Kerstpakket

Online
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerstpakket

Bericht door merel »

DDD schreef:
Mara schreef:Ik vind op visite gaan sowieso ouderwets.
Misschien het woord. Maar het is echt niet ouderwets om bij goede vrienden en familie thuis te komen. Het is wel zo dat mensen tegenwoordig eerder met elkaar uit eten gaan als ze elkaar niet goed kennen. Dus kennissen thuis ontvangen is misschien wat minder gebruikelijk, althans onder yuppen. Studenten doen dat juist weer wel en ouderen volgens mij ook wel.
Het woord ' op visite gaan' is inderdaad ouderwets. Wij gaan met goede vrienden ook wel uit eten.
Ik sprak voor corona met vriendinnen halverwege het land ergens af en dan gingen we een dag winkelen en bijkletsen op een terras. Met vriendinnen die dichterbij wonen ga ik regelmatig een eind wandelen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3048
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kerstpakket

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Dodo schreef:Dan ben ik toch wel benieuwd of het een west-Nederland-dingetje is om al die dingen niet meer te eten. Loopt de rest van Nederland misschien een beetje achter bij ons? :D
Ik zie deze hapjes alleen bij 60+. Ik vind gevulde eieren nog steeds zo lekker, maar maak het nooit.
Maak ze zelf. De kinderen vinden het zo lekker. En mijn jongste neven willen alleen komen als ik ze maak. Gevulde Eieren. En trouwens als je teveel geld wil uitgeven. Bij AH lagen ze kant en klaar. Het ragout bakje is traditioneel op eerste kerstdag tussen twee diensten door. Een pan Pompoensoep met vooraf Ragout bakje. En ook hier nog heel ouderwets bowl met verjaardagen. Altijd schoon op. En we gaan overleggen steeds op visite. Een bakkie doen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerstpakket

Bericht door Mara »

merel schreef: Het woord ' op visite gaan' is inderdaad ouderwets. Wij gaan met goede vrienden ook wel uit eten.
Ik sprak voor corona met vriendinnen halverwege het land ergens af en dan gingen we een dag winkelen en bijkletsen op een terras. Met vriendinnen die dichterbij wonen ga ik regelmatig een eind wandelen.
Op visite gaan stamt uit de tijd dat mensen om 5 uur of half 6 aan de warme prak zaten.
En na de afwas waren ze dan klaar.
Na het rondje koffie en thee, kwam er een tweede en daarna kwamen de schaaltjes op tafel.
Cervelaat met een augurkje erin gerold, ham met een plakje ananas erop, blokjes kaas, gevulde eitjes, gehaktballetjes.
Je zult zo 3 verjaardagen in de week hebben. :sweat
Op mijn 50e verjaardag heb ik verteld dat ik mijn verjaardag niet meer op deze wijze wilde vieren.
Ik zag opluchting bij mijn hardwerkende familieleden die de halve avond tegen hun slaap zaten te vechten.
Rondom mijn verjaardag waren er nog meer jarig en het was een heen en weer geschuif van kadootjes, zoeken naar een stoel naast een nieuwe gesprekspartner. Stiekem op de klok kijken of je al naar huis kon met goed fatsoen.
Nieuwe tijden, nieuwe gewoontes. :)
En al wandelend met elkaar kom je tot de mooiste gesprekken, merel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerstpakket

Bericht door Tiberius »

N.a.v. deze discussie vanochtend o.a. een blikje ragout gekocht en pasteitjes.
Lekker morgen bij de lunch.
Online
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerstpakket

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Het woord ' op visite gaan' is inderdaad ouderwets. Wij gaan met goede vrienden ook wel uit eten.
Ik sprak voor corona met vriendinnen halverwege het land ergens af en dan gingen we een dag winkelen en bijkletsen op een terras. Met vriendinnen die dichterbij wonen ga ik regelmatig een eind wandelen.
Op visite gaan stamt uit de tijd dat mensen om 5 uur of half 6 aan de warme prak zaten.
En na de afwas waren ze dan klaar.
Na het rondje koffie en thee, kwam er een tweede en daarna kwamen de schaaltjes op tafel.
Cervelaat met een augurkje erin gerold, ham met een plakje ananas erop, blokjes kaas, gevulde eitjes, gehaktballetjes.
Je zult zo 3 verjaardagen in de week hebben. :sweat
Op mijn 50e verjaardag heb ik verteld dat ik mijn verjaardag niet meer op deze wijze wilde vieren.
Ik zag opluchting bij mijn hardwerkende familieleden die de halve avond tegen hun slaap zaten te vechten.
Rondom mijn verjaardag waren er nog meer jarig en het was een heen en weer geschuif van kadootjes, zoeken naar een stoel naast een nieuwe gesprekspartner. Stiekem op de klok kijken of je al naar huis kon met goed fatsoen.
Nieuwe tijden, nieuwe gewoontes. :)
En al wandelend met elkaar kom je tot de mooiste gesprekken, merel.
Klopt inderdaad en je beweegt ook nog.

Mijn verjaardag vier ik al ruim 10 jaar niet meer, geen enkele zin in. Mijn familie woont allemaal ver weg en komen door de week niet. Dat wordt dan altijd in het weekend overdag en blijven ze ook eten. De verjaardagen van de kinderen vieren wij zo wel op een zaterdag. Dan komt vanaf lunchtijd iedereen binnen waaien tot een uurtje of 20.00. Altijd blij als dat weer voorbij is. En qua hapjes maak ik in de zomer ook rustig een bak meloen klaar, stukjes stokbrood met zelfgemaakte tonijnsalade of tapenade en komkommer en nootjes. Avond eten wisselt. De laatste keer heb ik gevulde paprika's gemaakt en patat ernaast gebakken. In de winter is het ook regelmatig erwtensoep
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerstpakket

Bericht door J.C. Philpot »

Ook hier zitten we graag om 17:00 uur aan de warme prak. Tijdens de eerste lockdown dit jaar zelfs om 12:00, helemaal ouderwets.

Op zaterdag friet en 's avonds een jonge klare. En op de zondag soep.

Door de week eten we vaak wel moderner - aardappeltjes met groeten komt niet zo vaak voor. Wel stampot of snert.

Ik mag over het algemeen graag ouderwets zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 dec 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerstpakket

Bericht door Erskinees »

Tiberius schreef:N.a.v. deze discussie vanochtend o.a. een blikje ragout gekocht en pasteitjes.
Lekker morgen bij de lunch.
Mijn maagzuur komt spontaan naar boven. :D Wist niet dat mensen dat anno 2020 nog aten.
Online
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerstpakket

Bericht door merel »

Tiberius schreef:N.a.v. deze discussie vanochtend o.a. een blikje ragout gekocht en pasteitjes.
Lekker morgen bij de lunch.
Ik vind de ragout er altijd zo vies uitzien of ligt dat aan mij? Nu ben ik niet representatief, want ik houd niet van vlees en eet dit ook heel weinig.

Lunchen doe ik eigenlijk met kerst ( en ook regelmatig op zondag) niet. Na de kerkdienst eten wij een stuk taart en rond 13.00 uur zet ik morgen wat hapjes op tafel. Dat beschouw ik maar als lunch.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerstpakket

Bericht door Tiberius »

Jazeker ziet dat er ranzig uit. Maar dat geeft toch niet? Het gaat om de smaak.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerstpakket

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Ik heb daar echt het gevoel bij: dat is van vroeger, zo eten we niet meer. Net als gevulde eieren, asperges in een plakje boterhamworst gerold, een kwart gekookt ei in rookvlees, een blokje kaas met een uitje of een stukje ananas er op geprikt. Ouderwetsch!
Wat raar om daar zo denigrerend over te doen? Ben je dan stoer of zo? :oO
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kerstpakket

Bericht door Nathanaël »

Het is grappig om in dit topic te zien dat iedereen puur en alleen vanuit zijn eigen leven bepaalt wat ouderwets is en wat niet.
Forummers die zelf gestopt zijn met de bekende blokjes kaas en plakjes worst komen dat nergens meer tegen. Dus is het ouderwets, omdat zij het vroeger wel zagen. Logische conclusie dan.

Tegelijk zijn er andere forummers die wel blokjes kaas en plakjes worst eten op verjaardagen. Waar op visite gaan ook de gewoonste zaak van de wereld is, waar om vijf uur of half zes eten ook heel normaal is. Die denken nu dat ze ouderwets zijn. Wees niet bang, valt alles mee. Overigens ook wel weer leuk dat iemand hier wraps noemde als een modern hapje, terwijl mijn moeder die vroeger altijd al gebroederlijk naast de blokjes jonge kaas met druif en oude kaas met zilverui had liggen. :haha

En wat pasteitjes met ragout betreft, dat is niet ouderwets, want in de toprestaurants staat dat gewoon regelmatig op de menu´s. Al is dat vaak op een iets andere manier opgediend.

Zelf maak ik ieder jaar met oudejaarsdag een grote pan ragout (zal dit jaar wel een klein pannetje worden, want de hele schoonfamilie zit in quarantaine), lekker iets hartigs tegenover die vette oliebollen. :D
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerstpakket

Bericht door Wim Anker »

Alleen die augurken in cervelaat snap ik niet. Die horen in boterhamworst gerold te zijn.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kerstpakket

Bericht door Nathanaël »

Wim Anker schreef:Alleen die augurken in cervelaat snap ik niet. Die horen in boterhamworst gerold te zijn.
Daar ben ik het volledig mee eens. Goed dat je hier nog een keer op terugkomt. :D
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3048
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kerstpakket

Bericht door Lilian1975 »

Nathanaël schreef:Het is grappig om in dit topic te zien dat iedereen puur en alleen vanuit zijn eigen leven bepaalt wat ouderwets is en wat niet.
Forummers die zelf gestopt zijn met de bekende blokjes kaas en plakjes worst komen dat nergens meer tegen. Dus is het ouderwets, omdat zij het vroeger wel zagen. Logische conclusie dan.

Tegelijk zijn er andere forummers die wel blokjes kaas en plakjes worst eten op verjaardagen. Waar op visite gaan ook de gewoonste zaak van de wereld is, waar om vijf uur of half zes eten ook heel normaal is. Die denken nu dat ze ouderwets zijn. Wees niet bang, valt alles mee. Overigens ook wel weer leuk dat iemand hier wraps noemde als een modern hapje, terwijl mijn moeder die vroeger altijd al gebroederlijk naast de blokjes jonge kaas met druif en oude kaas met zilverui had liggen. :haha



En wat pasteitjes met ragout betreft, dat is niet ouderwets, want in de toprestaurants staat dat gewoon regelmatig op de menu´s. Al is dat vaak op een iets andere manier opgediend.

Zelf maak ik ieder jaar met oudejaarsdag een grote pan ragout (zal dit jaar wel een klein pannetje worden, want de hele schoonfamilie zit in quarantaine), lekker iets hartigs tegenover die vette oliebollen. :D

Ha ha. Doe oliebollen zullen ook wel ouderwets ongezond lekker zijn.


Ik moet denken aan onze kampeervakanties in Frankrijk. We gaan altijdnaar campings waar ook Fransen zijn. Maar uiteraard zijn er ook Nederlanders en Belgen.
Die Nederlanders haal je er op het oog zo uit...
Hagelslag en Pindakaas op de ontbijttafel. En rond 18.00 uur warme hap eten. Oc het nu 30 graden plus is of niet....
Heerlijk die vaste gewoontes...
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerstpakket

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Ook hier zitten we graag om 17:00 uur aan de warme prak. Tijdens de eerste lockdown dit jaar zelfs om 12:00, helemaal ouderwets.

Op zaterdag friet en 's avonds een jonge klare. En op de zondag soep.

Door de week eten we vaak wel moderner - aardappeltjes met groeten komt niet zo vaak voor. Wel stampot of snert.

Ik mag over het algemeen graag ouderwets zijn.
Hier had ik dan toch weer een ander woord verwacht :D
Plaats reactie