Hoe breng jij je zaterdag door?

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:Ik ken heel wat moeders die verpleegkundigen zijn die onder het mom van 'noodzakelijke arbeid' zoveel mogelijk zondagen willen werken; "want dat is makkelijk voor de doordeweekse oppas". Nou, geef mij dan maar de oprechte keuzes van @huisman.
Waarom bij voorbaat de intentie van veel mensen ter discussie stellen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Lees het stuk eens wat je zelf plaatste van een predikant. Ben ik het totaal mee eens en jij blijkbaar ook......dus weer vriendjes :) :garde
Dat is helemaal het punt niet Huisman en wat mij betreft zijn we gewoon vriendjes gebleven. :)
Maar vriendjes mogen elkaar wel wijzen op verkeerde uitspraken toch?
En ik vond jouw opmerking die je maakte over je collega's, verre van aardig. En eigenlijk onchristelijk.
We gaan er misschien te snel van uit dat iemand die nooit naar de kerk gaat, dat dan ook niet zal doen en allerlei werelds vermaak gaat zoeken.
Een voorbeeld: mijn onchristelijke buurman haalde wel iedere zondag zijn hoogbejaarde moeder op om haar naar de kerkdienst in het verpleeghuis te brengen en daarna de hele dag bij hen thuis.
ds de Boer maakte gehakt van bepaalde vrome gedachten, (ach, laat die heidenen maar werken, anders zitten ze smiddags toch maar in het voetbalstadion).
DAT is het punt wat ik wilde maken!
Waarom zouden je collega's dus vaker zondagsdiensten moeten draaien dan jij? Het spijt me, maar dat begrijp ik echt niet.
Mijn schoondochter werkt in de zorg en is regelmatig op christelijke feestdagen ingeroosterd. Dat is niet anders. Soms valt de dienst zo dat ze dan smiddags of savonds nog naar de kerk kan, maar dat is lang niet altijd mogelijk.
Mijn broer zit bij de brandweer, hij heeft zgn. 48 uursdiensten, dat betekent dus: de zaterdag EN de zondag dienst dan.
En zo zijn er meer voorbeelden, die ongetwijfeld iedereen wel in familie- en vriendenkring heeft.
Maar ik ken niemand die aan zijn/haar collega's de zondagen vrij vraagt om naar de kerk te kunnen. Niemand hoeft elke zondag te werken in dit land, dus je bent 1 x per maand? 1 x per 6 weken? dan aan de beurt.
Bergrijp werkelijk niet dat jij tegen de regeling bent die werkgever en collega’s mij aanbieden.
Even over je laatste regels. Bij defensie mag je 36 zondagen per jaar werken. Dus 3 per maand. Best wel erg veel vind je niet?
Vorig jaar heb ik 37 zaterdagen en 1 zondag gewerkt . De 14 weekenden die ik niet werkte vielen bijna allemaal in mijn vakantieverlof ( 4 zomervakantie, 2 voorjaar,2 najaar, 2 in december).

Vaak heb ik de maandag vrij dus een soort van verschoven weekend ( zo/ma i.p.v. za/zo)

Je hebt mijn opmerkingen arrogant genoemd en in deze posting noem je ze onchristelijk. Vind wel dat je ver gaat met je (ver)oordelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Roos2017 »

Ik begrijp Huisman wel.
Wij leveren melk aan Friesland Campina. Ook op zaterdag.
Maar FC verwerkt deze op zondag, want dit bedrijf draait 24/7.
Moeten we dan de producten van FC bojcotten als consument en als melkveehouder geen melk meer leveren?
Dat vind ik te ver gaan.
Het is voor de verantwoording van de medewerkers van FC om daar ´s zondags te werken.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Desiree »

Zo... hele discussie .. Volgende keer PB-en :haha Huisman 'ken' wel tegen een stootje... :garde Maar eerst eens alles lezen...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:Ik ken heel wat moeders die verpleegkundigen zijn die onder het mom van 'noodzakelijke arbeid' zoveel mogelijk zondagen willen werken; "want dat is makkelijk voor de doordeweekse oppas". Nou, geef mij dan maar de oprechte keuzes van @huisman.
Waarom bij voorbaat de intentie van veel mensen ter discussie stellen?
Doe ik dat? De desbetreffende personen spreken dit zelf uit.
Niet zelf doen wat je dmv een suggestieve vraag mij 'verwijt'.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Mara »

