Afscheid

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: afscheid

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:
Wandelende schreef:Meen je werkelijk dat er mensen zijn die specifiek van RF wakker liggen? Ik wil je woorden niet in twijfel brengen, echter lees ik ze wel vol verbazing.
Jazeker. Ik ben al lid sinds 2001 en van de voorloper van refoforum. Ik was toen amper 20 jaar en heb toen wel eens wakker gelegen van reacties. Zeker als je een persoonlijke toon probeert te treffen waarop met een oneliner op wordt gereageerd. Zie daar maar doorheen.
Oké, dank voor je openheid. Ik kan zelf hooguit wakker liggen als ik er te lang mee bezig ben, maar kan mij het op de inhoud wat moeilijker voorstellen. Wanneer daar wel sprake van is, dan kan ik mij voorstellen dat sommige reacties op het forum lastig te plaatsen zijn voor iemand. Het "zie daar maar doorheen" begrijp ik dan wel.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: afscheid

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:
Mannetje schreef:Dan is het goed om al dan niet definitief afscheid te nemen.
Dat kan.
Maar ik krijg, als moderator en als forummer, enorm de kriebels van mensen die er vermaak in lijken te scheppen om lekker wat te roepen hier, vervolgens heerlijk gaan slapen maar wel een medeforummer uit z'n slaap houden ermee.
Denk na over je mening vóór je iets post, en formuleer zorgvuldig. Vermijd losse flodders.
Meen je werkelijk dat er mensen zijn die specifiek van RF wakker liggen? Ik wil je woorden niet in twijfel brengen, echter lees ik ze wel vol verbazing.
Ik meen het ja. Ik heb dat al van meerdere mensen gehoord. Zelf lig ik er niet wakker van, maar kom soms wel later in slaap... Niet van persoonlijke reacties trouwens.
GKVerontrust
Verbannen
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 feb 2018, 18:48

Re: afscheid

Bericht door GKVerontrust »

@Sheba, @Samanthi: Als je alleen opgebouwd wil worden in je eigen opvattingen, is RF denk ik niet het goede forum voor je. Maar probeer het nog eens en discussieer mee. We kunnen jullie bijdragen niet missen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: afscheid

Bericht door Jongere »

Herman schreef:
Wandelende schreef:Meen je werkelijk dat er mensen zijn die specifiek van RF wakker liggen? Ik wil je woorden niet in twijfel brengen, echter lees ik ze wel vol verbazing.
Jazeker. Ik ben al lid sinds 2001 en van de voorloper van refoforum. Ik was toen amper 20 jaar en heb toen wel eens wakker gelegen van reacties. Zeker als je een persoonlijke toon probeert te treffen waarop met een oneliner op wordt gereageerd. Zie daar maar doorheen.
Die ervaring herken ik ook wel. Ad Ankers opmerking over 'geneuzel in de marge' gaat maar voor een deel van de discussies op. Vaak waren/zijn het ook heel wezenlijke onderwerpen. Uit het verleden staan mij ook wel momenten bij die ik (als destijds stevig zoekende jongere) als vrij heftig heb ervaren, met name als het heel persoonlijk werd. Tegenwoordig probeer ik het forum met wat meer persoonlijke distantie te benaderen. Voor mij ligt het nu ook anders omdat - in mijn beleving - de verschillen nog verder uit elkaar liggen. Nu discussieer je soms over hele basale kernpunten van de gereformeerde leer.
Ik denk dat we ervoor moeten oppassen onze eigen houding op het forum als uitgangspunt te nemen, als die wat nuchterder is. Mensen staan daar nu eenmaal verschillend in en hebben ook andere behoeften. Laten we die ervaring serieus nemen.
Ik denk dat ik zelf de laatste tijd wat scherper ben gaan schrijven dan voorheen. Deels uit een stukje zorg en vanuit de behoefte om de wezenlijke dingen in discussies boven te krijgen. Toch blijf ik me geregeld afvragen wie/wat ik nu precies dien met mijn bijdragen. Ik heb een tijdlang als onderschrift de tekst uit 1 Tim. 1:5 gezet. In mijn eigen woorden: het doel van de wet is liefde vanuit een rein hart. Ik zou wel willen dat alles wat ik doe en schrijf in dat licht zouden staan. En ik probeer als stelregel mezelf af te vragen: zou je wat je nu schrijft ook tegen iemand zeggen als hij/zij op dat moment voor je stond en je hem/haar in de ogen kijkt?

Ik deel van harte de opvatting dat het wijs is om onszelf niet al te serieus te nemen. Maar dat is iets wat je vooral tegen jezelf moet zeggen en niet tegen een ander. Laten we die ander juist wél serieus nemen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: afscheid

Bericht door Ad Anker »

Een paar opmerkingen:
Dat iemand wakker ligt van RF vind ik vervelend voor degene die het betreft. Toch wil ik hen oproepen e.e.a. te relativeren. Ik heb de naam, om maar een voorbeeld te noemen, om samen met mijn broer wat rechtlijnig en scherp te zijn. Toch ben ik dat irl niet. Het aparte is dat ik niet goed kan inschatten wat een getypte reactie met een ander doet. Ik probeer daar echt rekening mee te houden, maar het lukt me toch vaak niet. Sorry....

Geneuzel in de marge: het is echt niet zo dat ik discussies niet belangrijk vindt. ik heb namelijk ook stevig gediscussieerd, met name bijvoorbeeld over het aanbod van genade. Dat komt ook wel door de onkunde en de vooringenomenheid van velen binnen onze gezindte omdat velen de GGiN zien als een soort hypercalvinisten. Dat is echt niet zo en heb ik vele, vele malen aangetoond op dit forum, met citaten en bewijzen en al. Dan word ik best scherp. Maar toch zijn deze discussies geneuzel, als ik kijk naar ontwikkelingen in de wereldkerk. Er is echt maar één ding belangrijk: veilig te zijn achter het Bloed. En of dat nu met of zonder drie verbonden, met of zonder aanbod, met of zonder SV enz. enz., het zou me, met eerbied gesproken, een worst wezen. Vind ik aanbod, verbondsvisie en SV daarmee niet belangrijk? Geenszins. Wie het vatten kan, die vatte het.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: afscheid

Bericht door Desiree »

Ik vat dat wel... Wat je schrijft over je kerk ook. Je hebt gelijk dat je het probeert uit te leggen.

Als je wat stevig schrijft, durf je ook weer wat steviger te reageren omdat je denkt, die persoon kan dat wel aan.

In de Bijbel staat..

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Mattheüs 7:2. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden. Lukas 6:37

Ik heb vroeger geleerd, anders hoeft niet fout te zijn.

Ik zit alleen niet zo meer in de refo wereld dus ben ik nog wel een refo? En hoor ik hier nog wel thuis? Ik vind heel veel discussies niet zo belangrijk om er aan mee te doen. Maar dat is ook wel weer relax. Ik ga wel naar een refo kerk hoor. HHK met uitstapjes naar links en naar rechts.

Wat je schrijft .. schuilen achter het Bloed, dat verbindt.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: afscheid

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:Geneuzel in de marge: het is echt niet zo dat ik discussies niet belangrijk vindt. ik heb namelijk ook stevig gediscussieerd, met name bijvoorbeeld over het aanbod van genade. Dat komt ook wel door de onkunde en de vooringenomenheid van velen binnen onze gezindte omdat velen de GGiN zien als een soort hypercalvinisten. Dat is echt niet zo en heb ik vele, vele malen aangetoond op dit forum, met citaten en bewijzen en al. Dan word ik best scherp. Maar toch zijn deze discussies geneuzel, als ik kijk naar ontwikkelingen in de wereldkerk. Er is echt maar één ding belangrijk: veilig te zijn achter het Bloed. En of dat nu met of zonder drie verbonden, met of zonder aanbod, met of zonder SV enz. enz., het zou me, met eerbied gesproken, een worst wezen. Vind ik aanbod, verbondsvisie en SV daarmee niet belangrijk? Geenszins. Wie het vatten kan, die vatte het.
Geheel met deze relativering eens. Het gaat om wezenlijke discussies, waar je soms recht tegenover elkaar kunt staan en toch nog weten van een bepaalde verbondenheid. Dat laatste ontbreekt wel eens in actuele discussies op het forum, waar - voor mijn gevoel - hele fundamentele waarheden op het spel staan.

Ik schreef overigens 'voor een deel'. Want naast de relatief belangrijke onderwerpen die je hier noemt die ook nog te relativeren zijn, is er daarnaast ook nog écht geneuzel in de marge op het forum. :)
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: afscheid

Bericht door ejvl »

Geneuzel is ook relatief, en voor de een anders dan voor de andere.
Voor de een is het gebruik van de SV t.o.v de HSV een halszaak, voor mij is het veel minder belangrijk. En zo zijn er nog tientallen voorbeelden.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: afscheid

Bericht door -DIA- »

Een paar opmerkingen.
Wat ik op het forum schrijf, dat kan ik hier nergens kwijt.
Ik ben van nature open, en de enige ongehuwde broer die ik heb is zeer introvert, en heeft min of meer een aversie ontwikkeld tegen alles wat hem aan de kerk (waar hij toch belijdenis heeft gedaan). Ik bedoel dit niet om kwaad over mijn lieve (de bloedbanden zijn nauw!) broer te zeggen, noch achterklap, maar om de feiten.
Nu is praten over gewone zaken al moeilijk. Je kunt de dingen die je om je heen waarneemt niet neutraal benoemen. Je wereldbeeld, als dat door je belijdenis is gestempeld wordt niet aanvaard of je krijgt zoiets wat we soms op het forum ook waarnemen. Zit hij klem dat is hij stil, zegt niets, je kunt dat niet doorgronden, maar toegeven of 'sorry' zeggen is iets wat niet kan. Terwijl dat de mens juist wel siert. Ik hoop recht door zee te kunnen zijn, zonder de bedoeling ooit iemand te kwetsen.
Waar het hier niet altijd kan, wil er een normaal samenleven mogelijk zijn. Dat is dan vaak een zwijgen in de praktijk waar het gemoed wel eens vol is. En het dan nergens kwijt te kunnen (onder de mensen).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: afscheid

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:Een paar opmerkingen.
Wat ik op het forum schrijf, dat kan ik hier nergens kwijt.
Ik ben van nature open, en de enige ongehuwde broer die ik heb is zeer introvert, en heeft min of meer een aversie ontwikkeld tegen alles wat hem aan de kerk (waar hij toch belijdenis heeft gedaan). Ik bedoel dit niet om kwaad over mijn lieve (de bloedbanden zijn nauw!) broer te zeggen, noch achterklap, maar om de feiten.
Nu is praten over gewone zaken al moeilijk. Je kunt de dingen die je om je heen waarneemt niet neutraal benoemen. Je wereldbeeld, als dat door je belijdenis is gestempeld wordt niet aanvaard of je krijgt zoiets wat we soms op het forum ook waarnemen. Zit hij klem dat is hij stil, zegt niets, je kunt dat niet doorgronden, maar toegeven of 'sorry' zeggen is iets wat niet kan. Terwijl dat de mens juist wel siert. Ik hoop recht door zee te kunnen zijn, zonder de bedoeling ooit iemand te kwetsen.
Waar het hier niet altijd kan, wil er een normaal samenleven mogelijk zijn. Dat is dan vaak een zwijgen in de praktijk waar het gemoed wel eens vol is. En het dan nergens kwijt te kunnen (onder de mensen).
Beste Dia,
Ik ga hier nog op reageren, maar dat kan nu niet.
Tot dan.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: afscheid

Bericht door Terri »

samanthi schreef:Hierbij neem ik afscheid van RF, bedankt voor de goede discussies, ik heb veel geleerd.

Helaas ben ik ook teleurgesteld om de veroordelingen, de harde kritiek, de geesteloosheid, de storyverhalen, ik ben alle negatieviteit helemaal zat. Ook vind ik het kwetsend dat als er iets over de Heere Jezus gezgd wordt dat hier veel tegenstand krijgt, je meteen weggezet wordt dat je de wet niet meer wil horen e.d.

Ik heb wel kostbare vriendschappen overgehouden en daar ben ik dankbaar voor, de Meeting moet maar op een andere plek plaatsvinden.

Het ga jullie goed!
Heel jammer Samanthi, ik waardeerde je postings! , ik hoop dat je het nog leest, ik was niet eerder in de gelegenheid om te reageren.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: afscheid

Bericht door helma »

Zonder alle bijdragen te lezen waardoor dit afscheid nodig is...
Laten we alsjeblieft goed nadenken over het feit dat het toch wel erg pijnlijk is dat mensen zich hier niet 'veilig' voelen als ze eerlijke bijdragen vanuit hun hart typen. En om deze reden afscheid nemen.
Dat is toch refoforum onwaardig.
(En vrouwen zijn misschien wat gevoeliger dan mannen; maar ik herken het wel om slecht te slapen vanwege het forum)
Laat het voor de 'achterblijvers' een aansporing zijn om reacties te wegen.
Ik vind het erg jammer dat twee gewaardeerde leden afscheid nemen.
GKVerontrust
Verbannen
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 feb 2018, 18:48

Re: afscheid

Bericht door GKVerontrust »

@Helma: Ik ben het met je eens dat we goed op onze woorden moeten passen. Maar je schrijft je reactie in verband met het vertrek van Samanthi en Sheba. Ik heb de discussies al lange tijd gevolgd en ook die kort voor het vertrek. Ik vind dat de gesprekspartners op RF bepaald onrecht aangedaan wordt, als je in hun wijze van discussiëren, die ik heel integer en beleefd vind, een aanleiding ziet om te vertrekken. Ik denk bijvoorbeeld aan de inhoudelijke bijdragen van JCRyle. Zie ook zijn ingetogen reactie op het vertrek! Maar anderzijds moet je wel kunnen vragen: Hoor jij wel eens een scherpe Wetsprediking? Dus ik ben het met de tendens van je post niet eens.
GKVerontrust
Verbannen
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 feb 2018, 18:48

Re: afscheid

Bericht door GKVerontrust »

Ik bedoel dus ook te zeggen dat JCRyle, AdAnker en anderen hier geen blaam treft.
Tom
Berichten: 433
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

afscheid

Bericht door Tom »

Wat was jouw vorige accountnaam “GKV”erontrust?
Gesloten