Alles over koffie en thee

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:Bonenkoffie uit de Melitta Caffeo Solo.
Voor verjaardagen en zo staat de DE machine voor snelfilterkoffie nog in de kelder.
Dat doen heel veel mensen. Ze hebben zo'n fancy apparaat staan, maar kom je op bezoek krijg je slappe filterkoffie.
Zo jammer. :ouin
Dat is wel weer heel snel geconcludeerd en geoordeeld. Normaal bezoek (getalsmatig) krijgt koffie uit de Melitta. Maar bij echt grote visites is dat niet te doen en komt de DE tevoorschijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat je slappe koffie krijgt, ik kan met die DE wel koffie zetten waar de lepel rechtop in blijft staan, bij wijze van spreken. Niet zo snel met het vingertje klaarstaan aub. :modo
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Dat is wel weer heel snel geconcludeerd en geoordeeld. Normaal bezoek (getalsmatig) krijgt koffie uit de Melitta. Maar bij echt grote visites is dat niet te doen en komt de DE tevoorschijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat je slappe koffie krijgt, ik kan met die DE wel koffie zetten waar de lepel rechtop in blijft staan, bij wijze van spreken. Niet zo snel met het vingertje klaarstaan aub. :modo
Waar zie jij een vinger?
Je steekt zelf je tenen uit, ik zei bij veel mensen. Dus niet alle!
Ik ben een liefhebber van sterke koffie, maar dat kan niet iedereen waarderen.
Dus ik kom binnenkort ff een bakkie bij je doen hoor. (hier genoemd als bakkie pleur ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Roos2017 »

Wij drinken koffie en thee van het merk Mahmoud. Zwarte turkse koffie en arabische thee met kardamom.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door helma »

Wij drinken ook bonenkoffie van d'Lor.
Ook met verjaardagen. Ideaal toch? Alleen wat meer lopen; maar geen halve potten koffie meer over.
En ook een laatkomer heeft nog n vers bakkie.

Mijn trauma is inmiddels: een grote mok vol filterkoffie....
Vooral in Canada schonken ze overal emmers vol.

En senseo gun je ook niemand...

(Het is hier zo erg dat we met een vakantie ons espresso apparaat inladen...)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Dodo »

Inderdaad wel meer lopen. Elk kopje moet apart gemaakt worden. Ik vond de herrie ook een nadeel. Daarbij vergeleken is filterkoffie bijna geruisloos.
Aan de andere kant heb ik inderdaad ook al vele liters koffie weggegooid. Het is altijd lastiger inschatten als er een groep komt, hoeveel thee en hoeveel koffie. En hoeveel aanstellers personen willen cafeinevrij?
En dan heb ik ook geen zin in nog een apparaat op mijn kleine aanrecht. Er staat al een broodbakmachine.

@Mara, de Nespressosmaken die hier liggen zijn fortissio lungo en vivalio lungo. Zijn dat de sterkere smaken?
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Mannetje »

Hier gewoon een Philipsfilterapparaat met Markus goud erin.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Mara »

Dodo schreef: @Mara, de Nespressosmaken die hier liggen zijn fortissio lungo en vivalio lungo. Zijn dat de sterkere smaken?
De eerste wel (8) de tweede (lichtblauw (4) toch?) niet, die is voor mij te slap. ;)
De favorieten hier zijn:
Ristretto (10) Arpeggio (9) en Kazaar (12, om mee te starten)
Ik heb wel andere smaken in huis hoor. En je kunt het ook nog sterker en slapper maken door op de stopknop te drukken, dan wel meer water erbij te doen.
We kregen bij de koop van het apparaat een proefpakket, met smaakjeskoffie, maar dat vind ik zo vies.
Koffie moet naar koffie smaken en niet naar vanille of caramel.
helma schreef:Mijn trauma is inmiddels: een grote mok vol filterkoffie....
Ik zeg het meestal er maar meteen bij, kopje is genoeg hoor. :)
Ik zou graag een J.ura machine willen hebben, maar daar drinken wij echt te weinig koffie, zeker nu we nog werken.
Misschien als we in de aanleunwoning zitten. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door eilander »

Het probleem van een halve pot koffie over hebben, kan in elk geval niet de prijs zijn schat ik zo in.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door helma »

Nee, het is meer dat ik niet graag dingen zomaar weggooi.

Koffiebonen kopen we alleen in de aanbieding. 2e voor de helft; of een actie bij Kruidvat.
En thee drink ik zelden van een zakje. Meestal drink ik alleen gekookt water; en vaak maak ik het van verse munt of gember/citroen/kaneel/honing of kamille die ik zelf geplukt en gedroogd heb.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door -DIA- »

Ik heb sinds de problemen met de gal geen kopje koffie meer gehad. Ook geen chocolade of iets dergelijks. Na de operatie zei de chirurg: Je mag alles weer eten en drinken. Dat bleek toch te optimistisch. Je hebt dan wel geen galblaas meer, maar er wordt wel gal aangemaakt wat de problemen veroorzaakt.

Samengevat geen koffie meer, slechts thee of frisdrank (niet koolzuurhoudend!) en natuurlijk melk en karnemelk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door refo »

Wij zijn pas aan ons derde DE koffiezetapparaat begonnen. Tegenwoordig is dat de Moccamaster. Ze gaan jaren mee, die apparaten. De eerste hebben we 14 jaar mee gedaan, de tweede 22 jaar. En eigenlijk deed hij het nog wel, maar wilden we wel eens wat nieuws. Dus via Marktplaats aangeboden en nu begint hij een tweede leven. Op mijn kantoor heb ik ook een tweedehandse, die is volgens mij ook wel 30 jaar oud.
Iedere keer is er wel iets 'verbeterd'. Maar de innovatie van deze keer is erg irritant. Na 40 minuten gaat hij vanzelf uit. Zogenaamd omdat de koffie dan toch niet lekker meer zou zijn.Dat maken wij zelf wel uit.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Roos2017 »

refo schreef: Iedere keer is er wel iets 'verbeterd'. Maar de innovatie van deze keer is erg irritant. Na 40 minuten gaat hij vanzelf uit. Zogenaamd omdat de koffie dan toch niet lekker meer zou zijn.Dat maken wij zelf wel uit.
Volgens mij is dat met alle nieuwe apparaten zo. Het zou me niet verbazen is dat een regeltje uit Brussel is. Gelukkig hoeven wij alleen ons koffiezetapparaat te gebruiken wanneer we visite hebben die geen turkse koffie drinken.
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Protegé »

Roos2017 schreef:[...]en arabische thee met kardamom.
Oh, dat klinkt goed, ik kan het - bij wijze van spreken - al ruiken. :)
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Roos2017 »

Protegé schreef:
Oh, dat klinkt goed, ik kan het - bij wijze van spreken - al ruiken. :)
Mahmoud is een kwaliteitsmerk. Maar je kan arabische thee ook zelf maken: earl gray thee en wat kardamom pitten met het water meekoken.
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Alles over koffie en thee

Bericht door Protegé »

Ik heb net kwaliteits-Earl-Grey hier staan, nu nog de pitten. :)
Plaats reactie