huisman schreef:e hebt mijn opmerkingen arrogant genoemd en in deze posting noem je ze onchristelijk. Vind wel dat je ver gaat met je (ver)oordelen.
Ik zal nogmaals je opmerking quoten waar ik me echt aan stoorde. Zeker nu ik weet dat het zulke loyale fijne collega's zijn.
huisman schreef: Ik kan wel hun zondagen gaan werken maar dan gaan ze echt niet naar de kerk.
Pakken ze een terrasje of gaan shoppen .
Zie je nu nog steeds niet dat dit arrogant overkomt?
Roos2017 schreef:Ik begrijp Huisman wel.
Wij leveren melk aan Friesland Campina. Ook op zaterdag.
Maar FC verwerkt deze op zondag, want dit bedrijf draait 24/7.
Moeten we dan de producten van FC bojcotten als consument en als melkveehouder geen melk meer leveren?
Roos, dat is de discussie helemaal niet! Het gaat niet om het niet op zondag willen werken, maar anderen wel laten werken op zondag, OMDAT ZE ANDERS TOCH MAAR...... onnutte dingen zouden doen.
Wie zegt dat? Zouden al die collega's van huisman hun zondag alleen maar doorbrengen op terrasjes en in winkels?
Dat lijkt mij heeeeeel sterk.
huisman schreef:Bergrijp werkelijk niet dat jij tegen de regeling bent die werkgever en collega’s mij aanbieden.
Ik heb niets tegen die regeling, al zou ik dat zelf niet accepteren.
Als ik solliciteer naar een baan die 24/7 aanwezigheid van mij vereist, dan doe ik dat en probeer daar niet onderuit te komen onder het mom van: maar ik ga naar de kerk en jullie niet.

Ik heb diep respect voor degenen die daarom offers moeten brengen, door die baan niet aan te nemen. Omdat ze in gewetensnood komen. Maar dat ook niet willen voor de ander! Hun collega.
Zoals de christelijke winkelier zijn winkel op zondag openhoud, maar er zelf natuurlijk niet is, omdat zijn personeel anders toch maar naar het voetbalveld zou trekken. Wat is dat voor redenatie?
Wandelende schreef:Als ik lees dat @huisman zo weloverwogen, evenwichtig en eerlijk zijn keuzes heeft gemaakt en collega's hem daarin respecteren èn dit ook acceptabel vinden, dan is dat voor mij persoonlijk alleen maar bewonderenswaardig. We zouden wel jaloers mogen zijn dat iemand op deze wijze Gods dag zoveel als mogelijk is als Gods dag in te richten. Zelfs met arbeid die noodzakelijk is.
Ik ben alleen jaloers als iemand die keuze maakt zoals ik hierboven omschreef. Dan kost het je wat nl.
Nu hoefde Huisman alleen het aanbod maar te accepteren, zoals ik het begrijp. Is dat dan ook een offer?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door merel »

Ik vind dat je erg doordraaft Mara. Als huisman dit tot volle tevredenheid kan regelen is dat prima

@ambtenaar
Knap van jouw zoon! Hoeveel km? Onze oudste loopt sinds kort ook wel eens mee met ons. Erg leuk om samen met hen te lopen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door huisman »

Mara zie PB. Ga hier niet meer mee door. Vermoeiend en zeker niet opbouwend ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Desiree »

Mara.. ik snap je.

Ik dacht eventjes, de grote, boze buitenwereld zijn ook mensen met een ziel voor de eeuwigheid geschapen.

Maar ik denk dat we Huisman genoeg hebben leren kennen.. Hij leeft geen refo-regeltjes/of cultuurgewoonten na, maar heeft in goed overleg met zijn medemens een regeling getroffen. Daarbij is het - wat ik begreep - noodzakelijk dat er gewerkt wordt.

Hij zal het vast niet over de Passion hebben, maar op zijn eigen wijze iets proberen uit te stralen van... nou ja, de Gever van het werk.

Het is fijn dat het zo kan... voor de thuisomgeving, voor hemzelf....

Verder heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid in kerkgang etc. Ik ga dat niet voor een ander invullen omdat ik daar een hekel aan heb.

Ik vind het prima zo. Er is wat aangekaart en er is beargumenteerd. Duidelijk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Luther »

Mara schreef:
huisman schreef:
Desiree schreef:Maar dan moeten jouw collega's voor jou extra op zondag werken. Is dat eerlijk dan? God's geboden tellen toch voor iedereen?

Maar het is wel fijn om naar de kerk te gaan. Dus ik begrijp je wel hoor en het is fijn dat het zo kan.
Ik werk veel extra zaterdagen. Ik kan wel hun zondagen gaan werken maar dan gaan ze echt niet naar de kerk.
Pakken ze een terrasje of gaan shoppen .
En toch klopt er iets niet in je redenering. Ds. De Boer zei daar laatst iets over.
Als je zelf een bedrijf hebt dien je dat op zondag te sluiten, ook al gaat je onchristelijke personeel dan naar het voetbalstadion of het strand de hele dag, dat is hun verantwoording. Dat geldt ook voor het aannemen van een baan.
M.a.w. jij wist toen je aan deze baan begon dat het een 24/7 baan is, en het is later zo niet bedacht en uitgebreid.
Nu moeten je collega's dus de zondag "onteren" omdat jij er zelf moeite mee hebt (ik zal niet zeggen te vroom, want dat kan hatelijk overkomen). Maar ik vind dit verre van collegiaal.
Er zijn vele beroepsgroepen die op zondag moeten werken, dat zijn nu eenmaal werken van noodzakelijkheid.
huisman schreef:Of moet de luchtmacht op zondag maar afzien van deze taak?
Nee, en daarom moet jij ook op zondag, je plaats innemen.
Als we in een oorlogssituatie verkeren, sluit de tent ook niet om 24 uur zaterdagavond.
Nou moe, ik vind dit wel een hele harde reactie op een eerlijk en zakelijk verhaal van @huisman.
Volgens mij zegt @huisman:
1. Het gaat (deels) om noodzakelijke zondagsarbeid.
2. Mijn collega's en werkgever zijn echter bereid om desondanks mijn zondagen en feestdagen vrij te geven.
3. Zij doen daarmee de (noodzakelijke) zondagsarbeid in mijn plaats.
4. Omdat ik het toch fijner vind om op zondagen in de kerk te zitten dan noodzakelijk zondagswerk te doen, accepteer ik hun aanbod.
5. In ruil voor deze collegialiteit, werk ik meestal op zaterdag en bijvoorbeeld op Koningsdag.
6. Het argument dat ik zondags moet werken, zodat mijn collega's naar de kerk kunnen, klinkt leuk, maar is niet reëel.

