behoefte aan stilte

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

behoefte aan stilte

Bericht door Christiaan »

Kennen jullie dat ook dat je buiten de de je stille tijd,
gewoon op een tijdstip van de dag dat je behoefte hebt aan stilte,
even geen t.v., radio, muziek en nieuws.
Kent jullie dat ook?

En neem je dan ook te tijd om je terug te trekken?
Misschien niet zo zeer om de bijbel te lezen of te bidden, maar om
een rustig moment te hebben of een moment van bezinning.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 01 dec 2006, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Ja
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Jaja!
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:Jaja!
Ja, een tijd van stilte of bezinning. Maar wat voor tijd moet ik mij daar bij voorstellen? Een uur wandelen?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Petrus

Bericht door Petrus »

Als ik behoefte heb aan bezinningsmomenten, dan neem ik onze hond mee op de scootmobiel naar het bos. Diep in het bos, vér van alle verkeersgeluiden, met alleen de dierengeluiden om me heen, kan ik even helemaal tot mezelf komen, alles van me af laten glijden...........in de heerlijke eerlijke natuurlijke stilte, gewoon om je heen kijken, je verwonderen over Gods schepping, de pracht en praal ervan in élk jaargetijde, al hetgeen die dag of dagen gebeurd is overdenken, verwerken, een plaatsje geven, kracht opdoen.......................en verder eindeloos genieten van de natuur in al zijn pracht en praal en stilte (nou jahhhh, op de natuurlijke geluiden na dan he)..................
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

...en hier ligt nu een dikke witte deken.
Het is nog stiller dan normaal.Heerlijk!!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Adorote

Bericht door Adorote »

Hier is het elke dag totale stilte er wordt ook in stilte geleefd om te Horen Zijn Stem .Voor gebed en meditatie of zomaar stil zijn om de Horen wat Hij ons te zeggen heeft is de kapel de juiste plaats een plaats aan Hem toegewijd.


Stilte een medicijn tot genezing en komen tot de Schepper de Heilige Drievuldigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:Jaja!
Ja, een tijd van stilte of bezinning. Maar wat voor tijd moet ik mij daar bij voorstellen? Een uur wandelen?
Ik heb als vaste gewoonte om elke dag (behalve zondag) een half uur in de omgeving te fietsen.
Bezinning, inderdaad, maar ook voor je lichaam is het goed (zeker als je een kantoorbaan heb, zoals ik).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

soms ken ik het, soms ook niet. Ik ben opgegroeid in een cultuur vol geluid, waar het haast nooit echt stil is. Ik moet me wel dwingen de stilte soms bewust op te zoeken, vaak is dat om te bidden en om me op God te kunnen richten. Stilte voor het gebed is daarom denk ik ook belangrijk, niemand zomaar beginnen met bidden, maar eerst je focussen op God. Mooi hoe dat in de oude vertalingen in veel psalmen staat (en de Psalmen zijn eigenlijk ook gebeden):

Bijvoorbeeld Psalm 25:

Tot U, o HEERE! hef ik mijn ziel op (NBG / SV)
KJV:Unto You, I lift up my soul.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:soms ken ik het, soms ook niet. Ik ben opgegroeid in een cultuur vol geluid, waar het haast nooit echt stil is. Ik moet me wel dwingen de stilte soms bewust op te zoeken, vaak is dat om te bidden en om me op God te kunnen richten. Stilte voor het gebed is daarom denk ik ook belangrijk, niemand zomaar beginnen met bidden, maar eerst je focussen op God. Mooi hoe dat in de oude vertalingen in veel psalmen staat (en de Psalmen zijn eigenlijk ook gebeden):

Bijvoorbeeld Psalm 25:

Tot U, o HEERE! hef ik mijn ziel op (NBG / SV)
KJV:Unto You, I lift up my soul.
Tja Marnix ben het met je eens in dit opzicht :wink:

Mijn ziel is immers stil tot God
van Hem wacht ik een heilrijk lot
Hij immers zal mijn rotssteen wezen
mijn heil mijn hulp in mijn gebrek
mijn toevlucht en mijn hoog vertrek
ik zal geen grote wank'ling vrezen
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies. En Jezus trok zich ook terug, zocht de stilte op om te bidden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Weet men wel wat stilte is, boswandeling maken wat lezen heeft allemaal niets te maken met stilte, heeft men wel is echt stilte mee gemaakt..........................................wellicht niet. En is men zelf wel is stil.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

"verwijst naar onderschrift..."
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Echte stilte is voor de meeste mensen ondraagelijk. Je hoort je hart dreunen en zelfs het bloed door je hoofd spoelen.
Astronauten worden daar psychologisch op getraind in speciale cellen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
limosa

Bericht door limosa »

Gian schreef:Echte stilte is voor de meeste mensen ondraagelijk. Je hoort je hart dreunen en zelfs het bloed door je hoofd spoelen.
Astronauten worden daar psychologisch op getraind in speciale cellen.
die verhalen hoor je ook van speleologen, die figuren die voor hun werk of hobby in een grot afdalen, op den duur maakt zelfs je horloge herrie :-)
Plaats reactie