Afscheid

CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afscheid

Bericht door CvdW »

Ik weet wel dat de oude boodschap niet geliefd is, maar als daar geen plaats meer voor is, dan weet ik ook wel dat er binnenkort in heel Nederland geen plaats meer voor is. Dat je als een dom, dwaas, en aanstootgevend mens door de wereld moet. Dat houdt het toch wel in: drijfveren behoren toch te zijn het zoeken van het heil voor je naaste. En als je ziet dat je naaste dwaalt, (wellicht onbewust, maar er zijn er ook die bewust de oude waarheid de rug hebben toegekeerd) dan kun je ook niet altijd zwijgen.

Wat is de oude boodschap? Daar wordt hier op het forum verschillend over gedacht.
Hoe luidt die boodschap vanuit Gods Woord?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Afscheid

Bericht door Desiree »

Even dit.

Ik was zelf ook niet handig bezig, sorry. Ik ben in contact via PB. Bedankt voor de feedback. Ik doe geen huilie huilie, maar ik moet me ook ff bezinnen. Daarom neem ik alle tijd. Ga gewoon gezellig door.

Wil je nog wat kwijt, ik kijk in mijn PB. :)

Alvast goed weekend!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afscheid

Bericht door Orchidee »

Die "oude" boodschap was die uberhaupt de juiste boodschap?
Meestal moeten onze ogen geopend worden voor de juiste boodschap!
Gewerkt door de Heilige Geest!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Ik weet wel dat de oude boodschap niet geliefd is, maar als daar geen plaats meer voor is, dan weet ik ook wel dat er binnenkort in heel Nederland geen plaats meer voor is. Dat je als een dom, dwaas, en aanstootgevend mens door de wereld moet. Dat houdt het toch wel in: drijfveren behoren toch te zijn het zoeken van het heil voor je naaste. En als je ziet dat je naaste dwaalt, (wellicht onbewust, maar er zijn er ook die bewust de oude waarheid de rug hebben toegekeerd) dan kun je ook niet altijd zwijgen.

Wat is de oude boodschap? Daar wordt hier op het forum verschillend over gedacht.
Hoe luidt die boodschap vanuit Gods Woord?
Misschien moet u eens een jaartje of 10, ruim 18.000 postings nalezen, want deze vraag blijft men mij maar onverminderd stellen. Al zo'n 10 jaren lang. Vaak ook per pb. Die zult u dan wel niet kunnen lezen.
Ik zou denken dat het wel bekend kán zijn. Mijn advies is dan ook om toch eens wat terug te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Die "oude" boodschap was die uberhaupt de juiste boodschap?
Meestal moeten onze ogen geopend worden voor de juiste boodschap!
Gewerkt door de Heilige Geest!
Als uw burgerschap in de hemelen is, zult u dat zeker wel weten. Dat zouden wij alleen moeten weten. En we lezen ook: Die (de Heilige Geest) zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dan moet alles menselijke tegenspreken wijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Afscheid

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Die "oude" boodschap was die uberhaupt de juiste boodschap?
Meestal moeten onze ogen geopend worden voor de juiste boodschap!
Gewerkt door de Heilige Geest!
Die (de Heilige Geest) zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dan moet alle menselijke tegenspreken wijken.
Precies ook alle menselijke oude boodschappen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Afscheid

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Die "oude" boodschap was die uberhaupt de juiste boodschap?
Meestal moeten onze ogen geopend worden voor de juiste boodschap!
Gewerkt door de Heilige Geest!
Die (de Heilige Geest) zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dan moet alle menselijke tegenspreken wijken.
Precies ook alle menselijke oude boodschappen.
Maar dat weten allen niet te onderscheiden. Sommige mensen zijn (te goedertrouw) alleseters. Sommigen stellen zich tevreden met een 'zware preek', als die maar goede oude termen bevat.
Maar niet velen verstaan de bevindelijke wegen. Nu spreek ik vooral verstandelijk, maar als we er
licht over hebben kunnen we het niet uithouden onder een zware preek met alleen wat uiterlijk zware termen. Dan zoeken of onze ziel van de kansel verklaard mag worden. Want we verkeren wel in een stikdonkere nacht, alleen we moeten, en daar ligt het geheim, leren zien dat we blind zijn. Dat is de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Afscheid

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:Maar dat weten allen niet te onderscheiden. Sommige mensen zijn (te goedertrouw) alleseters. Sommigen stellen zich tevreden met een 'zware preek', als die maar goede oude termen bevat.
Maar niet velen verstaan de bevindelijke wegen. Nu spreek ik vooral verstandelijk, maar als we er
licht over hebben kunnen we het niet uithouden onder een zware preek met alleen wat uiterlijk zware termen. Dan zoeken of onze ziel van de kansel verklaard mag worden. Want we verkeren wel in een stikdonkere nacht, alleen we moeten, en daar ligt het geheim, leren zien dat we blind zijn. Dat is de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid.
Hier stem ik mee in.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: RE: Re: Afscheid

Bericht door Volontair »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Die "oude" boodschap was die uberhaupt de juiste boodschap?
Meestal moeten onze ogen geopend worden voor de juiste boodschap!
Gewerkt door de Heilige Geest!
Die (de Heilige Geest) zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dan moet alle menselijke tegenspreken wijken.
Precies ook alle menselijke oude boodschappen.
Maar dat weten allen niet te onderscheiden. Sommige mensen zijn (te goedertrouw) alleseters. Sommigen stellen zich tevreden met een 'zware preek', als die maar goede oude termen bevat.
Maar niet velen verstaan de bevindelijke wegen. Nu spreek ik vooral verstandelijk, maar als we er
licht over hebben kunnen we het niet uithouden onder een zware preek met alleen wat uiterlijk zware termen. Dan zoeken of onze ziel van de kansel verklaard mag worden. Want we verkeren wel in een stikdonkere nacht, alleen we moeten, en daar ligt het geheim, leren zien dat we blind zijn. Dat is de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid.
Pas las ik hier van iemand die als onderschrift heeft: "Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie".
Jij zegt hier dat we moeten leren zien dat we blind zijn. Het zijn voorzeker lessen die er in liggen, welke niet aangenaam zijn voor het vrome vlees. Ook hoorde ik eens van iemand die de Heere gevraagd had om ontdekkend licht te geven voor zijn ziel. Deze persoon mocht vertellen dat wat hij toen te zien kreeg, hij niet graag had dat het in de openbaarheid zou komen. Wat een mens geworden is na zijn val in Adam in het Paradijs, kon hij niet in woorden uit drukken. Maar wat er gebeurt is na zijn opstanding in Christus kon hij ook niet onder woorden brengen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Afscheid

Bericht door -DIA- »

Volontair schreef: Pas las ik hier van iemand die als onderschrift heeft: "Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie".
Jij zegt hier dat we moeten leren zien dat we blind zijn. Het zijn voorzeker lessen die er in liggen, welke niet aangenaam zijn voor het vrome vlees. Ook hoorde ik eens van iemand die de Heere gevraagd had om ontdekkend licht te geven voor zijn ziel. Deze persoon mocht vertellen dat wat hij toen te zien kreeg, hij niet graag had dat het in de openbaarheid zou komen. Wat een mens geworden is na zijn val in Adam in het Paradijs, kon hij niet in woorden uit drukken. Maar wat er gebeurt is na zijn opstanding in Christus kon hij ook niet onder woorden brengen.
Zulke dingen heb ik ook veel gehoord. Bidden om ontdekking, ontgronding en ontbloting. En als het dan mag gebeuren kan een mens in zulke onbegrepen wegen komen dat hij niet weet dat dit nu ontgronding en ontbloting is. Dan wordt het wel eens. Na dezen. Het kan wel eens een kastijding lijken.
Maar dan lezen wel ook in de brief aan de Hebreeën: En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
Wij willen geen droefheid en kastijding, maar ik geloof toch dat ieder van Gods kinderen leert dat de kastijding tot hun nut is. We lezen ook: En zonder kastijding zijn we bastaarden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Volontair schreef: Pas las ik hier van iemand die als onderschrift heeft: "Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie".
Jij zegt hier dat we moeten leren zien dat we blind zijn. Het zijn voorzeker lessen die er in liggen, welke niet aangenaam zijn voor het vrome vlees. Ook hoorde ik eens van iemand die de Heere gevraagd had om ontdekkend licht te geven voor zijn ziel. Deze persoon mocht vertellen dat wat hij toen te zien kreeg, hij niet graag had dat het in de openbaarheid zou komen. Wat een mens geworden is na zijn val in Adam in het Paradijs, kon hij niet in woorden uit drukken. Maar wat er gebeurt is na zijn opstanding in Christus kon hij ook niet onder woorden brengen.
Zulke dingen heb ik ook veel gehoord. Bidden om ontdekking, ontgronding en ontbloting. En als het dan mag gebeuren kan een mens in zulke onbegrepen wegen komen dat hij niet weet dat dit nu ontgronding en ontbloting is. Dan wordt het wel eens. Na dezen. Het kan wel eens een kastijding lijken.
Maar dan lezen wel ook in de brief aan de Hebreeën: En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
Wij willen geen droefheid en kastijding, maar ik geloof toch dat ieder van Gods kinderen leert dat de kastijding tot hun nut is. We lezen ook: En zonder kastijding zijn we bastaarden.
Bidden om ontdekking, ontgronding en ontbloting is natuurlijk niet fout, maar daar hoort ook bidden om verlossing in Christus bij. Ook al zien we onze zonden niet, we mogen bidden om verlossing in en door Christus.
Hij geeft alles, ook ontdekkend licht, precies genoeg.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Volontair schreef: Pas las ik hier van iemand die als onderschrift heeft: "Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie".
Jij zegt hier dat we moeten leren zien dat we blind zijn. Het zijn voorzeker lessen die er in liggen, welke niet aangenaam zijn voor het vrome vlees. Ook hoorde ik eens van iemand die de Heere gevraagd had om ontdekkend licht te geven voor zijn ziel. Deze persoon mocht vertellen dat wat hij toen te zien kreeg, hij niet graag had dat het in de openbaarheid zou komen. Wat een mens geworden is na zijn val in Adam in het Paradijs, kon hij niet in woorden uit drukken. Maar wat er gebeurt is na zijn opstanding in Christus kon hij ook niet onder woorden brengen.
Zulke dingen heb ik ook veel gehoord. Bidden om ontdekking, ontgronding en ontbloting. En als het dan mag gebeuren kan een mens in zulke onbegrepen wegen komen dat hij niet weet dat dit nu ontgronding en ontbloting is. Dan wordt het wel eens. Na dezen. Het kan wel eens een kastijding lijken.
Maar dan lezen wel ook in de brief aan de Hebreeën: En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
Wij willen geen droefheid en kastijding, maar ik geloof toch dat ieder van Gods kinderen leert dat de kastijding tot hun nut is. We lezen ook: En zonder kastijding zijn we bastaarden.
Bidden om ontdekking, ontgronding en ontbloting is natuurlijk niet fout, maar daar hoort ook bidden om verlossing in Christus bij. Ook al zien we onze zonden niet, we mogen bidden om verlossing in en door Christus.
Hij geeft alles, ook ontdekkend licht, precies genoeg.
Ik lees ook: Ik zal haar voeren in de woestijn, en aldaar zal Ik tot haar hart spreken. Ik denk toch dat ieder levend gemaakte ziel kennis maakt met die woestijn. Dat we het niet meer begrijpen. Dat we soms gaan vragen "Hoe ben ik dus?" of dat we niets meer kunnen bezien. Ik geloof ook dat het meer hedendaagse geloof niet zoveel weet heeft van de woestijn. Maar dat zijn de indrukken die ik zo ontvang. Ik mag daar verder ook niet over oordelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Afscheid

Bericht door Delftenaar »

Hedendaagse gelovigen kennen ook die woestijn, maar dat wordt dan conform het huidige taalgebruik burn-out of depressie genoemd.
Nu kun je zeggen dat dit net anders is dan jij bedoeld. Toch is uiteindelijk de uitwerking hetzelfde, namelijk de mens naar God uitdrijven, door de diepte heen.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid

Bericht door Mannetje »

Delftenaar schreef:Hedendaagse gelovigen kennen ook die woestijn, maar dat wordt dan conform het huidige taalgebruik burn-out of depressie genoemd.
Nu kun je zeggen dat dit net anders is dan jij bedoeld. Toch is uiteindelijk de uitwerking hetzelfde, namelijk de mens naar God uitdrijven, door de diepte heen.
Burn-out en depressie zijn beslist niet gelijk te stellen aan een geestelijke woestijn. Ze kunnen best samenvallen, maar het blijven twee verschillende zaken. Psychologie en pastoraat zijn ook twee verschillende dingen...
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afscheid

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
Delftenaar schreef:Hedendaagse gelovigen kennen ook die woestijn, maar dat wordt dan conform het huidige taalgebruik burn-out of depressie genoemd.
Nu kun je zeggen dat dit net anders is dan jij bedoeld. Toch is uiteindelijk de uitwerking hetzelfde, namelijk de mens naar God uitdrijven, door de diepte heen.
Burn-out en depressie zijn beslist niet gelijk te stellen aan een geestelijke woestijn. Ze kunnen best samenvallen, maar het blijven twee verschillende zaken. Psychologie en pastoraat zijn ook twee verschillende dingen...
Het lijkt me noodzakelijk om die twee dingen inderdaad heel goed te onderscheiden. Aangevochten worden is iets heel anders dan een burn-out hebben!
Gesloten