Hendrikus schreef:heusden-op schreef:Ik begrijp dat dit erg moeilijk was voor u, DIA. Wat is het dan nog een onbegrijpelijk onderscheid als we onder zulke vormendienst vandaan gehaald werden en onder de waarheid mochten komen. Mochten we nu ook in waarheid onder de waarheid leren buigen om die waarheid voor eigen hart en leven te leren kennen. Dat zou het grootste wonder zijn.
Kijk, heusden-op kan zomaar beoordelen dat dit vormendienst was en niet de waarheid. Knap hoor!
Ik probeer het nog één keer duidelijker te maken:
Kunt u geen onderscheid horen dan? Of is alles hetzelfde? Het kan toch niet zo zijn dat een bevindelijke prediking
niet opvalt als wezenlijk anders zijnde? Merkt u het niet? Deze beide 'waarheden' komen compleet met elkaar in tegenspraak, dus dan zou logischerwijs één van beiden (ik spreek nu menselijkerwijs) toch minstens ergens afgeweken of veranderd zijn? Of vindt u dit te kritisch gedacht? Mag dat onderscheid er zijn? Of
moet het aangepast worden? En die daarin dan niet meekunnen mogen niet zeggen dat dat het anders is dan vroeger (het is toch immers allemaal hetzelfde?).
Of is dit zo nu eenmaal de "moderner tijd"? Alles is immers aan verandering onderhevig. Moeten we ons in uw visie aanpassen? Ik begrijp het niet zo goed. Ik hoor duidelijk wel verschil. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met wat b.v. ds. Venema zegt, wat Bunyan zei, wat onze oudvaders zeiden? enz. We hebben een wolk van getuigen rondom ons liggend. Is Bunyan niet meer van deze tijd? Ouderwets? Dan zijn dat onze oudvaders immers ook? Dan is het nieuwe en moderne toch fundamenteel anders? Of luister ik toch niet goed?
Wij mogen het inderdaad als een groot voorrecht achten dat we onder de dwaalleer zijn uitgeleid. Maar dat geeft tevens een hele grote verantwoordelijkheid. Begrijpt u? Het is niet een "zich beter voelen", maar het is wel een opmerken dat er dan totaal verschillende en elkaar tegensprekende 'waarheden' moeten zijn, maar dat lijkt me een onmogelijkheid, want er is volgens de Bijbel maar één Waarheid. Die mogen we, ook naar de Bijbel, niet vermengen met andere zaken, andere menselijke zienswijzen. Het is toch niet: Het kan misschien ook wel zo zijn? Wij hebben een pand dat ons is toebetrouwd, en dat moeten we ten hoogste zuiver bewaren.