Alcoholgebruik

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alcohol gebruik

Bericht door Tiberius »

Dat ben ik met Cosmo eens.

Je kinderen moeten de kans krijgen om hun neus eens te stoten en zelf tot de conclusie te komen "Nee, dit wil ik niet".
Anders blijven het maar gebodjes en regeltjes die ze omwille van hun ouders of van hun ambtsdragers blijven opvolgen, zolang deze in het zicht zijn. Als ze buiten het gezichtsveld van de ouders of ambtsdragers zijn, gelden de regeltjes opeens niet meer.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: alcohol gebruik

Bericht door cosmo »

Dat vond ik ook altijd het vervelende toen ik nog elke dag naar het VLC moest fietsen. De jongeren die thuis werden geconfronteerd met strakke regels, leefden zich uit op weg van huis naar school en omgekeerd. Het was zelfs zo erg dat een vriendin en ik besloten niet langer in een groep te fietsen. En dat hebben we dan ook ruim vier jaar volgehouden.

Overigens kregen we dan weer commentaar dat het niet gepast was dat een jongen en een meisje alleen fietsten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: alcohol gebruik

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Jongere schreef:Al ben ik dan geen opvoeder, maar een opgevoederde, ben ik het wel met Tiberius eens. Zelf ervaar ik ook een grote vrijheid (mijn ouders bieden zèlf aan te vertrekken als ik een feestje geef voor vrienden, wellicht omdat ze dan niks hoeven te doen ;) ) maar juist die vrijheid en dat vertrouwen zorgen dat ik er niet over zou denken om misbruik te maken van die grenzen. Maar wellicht komt dat ook omdat mijn ouders weten dat ik hele saaie vrienden heb. :nananere
Ik ben niet zo voor een beschouwing van een afstandje (zoals "ik ben blij dat het goed is afgelopen"). Ga dan met je kinderen om tafel zitten en begin gewoon een goed gesprek over het gebruik van alcohol, je zorgen daarover, etc. Niet op een belerend niveau, maar gewoon op je eigen niveau. Mijn ouders hebben me na mijn kindertijd altijd als hun gelijke aangesproken als het over dingen ging waar ze moeite mee hadden / vragen over hadden. Dat heb ik erg gewaardeerd. Vooral omdat je dan gedwongen wordt om er ook op een volwassen niveau over na te denken: met redelijke argumenten. Er ontstaat geen sfeer waarin de ouders gebieden (al is het voor je bestwil) en jezelf maar hebt te volgen.
Het kan trouwens wel zo zijn, wat ik wel in andere gezinnen zie van bijv. vrienden, dat deze basis voor een goed gesprek er gewoon helemaal niet is. Dat ouders het niet gewend zijn om met hun kinderen hierover te praten. Bijv. als kinderen verkering krijgen blijft het praten over seksualiteit meer in de gebiedende zin van 'je mag nooit samen op één kamer zijn' dan in de zin van 'leer je grenzen kennen en ga verantwoord met elkaar om' waarin normaal met elkaar wordt gesproken over deze dingen. Dan is seksualiteit wellicht een lastig onderwerp, maar dit geldt evengoed voor geloof (misschien nog wel moeilijker maar minstens even belangrijk), drinken, uitgaan, films/computer/internetgebruik en nog heel veel andere dingen. Altijd goed en veel met elkaar praten op een basis van vertrouwen en gelijkheid - volgens mij is dat het beste. Zelfs als je als ouder ziet dat er nog helemaal geen sprake is van gelijkheid kan het voor een kind / puber al heel veel schelen als hij wel het gevoel heeft dat hij gelijk is. Dat kan juist een extra zet zijn in de richting van gelijkheid en volwassenheid. En als die openheid er niet is: het is nooit te laat om te beginnen met goede gewoontes, hoe moeilijk dat ook is.
ik weet niet hoe lang het geleden is dat je je puberteit achter de rug hebt, maar wat ik wel constateer (op school) is dat de jeugd van tegenwoordig ontzettend vrij met elkaar omgaan. Een heel verschil met 10 jaar geleden. Niet te vergelijken.

Ik ben natuurlijk van heel wat oudere generatie en dat maakt al een heel verschil. Ik kon zijn oma zijn omdat ik al over de 40 was toen hij geboren werd. Ik zie veel meer gevaar dan b.v. de generatie onder mij en dat is moeilijk, ook voor hem.
Welke gevaren bedoel je? En in hoeverre zijn die gevaarlijk? Ik zie die ontwikkeling op bepaalde vlakken ook wel positieve zaken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alcohol gebruik

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:Dat ben ik met Cosmo eens.

