Gezegende Kerst

Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:Het woord voor herberg in de NL bijbels is in het Grieks Kataluma. Hetzelfde woord wordt verderop in Lukas vertaald als opperzaal.
Bedoeld zal zijn een gastenverblijf.
Omdat hij (Jozef) uit het geslacht van David was, staat er in Lukas 2. Dat is natuurlijk waar, maar het is niet de werkelijke reden waarom hij naar Bethlehem ging. Hij woonde daar als afstammeling van David en ging daarom 'naar zijn eigen stad'. Daar werd het ondertrouwde stel welkom geheten door Jozefs familie (dus niets geen plaats weigerende herbergier). Het was er blijkbaar óf druk óf erg klein (of allebei). Er was, toen Maria moest bevallen ("toen zij daar waren", dus vermoedelijk kwamen ze niet aan in Bethlehem terwijl Maria de weeën al aan het opvangen was) nog maar één wat ruimere plek in huis: de plaats waar de dieren verbleven. De stal, zo u wilt, of de grot, die daar blijkbaar was. In ieder geval waren de dieren niet in de stal, dus dat kwam goed uit.
Voor de herders was de aanduiding van de engel blijkbaar voldoende duidelijk: En dit zal voor u het teken zijn: u zult het Kindje vinden in doeken gewikkeld en liggend in de kribbe.
Interessant om nog te vermelden is dat huizen toen vaak een ruimte waren, waarin mensen en dieren gezamenlijk leefden. In het lagere gedeelte de dieren en in het hogere gedeelte de mensen. Omdat ik vanwege een komende verhuizing vrijwel al mijn boeken heb ingepakt, kan ik het archeologische werk werk ik dit uit heb, even niet nader duiden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gezegende Kerst

Bericht door samanthi »

refo schreef:Het woord voor herberg in de NL bijbels is in het Grieks Kataluma. Hetzelfde woord wordt verderop in Lukas vertaald als opperzaal.
Bedoeld zal zijn een gastenverblijf.
Omdat hij (Jozef) uit het geslacht van David was, staat er in Lukas 2. Dat is natuurlijk waar, maar het is niet de werkelijke reden waarom hij naar Bethlehem ging. Hij woonde daar als afstammeling van David en ging daarom 'naar zijn eigen stad'. Daar werd het ondertrouwde stel welkom geheten door Jozefs familie (dus niets geen plaats weigerende herbergier). Het was er blijkbaar óf druk óf erg klein (of allebei). Er was, toen Maria moest bevallen ("toen zij daar waren", dus vermoedelijk kwamen ze niet aan in Bethlehem terwijl Maria de weeën al aan het opvangen was) nog maar één wat ruimere plek in huis: de plaats waar de dieren verbleven. De stal, zo u wilt, of de grot, die daar blijkbaar was. In ieder geval waren de dieren niet in de stal, dus dat kwam goed uit.
Voor de herders was de aanduiding van de engel blijkbaar voldoende duidelijk: En dit zal voor u het teken zijn: u zult het Kindje vinden in doeken gewikkeld en liggend in de kribbe.
Dit zou een mogelijkheid zijn. Ik dacht ook aan zo'n binnenplaats met overkappingen, de schapen bleven 's nachts in het veld, als ze de doeken die om het brood zaten gebruikt zou hebben, zoals hierboven gesuggereerd wordt, zou Maria niet goed gezorgt hebben en dat betwijfel ik, ze wist hoe lang ze zwanger was en dat het kind moest komen, ik kan me niet indenken dat ze een zorgeloze moeder was die dacht we zien het wel als we er zijn, anders gebruik ik die brooddoek wel even.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Nasrani »

Jongere schreef:In deze artikelen wat beter onderbouwde bronnen dan speculatie (als in "Wake up"):

https://mjschuurman.wordpress.com/2015/ ... -december/

https://mjschuurman.wordpress.com/2015/ ... erstfeest/
Als wij niet altijd een bepaald verband zien dan hoeft dat toch geen speculatie te zijn? Makkelijk om zo een boek of iemand weg te zetten....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Jongere »

Nasrani schreef:
Jongere schreef:In deze artikelen wat beter onderbouwde bronnen dan speculatie (als in "Wake up"):

https://mjschuurman.wordpress.com/2015/ ... -december/

https://mjschuurman.wordpress.com/2015/ ... erstfeest/
Als wij niet altijd een bepaald verband zien dan hoeft dat toch geen speculatie te zijn? Makkelijk om zo een boek of iemand weg te zetten....
Heb je de artikelen gelezen?
We hebben over "Wake up" al uitvoerig gesproken op het forum. Wees gerust: ik zet nooit iets/iemand zomaar weg. Maar dit boek rust zeer sterk op speculaties. En ik maak me er zorgen over hoe populair het is ook onder refo's, zonder dat de enorme claims die erin worden gemaakt echt tegen het licht worden gehouden.
De blog die ik citeerde laat zien dat heel veel verhalen rond het kerstfeest (o.a. over de vermeende heidense oorsprong ervan) wel gretig worden herhaald, maar weinig grond hebben.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gezegende Kerst

Bericht door Moderamen »

Roos2017 schreef: De stal waar de Heere Jezus is geboren was een grote grot buiten het stadje Betlehem. Dit was de stal waar de herders de volmaakte lammeren bewaarden voordat ze eens per week naar Jeruzalem naar de tempel werden gebracht.
Onzin. Hoe en wat de stal exact is zal nooit duidelijk worden. Of het een grot was zullen we ook nooit zeker weten.
Plaats reactie