Spreuk van de dag

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jeremiah »

Isala schreef:
Curatorium schreef:Tsja, het blijft typerend dat wanneer men over de onbegrensde liefde des Heeren begint zonder enig systeem zonder enige voorwaarden, bepaalde calvinisten op de achterste benen gaan staan.
Ad Anker schreef:Haha, leuk gevonden. Allen wat misplaatst.
Waarschijnlijk is de meditatie van vandaag in het RD, voor sommige mensen ook veel te ruim en te makkelijk.

„....Indien gij met uw mond zult belijden de Heere Jezus, en met uw hart geloven…” Deze woorden leren ons dat God de weg der zaligheid buitengewoon eenvoudig maakt. Wie zalig wil worden, moet slechts van harte in de Heere Jezus geloven en Zijn waarheid erkennen. God rekent de gelovige dat geloof toe tot gerechtigheid en maakt hem zalig in Christus. Hoe eenvoudig is deze weg. Hoe wordt het hart veroverd door de vriendelijkheid en genade van God. Deze genade leidt tot het hoogste doel, namelijk de zaligheid, en is (dan) voor ieder mens bereikbaar.

http://www.rd.nl/kerk-religie/meditatie ... -1.1132610
Hier de hele preek http://www.theologienet.nl/documenten/Kapff_Sixt.pdf
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Ad Anker »

Jeremiah schreef:
Isala schreef:
Curatorium schreef:Tsja, het blijft typerend dat wanneer men over de onbegrensde liefde des Heeren begint zonder enig systeem zonder enige voorwaarden, bepaalde calvinisten op de achterste benen gaan staan.
Ad Anker schreef:Haha, leuk gevonden. Allen wat misplaatst.
Waarschijnlijk is de meditatie van vandaag in het RD, voor sommige mensen ook veel te ruim en te makkelijk.

„....Indien gij met uw mond zult belijden de Heere Jezus, en met uw hart geloven…” Deze woorden leren ons dat God de weg der zaligheid buitengewoon eenvoudig maakt. Wie zalig wil worden, moet slechts van harte in de Heere Jezus geloven en Zijn waarheid erkennen. God rekent de gelovige dat geloof toe tot gerechtigheid en maakt hem zalig in Christus. Hoe eenvoudig is deze weg. Hoe wordt het hart veroverd door de vriendelijkheid en genade van God. Deze genade leidt tot het hoogste doel, namelijk de zaligheid, en is (dan) voor ieder mens bereikbaar.

http://www.rd.nl/kerk-religie/meditatie ... -1.1132610
Hier de hele preek http://www.theologienet.nl/documenten/Kapff_Sixt.pdf
Bedankt! Bijzondere preek. Hij noemt in de loop van de preek de manier waarop een predikant en een boer tot bekering komen. Heel ruim wordt in de preek gesproken, maar niet gemakkelijk, om de woorden van Isala nog maar eens te herhalen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Spreuk van de dag

Bericht door helma »

William S Plumer: "Onder al de verlosten is er niet een die terugkijkt en ziet dat God tijdens zijn leven op aarde een vergissing heeft gemaakt. God doet alles goed".
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jeremiah »

Zorg dat u uw gedachten niet bezwaart met de verkiezing. Een christen kan denken: "Waarom zou ik me inspannen? Misschien ben ik niet verkoren en dan is al mijn ijver tevergeefs." Zo worden velen afgebracht van het gebruik van de middelen en werken ze niet langer hun zaligheid. De waarheid is echter dat niemand reden heeft om te zeggen dat hij niet verkoren is.

Niemand heeft reden om te zeggen dat hij niet verkoren is, tenzij hij kan bewijzen dat hij de zonde tegen de Heilige Geest bedreven heeft. Iedereen die verklaart dat hij niet verkoren is, zondigt, want wat hem in de zonde houdt, moet wel zondig zijn. En deze overtuiging houdt hem in de zonde, weerhoudt hem van het gebruik van de middelen en maakt alle pogingen krachteloos.

Vermoei uw gedachten niet met de uitverkiezing. Dit boek is verzegeld en geen engel kan het openen. Christenen moeten leven naar Gods geopenbaarde wil en niet naar zijn verborgen wil. Gods geopenbaarde wil is dat we bidden en ons bekeren. Hierdoor maken we onze roeping vast en door onze roeping vast te maken, maken we onze verkiezing vast. En als ik de vruchten van gehoorzaamheid in mijn hart vind, mag ik daaruit opmaken dat Gods verkiezende liefde mij heeft beschenen. "God heeft u van den beginne verkoren tot zaligheid in heiligmaking (2 tess 2:13)

Thomas Watson
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Mara »

Een kind van God kan in zijn waarneming zo ver bij God vandaan zijn dat het meent dat God het niet meer horen en helpen kan.
Maar wat is het antwoord van de Heere op zoveel ongeloof?
Luister!
"Is Mijn hand dus gans kort geworden, dat zij niet verlossen kan? Of is er in Mij geen kracht om uit te redden?
Zie, de hand des Heeren is niet verkort, dat zij niet zou kunnen verlossen; en Zijn oor is niet zwaar geworden, dat het niet zou kunnen horen."

John Bunyan
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jeremiah »

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Het accent dat gelegd wordt op pluriformiteit in de kerk lijkt ruimte te scheppen voor eenheid, maar ondermijnt die juist.
Citaat C.J. de Leeuw in De Gezinsgids in het artikel "Niet Gereformeerd, dus verkeerd?"

Een zeer lezenswaardig artikel, voor iedereen, en niet om mijn eigen gelijk te willen hebben, maar wel om te zien waar ook velen op dit forum mee besmet lijken: De tijdgeest, het relativeren.
Neem en lees!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jeremiah »

Het gebed is de eerste adem die het nieuwe schepsel inhaalt, en gewoonlijk de laatste die het in deze wereld uitblaast - John Flavel
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Er is altijd nog een verschil wat wij met de Waarheid doen
of wat de Waarheid met ons gaat doen.


Citaat: ds. G. van de Breevaart
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het geloof is het omhelzen van Christus’ volbrachte werk (Alexander Comrie).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

T w e e
w a a r h e d e n


Gelezen:
Vroeger moest je een goede reden hebben om iets nieuws in te voeren, niet om het oude vast te houden. want dat sprak vanzelf. (...)
Tegenwoordig is het andersom, het is nu de traditie, die zich moet rechtvaardigen, niet de vernieuwing. Het nieuwe wordt steeds dominanter tegenover het verleden en de toekomst. Er is sprake van een machtsovername door het heden.

Ook ergens gelezen:
Anders gezegd. Een ezel is wijzer dan een mens. De mens is dommer dan een ezel. Deze stoot zich in 't gemeen niet twee maal aan dezelfde staan. Mensen leren niet, en blijken dom, de wijsheid verworpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Spreuk van de dag

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:T w e e
w a a r h e d e n


Gelezen:
Vroeger moest je een goede reden hebben om iets nieuws in te voeren, niet om het oude vast te houden. want dat sprak vanzelf. (...)
Tegenwoordig is het andersom, het is nu de traditie, die zich moet rechtvaardigen, niet de vernieuwing. Het nieuwe wordt steeds dominanter tegenover het verleden en de toekomst. Er is sprake van een machtsovername door het heden.

Ook ergens gelezen:
Anders gezegd. Een ezel is wijzer dan een mens. De mens is dommer dan een ezel. Deze stoot zich in 't gemeen niet twee maal aan dezelfde staan. Mensen leren niet, en blijken dom, de wijsheid verworpen.
Dat is niets nieuws DIA.
De Statenvertaling is verplicht ingevoerd. De psalmberijming van 1773 is verplicht ingevoerd. Boetes, gevangenis, als de kerk het niet deed, enzovoorts.
Toen zeiden ze ook dat het nieuwe domineert.
Het is dus niet zo dat het tegenwoordig andersom is, maar het is niet veranderd.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Nasrani »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:T w e e
w a a r h e d e n


Gelezen:
Vroeger moest je een goede reden hebben om iets nieuws in te voeren, niet om het oude vast te houden. want dat sprak vanzelf. (...)
Tegenwoordig is het andersom, het is nu de traditie, die zich moet rechtvaardigen, niet de vernieuwing. Het nieuwe wordt steeds dominanter tegenover het verleden en de toekomst. Er is sprake van een machtsovername door het heden.

Ook ergens gelezen:
Anders gezegd. Een ezel is wijzer dan een mens. De mens is dommer dan een ezel. Deze stoot zich in 't gemeen niet twee maal aan dezelfde staan. Mensen leren niet, en blijken dom, de wijsheid verworpen.
Dat is niets nieuws DIA.
De Statenvertaling is verplicht ingevoerd. De psalmberijming van 1773 is verplicht ingevoerd. Boetes, gevangenis, als de kerk het niet deed, enzovoorts.
Toen zeiden ze ook dat het nieuwe domineert.
Het is dus niet zo dat het tegenwoordig andersom is, maar het is niet veranderd.
Het verleden wordt vaak verheerlijkt omdat er zijn die aan het oude willen vasthouden. Als je dat wil is daar niks mis mee natuurlijk. Alleen kun je dat niet aan een ander opleggen.
Beetje jammer dat mensen die iets nieuws willen dan neergezet worden als 'dommer dan een ezel'. Als mensen die aan het 'oude' willen vasthouden als bekrompen worden bestempeld, staan ze op hun achterste benen..... :huhu :huhu
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Tegenwoordig is het andersom, het is nu de traditie, die zich moet rechtvaardigen, niet de vernieuwing. Het nieuwe wordt steeds dominanter tegenover het verleden en de toekomst. Er is sprake van een machtsovername door het heden.

Toch (als ik zo vrij mag zijn) lijkt het me geen gewenste ontwikkeling.
Het gaat er niet om om het oude te verheelijken en het nieuwe botweg af te wijzen.
Wel als het gaat om het beproefde aan de kant te schuiven, enkel en alleen om vernieuwingsdrang.

Verder denk ik aan Rehabeam, die niet luisterde naar de "ouden", en hun raad verwierp, dus zie ik ook een Bijbelse grond
om de "ouden" niet zomaar aan de kant te schuiven, ook niet als het om ervaring en levenservaring gaat.

Ik ben wel niet wijs, maar dat is het gevolg van een zekere levenswijsheid. Je leert steeds meer hoe dom en dwaas de mens
in feite is. Ook hoe weinig hij weet en kan. Dat is feite een wijsheid. Weten hoe dom de mens is.
Wat hij doet in het verwerpen van de "ouden". Het valt, zeg ik nu maar meteen bij dat jongeren vaak niet meer gediend zijn
van levenswijsheid van ouderen. Ze willen het zelf uitzoeken, en hun manier schijnt hen de beste...
We lezen ook als een oordeel: "De ouden houden op van de poort, de jongelingen van hun snarenspel."
Wee het land, wiens koning een kind is, en.. Kinderen heersen over ons.

Verder, nu ik toch bezig ben, zie ik een toenemende nivellering, eigenlijk de nivellering en eigenwijsheid ten top:
Oud en Jong wordt aangesproken met jij en jouw.
Ik acht, maar zal niet iedereen, weet ik uit ervaring, dit een verwerpelijke zaak, ook Bijbels gezien.
Denk aan toenemende onverschilligheid. Neem het opstaan van jongeren in een volle bus of trein. Dat was in onze jeugd
meer vanzelfsprekend dan nu. En dat zeg ik zonder het verleden (in het algemeen) te verheerlijken.
Wie het niet met me eens is mag het vanzelf beter willen weten, daar is een ieder vrij in.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:Tegenwoordig is het andersom, het is nu de traditie, die zich moet rechtvaardigen, niet de vernieuwing. Het nieuwe wordt steeds dominanter tegenover het verleden en de toekomst. Er is sprake van een machtsovername door het heden.

Toch (als ik zo vrij mag zijn) lijkt het me geen gewenste ontwikkeling.
Het gaat er niet om om het oude te verheelijken en het nieuwe botweg af te wijzen.
Wel als het gaat om het beproefde aan de kant te schuiven, enkel en alleen om vernieuwingsdrang.

Verder denk ik aan Rehabeam, die niet luisterde naar de "ouden", en hun raad verwierp, dus zie ik ook een Bijbelse grond
om de "ouden" niet zomaar aan de kant te schuiven, ook niet als het om ervaring en levenservaring gaat.

Ik ben wel niet wijs, maar dat is het gevolg van een zekere levenswijsheid. Je leert steeds meer hoe dom en dwaas de mens
in feite is. Ook hoe weinig hij weet en kan. Dat is feite een wijsheid. Weten hoe dom de mens is.
Wat hij doet in het verwerpen van de "ouden". Het valt, zeg ik nu maar meteen bij dat jongeren vaak niet meer gediend zijn
van levenswijsheid van ouderen. Ze willen het zelf uitzoeken, en hun manier schijnt hen de beste...
We lezen ook als een oordeel: "De ouden houden op van de poort, de jongelingen van hun snarenspel."
Wee het land, wiens koning een kind is, en.. Kinderen heersen over ons.

Verder, nu ik toch bezig ben, zie ik een toenemende nivellering, eigenlijk de nivellering en eigenwijsheid ten top:
Oud en Jong wordt aangesproken met jij en jouw.
Ik acht, maar zal niet iedereen, weet ik uit ervaring, dit een verwerpelijke zaak, ook Bijbels gezien.
Denk aan toenemende onverschilligheid. Neem het opstaan van jongeren in een volle bus of trein. Dat was in onze jeugd
meer vanzelfsprekend dan nu. En dat zeg ik zonder het verleden (in het algemeen) te verheerlijken.
Wie het niet met me eens is mag het vanzelf beter willen weten, daar is een ieder vrij in.
Kun je/u concreet maken wat er bedoeld wordt? Wat van het oude wordt bedreigd door het nieuwe? Wat moet er blijven zoals het nu is?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie