Gezegende Kerst

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Roos2017 »

Dodo schreef:Ik heb altijd gedacht dat het veel gespeculeer is. Broodbak? Voerbak? Waren de schapen voor de offerdienst? Was het een stal? Een grot? De dierenafdeling van een huis? Waren die doeken volkomen normaal of juist niet?
Ik denk dat er niet zoveel duidelijkheid over is. De bijbel geeft zeker maar heel summiere aanwijzingen.
http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen ... chlam/942/
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Dodo »

Maar dit is toch speculeren?
SAMENVATTING

De herberg uit Lucas 2 is hoogstwaarschijnlijk geen herberg geweest, maar een nachtverblijf dat nazaten van koning David gehuurd of besproken hebben met het oog op de volkstelling
Toen ook Maria daar aankwam,kwam ze tot de ontdekking dat daar te midden van al die mensen geen plaats was voor een barende vrouw
Ze ging daarom met Jozef naar het hoofdkwartier van de tempelherders, de Migdal Eder,en daar beviel zij van haar eerstgeboren zoon en legde hem in de voedertrog voor pesachlammetjes
De wacht -houdende herders hebben zich na de boodschap van de engelen gehaast naar de hen bekende plaats in hun hoofdkwartier en daar vonden ze tot hun verbazing inderdaad een baby liggen in de voedertrog voor de pesachlammetjes
Ook de magiërs hebben dáár en niet bij een kribbe Jezus geschenken aangeboden.
In Matt.2:21 lezen we niet van een kribbe, maar van een huis, dat de centrale verblijfplaats van de herders geweest zal zijn.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Roos2017 »

Dodo schreef:Maar dit is toch speculeren?
Schijnt van niet.
Ik zal de bronnen opzoeken, zowel de joodse als die van de zoroasters (de wijzen uit het oosten).
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Nasrani »

samanthi schreef:
Dodo schreef:Vanmiddag was een dominee op de radio die een en ander uitlegde rond kerst. Wat er precies in de bijbel staat, en wat er bij verzonnen is. Ze zei dat wat we meestal de kribbe noemen, waarschijnlijk een broodbak was. En dat brood vaak met een doek er omheen daarin gelegd werd. Ik vond het een heel mooie verwijzing naar dat Jezus later zelf zegt dat Hij het brood des levens is.
In het Grieks is Kribbe "fatin" en dat is geen broodbak, de doeken zijn overal ter wereld gangbaar, dat is inbakeren, Ik denk dat deze domina wat nieuws wilde brengen, het woord stal komt nergens in de Bijbel voor, maar is een logische gevolgtrekking, (misschien een binnenplaats bij een huis of herberg?) bovendien was het daardoor voor de herders toegangelijk.
http://wakeup.nu/als-kerst-september-valt/
Zou de hardnekkige gedachte dat Jezus Christus in een stal of een grot is geboren te midden van een os en een ezel niet sterk zijn ingegaan tegen de Joodse reinheidswetten, terwijl wij weten dat Jezus zich op aarde juist aan alle Joodse wetten heeft gehouden en zelf een Joodse rabbi was? Hoewel we nu weten dat het verhaal van de stal uit heidense godsdiensten afkomstig is, hebben wij – onterecht – voor onszelf toch schijnbaar de bevestiging voor de stal gevonden toen we lazen dat Jezus in een kribbe werd gelegd. Onze eerste reactie is dat een kribbe wel in een stal moet hebben gestaan. Maar ook nu is het weer erg van belang dat we de Bijbelse Feesten en de oorspronkelijke Hebreeuwse context begrijpen.

Het gebruikte Griekse woord[14] voor kribbe of houten bak staat in het Hebreeuws ook voor broodbak en dat werpt een bijzonder licht op deze situatie. De broodbak werd immers tijdens het Loofhuttenfeest geplaatst in de zelfgebouwde hut. Men nuttigde gedurende zeven dagen de maaltijden in deze hut en het brood werd – direct nadat het gebakken was – gewikkeld in doeken om het vers te houden. Zelfs de doeken waarin Jezus werd gewikkeld verwijzen dus naar dit Loofhuttenfeest. Gods patroon wordt nog meer zichtbaar als we beseffen dat Bethlehem ‘Huis van Brood’ betekent. Voor de toehoorders van Jezus was het geen geheimenis toen Jezus van zichzelf zei: Ik ben het ware brood, het Brood des Levens dat uit de hemel is neergedaald.[15] Het Brood des levens was geboren in het Huis van Brood!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gezegende Kerst

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
samanthi schreef: Het staat toch niet in de Bijbel?
Waarom moet dat in de Bijbel staan?
Er zijn ook "drie" wijzen ze hebben nog namen ook, natuurlijk moet het in de Bijbel staan, in de koran staan nog meer verhaaltjes over Jezus, laten we het bij het Woord houden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Roos2017 »

samanthi schreef: Er zijn ook "drie" wijzen ze hebben nog namen ook, natuurlijk moet het in de Bijbel staan, in de koran staan nog meer verhaaltjes over Jezus, laten we het bij het Woord houden.
Precies.
25 en 26 december staat ook in de Bijbel om Kerst te vieren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gezegende Kerst

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
samanthi schreef: Er zijn ook "drie" wijzen ze hebben nog namen ook, natuurlijk moet het in de Bijbel staan, in de koran staan nog meer verhaaltjes over Jezus, laten we het bij het Woord houden.
Precies.
25 en 26 december staat ook in de Bijbel om Kerst te vieren.
Ik heb het niet over kerstvieren, maar over feiten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Roos2017 »

Feit is dat de Heere Jezus in Betlehem geboren is.
Details vermeldt de Bijbel niet omdat dit van ondergeschikt belang is.
Maar daarmee kan je de joodse en zoroasterse bronnen (die veel nauwkeuriger zijn dan christelijke bronnen) niet zomaar afdoen als `verhaaltjes`.

Je zal het wellicht goed bedoeld hebben, semanthi, maar christenen uit het Midden Oosten vatten zoiets wel op als de Westerse arrogantie, een norm die de hele wereld opgelegd moet worden.

Google maar eens waar de Westerse kerst en Oud & Nieuw vandaan komt. Dat is heel wat minder fraai dan het lijkt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gezegende Kerst

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:Feit is dat de Heere Jezus in Betlehem geboren is.
Details vermeldt de Bijbel niet omdat dit van ondergeschikt belang is.
Maar daarmee kan je de joodse en zoroasterse bronnen (die veel nauwkeuriger zijn dan christelijke bronnen) niet zomaar afdoen als `verhaaltjes`.

Je zal het wellicht goed bedoeld hebben, semanthi, maar christenen uit het Midden Oosten vatten zoiets wel op als de Westerse arrogantie, een norm die de hele wereld opgelegd moet worden.

Google maar eens waar de Westerse kerst en Oud & Nieuw vandaan komt. Dat is heel wat minder fraai dan het lijkt.
Dat weet ik allemaal, maar wat heeft het ermee te maken?
Er zijn meerdere bronnen en of ik arrogant ben als ik de Bijbel volgt? het zij zo, ik lees ook in werken van geschiedschrijvers, dan kun je je een beeld vormen, toch zijn die niet doorslaggevend, alleen het Woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Jongere »

In deze artikelen wat beter onderbouwde bronnen dan speculatie (als in "Wake up"):

https://mjschuurman.wordpress.com/2015/ ... -december/

https://mjschuurman.wordpress.com/2015/ ... erstfeest/
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Vorst »

Dodo schreef:Vanmiddag was een dominee op de radio die een en ander uitlegde rond kerst. Wat er precies in de bijbel staat, en wat er bij verzonnen is. Ze zei dat wat we meestal de kribbe noemen, waarschijnlijk een broodbak was. En dat brood vaak met een doek er omheen daarin gelegd werd. Ik vond het een heel mooie verwijzing naar dat Jezus later zelf zegt dat Hij het brood des levens is.
Ik hoorde het ook en vind het ook prachtig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Tiberius »

Zo zie je maar dat inlegkunde ook zijn prachtige kanten heeft. :super
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gezegende Kerst

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Zo zie je maar dat inlegkunde ook zijn prachtige kanten heeft. :super
:D
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Vorst »

Ik ben nog niet van het tegendeel overtuigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezegende Kerst

Bericht door refo »

Het woord voor herberg in de NL bijbels is in het Grieks Kataluma. Hetzelfde woord wordt verderop in Lukas vertaald als opperzaal.
Bedoeld zal zijn een gastenverblijf.
Omdat hij (Jozef) uit het geslacht van David was, staat er in Lukas 2. Dat is natuurlijk waar, maar het is niet de werkelijke reden waarom hij naar Bethlehem ging. Hij woonde daar als afstammeling van David en ging daarom 'naar zijn eigen stad'. Daar werd het ondertrouwde stel welkom geheten door Jozefs familie (dus niets geen plaats weigerende herbergier). Het was er blijkbaar óf druk óf erg klein (of allebei). Er was, toen Maria moest bevallen ("toen zij daar waren", dus vermoedelijk kwamen ze niet aan in Bethlehem terwijl Maria de weeën al aan het opvangen was) nog maar één wat ruimere plek in huis: de plaats waar de dieren verbleven. De stal, zo u wilt, of de grot, die daar blijkbaar was. In ieder geval waren de dieren niet in de stal, dus dat kwam goed uit.
Voor de herders was de aanduiding van de engel blijkbaar voldoende duidelijk: En dit zal voor u het teken zijn: u zult het Kindje vinden in doeken gewikkeld en liggend in de kribbe.
Plaats reactie