Verder stelde hij nog de vraag hoe je anders moet omgaan met arbeid in deze 24/7 economie.
Mogelijk zegt iemand: dan kun je dus niet meer werken in beroepsgroepen waar ook zondagswerk wordt gedaan. Maar dat heb ik nog niemand horen zeggen.
Hooguit is er een discussie te voeren over de vraag, of dit bij noodzakelijke arbeid hoort.
Of breder: is (militair) vliegen in Nederland noodzakelijk?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
@ambtenaar
Knap van jouw zoon! Hoeveel km? Onze oudste loopt sinds kort ook wel eens mee met ons. Erg leuk om samen met hen te lopen!
Hij mocht enkel de 1 km lopen, gezien zijn leeftijd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Dodo »

[quote="Luther"][quote="Mara"][quote="huisman"][quote="Desiree"]

Als ik Mara goed begrijp, bedoelt ze dat het juist normaal is dat de luchtmacht op zondag werkt. Dat gaat niet tegen Gods geboden in. Daarom zou Huisman niet de zondagsdiensten moeten ontwijken, of ze door anderen laten doen. Het hoort gewoon bij zijn werk en hij zou zijn deel daarin op zich moeten nemen.

Als een arts over verpleger de zondagsdiensten zou vermijden, zouden we dat ook afwijzen denk ik. Dat hoort er namelijk gewoon bij. En als jij het niet doet, moet een ander dus vaker op zondag werken.

Ik weet niet of ik het er mee eens ben, maar ik snap haar redenering wel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Als ik Mara goed begrijp, bedoelt ze dat het juist normaal is dat de luchtmacht op zondag werkt. Dat gaat niet tegen Gods geboden in. Daarom zou Huisman niet de zondagsdiensten moeten ontwijken, of ze door anderen laten doen. Het hoort gewoon bij zijn werk en hij zou zijn deel daarin op zich moeten nemen.

Als een arts over verpleger de zondagsdiensten zou vermijden, zouden we dat ook afwijzen denk ik. Dat hoort er namelijk gewoon bij. En als jij het niet doet, moet een ander dus vaker op zondag werken.
Jij hebt mij heel goed begrepen, net als Desiree! :super
Dank je wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door DDD »

Ik snap de redenering van Mara werkelijk totaal niet.

Ik ben het zelden met Huisman eens bij hoogoplopende verschillen van inzicht op dit forum, maar dit lijkt mij nu juist voorbeeldig. Hij is bereid alle dagen te werken waarop iedereen (hij waarschijnlijk zelf ook) graag vrij is, zoals zaterdagen en Koningsdag. Hij mist dus sociale en eventuele gezinsdingen omdat hij graag op zondag de erediensten bijwoont. Niet omdat dat zou moeten, want hij doet noodzakelijk werk, maar gewoon omdat hij de zondag zo belangrijk vindt.

Wie had ooit gedacht dat Mara daartegen bezwaar kon hebben.

Mijns inziens moet je dit breder trekken. Want deze discussie is nog veel te makkelijk, alsof je alleen maar op zondag mag werken als dat noodzakelijke werkzaamheden betreft. Maar als je in de detailhandel werkt, dan duurt het niet lang meer of je moet ook zulke compromissen sluiten. Er zijn zoveel werkzaamheden die ik als leek niet noodzakelijk vind voor de zondag, maar die economisch gezien wel noodzakelijk worden geacht.

Als je in een supermarkt werkt, zul je ook offers moeten brengen als je niet op zondag wilt werken. Nu is er voor bestaande contracten nog vrijheid om er van af te zien, maar ik weet niet hoe lang dat nog blijft. Zou Mara er dan ook bezwaar tegen hebben als je de zondagsdiensten ruilt?

Ik zie niet in waarom een verpleger de zondagsdiensten niet mag ruilen, als hij in ruil daarvoor altijd op zaterdag werkt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Desiree »

Ik denk dat je Mara tekort doet...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie