Spreuk van de dag

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:We pakken teksten en verliezen de context uit het zicht. Op die manier heeft iedere ketter zijn letter.
Lees de kanttekening eens door. Vooral 16.
Ging om deze post irt de post die ik ervoor schreef.
We hopen erop terug te komen, maar even geduld, ik weet niet meer in welke context dit gevraagd, en ik ben nu wat vermoeid. Helpt het anders net zo lang herinneren tot ik antwoord heb gegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:We pakken teksten en verliezen de context uit het zicht. Op die manier heeft iedere ketter zijn letter.
Lees de kanttekening eens door. Vooral 16.
Ging om deze post irt de post die ik ervoor schreef.
Oké, dank! Ik hoop er dus op terug te komen, zie verder vorig berichtje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:We pakken teksten en verliezen de context uit het zicht. Op die manier heeft iedere ketter zijn letter.
Lees de kanttekening eens door. Vooral 16.
Ging om deze post irt de post die ik ervoor schreef.
Oké, dank! Ik hoop er dus op terug te komen, zie verder vorig berichtje.
Ok, neem je rust en pas goed op jezelf.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Voor ik een antwoord geef, heb ik wat teruggelezen. Eerst de opmerking dat het, zover ik het kan bezien, weer begon met het punt het toe-eigenen des heils. Ik niets aan mijn overtuiging veranderen. Daar ben ik al vaak om afgekeurd. en het is ook zo dat ieder het ongeloof moet afkeuren, maar niet mag toe-eigenen zonder grond uit het Woord, wat alleen God Zelf kan schenken, doch waarvan de eis Gods wel ten volle op ons ligt. Zo ben ik geleerd en ik kan niet zien dat dit strijdt met enig geloofsartikel of de Schrift zelf. Dan hopen vandaaruit later, misschien morgen, ik kan het nu niet nog niet zeggen, verder gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Nasrani »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Wat dat laatste betreft, speekt God op velerlei wijze tot ons,
door Zijn Woord, door de natuur, door het wereldgebeuren, enz.
Maar dat is wat anders dan het persoonlijk spreken tot de ziel.
Eerder zei je dat je iets anders van een Ander hoopt te horen. Daar gaat mijn vraag over?
Wat Zijn spreken betreft, zoek je dan naar een spreken zoals bij Paulus?
Ik bedoel het niet vervelend, maar je opmerkingen brengen deze vragen bij mij naar boven....
Spreek ik nu zo apart? Nee dat niet per se, maar God spreekt wel net als bij Paulus tot de ziel.
Paulus werd door Jezus als Rechter gedaagd, maar dat is een extraordinaire weg.
En daar sprak Jezus niet als de Zaligmaker, maar als de Rechter. Dat is (ik geloof) de enige keer
dat de Tweede Persoon in het Goddelijk Wezen als Rechter optreedt. In de gewone weg is het de
niet Jezus die een mens neervelt.
Maar God spreekt gewis! tot elk die voor Hem leeft. God is niet veranderd, maar wij veranderen wel.
Ik raad dan ook aan om b.v. Digibron (en zeker niet in de laatste plaats de oudvaders) te onderzoeken,
daar is veel te lezen, als we juist en gericht zoeken.
We kunnen het weten als we maar de oude schrijvers lezen en ook nog wel hedendaagse dominees,
Vraag dan maar niet te veel. maar onderzoek het eens.
U komt er zeker wel uit wat ik bedoel, als u wat zoekt in de Schriftuurlijk-bevindelijke schrijvers.
Je antwoorden en opmerkingen roepen bij mij vragen op...
Het is ook geen antwoord op de vraag die ik al eerder stelde. Op het delen van een aantal teksten reageer je met: We hopen iets anders te horen van een Ander. Dat gaat dan over de teksten die door @Zeeuw en mij zijn geciteerd. Dan zoek ik naar wat je dan wel hoopt te horen. Wil je daar nog antwoord opgeven?
En inderdaad God spreekt. Maar dat gaat niet buitenom het lezen in Gods Woord en het horen van de prediking, daarin laat Hij zeker Zijn stem horen.
Als reactie op uw vraag in een ander topic...
Deze vraag staat ook via pb nog open.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Von Staupitz (Luthers biechtvader )

De spits van de prediking van geloofsgerechtigheid is God alle eer, de mens geen eer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Hebt elkaar hartelijk lief met broederlijke liefde, met eer de een den ander voorgaande.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

"Jongens en meisjes, zoek het onder het Woord Gods. Kom trouw onder het Woord. Het gelezen Woord, het gesproken Woord. Wie zou het nog kunnen zeggen, dat de Heere, die is een wonderdoend God. En jong en oud en volwassen, mijn hoorders, wardéér, wardéér de tijd! dat je nog onder het Woord mag komen. Het kan wel wezen dat de vervolging kort bij is. Dat de deuren van Gods huis gesloten worden.
Laten we maar eerlijk wezen, mijn hoorders. Het wordt niet gewaardeerd als vroeger. Nee. Wij zijn ver van het heilspoor afgegaan. Maar de Heere roept nog tot ons en onze kinderen, dat Hij geen lust heeft in de dood van de zondaar."


Citaat: ds. J. Spaans
Te beluisteren via de link die ik bij Preken luisteren via internet heb geplaatst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Zoekt de vrede, en jaagt die na.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Onthoudt mijn woorden! Want alles staat te wankelen in heel de kerk van Nederland. Geen kerk uitgezonderd!
(Uitgesproken door een predikant te Middelburg, september 2005)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Spreuk van de dag

Bericht door CvdW »

't Heilgeloof legt vaste gronden; Ied're ziel, die Jezus mint, heeft door Jezus’ Geest bevonden, dat Hij is van de zielen Vrind. Dat geloof voert heerschappij, doet mij al die troost verwerven, dat mijn Jezus ook voor mij aan het kruis heeft willen sterven.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:'t Heilgeloof legt vaste gronden; Ied're ziel, die Jezus mint, heeft door Jezus’ Geest bevonden, dat Hij is van de zielen Vrind. Dat geloof voert heerschappij, doet mij al die troost verwerven, dat mijn Jezus ook voor mij aan het kruis heeft willen sterven.
Dat Hij is der zielen Vrind...

Mooi, Petrus Immens.
Christen
Berichten: 761
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Christen »

Ja, je kunt veel verschillen en van elkaar vinden maar we hebben dezelfde Vriend. Samen bidden om de uitstorting van de Heilige Geest...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Het luide gekraak der doornen onder een pot is niet lieflijk om te horen; en het vuur van doornen duurt niet lang. Alzo horen de vromen zeer ongaarne het pluimstrijken en luide lachen der zotten, welke blijdschap spoedig vergaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Spreuk van de dag

Bericht door samanthi »

Spreuken 29

25 De siddering des mensen legt een strik; maar die op den HEERE vertrouwt, zal in een hoog vertrek gesteld worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie