Alcoholgebruik

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Alcoholgebruik

Bericht door albion »

Ik weet niet waar ik mijn probleem onder moet brengen, vandaar een nieuw onderwerp:

Probleem: alcohol.

Vrijdagavond hebben we een feestje van "Jan" (geslaagd voor zijn VMBO-K)
Ca. 6 jongens (16 - 20 jr) + 4 meisjes (16 - 18 jr). "Jan" is met zijn 15 jaar de jongste, denk ik.

Vanmiddag gaan we inkopen doen. En zijn eerste vraag was: hoeveel kratten bier kopen we?
Daar moet ik eerst nog over nadenken heb ik hem verteld. Hij drinkt gelukkig zelf niet. Hooguit een flesje oud bruin, soms een Heiniken als er een verjaardag is. Wijzelf drinken geen van beide, alleen bij een feestelijk diner hebben we wijn of als er gasten komen, dan hebben we wijn in huis en mijn broer drinkt graag een borreltje. Als wij bier in huis hebben omdat er altijd wel iemand een biertje drinkt dan kunnen we het weken later weggooien (omdat het over tijd is).

Hier op het eiland wordt er wel veel gedronken, daar wil ik niet aan meewerken, maar om nu geen bier in huis te halen........???
De meisjes drinken naast bier ook breezers of ze mixen het een en ander.

Ze komen om een uur of zeven en voor 20.30 - 21.00 uur mag er geen alcolhol geschonken worden. Om 12 uur is het afgelopen.

De vraag is nu: Wat moet ik doen om alle partijen tevreden te stellen zonder dat het uit de hand loopt?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: alcohol gebruik

Bericht door Tiberius »

Gewoon een limiet stellen, bijvoorbeeld max. 2 biertjes of breezers per persoon. Dat is wel genoeg op die leeftijd.
En pas na 21:00, maar dat had je al gedaan, zie ik.

Verder: pragmatisch inkopen, natuurlijk. Weggooien van goed bier is zonde.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: alcohol gebruik

Bericht door Josephus »

Als er tien personen komen, heb je aan één krat bier meer dan genoeg. Dan kun je daarnaast nog vier breezertjes kopen om de dames te vriend te houden.

En als het op is, is het op. Dan gaan ze maar verder op frisdrank. Zo redeneerde mijn moeder vroeger ook altijd, toen ik jong(er) was. Een feestje zonder alcohol is minstens zo leuk.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: alcohol gebruik

Bericht door BJD »

Drie flesjes pils moet je pp toch wel kunnen aanbieden. Zeker voor 18/19/20 jarige.
Drank op een feestje is vaak in die leeftijdsgroep erg belangrijk. De dooddoener dat het zonder drank ook gezellig moet zijn is weliswaar wel waar maar vaak niet voor die doelgroep. Je kan van alles laten aanrukken maar als er geen pils is dan is het feestje vaak niet geslaagd.

Daarom, niets schenken is geen optie, de vrijehand geven natuurlijk ook niet. Maar realiseer je wel dat een biertje op die leeftijd onder een groep jongens vaak "heel belangrijk" is.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: alcohol gebruik

Bericht door Kaw »

1 flesje per persoon, of je nu 12 of 100 bent. Dat doen ze bij ons thuis en dat ging altijd prima en dat gaat prima.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: alcohol gebruik

Bericht door monique »

Kaw schreef:1 flesje per persoon, of je nu 12 of 100 bent. Dat doen ze bij ons thuis en dat ging altijd prima en dat gaat prima.
nou ik vind 1 te weinig hoor mij kennende drink ik zo een stel breezers achterover maar ik zal er wel 2 doen hoor
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: alcohol gebruik

Bericht door Jongere »

Nou sorry hoor, BJD, maar dan leren ze ook op die leeftijd maar eens dat het helemaal niet "heel belangrijk" is. Op diezelfde leeftijd had ik dat al heel goed door en heel veel leeftijdsgenoten van mij ook. Jongeren zijn echt niet dom wat dat betreft, maar gewoon heel vatbaar voor groepsgedrag. Maar het is beter om dan simpelweg de groep iets goeds aan te leren dan om maar mee te gaan in veronderstelde slechte gewoontes van jongeren.
Veel jongeren en ouderen hebben geen idee hoeveel alcohol verwoest in hun lichaam. En bij misbruik ook in hun omgeving. Ik ben bang dat er zo nog heel wat reformatorische alcoholisten zijn die iedere avond standaard een glaasje teveel nemen. Ik hoorde dat ze in de kerk van Paul Washer (evangelist uit de VS) helemaal geen alcohol drinken, zelfs tijdens het avondmaal niet. Zit ook wat in, al is het niet zo Bijbels. ;)
Maar ik zou gewoon zorgen dat er een kratje bier staat en wellicht een fles voor mixdrank, verder niks (breezers = troep). Wat Josephus al zegt: is het op dan is het op. Een beetje nuchtere ( ;) ) mentaliteit aanleren kan helemaal geen kwaad denk ik.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: alcohol gebruik

Bericht door Jongere »

monique schreef:nou ik vind 1 te weinig hoor mij kennende drink ik zo een stel breezers achterover maar ik zal er wel 2 doen hoor
Mij kennende kan ik ook een heel stel breezers achterover drinken. Volgens mij kunnen heel veel mensen dat (en gebeurt het ook heel veel helaas) maar is het wel heel slecht voor je.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: alcohol gebruik

Bericht door albion »

Josephus schreef:Als er tien personen komen, heb je aan één krat bier meer dan genoeg. Dan kun je daarnaast nog vier breezertjes kopen om de dames te vriend te houden.

En als het op is, is het op. Dan gaan ze maar verder op frisdrank. Zo redeneerde mijn moeder vroeger ook altijd, toen ik jong(er) was. Een feestje zonder alcohol is minstens zo leuk.

Vind ik zelf ook, maar tegenwoordig denken ze daar anders over.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: alcohol gebruik

Bericht door monique »

Jongere schreef:
monique schreef:nou ik vind 1 te weinig hoor mij kennende drink ik zo een stel breezers achterover maar ik zal er wel 2 doen hoor
Mij kennende kan ik ook een heel stel breezers achterover drinken. Volgens mij kunnen heel veel mensen dat (en gebeurt het ook heel veel helaas) maar is het wel heel slecht voor je.
jaaa maar wel lekker :langue
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: alcohol gebruik

Bericht door Jongere »

albion schreef:
Josephus schreef:Als er tien personen komen, heb je aan één krat bier meer dan genoeg. Dan kun je daarnaast nog vier breezertjes kopen om de dames te vriend te houden.

En als het op is, is het op. Dan gaan ze maar verder op frisdrank. Zo redeneerde mijn moeder vroeger ook altijd, toen ik jong(er) was. Een feestje zonder alcohol is minstens zo leuk.

Vind ik zelf ook, maar tegenwoordig denken ze daar anders over.
Nou en?
Tegenwoordig denken ze (ik ben ook ze trouwens ;) ) over heel veel dingen anders, maar ze mogen best weer gaan denken als vroeger. Is alleen maar goed.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: alcohol gebruik

Bericht door monique »

albion schreef:
Josephus schreef:Als er tien personen komen, heb je aan één krat bier meer dan genoeg. Dan kun je daarnaast nog vier breezertjes kopen om de dames te vriend te houden.

En als het op is, is het op. Dan gaan ze maar verder op frisdrank. Zo redeneerde mijn moeder vroeger ook altijd, toen ik jong(er) was. Een feestje zonder alcohol is minstens zo leuk.

Vind ik zelf ook, maar tegenwoordig denken ze daar anders over.
tsja aan de ene kant wel lochies er komen 6 vrienden beetje stoer doen dat is et tegenwooordig wel en dat begrijp ik wel hoor
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: alcohol gebruik

Bericht door hmprff »

monique schreef:
Jongere schreef:
monique schreef:nou ik vind 1 te weinig hoor mij kennende drink ik zo een stel breezers achterover maar ik zal er wel 2 doen hoor
Mij kennende kan ik ook een heel stel breezers achterover drinken. Volgens mij kunnen heel veel mensen dat (en gebeurt het ook heel veel helaas) maar is het wel heel slecht voor je.
jaaa maar wel lekker :langue
breezers zijn slechter dan een biertje, dat komt omdat het boordevol suiker zit.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: alcohol gebruik

Bericht door monique »

i know
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: alcohol gebruik

Bericht door albion »

Jongere schreef:
albion schreef: Nou en?
Tegenwoordig denken ze (ik ben ook ze trouwens ;) ) over heel veel dingen anders, maar ze mogen best weer gaan denken als vroeger. Is alleen maar goed.
Ik ben al heel blij met jullie adviezen. En ik zal daar ook gebruik van maken.
Misschien kan ik verschillende percentage alcohol en alcoholvrije bier kopen. Ik ben ook niet zo voor breezers, misschien is iets mixen beter? Energie drank vind ik zelf ook niets, maar waarschijnlijk beter dan bier vermoed ik.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie