Hoe breng jij je zaterdag door?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:Ik snap de ophef niet.
Huisman doet werken der noodzakelijkheid.
Met collega's spreekt hij af dat hij, waar mogelijk, niet of nauwelijks op zondag werkt, zodat hij naar de kerk kan. Er is hier geen sprake van plichtsverzuim (het werk der noodzakelijkheid gebeurt) en alle partijen zijn tevreden met de oplossing.
Als de nood aan de man is, is Huisman op zondag bezig ons land te dienen.
Wat is het probleem?
Inderdaad, eens.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Wat is het probleem?
Mara schreef:Ik vind het nogal arrogant om te vooronderstellen dat ze anders toch maar een terrasje pakken of gaan shoppen.
ds. Tigchelaar zei er dit over en dat getuigt m.i. van meer realiteitszin:
Vraagsteller heeft het niet over een vrije keuze, maar over binnen zijn werkkring geldende gewoonten. Hij zal de keuze voor zijn werkkring en zijn gevoelens over de zondagsrust met elkaar in het reine moeten brengen. We kunnen ons niet geheel afzonderen van de samenleving met zijn gewoonten, regels en verplichtingen. Anders zouden we op een onbewoond eiland moeten gaan wonen.

Vraag eens aan Jozef of hij in dienst van de farao zijn sabbatsrust wel kon houden. Of aan Daniël en zijn vrienden in Babel. Het verbod om te bidden is kennelijk ernstiger dan de invulling en toepassing van het vierde gebod. Evenzo kan aan Nehemia gedacht worden, in dienst van een heidense koning. En zou Theóphilus in Rome de zondag aan het hof van de keizer wel kunnen heiligen?

In de krijgsmacht moeten we niet alles afhankelijk maken van de eerbiediging van het vierde gebod. Niet vloeken, eerbied en respect voor elkaar, helpen en verdedigen van onderdrukten, etc. tellen ook mee. In de bankwereld is de zondag als rustdag geen probleem, maar er kan een ernstige aantasting van andere geboden voorkomen. Ik zou bovendien niet graag de krijgsmacht alleen met heidenen gevuld willen zien.

Tijdens mijn tijd als legerpredikant (lang geleden!) hebben we als legerpredikanten de leidinggevenden wel eens aangeraden liever een oefening tijdens de zondag door te laten gaan, om een verkeerde invulling en erger misbruik van de rustdag te voorkomen.

De tweede vraag ligt een beetje in het verlengde van het vorige. Beveiliging is helaas nodig in onze samenleving, ook op de zondag. Het blijkt dat de politie niet alles kan bewaken. Ik zie de beveiligingsdiensten als verlengde van sloten, detectiecamera’s en alarminstallaties. Die zetten we ook niet uit van zaterdagavond tot maandagmorgen.

De oorzaak ligt in de “verdorvenheid van het menselijk geslacht” (zie artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Als het zesde en achtste gebod in de samenleving niet worden gehoorzaamd, zullen we in de toepassing van het vierde gebod daarmee moeten rekenen.

Ds. J.J.Tigchelaar
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/201 ... -het-leger
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Daarom snap ik jouw blijdschap niet zo goed.
Mijn oudste zoon bleek ook een talentje, tijdens de bruggenloop (toen nog op zaterdag) Zijn coach zag wel wat in hem om hem te trainen.
Maar ik heb dat direkt afgekapt want vrijwel alle marathons zijn op zondag.
Ik heb toch helemaal niets gezegd over wedstrijden lopen op zondag. Ik vond het gewoon leuk om te zien dat hij de sportieve uitdaging is aangegaan en dat hij over de Coolsingel liep.

Overigens zit hij al op judo en voetbal, en dat levert al genoeg trainings- en wedstrijduren op in de week.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Mannetje schreef:Ik snap de ophef niet.
Huisman doet werken der noodzakelijkheid.
Met collega's spreekt hij af dat hij, waar mogelijk, niet of nauwelijks op zondag werkt, zodat hij naar de kerk kan. Er is hier geen sprake van plichtsverzuim (het werk der noodzakelijkheid gebeurt) en alle partijen zijn tevreden met de oplossing.
Als de nood aan de man is, is Huisman op zondag bezig ons land te dienen.
Wat is het probleem?
Inderdaad, eens.
+1.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Wat is het probleem?
Mara schreef:Ik vind het nogal arrogant om te vooronderstellen dat ze anders toch maar een terrasje pakken of gaan shoppen.

Tijdens mijn tijd als legerpredikant (lang geleden!) hebben we als legerpredikanten de leidinggevenden wel eens aangeraden liever een oefening tijdens de zondag door te laten gaan, om een verkeerde invulling en erger misbruik van de rustdag te voorkomen.
Hier zegt deze predikant toch hetzelfde als de door jouw geciteerde zin van mij? De rest van zijn betoog is natuurlijk iedereen mee eens.
Nogmaals dankbaar dat werkgever en collega's hier zo mee omgaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Wat is het probleem?
Mara schreef:Ik vind het nogal arrogant om te vooronderstellen dat ze anders toch maar een terrasje pakken of gaan shoppen.
ds. Tigchelaar zei er dit over en dat getuigt m.i. van meer realiteitszin:(.....)
Dan snap ik toch je probleem met de opstelling van @huisman niet zo.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dan snap ik toch je probleem met de opstelling van @huisman niet zo.
Zijn opmerking
huisman schreef:Ik werk veel extra zaterdagen. Ik kan wel hun zondagen gaan werken maar dan gaan ze echt niet naar de kerk.
Pakken ze een terrasje of gaan shoppen .
vind ik van arrogantie getuigen.
We weten toch niet of zijn collega's werken van barmhartigheid verrichten die zondag, of iets anders?
Zijn we beter omdat we naar de kerk gaan?

Als je een baan aanneemt waarvan je op voorhand weet dat het 24/7 arbeid vereist, vind ik verre van collegiaal om dan op zondag je snor te drukken, omdat jij naar de kerk gaat en die collega toch maar gaat shoppen of een terrasje gaat pakken.

Neem dan je verantwoordelijkheid en zoek een baan waarin 6 dagen per week gewerkt wordt.

Ik zie het probleem niet van zondagswerk in zijn branch, dus ik begrijp in dit geval het gewetensbezwaar totaal niet!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door eilander »

Ik lees niet over gewetensbezwaren bij @huisman. Sterker nog, een of twee keer per jaar werkt hij op zondag dus kan van gewetensbezwaren geen sprake zijn.
Verder mag ik aannemen dat hij zijn verdeling met vreugde aanpast als collega's er blijk van geven ook eens naar de kerk te willen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Vorst »

Tenzij ze naar ds. Van Campen gaan :langue
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Als je een baan aanneemt waarvan je op voorhand weet dat het 24/7 arbeid vereist, vind ik verre van collegiaal om dan op zondag je snor te drukken, omdat jij naar de kerk gaat en die collega toch maar gaat shoppen of een terrasje gaat pakken.
Wat is het probleem? Huisman heeft zijn werkgever en zijn collega's verzocht om hem te ontzien bij het inroosteren op zondagen, in ruil voor inroostering op zaterdagen en niet-christelijke feestdagen. In goed overleg is iedereen het er mee eens.
Neem dan je verantwoordelijkheid en zoek een baan waarin 6 dagen per week gewerkt wordt.
Waarom een zwart-wit benadering?
Ik zie het probleem niet van zondagswerk in zijn branch, dus ik begrijp in dit geval het gewetensbezwaar totaal niet!
Volgens mij gaf huisman aan dat hij, indien noodzakelijk, ook op zondag zijn diensten vervuld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door huisman »

Mara schreef:
eilander schreef: Dan snap ik toch je probleem met de opstelling van @huisman niet zo.
Zijn opmerking
huisman schreef:Ik werk veel extra zaterdagen. Ik kan wel hun zondagen gaan werken maar dan gaan ze echt niet naar de kerk.
Pakken ze een terrasje of gaan shoppen .
vind ik van arrogantie getuigen.
We weten toch niet of zijn collega's werken van barmhartigheid verrichten die zondag, of iets anders?
Zijn we beter omdat we naar de kerk gaan?

Als je een baan aanneemt waarvan je op voorhand weet dat het 24/7 arbeid vereist, vind ik verre van collegiaal om dan op zondag je snor te drukken, omdat jij naar de kerk gaat en die collega toch maar gaat shoppen of een terrasje gaat pakken.

Neem dan je verantwoordelijkheid en zoek een baan waarin 6 dagen per week gewerkt wordt.

Ik zie het probleem niet van zondagswerk in zijn branch, dus ik begrijp in dit geval het gewetensbezwaar totaal niet!
Je slaat nu wel een beetje door Mara. Lees nu eens alles rustig terug en zie dat de beschuldigingen aan mijn adres niet op feiten zijn gestoeld.
1.Ik druk mijn snor niet. Werk i.p.v. de zondagen bijna alle zaterdagen. Draai dus meer weekenddiensten dan de meeste van mijn collega’s.
2.Mijn collega’s zijn dus nergens de dupe van sterker nog als zij zien dat ik toch op een zondag sta ingepland komen ze vaak zelf met een voorstel om diensten te ruilen zodat ik zondags vrij ben.
3. Mijn werk is echt ook mijn hobby en ik ga dus geen ander werk zoeken.

Lees het stuk eens wat je zelf plaatste van een predikant. Ben ik het totaal mee eens en jij blijkbaar ook......dus weer vriendjes :) :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Wandelende »

Dus iemand die de zondagen, zoveel als mogelijk is, wil inrichten als rustdag en Gods dag krijgt tegenstand op dit forum?

Ik kan goed begrijpen dat @huisman zegt dat er van 'buitenaf' soms meer begrip is dan van 'binnenuit'.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 09 apr 2018, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Vorst »

Ik vind het juist mooi dat dit zo geregeld kan worden. Iedereen blij inderdaad.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Mara »

huisman schreef: Lees het stuk eens wat je zelf plaatste van een predikant. Ben ik het totaal mee eens en jij blijkbaar ook......dus weer vriendjes :) :garde
Dat is helemaal het punt niet Huisman en wat mij betreft zijn we gewoon vriendjes gebleven. :)
Maar vriendjes mogen elkaar wel wijzen op verkeerde uitspraken toch?
En ik vond jouw opmerking die je maakte over je collega's, verre van aardig. En eigenlijk onchristelijk.
We gaan er misschien te snel van uit dat iemand die nooit naar de kerk gaat, dat dan ook niet zal doen en allerlei werelds vermaak gaat zoeken.
Een voorbeeld: mijn onchristelijke buurman haalde wel iedere zondag zijn hoogbejaarde moeder op om haar naar de kerkdienst in het verpleeghuis te brengen en daarna de hele dag bij hen thuis.
ds de Boer maakte gehakt van bepaalde vrome gedachten, (ach, laat die heidenen maar werken, anders zitten ze smiddags toch maar in het voetbalstadion).
DAT is het punt wat ik wilde maken!
Waarom zouden je collega's dus vaker zondagsdiensten moeten draaien dan jij? Het spijt me, maar dat begrijp ik echt niet.
Mijn schoondochter werkt in de zorg en is regelmatig op christelijke feestdagen ingeroosterd. Dat is niet anders. Soms valt de dienst zo dat ze dan smiddags of savonds nog naar de kerk kan, maar dat is lang niet altijd mogelijk.
Mijn broer zit bij de brandweer, hij heeft zgn. 48 uursdiensten, dat betekent dus: de zaterdag EN de zondag dienst dan.
En zo zijn er meer voorbeelden, die ongetwijfeld iedereen wel in familie- en vriendenkring heeft.
Maar ik ken niemand die aan zijn/haar collega's de zondagen vrij vraagt om naar de kerk te kunnen. Niemand hoeft elke zondag te werken in dit land, dus je bent 1 x per maand? 1 x per 6 weken? dan aan de beurt.
Wandelende schreef:Dus iemand die de zondagen, zoveel als mogelijk is, wil inrichten als rustdag en Gods dag krijgt tegenstand op dit forum?
Helemaal niet, dat heb ik nooit gezegd, lees maar terug!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoe breng jij je zaterdag door?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Dus iemand die de zondagen, zoveel als mogelijk is, wil inrichten als rustdag en Gods dag krijgt tegenstand op dit forum?
Helemaal niet, dat heb ik nooit gezegd, lees maar terug!
Voordat ik iets schreef heb ik alles doorgelezen.
Als ik lees dat @huisman zo weloverwogen, evenwichtig en eerlijk zijn keuzes heeft gemaakt en collega's hem daarin respecteren èn dit ook acceptabel vinden, dan is dat voor mij persoonlijk alleen maar bewonderenswaardig. We zouden wel jaloers mogen zijn dat iemand op deze wijze Gods dag zoveel als mogelijk is als Gods dag in te richten. Zelfs met arbeid die noodzakelijk is.

Ik ken heel wat moeders die verpleegkundigen zijn die onder het mom van 'noodzakelijke arbeid' zoveel mogelijk zondagen willen werken; "want dat is makkelijk voor de doordeweekse oppas". Nou, geef mij dan maar de oprechte keuzes van @huisman.

Maar wellicht vat ik de punten anders op.
(~)
Plaats reactie