Je kinderen moeten de kans krijgen om hun neus eens te stoten en zelf tot de conclusie te komen "Nee, dit wil ik niet".
Anders blijven het maar gebodjes en regeltjes die ze omwille van hun ouders of van hun ambtsdragers blijven opvolgen, zolang deze in het zicht zijn. Als ze buiten het gezichtsveld van de ouders of ambtsdragers zijn, gelden de regeltjes opeens niet meer.
ik wil best geloven dat je hierin gelijk hebt. Alleen was de oorspronkelijke vraag of je daarvoor je eigen huis beschikbaar zou moeten stellen, door het aanschaffen van zoveel alcohol dat je ze de gelegenheid geeft om hun neus te stoten. Als je wilt dat de uiteindelijke conclusie wordt 'dit wil ik niet', is het volgens mij erg onlogisch om thuis te zeggen tegen eigen en andermans kinderen: ga je gang.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alcohol gebruik

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Tiberius schreef:Dat ben ik met Cosmo eens.

Je kinderen moeten de kans krijgen om hun neus eens te stoten en zelf tot de conclusie te komen "Nee, dit wil ik niet".
Anders blijven het maar gebodjes en regeltjes die ze omwille van hun ouders of van hun ambtsdragers blijven opvolgen, zolang deze in het zicht zijn. Als ze buiten het gezichtsveld van de ouders of ambtsdragers zijn, gelden de regeltjes opeens niet meer.
ik wil best geloven dat je hierin gelijk hebt. Alleen was de oorspronkelijke vraag of je daarvoor je eigen huis beschikbaar zou moeten stellen, door het aanschaffen van zoveel alcohol dat je ze de gelegenheid geeft om hun neus te stoten. Als je wilt dat de uiteindelijke conclusie wordt 'dit wil ik niet', is het volgens mij erg onlogisch om thuis te zeggen tegen eigen en andermans kinderen: ga je gang.
Op die oorspronkelijke vraag had ik al antwoord gegeven: limiteren (bijvoorbeeld 2 alcohol consumpties per persoon en pas na 21:00 uur).
Omdat, als je kiest voor drooglegging thuis, weet je zeker dat ze zich buiten je gezichtsveld vol laten lopen. Verder zijn ze langzamerhand oud genoeg om wijs te zijn, dus moet je ze ook dat vertrouwen schenken. En niet kiezen voor drooglegging en er de hele avond omheen lopen om te kijken of ze soms niet te dicht op elkaar zitten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: alcohol gebruik

Bericht door Marnix »

Precies, je moet ze leren verantwoordelijk er mee om te gaan. En soms komen ze ergens waar je de controle niet hebt. Je moet ze niet verbieden naar een feestje te gaan waar alcohol wordt geschonken. Licht ze voor. En misschien stoten ze dan een keer hun neus. Heb ik vroeger ook wel eens gedaan... en dat is soms best leerzaam.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: alcohol gebruik

Bericht door MarthaMartha »

Jo-Ann schreef:Helma, volgens mij ben jij een hele lieve moeder :love
dat is ze ook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: alcohol gebruik

Bericht door helma »

ik was best even van slag door sommige reacties
gelukkig hebben sommige mensen al woorden als kloekhen inmiddels weggehaald. Want dat raakte me best wel.
Als anderen hun kinderen meer vrijheid geven dan ik geef noem ik hen toch niet ook zomaar 'onverantwoordelijke ouders'?
Als ik (door ervaring en schade en schande wijs geworden) bepaalde regels hanteer binnen mijn gezin mag ik daar toch biddend mijn eigen weg in zoeken? Dat je daar een eigen mening in hebt vind ik prima, maar schrijf dan gewoon wat jezelf vindt zonder een ander te veroordelen die andere keuzes maakt.




ik weet heel zeker dat ik mijn kinderen niet als kloosterlingen opvoed. Maar ik vind bepaalde regels wel belangrijk ja. En ik denk dat ze dat nodig hebben.

Ik zie in mijn omgeving jongelui met weinig vrijheid; ik zie er met veel vrijheid. Ik zie bij alletwee de schadelijke gevolgen. ik probeer daar tussendoor te laveren en ik bekijk per situatie en per kind. De ene kan je op 13 jaar meer vrijheid geven dan een ander; ligt ook wel aan de al of niet saaie vriendenkring.....
Sommige mensen in mijn omgeving vinden dat ik ze te weinig vrijheid geef. Anderen vinden juist dat ik teveel vrij laat.
Maar ik ben toch daarin zélf verantwoordelijk t.o.v. God?

En soms steigeren ze hier inderdaad. heb ik vroeger ook gedaan. En nu zie ik van sommige regels van vroeger thuis de wijsheid van mijn ouders omdat ik nu zelf kinderen heb in de puberleeftijd.
Mijn dochter van 18 zei pas: "Mam, ik wil later mijn kinderen hetzelfde opvoeden als u doet; met dezelfde regels.
Ik vind/vond het lang niet altijd leuk, maar ik besef nu wel dat het het beste is" En zij is degene die tot nu toe nog het meest gesteigerd heeft.....
Dus het is niet zo dat kinderen dat alleen maar zeggen als er geen regels geweest zijn.

Dus Cosmo, wat dat betreft kan ik je gerust stellen. juist mijn pubers hebben (zonder dat ik er iets van wist) er voor gezorgd dat ik in 2007 verkozen werd tot liefste moeder van veenendaal.

En ja...ikwas daar het meest verwonderd over. omdat ik heel goed besef dat mijn opvoeding met alle gebrek is. En dat het niet altijd leuk is om puber te zijn die vrijheid wil terwijl je ouders heb die je vrijheid wel eens begrenzen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat als ik grenzen aangeef ik dat doe omdat het in de eerste plaats mijn verlangen is mijn kinderen op te voeden naar Gods Woord, naar Zijn wet. Ik weet dat de Heere het waard is om heilig voor Hem te leven.
Dus niet regels omdat het van mama niet mag of dat pa het niet wil; niet omwille van Pa en moe. maar omdat de Heere van ons heilig leven vraagt. En de Heere heeft er recht op maar het is ook nog eens heilzaam voor jezelf.
En in de tweede plaats heb ik mijn kinderen lief en weet dat ze regels nodig hebben omdat ze op 13-14-15 jarige leeftijd nog niet altijd vrijheid aankunnen.
En ik ken mijn eigen hart, dus ik ken ook hun hart.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: alcohol gebruik

Bericht door Wilma van den Berg »

helma schreef: En ik ken mijn eigen hart, dus ik ken ook hun hart.
Ja, en dan is de verantwoordelijkheid groot om je kinderen op te voeden in de leer der Godzaligheid. Helma (en een ieder) sterkte in de opvoeding van de kinderen (ook wat betreft je beroep in het onderwijs oid). Als je het vanuit deze uitspraak mag beleven en doen kun je biddend om Zijn hulp en zegen vragen. Dan zullen we niet veroordelen maar biddend de kinderen proberen voor te leven.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alcohol gebruik

Bericht door Tiberius »

Het was zeker niet persoonlijk bedoeld, hoor, als je dat soms dacht. Ik geloof best wel (desnoods uit de postings van MM), dat jij je kinderen goed opvoedt.
En het is inderdaad heel erg moeilijk om in zulke gevallen de juiste middenweg te kiezen tussen loslaten en vasthouden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: alcohol gebruik

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Het was zeker niet persoonlijk bedoeld, hoor, als je dat soms dacht. Ik geloof best wel (desnoods uit de postings van MM), dat jij je kinderen goed opvoedt.
En het is inderdaad heel erg moeilijk om in zulke gevallen de juiste middenweg te kiezen tussen loslaten en vasthouden.
:) je hoeft niet te zeggend at ik het góed doe hoor Tib, want dát bedoel ik niet
(en dat weet ik zelf best dat het echt met heel veel gebrek is)
Maar dat er geopperd werd dat je stiekume kinderen zou kweken e.d. (beetje kort door de bocht...) deed een beetje zeer
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: alcohol gebruik

Bericht door cosmo »

Ook mijn opmerkingen waren niet richting jou bedoeld, Helma. Voor wat betreft het gebruik van alcohol geef ik je groot gelijk, dat lijkt me overigens ook vrij normaal. Kinderen dienen geen liters alcohol te consumeren.

Echter in het algemeen gesteld vind ik dat kinderen niet moeten worden overladen met tal van regels, maar dat is slechts een persoonlijke visie. Teveel regels werken mijns inziens averechts.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: alcohol gebruik

Bericht door albion »

helma schreef:
Tiberius schreef:Het was zeker niet persoonlijk bedoeld, hoor, als je dat soms dacht. Ik geloof best wel (desnoods uit de postings van MM), dat jij je kinderen goed opvoedt.
En het is inderdaad heel erg moeilijk om in zulke gevallen de juiste middenweg te kiezen tussen loslaten en vasthouden.
helma schreef: Maar dat er geopperd werd dat je stiekume kinderen zou kweken e.d. (beetje kort door de bocht...) deed een beetje zeer
ben ik met je eens, ik denk dat dat niet in de opvoeding ligt, maar in het karakter, of de genen.
Als je als ouders niet stiekem bent, dan zijn je kinderen dat ook niet denk ik, of ze hebben het van een ander familielid geërfd?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alcohol gebruik

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Als je als ouders niet stiekem bent, dan zijn je kinderen dat ook niet denk ik, of ze hebben het van een ander familielid geërfd?
Dan is het een geslacht overgesprongen. :)
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: alcohol gebruik

Bericht door judith »

Alcohol is vreselijk! :fi
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Plaats reactie