
:baton :wiz
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Lassie »

Ariene schreef:Als het echt zoveel scheelt, douche ik niet meer..







Dan ga ik gewoon lekker in bad!

Afbeelding

Je kunt beter douchen dan een bad nemen.


Kijk naar de verpakking (koop liever pakken rijst ipv zakken rijst).
Kijk naar wat voor schoonmaakmiddel je gebruikt (geen chloor en bleek gebruiken, zeer slecht voor het millieu en voor je materiaal en je gezondheid)
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door artistiek »

Goeie tip Gijs, vanaf nu gaan we hier met de stop-watch onder de douche :mdr :mdr :mdr
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Rens »

Ach wát nou "moderne wereld" en "milieuvervuiling"??

gewoon de wereldklok 200 jaar terugdraaien, en daar laten staan, niks geen milieuiprobleem, geldcrisis, wapenwedlopen en wat al dies meer zij.........

alles puur natuur, alles lekker op je akkertje doen, werd je ziek...jammer dan, dan ging je gwoon vroeg dood...straatarm...wie maalt er om, iedereen is immers straatarm als een kerkrat?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Gijs83 »

nieuwe tip:
"Een waarheid als een koe"
Koeien en Nederland lijken onlosmakelijk verbonden, maar bedenk ook eens dat de vleesindustrie een grote vervuiler is.
Om een pond vlees te produceren is 19.500(!) liter water nodig(zou Vitens er blij mee zijn?), 40x meer dan voor een pond aardapellen. Daar komt bij dat koeien veel ruimte nodig hebben, niet alleen voor weides, maar ook voor de sojavelden die nodig zijn om veevoer te produceren. Als klap de vuurpijl(tja weer vuuwerk!) produceren koeien een enorme hoeveelheid methaan, dat een gevaarlijke broeikasgas is. De bio-industrie is verantwoordelijk voor maar liefst 20% van de methaan in onze atmosfeer. Toch maar eens minder vlees eten?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:nieuwe tip:
"Een waarheid als een koe"
Koeien en Nederland lijken onlosmakelijk verbonden, maar bedenk ook eens dat de vleesindustrie een grote vervuiler is.
Om een pond vlees te produceren is 19.500(!) liter water nodig(zou Vitens er blij mee zijn?), 40x meer dan voor een pond aardapellen. Daar komt bij dat koeien veel ruimte nodig hebben, niet alleen voor weides, maar ook voor de sojavelden die nodig zijn om veevoer te produceren. Als klap de vuurpijl(tja weer vuuwerk!) produceren koeien een enorme hoeveelheid methaan, dat een gevaarlijke broeikasgas is. De bio-industrie is verantwoordelijk voor maar liefst 20% van de methaan in onze atmosfeer. Toch maar eens minder vlees eten?
Methaan is aardgas. Of liever aardgas is methaan. Wie weet kunnen we er wat mee.

Ik denk dat de Partij voor de Dieren een punt heeft als ze zeggen dat de regering het vleeseten evenals het roken moet ontmoedigen. De tijd lijkt daarvoor nog niet rijp, maar lijkt me wel te komen.

We zullen de hele agrarische industrie moeten gaan herijken, hoe vervelend het allemaal ook is.

Overigens zie ik in mijn praktijk al broeikassen, die in combiantie met een windmolen meer energie opleveren dan ze opnemen. Want -neem me niet kwalijk! - om miljoenen kuubs gas te verstoken om een mooie bos rozen op tafel te krijgen, dat kan toch eigenlijk niet! En zo kan dat blijkbaar toch ook anders.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door memento »

Gijs83 schreef: Om een pond vlees te produceren is 19.500(!) liter water nodig(zou Vitens er blij mee zijn?), 40x meer dan voor een pond aardapellen. (...) Toch maar eens minder vlees eten?
Om een pond vis te produceren is nog veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer liter water nodig...
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Lassie »

:humhihi :humhihi :humhihi :super
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Gijs83 »

Zouden ook mensen om deze redenen vegetarisch zijn? Zijn er trouwens nog mensen op het forum die weinig tot geen vlees eten :quoi
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:Zouden ook mensen om deze redenen vegetarisch zijn? Zijn er trouwens nog mensen op het forum die weinig tot geen vlees eten :quoi
wel vlees....
geen vis.... en dat is beter ivm al dat water :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door zusterelly »

Ik heb ooit wel eens gehoord dat 100 gram vlees per dag per persoon voldoende is. Dat is (over de hele dag) niet zoveel.
1 keer per week eten wij geen vlees en op zondag eten wij soep ( met een beetje vlees) Wij eten niet overdadig veel vlees en zijn niet van plan om hierin te minderen.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Rens »

Gijs83 schreef:Zouden ook mensen om deze redenen vegetarisch zijn? Zijn er trouwens nog mensen op het forum die weinig tot geen vlees eten :quoi
ja, alleen om ándere redenen........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie