Spreuk van de dag

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Ik meen dat het een teken des tijds is, een teken van verharding, dat mensen niet meert schrikken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Spreuk van de dag

Bericht door CvdW »

Ook een teken van de tijd:
'De mens laat zich niet meer gezeggen.'
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Spreuk van de dag

Bericht door AnJa »

-DIA- schreef:Ik meen dat het een teken des tijds is, een teken van verharding, dat mensen niet meert schrikken.
Het is nog erger ...
Een mensenhart van nature, is zo hard als steen en koud als ijs.
Zelfs als de hamer (vd wet) het stuk slaat hou je nog keiharde brokken over!

Maar als tegelijk daar het liefelijk Evangelie klinkt, als Christus voor ogen geschilderd wordt in al Zijn Heerlijkheid, kan het zomaar gebeuren dat je ijskoude en versteende hart wegsmelt door Zijn liefde.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

AnJa schreef:
-DIA- schreef:Ik meen dat het een teken des tijds is, een teken van verharding, dat mensen niet meert schrikken.
Het is nog erger ...
Een mensenhart van nature, is zo hard als steen en koud als ijs.
Zelfs als de hamer (vd wet) het stuk slaat hou je nog keiharde brokken over!

Maar als tegelijk daar het liefelijk Evangelie klinkt, als Christus voor ogen geschilderd wordt in al Zijn Heerlijkheid, kan het zomaar gebeuren dat je ijskoude en versteende hart wegsmelt door Zijn liefde.
Op zich een waarheid, maar als we het nu bezien in de tijd die we nu samen beleven zouden we toch iets meer moeten
zeggen.
Het liefelijk Evangelie is er vaak alleen in ons gevoel, wellicht onbewust, in onze onze waarneming, maar is er dan echt wel een
liefelijk Evangelie sprake?
Ik denk dat het Evangelie pas 'Liefelijk' en 'Wonderlijk' wordt als aan de zijde van de mens alles in de dood is geëindigd.
Is er voor het sterven aan alles van ons dan plaats voor een 'Evangelie'?
Er wordt naar de Schrift gesproken van een 'nauwelijks zalig worden', en daar horen we bijna niemand meer over, zowel
kerkmens als voorgangers. Men begint vaak al met het Evangelie voor de mens, zonder dat de mens is gestorven aan
zichzelf. Ik wil hier verder niet op ingaan, want ik heb hier meer dan genoeg over gezegd, de laatste 10 jaren. Wel merken
we dat het verzet en tegenstand opwekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jantje »

In één der toespraken gisterenavond bij de intrede van ds. M. Blok te Scherpenisse kwamen zowel de mening van @DIA als van @AnJa naar voren. Dus jullie hebben mijns inziens beiden gelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:In één der toespraken gisterenavond bij de intrede van ds. M. Blok te Scherpenisse kwamen zowel de mening van @DIA als van @AnJa naar voren. Dus jullie hebben mijns inziens beiden gelijk.
Dat heet met een deftig woord "Het Compromis", en dan zijn we het allemaal eens.

De Heere Jezus zegt, (lees het verband), Ik ben niet gekomen om de vrede te brengen maar het zwaard.
En: de kinderen zullen tegen de ouders opstaan, en men zal van allen gehaat worden. Om slechts
enkele teksten te noemen.
Dat is van de Grote Evangelist, de Eeuwige God gezegd.
Het punt is dat we zo snel compromissen gaan sluiten om de lieve vrede wil, en juist dat is funest.
Het Evangelie wekt altijd weerstand, als het recht separerend gepreekt wordt.

Het is ook al vaak: Spreekt ons zachte dingen, omdat we onszelf niet kennen, en de dienst van God
ons te zwaar wordt.
Prof. Wisse zag het ook als hij sprak over wat hij noemde 'het jolige christendom', en zo'n Christendom
is wel geliefd in onze dagen.
Alleen we zien niet hoe dit 'evangelie' thans de reformatorische kerken doortrekt als een zuurdesem.
Luister maar eens naar de separerende preken van bv. ds. W.C. Lamain, om slechts een voorbeeld te
noemen.
Men is tegenwoordig een separatist als we hier de vinger bij leggen, en dat in negatieve zin.
Het separeren is iets wat 'uit de mode' lijkt, of misschien tijdgebonden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Spreuk van de dag

Bericht door AnJa »

-DIA- schreef: (...)
Ik denk dat het Evangelie pas 'Liefelijk' en 'Wonderlijk' wordt als aan de zijde van de mens alles in de dood is geëindigd.
Is er voor het sterven aan alles van ons dan plaats voor een 'Evangelie'?
Er wordt naar de Schrift gesproken van een 'nauwelijks zalig worden', en daar horen we bijna niemand meer over, zowel
kerkmens als voorgangers. Men begint vaak al met het Evangelie voor de mens, zonder dat de mens is gestorven aan
zichzelf. (...)
Ik ontken toch ook nergens dat het geen sterven is? Het is een sterven aan de wet en daardoor ook aan jezelf! Juist dan is er/komt er plaats voor het Evangelie!
Want als het verder nooit komt (het leven dat dán in Christus gevonden wordt) dan moet je je ook eerlijk afvragen of het dan wel waarheid is.
Mag ik je nogmaals eens wijzen op de preek van R. Erskine (zie link in onderstaande quote)
AnJa schreef: Het spoort mij aan om opnieuw de preek van R. Erskine hierover nog eens te lezen.
"Sterven aan de wet en Leven naar het Evangelie" (Galaten 2:19)

Mag ik jullie aanmoedigen om deze preek ook eens te lezen -->

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... wToAAJ-lbE
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jantje »

@DIA, het is inderdaad lastig praten als je de betreffende toespraak van ds. Lohuis niet hebt gehoord. Het waren woorden, recht uit zijn hart gesproken, waarin de separering niet ontbrak. Bijzonder dat er dwars over alle kerkmuren heen toch nog herkenning is. Ik was er verwonderd over. Zó hoor je het niet vaak. Ik zou eerder zeggen: dát lijkt wel minder te worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:@DIA, het is inderdaad lastig praten als je de betreffende toespraak van ds. Lohuis niet hebt gehoord. Het waren woorden, recht uit zijn hart gesproken, waarin de separering niet ontbrak. Bijzonder dat er dwars over alle kerkmuren heen toch nog herkenning is. Ik was er verwonderd over. Zó hoor je het niet vaak. Ik zou eerder zeggen: dát lijkt wel minder te worden.
Ik heb helaas de dienst, zowel de bevestiging, als de intrededienst gemist door allerlei omstandigheden. Ik had het wel genoteerd, wel jammer (vind ik persoonlijk) dat ik het gemist heb.
Naluisteren is niet mogelijk heb ik gezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Spreuk van de dag

Bericht door AnJa »

Jantje schreef:@DIA, het is inderdaad lastig praten als je de betreffende toespraak van ds. Lohuis niet hebt gehoord. Het waren woorden, recht uit zijn hart gesproken, waarin de separering niet ontbrak. Bijzonder dat er dwars over alle kerkmuren heen toch nog herkenning is. Ik was er verwonderd over. Zó hoor je het niet vaak. Ik zou eerder zeggen: dát lijkt wel minder te worden.
Mooi dat je dit opmerkt!
De preken die ik van hem (via internet) heb beluisterd, daar stem ik van harte mee in!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spreuk van de dag

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:@DIA, het is inderdaad lastig praten als je de betreffende toespraak van ds. Lohuis niet hebt gehoord. Het waren woorden, recht uit zijn hart gesproken, waarin de separering niet ontbrak. Bijzonder dat er dwars over alle kerkmuren heen toch nog herkenning is. Ik was er verwonderd over. Zó hoor je het niet vaak. Ik zou eerder zeggen: dát lijkt wel minder te worden.
Ik heb helaas de dienst, zowel de bevestiging, als de intrededienst gemist door allerlei omstandigheden. Ik had het wel genoteerd, wel jammer (vind ik persoonlijk) dat ik het gemist heb.
Naluisteren is niet mogelijk heb ik gezien.
Van ds. Lohuis kun je wel preken naluisteren, zoals je weet.
En het stuk dat hij in onze kerkbode schreef toen ds. Blok het beroep had aangenomen, heb ik al aangehaald: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... is#p791354
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

AnJa schreef:
Jantje schreef:@DIA, het is inderdaad lastig praten als je de betreffende toespraak van ds. Lohuis niet hebt gehoord. Het waren woorden, recht uit zijn hart gesproken, waarin de separering niet ontbrak. Bijzonder dat er dwars over alle kerkmuren heen toch nog herkenning is. Ik was er verwonderd over. Zó hoor je het niet vaak. Ik zou eerder zeggen: dát lijkt wel minder te worden.
Mooi dat je dit opmerkt!
De preken die ik van hem (via internet) heb beluisterd, daar stem ik van harte mee in!
Ik heb zowel van ds. Lohuis als van (student) M. Blok preken gehoord. Hij is zelfs eens bij ons een zondag voorgegaan. Beide ken ik daarom wat oppervlakkig.

Ik zie intussen dat er een link is geplaatst naar een preek van ds. Lohuis. We zullen het vanmiddag eens beluisteren, zonder me te verplichten om er wat over te zeggen. Maar toch dank voor de link!

PS:
Ik zie intussen dat het geen preek is, maar een stukske van zijn hand. Dat had ik hier wel gelezen overigens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jantje »

Zoals @eilander al zei, staan er genoeg preken online van hem, om terug te luisteren. Ik geloof zeker dat ze aan te bevelen zijn, zoals ik dat gisteren kon horen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Piet Puk »

Spreuk van de Dag: Ergert u niet, verwondert u slechts
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Klavart »

Piet Puk schreef:Spreuk van de Dag: Ergert u niet, verwondert u slechts
Met dank aan Jantje!
Plaats reactie