Alcoholgebruik

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: alcohol gebruik

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:Ik begrijp de gevoelsargumenten wel (en daarmee zo'n gevoelsactie). Ik snap ook nog wel dat daarover meestal niet redelijk te discussiëren valt. Dat kan in dit topic ook niet blijkt wel. Allemaal gevoelsargumenten worden ter sprake gebracht en brengt men er iets tegenin dan wordt dat terzijde geschoven. Het zal allemaal goed bedoeld zijn maar ik denk toch dat het rendement voornamelijk een goed gevoel voor de actievoerders is en erg weinig oplevert voor de probleemgevallen.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar deze kerkenraad heeft wel een prachtige kapstok aan ouders gegeven om e.e.a. weer eens aan de kaak te stellen. Er moet naast de gewone problematiek immers nog wel een behoorlijke omslag gemaakt worden: vanaf 1 januari 2014 is elke druppel alcohol onder de 18 jaar verboden. (En zeer terecht.)
Over de schoonheid van de kapstok verschillen we wel van mening. Misschien moeten we de actie eens bezien vanuit het perspectief van de "zuipende" jeugd i.p.v.het perspectief van de initiatiefnemers. Ook het RD vindt de initiatiefnemers belangrijker dan de doelgroep blijkens het interview.
Als alle ouders dit initiatief gaan steunen en meedoen, dan komt er minstens een gesprek op gang. En dat is al op gang: zie de discussie hier, het artikel voorop het RD, en voorop de belangrijkste krant van Urk: Het Urkerland. Die wordt daar door iedereen gespeld.
Dat is een gesprek over anderen, niet met de ander. Zie idd hier en de krant.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: alcohol gebruik

Bericht door Luther »

WimA schreef:Als alle ouders dit initiatief gaan steunen en meedoen, dan komt er minstens een gesprek op gang. En dat is al op gang: zie de discussie hier, het artikel voorop het RD, en voorop de belangrijkste krant van Urk: Het Urkerland. Die wordt daar door iedereen gespeld.
Dat is een gesprek over anderen, niet met de ander. Zie idd hier en de krant.[/quote]
En dat zal in huiselijke kring idealiter leiden tot een gesprek met die ander.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: alcohol gebruik

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:Als alle ouders dit initiatief gaan steunen en meedoen, dan komt er minstens een gesprek op gang. En dat is al op gang: zie de discussie hier, het artikel voorop het RD, en voorop de belangrijkste krant van Urk: Het Urkerland. Die wordt daar door iedereen gespeld.
Dat is een gesprek over anderen, niet met de ander. Zie idd hier en de krant.
En dat zal in huiselijke kring idealiter leiden tot een gesprek met die ander.
Ach ja, idealiter en de zuipende jeugd. Ik zou zeggen: Grow up.
Laatst gewijzigd door WimA op 18 dec 2013, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: alcohol gebruik

Bericht door WimA »

WimA schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:Als alle ouders dit initiatief gaan steunen en meedoen, dan komt er minstens een gesprek op gang. En dat is al op gang: zie de discussie hier, het artikel voorop het RD, en voorop de belangrijkste krant van Urk: Het Urkerland. Die wordt daar door iedereen gespeld.
Dat is een gesprek over anderen, niet met de ander. Zie idd hier en de krant.
En dat zal in huiselijke kring idealiter leiden tot een gesprek met die ander.
Ach ja, idealiter en de zuipende jeugd. Ik zou zeggen: Grow up.
En, even ter aanvulling hierop, zie ook even hoe andere sociale media en kopstukken reageren. Link
Dit wordt ook gelezen (of 1 leest het en verspreid het wel verder). Dan weten ze direct hoe serieus ze de actie, de kopstukken en de Schrift moeten nemen. e.e.a. inschattende worden er veel "reine wijnen" besteld in de kroeg de komende tijd.

Ik begrijp dat dit confronterend is, ik vraag me af of dit nog acceptabel is. Als dat het niet is moet men het maar verwijderen. Maar als we serieus de discussie willen voeren dan mag dit niet verzwegen worden. En het is informatie die openbaar op het net staat.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: alcohol gebruik

Bericht door Lassie »

helma schreef:roken heb je meestal alleen jezelf mee.
Op zich heb je daar wel gelijk in. Maar ik zie, ook bij jonge ouders, zo vaak dat er in een auto gerookt word waar ook kinderen in zitten. Zo ook moeders/vaders die met hun kind/baby aan de wandel is en roken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: alcohol gebruik

Bericht door helma »

Lassie schreef:
helma schreef:roken heb je meestal alleen jezelf mee.
Op zich heb je daar wel gelijk in. Maar ik zie, ook bij jonge ouders, zo vaak dat er in een auto gerookt word waar ook kinderen in zitten. Zo ook moeders/vaders die met hun kind/baby aan de wandel is en roken.
Ja, triest.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: alcohol gebruik

Bericht door Mara »

Lassie schreef:
helma schreef:roken heb je meestal alleen jezelf mee.
Op zich heb je daar wel gelijk in. Maar ik zie, ook bij jonge ouders, zo vaak dat er in een auto gerookt word waar ook kinderen in zitten. Zo ook moeders/vaders die met hun kind/baby aan de wandel is en roken.
En laatst waren we in het verpleeghuis, er werd tokkelroom geserveerd. Opa gaf een lepeltje aan zijn kleindochtertje en moeder die er naast zat, zei er niets van.
Heel vroeger werden de speentjes in brandewijn gedoopt, om de baby lekker te laten slapen.
Tijden veranderen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: alcohol gebruik

Bericht door parsifal »

Als je google scholar gebruikt en zoekt op "moderate alcohol consumption" en "driving" of "reaction time", dan zie je dat er wel degelijk rede is om je zorgen te maken ook bij matig alcohol gebruik in het verkeer. Legaal is het voor mensen die meer dan 5 jaar rijervaring hebben, maar ik hoop niet dat het gewoon is en over "niet gevaarlijk" valt te twisten.

Je kunt de norm moeilijk op 0 procent leggen omdat het lichaam altijd wel wat alcohol in zich heeft en kleine hoeveelheden ook makkelijk onbewust binnen komen (met een vruchtensap, of in wat voedsel).

Dat er weinig rendement van de actie zal zijn vrees ik ook. Al hoop ik dat er wel gesprekken op gang komen.

WimA schreef:
helma schreef:Het gaat hier om jongeren; en niet over wat jij mag drinken of aankan.

Je bewering dat het 'gewoon, niet gevaarlijk en legaal' is, vind ik absurd en onjuist.

En een paar biertjes stopt meestal niet bij 2.

En ze hebben in Urk heus de illusie niet dat het 'helpt'. Maar wel dat er een gesprek binnen de gemeente en in de gezinnen op gang komt.
En dat is gewoon nodig. Helaas.

Misschien zie jij het gevaar (nog) niet in je nabije omgeving; dat is fijn voor je.
Maar ik deel de zorgen van de kerkenraad van Urk.

En de jongen op de fiets had zelf ook alcohol op; kon dus ook het verkeer niet meer goed inschatten.
Ik begrijp de gevoelsargumenten wel (en daarmee zo'n gevoelsactie). Ik snap ook nog wel dat daarover meestal niet redelijk te discussiëren valt. Dat kan in dit topic ook niet blijkt wel. Allemaal gevoelsargumenten worden ter sprake gebracht en brengt men er iets tegenin dan wordt dat terzijde geschoven. Het zal allemaal goed bedoeld zijn maar ik denk toch dat het rendement voornamelijk een goed gevoel voor de actievoerders is en erg weinig oplevert voor de probleemgevallen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: alcohol gebruik

Bericht door KB_ »

ik vind ik de situatie in de Nederlandse kerken/samenleving best wel uitzonderlijk. discos en cafes worden gezien als zondig, maar overmatig alcoholgebruik is best wel ingeburgerd. hier wordt dat als iets compleets wereld beschouwd en er wordt meer tegen gewaarschuwd & voorgelicht dan tegen iets als seksualiteit. maar dat zal wel aan de samenleving liggen.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: alcohol gebruik

Bericht door helma »

Als ik de verhalen uit Canada hoor, wordt er daar onder de kerkelijke jeugd (NRC) behoorlijk wat gedronken. Dat was overigens in mijn jeugd al het geval.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alcohol gebruik

Bericht door Tiberius »

KB_ schreef:... maar overmatig alcoholgebruik is best wel ingeburgerd [in NL, Tib].
Hoe kom je daar nou bij?
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: alcohol gebruik

Bericht door alexv »

helma schreef:Als ik de verhalen uit Canada hoor, wordt er daar onder de kerkelijke jeugd (NRC) behoorlijk wat gedronken. Dat was overigens in mijn jeugd al het geval.

Ja dat klopt, vooral in Norwich is het vreselijk. Nog maar niet te spreken over sex.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: alcohol gebruik

Bericht door KB_ »

klopt. maar daar woon ik niet. blijkbaar is het dus een probleem van alle plaatsen en tijden.
trouwens ik vind het wel bijzonder dat het gebruik vaak erger is in de rechterflank regios. in Ontario is dat dus zo en toen ik nog in Zeeland woonde was dat ook zo, in de vissersdorpen etc. was het altijd veel erger (en Urk dus blijkbaar ook).. kan toevallig zo zijn, of zou dat een reden hebben denken jullie??
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alcohol gebruik

Bericht door Zita »

KB_ schreef:klopt. maar daar woon ik niet. blijkbaar is het dus een probleem van alle plaatsen en tijden.
trouwens ik vind het wel bijzonder dat het gebruik vaak erger is in de rechterflank regios. in Ontario is dat dus zo en toen ik nog in Zeeland woonde was dat ook zo, in de vissersdorpen etc. was het altijd veel erger (en Urk dus blijkbaar ook).. kan toevallig zo zijn, of zou dat een reden hebben denken jullie??
Wat de vissersdorpen betreft: de jongeren beginnen er al jong met werken en beschikken dus al jong over veel geld. Bovendien zijn de vissers het grootste deel van de week weg, waardoor de jongelui als ze weer aan wal zijn het idee hebben een hoop gezelligheid te moeten inhalen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: alcohol gebruik

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:
RD-vandaag schreef:Kerkenraad cgk Urk laat alcohol zes weken staan


Reinald Molenaar

URK. De kerkenraad van de christelijke gereformeerde kerk Maranatha drinkt van 1 januari tot de Urker biddag op 12 februari geen alcohol. „De periode van onthouding moet het gesprek over drankmisbruik in Urk op gang brengen.”

Het is een van de vele manieren om aandacht te vragen voor de problematiek, legt ds. H Polinder, tweede voorzitter van de kerkenraad, uit. Vorige week kondigde de kerkenraad de actie aan in het kerkblad. „Wij roepen ook op tot gebed voor gezinnen met problemen rond drankmisbruik. Het is zowel een probleem van ouderen als van jongeren.”

Hoe is het idee ontstaan? „Een gemeentelid is met het voorstel gekomen. Alle kerkenraadsleden – ruim zeventig– hebben ermee ingestemd en we roepen in de kerkbode gemeenteleden ertoe op ons voorbeeld te volgen. We hopen hierdoor het gesprek op gang te brengen onder Urkers en er op huisbezoeken nog eens verder over te kunnen doorpraten. Ook in onze preken besteden wij als predikanten aandacht aan dit onderwerp, en op catechisatie.”

Waarom koos u voor deze periode? „Op 31 december is het in Urk dankdag. We kozen voor de periode tussen dank- en biddag. Ook hebben we gedacht aan de tijd voor Pasen, maar dat zou associaties kunnen oproepen met de Rooms-Katholieke Kerk. Dat wilden we niet. Het gaat ons er niet om te discussiëren over kerkelijke gebruiken zoals een vastentijd. Verder is zes weken een mooie periode.”

Staan er sancties op als een kerkenraadslid zich niet aan de afspraak blijkt te houden? „Nee. Zo ver gaat het niet. Het is een kwestie van vertrouwen.”

Wordt het lastig voor u? Lachend: „Nee hoor. Ik kan genieten van een wijntje op een zomeravond, maar daar blijft het bij.”
Wat een goed idee. Het drankgebruik onder onze jongelui is zorgelijk.

Waarom is men niet net voor kerst aan deze periode begonnen...? Dan geef je pas een signaal af.
Kerst en oud en nieuw zijn voor veel jongeren en ouderen, ook op de bible belt, dagen dat er erg veel gedronken wordt.
Plaats reactie