Afscheid

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
Delftenaar schreef:Hedendaagse gelovigen kennen ook die woestijn, maar dat wordt dan conform het huidige taalgebruik burn-out of depressie genoemd.
Nu kun je zeggen dat dit net anders is dan jij bedoeld. Toch is uiteindelijk de uitwerking hetzelfde, namelijk de mens naar God uitdrijven, door de diepte heen.
Burn-out en depressie zijn beslist niet gelijk te stellen aan een geestelijke woestijn. Ze kunnen best samenvallen, maar het blijven twee verschillende zaken. Psychologie en pastoraat zijn ook twee verschillende dingen...
Delftenaar heeft het over hedendaagse gelovigen. Dus niet over het maatschappelijke fenomeen burn-out.

De geestelijke woestijnen uit de Psalmen hangen allemaal samen met letterlijk fysiek zware, dorstige, armoedige omstandigheden waar je aan het eind van je krachten bent gekomen. Daarbij verwijs ik vooral naar Psalm 63 vers 1 en 2.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Afscheid

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Mannetje schreef:
Delftenaar schreef:Hedendaagse gelovigen kennen ook die woestijn, maar dat wordt dan conform het huidige taalgebruik burn-out of depressie genoemd.
Nu kun je zeggen dat dit net anders is dan jij bedoeld. Toch is uiteindelijk de uitwerking hetzelfde, namelijk de mens naar God uitdrijven, door de diepte heen.
Burn-out en depressie zijn beslist niet gelijk te stellen aan een geestelijke woestijn. Ze kunnen best samenvallen, maar het blijven twee verschillende zaken. Psychologie en pastoraat zijn ook twee verschillende dingen...
Het lijkt me noodzakelijk om die twee dingen inderdaad heel goed te onderscheiden. Aangevochten worden is iets heel anders dan een burn-out hebben!
Volgens de letterlijke betekenis heb je natuurlijk gelijk, in de praktijk wordt iemand al snel "overspannen" genoemd als hij of zij erg worstelt met geestelijke zaken en aanvechtingen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid

Bericht door DDD »

Op grond waarvan staat het vast dat geestelijke aangevochtenheid en burn-out zo scherp moeten worden onderscheiden? Is daar ergens een bijbelse grond voor, of is dat het gevolg van de toenemende inzichten van de psychologie?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afscheid

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Het lijkt me noodzakelijk om die twee dingen inderdaad heel goed te onderscheiden. Aangevochten worden is iets heel anders dan een burn-out hebben!
Volgens de letterlijke betekenis heb je natuurlijk gelijk, in de praktijk wordt iemand al snel "overspannen" genoemd als hij of zij erg worstelt met geestelijke zaken en aanvechtingen.
Dat weet ik ook, maar daarom weet ik ook dat het zo gevaarlijk is om dit door elkaar te halen. Letterlijk levensgevaarlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afscheid

Bericht door eilander »

DDD schreef:Op grond waarvan staat het vast dat geestelijke aangevochtenheid en burn-out zo scherp moeten worden onderscheiden? Is daar ergens een bijbelse grond voor, of is dat het gevolg van de toenemende inzichten van de psychologie?
Een dominee kan een middel zijn in Gods hand om bij geestelijke aanvechtingen het Woord van God te hanteren. Bij een burn-out/depressie moet een dominee doorverwijzen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid

Bericht door DDD »

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid

Bericht door Herman »

eilander schreef:
DDD schreef:Op grond waarvan staat het vast dat geestelijke aangevochtenheid en burn-out zo scherp moeten worden onderscheiden? Is daar ergens een bijbelse grond voor, of is dat het gevolg van de toenemende inzichten van de psychologie?
Een dominee kan een middel zijn in Gods hand om bij geestelijke aanvechtingen het Woord van God te hanteren. Bij een burn-out/depressie moet een dominee doorverwijzen.
In beide gevallen dient de predikant te troosten uit het Woord. Zo heel veel verschil zit er niet tussen een doodziek mens en een doodzieke ziel.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid

Bericht door helma »

-DIA- schreef: Ik lees ook: Ik zal haar voeren in de woestijn, en aldaar zal Ik tot haar hart spreken. Ik denk toch dat ieder levend gemaakte ziel kennis maakt met die woestijn. Dat we het niet meer begrijpen. Dat we soms gaan vragen "Hoe ben ik dus?" of dat we niets meer kunnen bezien. Ik geloof ook dat het meer hedendaagse geloof niet zoveel weet heeft van de woestijn. Maar dat zijn de indrukken die ik zo ontvang. Ik mag daar verder ook niet over oordelen.
Er staat nog iets voor!
Daarom, ziet, Ik zal haar lokken.

Spurgeon zegt daarover:

Daarom, ziet, Ik zal haar lokken, en zal haar voeren in de woestijn; en Ik zal naar haar hart spreken.’ Hosea 2:14

De goedheid van God ziet dat we verleid worden door zonde, en daarom probeert Hij om ons met Zijn krachtige liefde te lokken. Herinneren we ons niet meer, dat de Minnaar van onze ziel voor het eerst onze ziel in beslag nam, en ons zo wegleidde van al de verleidingen van de wereld! Hij zal dit keer op keer doen wanneer Hij ziet dat wij in het kwaad verstrikt raken. Hij belooft ons af te scheiden, want daar kan Hij het beste met ons handelen, en deze afgescheiden plaats moet geen paradijs zijn, maar een woestijn, want op zo’n plek zal onze aandacht niet van onze God worden afgetrokken. In de woestijnen van verdrukking wordt de aanwezigheid van de HEERE alles voor ons, en we prijzen Zijn aanwezigheid boven de waarde die wij hadden gesteld toen we onder onze eigen wijnstok en vijgenboom in de samenleving van onze medemensen zaten. Eenzaamheid en ellende betekent meer voor ons en voor onze hemelse Vader dan enig andere middel. Wanneer de HEERE ons zo lokt en afzondert heeft Hij ons belangrijke en troostrijke dingen te vertellen. Hij spreekt tot ons hart, staat er in onze tekst. Oh, dat we deze belofte door ervaring krijgen uitgelegd! Getrokken door de liefde, afgescheiden door beproeving, en getroost door de Geest der waarheid, mogen wij de HEERE kennen en met vreugde zingen!
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Afscheid

Bericht door Laag »

eilander schreef:
DDD schreef:Op grond waarvan staat het vast dat geestelijke aangevochtenheid en burn-out zo scherp moeten worden onderscheiden? Is daar ergens een bijbelse grond voor, of is dat het gevolg van de toenemende inzichten van de psychologie?
Een dominee kan een middel zijn in Gods hand om bij geestelijke aanvechtingen het Woord van God te hanteren. Bij een burn-out/depressie moet een dominee doorverwijzen.
Ik voel hier met Eilander mee. Een burn-out/depressie kan geestelijke gronden hebben, kan persoonlijk zijn, enz. Om depressie en 'het woestijnleven' gelijk te stellen is heel gevaarlijk. Vaak zie je in die tijd een (geestelijke) opleving, men vergeestelijkt alles, men is met God en Zijn Woord bezig, allemaal goeie zaken, maar vaak zie je als het weer beter gaat, de 'oude' man of vrouw weer terugkomen, of ze gaan door in 'hyper' calvinisme, of men dwaalt af naar het andere uiterste.
Ik denk dat bij burn-out/depressie het 'overzomeren en overwinteren' toegepast moet worden, kijk het eerst eens na.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid

Bericht door Mannetje »

Even een nieuw topic gemaakt over depressie t.o.v. de geestelijke woestijn.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =3&t=13287
-
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Afscheid

Bericht door Jeschurun »

Hierbij maak ik bekend dat ik mijn deelname aan het forum stopzet, na in een klein jaar zo'n honderd berichten geplaatst te hebben. Daarvoor was ik wel al lezer van het forum, ik denk dat ik dat voorlopig nog wel blijf doen. Maar anoniem spreken met elkaar heb ik niet als bevredigend ervaren. Voor mezelf denk ik dat het vaak zondig geweest is (spreken over anderen enz.).

-P.S. vind je het leuk om via een serieuzer kanaal iets van verbinding te hebben en heb je een profiel op Linkedin, stuur dan één dezer dagen je naam via PB, dan zal ik een je connectieverzoek doen.
-Mods: ik vind nergens de knop 'profiel verwijderen' o.i.d. Is die mogelijkheid er dan hoor ik dat graag.

Allen vaarwel!
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid

Bericht door Mannetje »

Jeschurun schreef:Hierbij maak ik bekend dat ik mijn deelname aan het forum stopzet, na in een klein jaar zo'n honderd berichten geplaatst te hebben. Daarvoor was ik wel al lezer van het forum, ik denk dat ik dat voorlopig nog wel blijf doen. Maar anoniem spreken met elkaar heb ik niet als bevredigend ervaren. Voor mezelf denk ik dat het vaak zondig geweest is (spreken over anderen enz.).

-P.S. vind je het leuk om via een serieuzer kanaal iets van verbinding te hebben en heb je een profiel op Linkedin, stuur dan één dezer dagen je naam via PB, dan zal ik een je connectieverzoek doen.
-Mods: ik vind nergens de knop 'profiel verwijderen' o.i.d. Is die mogelijkheid er dan hoor ik dat graag.

Allen vaarwel!
Het ga je goed.
-
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Afscheid

Bericht door olfie »

Het beste !
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Afscheid

Bericht door Roos2017 »

Dag Allen,

De laatste tijd heb ik zoveel berichten gelezen hier op dit forum die ik zo in strijd vind met Gods Woord, dat ik heb besloten om voorlopig van dit forum afstand te nemen.
Het constateren van zoveel kerkelijke onenigheid doet me zeer veel verdriet, het verbaast en ontzet me.
Zou de Heere het zo echt bedoeld hebben dat Zijn Kerk zich focust op zo´n nutteloze strijd?
Mijn ouders zijn afkomstig uit de vervolgde kerk, en hun verhalen heb ik aangehoord, en als ik dan de meeste postings hier lees, ervaar ik dat een verwende kerk zich gaat druk maken om allerlei (bij)zaken die er werkelijk niet toe doen.
Het is voor mij beter om dit gekrakeel maar beter niet te lezen; het sticht niet en schept alleen maar verdriet en verwarring.
Misschien zal ik soms wel wat meelezen, maar misschien ook niet.
Voor nu: het ga jullie goed.

Het Goede,
Roos2017
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:Dag Allen,

De laatste tijd heb ik zoveel berichten gelezen hier op dit forum die ik zo in strijd vind met Gods Woord, dat ik heb besloten om voorlopig van dit forum afstand te nemen.
Het constateren van zoveel kerkelijke onenigheid doet me zeer veel verdriet, het verbaast en ontzet me.
Zou de Heere het zo echt bedoeld hebben dat Zijn Kerk zich focust op zo´n nutteloze strijd?
Mijn ouders zijn afkomstig uit de vervolgde kerk, en hun verhalen heb ik aangehoord, en als ik dan de meeste postings hier lees, ervaar ik dat een verwende kerk zich gaat druk maken om allerlei (bij)zaken die er werkelijk niet toe doen.
Het is voor mij beter om dit gekrakeel maar beter niet te lezen; het sticht niet en schept alleen maar verdriet en verwarring.
Misschien zal ik soms wel wat meelezen, maar misschien ook niet.
Voor nu: het ga jullie goed.

Het Goede,
Roos2017
Ik lees ook zoveel strijdigs met de oude gereformeerde leer dat ik al heel vaak de gedachte en de wil heb gehad om te stoppen.
De meeste mensen hebben wellicht nog wat aanspraak, en komen daardoor eerder van het forum los.
Contactarmoede, ook ten gevolge van het niet verstaan worden buiten het forum om is niet makkelijk. Vaak sta je alleen.
Op het forum vind je soms nog een mogelijkheid om iets wat op je hart ligt kwijt te kunnen, al zal het weloverwogen moeten zijn wat er aan het wereldwijde web wordt toevertrouwd, en daar krijg ik ook steeds meer vraagtekens bij: Hoe gaat het
wereldwijde web zich ontwikkelen? Een web waarin mensen van een bepaalde signatuur gevangen en/of gegijzeld kunnen worden? Internet is niet zo onschuldig als misschien sommigen denken, en dan te bedenken dat ik er in feite geen verstand van heb.
Maar van sommige dingen voel je wel aam dat het goed misbruikt kan worden.
Ik wil een ieder het beste toewensen, hetzij vertrekkend dan wel nog even blijvend.

Een hartelijke groet uit de woeste velden en drassige moerassen van Twente
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten